به گزارش پایگاه خبری طلوع، هنوز هم هرزمان که از محدوده آبشوران حوالی خیابان اشرفی اصفهانی این شهر عبور میکنم شیشه خودرو را بالا میکشم و دلم برای ساکنان خانه های این منطقه می سوزد و زیرلب تکرار می کنم این وضع اسفبار تا چه زمان باید تداوم یابد.
بوی تعفن رودخانه آبشوران که بهتراست بگویم فاضلاب آبشوران، در روزهای گرم سال غیرقابل تحمل تر می شود و این خلف وعده ۱۲ساله برای ساماندهی آن موجب شده که دیگر باور به سرانجام رساندن آن محال گردد.
اینکه هر زمان خطر ریزش خیابان های حوالی این رودخانه شدت گیرد و مسوولی بیاید خیابان را ببندد تردد وسایل نقلیه سنگین را به صورت موقت ممنوع کند و یا چند بلوک بچیند و بگوید کار تمام است که راهگشا نیست و این دغدغه بزرگ، مرهم کوتاه مدت نمی خواهد.
گویا دیگر همه از احوالات و بی تفاوتی شرکت آب منطقه ای برای به سرانجام رساندن این پروژه آگاه شده اند و رسانه مجبور است برای مطالبه گری به سراغ دیگر مسوولان وکارشناسان مرتبط برود، چنانچه یک کارشناس معماری و شهرسازی به طلوع گفت: خطر ریزش تنها دغدغه کوچک آبشوران است و مسئله بزرگتر اینست که کل مسیر آبشوران که ساماندهی شده نیز خطرآفرین است چراکه به دلیل پوششی که برروی آن قرار گرفته در مواقع بروز سیل به مکان حادثه آفرینی تبدیل خواهد شد چراکه سیل می تواند بخشی از آن را جدا کند و آب کل شهر را در بر بگیرد.
بیژن کلهرنیا افزود: چنانچه این اتفاق در ۱۰سال گذشته پس از ریزش تگرگی سنگین مشاهده شد، در محدوده پارکینگ شهرداری بخشی از لایه های ساماندهی آبشوران جدا شد و فاضلاب بیرون زد.
کلهرنیا تاکید کرد: آبشوران ظرفیت کشش سیل را ندارد و باید در تپه های جنوب شهر کرمانشاه سیل بند اجرا شود تا مانع ورود روان آب ها به آبشوران شویم.
*این کارشناس شهرسازی ادامه داد: در مطالعات گذشته قرار بود فضای اطراف آبشوران به منطقه ارزشمند تبدیل شود، آب آن پاکیزه شود و فضای سبز در اطراف آن احداث شود و از قابلیت زیست محیطی آن استفاده شود، با اینحال اکنون روی آن پوشانده شده و به محل تردد خودرو و به باراندازهای کامیون تبدیل شده است.
وی افزود: قرار براین بود که فاضلاب، دیگر وارد آبشوران نشود که تا حدودی این طرح اجرا شده ولی طرح ساماندهی آبشوران به این معناست که آب آن به صورت کامل پاکیزه شود و اطراف آن به فضای سبز تبدیل شود و یک رگه حیاتی قوی در این بخش ایجادکنیم.
کلهرنیا معتقد است، کرمانشاه بشدت به این رگه حیاتی نیاز دارد از سوی دیگر تمام دیواره های آبشوران در معرض ریزش است در گذشته بدون نگرش مهندسی، دیواره های سنگی در اطراف آن قرار داده شده و هرجا که وسایل نقلیه سنگین تردد کنند این خطر ریزش بالا می رود،
بازهممیگویم در محدوده حدادعادل نباید شاهد تردد خودروهای سنگین باشیم و نباید این امر در وسط شهر انجام شود، اگر ریزش اتفاق افتد بزرگترین گنجینه تاریخی کرمانشاه که تکیه معاون الملک است آسیب می بیند.
این استاددانشگاه رازی تاکید کرد: قلب شهر محل تخلیه بار نیست و این وسایل نقلیه باید به میدان بار و یا مکان های استاندارد منتقل شوند ولی هیچ اراده ای برای اصلاح این کار نیست.
وی تاکید کرد: مدیریت شهری در کوتاه مدت باید مانع از ورود این وسایل نقلیه سنگین و بار به منطقه شود، دیواره ها ساماندهی شود و در میان مدت با انجام مطالعه جامعی این رگه حیاتی زیست محیطی زنده شود.
وی یادآور شد؛ در کرمانشاه فضای مناسبی برای پیاده روی وجود ندارد که وجود این امر در دنیا مسئله مهمی است و این مسیر می توانددر محدوده حداد عادل به فضای مناسب پیاده روی تبدیل شود.
کلهرنیا افزود: عدم تحقق این امر نتیجه ضعف مدیریت شهری است مردم کرمانشاه مطالبه گر نیستند، نباید این خطر در دل شهر تحمل شود ونبود بودجه تنها بهانه ای بر دهان همه مدیران ناتوان است مدیریت اگر درست باشد بودجه تامین می شود مدیر باید قدرت ابتکار داشته و با مردم در ارتباط باشد و تنها در یک اتاق خود را حبس نکند.
گفتگو از زهرهکریم زاده-خبرنگار طلوع کرمانشاه
دیدگاه