این روزها اگر به عنوان یک کرمانشاهی قصد سفر خصوصا به پرترددترین نقطه کشور یعنی تهران را داشته باشید امید چندانی نیست تا بلیت هواپیما یا قطار گیرتان بیاید.
طی سالهای اخیر با محدودیت ناوگان هوایی از یکسو و عملیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه از سوی دیگر که منجر به محدودیت نشستن برخی هواپیماها شده است، تعداد پروازهای فرودگاه کرمانشاه به میزان چشمگیری کاهش یافت.
زمانی فرودگاه کرمانشاه ۱۲۰ پرواز هفتگی به سراسر ایران و حتی برخی مقاصد جهان داشت اما طی این سالها به ۴۰ پرواز در هفته رسید و اکنون با اندکی رشد به حدود ۶۰ پرواز در هفته رسیده است که جوابگوی این حجم از تقاضا نیست بنابراین بسیاری از مردم هنگامیکه قصد استفاده از هواپیما را داشته باشند و به سراغ سایتهای فروش بلیت بروند حتی اگر پروازی هم وجود داشته باشد ظرفیت آن در کوتاهترین زمان تکمیل شده است.
این وضعیت حداقل تا پایان شهریور که وعده اتمام بازسازی باند فرودگاه داده شده ادامه دارد و بعد از آن هم باید دید محدودیت ناوگان به شرکتهای هواپیمایی اجازه میدهد پروازهای کرمانشاه را بیشتر کنند یا نه.
برای بلیت قطار هم از یکسو تعداد سفرها بسیار کم است و کمتر کسی سراغ قطار میرود و از سوی دیگر سرعت قطار آنقدر کم است که افراد ترجیح میدهند به جای پیمودن این مسیر طولانی از اتوبوس استفاده کنند.
و این میشود که اتوبوسها بار جابجایی جمعیت دو میلیون نفری استان کرمانشاه به مقاصد مختلف کشور خصوصا تهران را بر عهده دارند.
و این یعنی اگر روزگاری این ۱۷۷ دستگاه اتوبوس به هر دلیلی کم شوند و یا فعالیت آنها محدود شود مردم این استان همین کورسوی امید را هم از دست خواهند داد.
نمونه این شرایط زیاد پیش آمده که در ایام اربعین و یا نوروز که تردد زیاد است مسافران برای تهیه همین بلیت اتوبوسها هم به تنگنا افتادند و در برخی مسیرها هیچ بلیتی وجود نداشته است.
اما نگرانی جدیتر آن است که همین ۱۷۷ دستگاه اتوبوس نیز تعدادشان کمتر شود زیرا به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه، ناوگان حمل و نقل از حوزه مسافری در حال حرکت به حوزه باری است.
سید شهرام کهریزی در گفت و گو با طلوع کرمانشاه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۷ دستگاه اتوبوس در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری کرمانشاه فعال است، گفت: این در حالی است که میانگین عمر این اتوبوسها ۱۲ سال بوده و تازهترین اتوبوسهایی که به این ناوگان ملحق شده مربوط به سال ۱۳۹۷ میباشد.
وی درباره چرایی کمبود اتوبوس در برخی ایام و برای برخی مسیرها توضیح داد: متاسفانه در حال خالی شدن از ناوگان مسافری بین شهری هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه قیمت کنونی هر دستگاه اتوبوس را حدود ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد که درآمد آن ماهیانه نهایتا ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و صرفه اقتصادی چندانی ندارد. از همین رو افراد تمایل دارند سرمایه خود را به جای ناوگان اتوبوسی به سمت ناوگان باری ببرند.
کهریزی اظهار کرد: با این وجود اقدامات خوبی انجام دادیم که بلیتهای اتوبوس و ناوگان مسافری توزیع عادلانهای داشته باشد. برای مثال از فروش بلیت توسط شرکتهای تعاونی ممانعت به عمل آمده و همه ملزم هستند فروش خود را به صورت متمرکز از طریق سامانه سفر ۷۲۴ و یا گیشه مرکزی فروش متمرکز بلیت عرضه کنند.
وی همچنین معتقد است اقداماتی که انجام شدهمنجر شده واسطهگری و بازار دلالی در زمینه فروش بلیت برچیده شود.
دیدگاه