چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 18 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21393 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

تامین اجتماعی کرمانشاه ۷ کارگزاری فعال دارد کارگران نیز مشمول ۲ روز تعطیلی در هفته باشند در پاییز کم‌بارش امسال منتظر روزهای «غبارآلود» بیشتری باشیم؟ نصب کپسول آتش‌نشانی در کامیون‌های استان کرمانشاه الزامی است مهلت یک ماهه دادستان کرمانشاه برای ساماندهی «آبشوران» کرمانشاه؛ بهشت باستان شناسی دنیا/ ایجاد موزه پارینه سنگی در کرمانشاه با جدیت دنبال شود آتش در پناهگاه حیات وحش بیستون پس از ۳ روز مهار شد ۱۱ ویتامین و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن برای تحصیل از کرمانشاه مهاجرت کردم/ سال آینده برمی‌گردم برخورد آتشین تریلی‌ها در محور بیستون- صحنه تکمیل بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه به ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد معارفه سرپرست جدید معاونت فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه برگزار شد نصب سرعت کاه های آسفالتی در۱۲ نقطه مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟ مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟ لباسِ تنگ برای «مدرسه» ممنوع! طرح توسعه میادین نفتی سومار و سامان در شورای اقتصاد تصویب شد آغاز به کار نمایشگاه «پاییزه» در کرمانشاه مخالفت آموزش و پرورش با افزایش ۳۰ درصدی نرخ سرویس مدارس کرمانشاه /تاخیر در اعلام نرخ نهایی باعث سوء استفاده دلالان می شود وقت و انرژی خود را برای افرادی با این ۶ خصوصیت هدر ندهید کرمانشاه خُنک می‌شود

پروژه قطار شهری کرمانشاه کی راه می‌افتد؟
20 شهریور 1403 - 11:39
شناسه : 294755
3
طلوع‌‌کرمانشاه : نادر نوروزی شهردار کرمانشاه آخرین اقدامات در خصوص پروژه قطار شهری را تشریح کردو گفت: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری کرمانشاه از سال 90 شروع شده است، اما متأسفانه طی این مدت باتوجه‌به کمبود اعتبارات از طریق دولت پروژه پیشرفت متناسب با انتظارات شهروندان و دستگاه‌های اجرایی را نداشته است. شهردار کرمانشاه افزود: از سال 1401 تاکنون باتوجه‌به رفع موانع بانکی پروژه قطار شهری کرمانشاه روی ریل پیشرفت قرار گرفته است و تا کنون عملیات اجرایی در فاز نخست حدود 48.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی تصریح کرد: در تونل منتهی به چهارراه مدرس نیز تا کنون 900 متر حفاری انجام شده است و هم اکنون تونل قطعه یک از سه راه 22 بهمن تا میدان آزادی آماده بهره‌برداری است.
نویسنده : پرستوچمنی منبع : فارس
پ
پ

شهردار کرمانشاه گفت: برای افتتاح کل پروژه فاز نخست قطار شهری کرمانشاه اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که با تأمین این اعتبار قطار حمل‌ونقل شهری خود را موظف به افتتاح پروژه تا پایان ۱۴۰۴ می‌داند.

 
طرح قطار شهری کرمانشاه یکی از پروژه‌های پرچالش این کلان شهر است؛ مطالعات پروژه قطار شهری کرمانشاه سال ۱۳۵۴ آغاز شد و سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۹ در چندین نوبت در شورای عالی کشور و در ۲ نوبت در شورای اسلامی شهر کرمانشاه به تصویب رسید، این مطالعات در ۲ نوبت در سفر رئیس جمهور وقت دارای مصوبه بوده و در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.این پروژه در حال حاضر از میدان معلم (مسکن) آغاز شده است و به طول ۱۲٫۹ کیلومتر به سمت جنوب شهر کرمانشاه و میدان فردوسی ادامه پیدا می‌کند.۷٫۱ کیلومتر از طرح قطار شهری به صورت هوایی روی ستون‌های که در ابتدا برای منوریل ساخته شده تا سه راه ۲۲ بهمن که در حال ریل‌گذاری است، از سه‌راه ۲۲ بهمن به صورت زیرزمینی و تونلی تا میدان فردوسی ادامه پیدا می کند و تا ایستگاه m6 به صورت هوایی و ایستگاه m7 تا m13 به صورت زیرزمینی است.
 
پروژه قطار شهری کرمانشاه ابتدا به‌صورت مونوریل آغاز به کارکرد و یک قرارداد کلی با شرکت تام ایران‌خودرو با اعتبار اولیه ۱۱۴ میلیارد تومان و ۱۳۹ میلیون یورو منعقد شد، سال ۱۳۹۳ طرح تغییر کرد و کار تکمیل عرشه به شرکت تام ایران‌خودرو واگذار شد.
سال ۹۳، پروژه مونوریل به‌قطار شهری تبدیل شد و پس از آن سیاست کلی شهرداری بر این بود که برای سرعت‌بخشیدن به پروژه، این طرح در قطعات جداگانه به پیمانکاران واگذار شود، در این راستا هر قطعه و ایستگاه به پیمانکاران جداگانه داده شده است.
 

پیشرفت فیزیکی ۴۸٫۵ درصدی فاز نخست پروژه قطار شهری

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه آخرین اقدامات در خصوص پروژه قطار شهری را تشریح کردو گفت: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری کرمانشاه از سال ۹۰ شروع شده است، اما متأسفانه طی این مدت باتوجه‌به کمبود اعتبارات از طریق دولت پروژه پیشرفت متناسب با انتظارات شهروندان و دستگاه‌های اجرایی را نداشته است. شهردار کرمانشاه افزود: از سال ۱۴۰۱ تاکنون باتوجه‌به رفع موانع بانکی پروژه قطار شهری کرمانشاه روی ریل پیشرفت قرار گرفته است و تا کنون عملیات اجرایی در فاز نخست حدود ۴۸٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی تصریح کرد: در تونل منتهی به چهارراه مدرس نیز تا کنون ۹۰۰ متر حفاری انجام شده است و هم اکنون تونل قطعه یک از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی آماده بهره‌برداری است.
 

قطار شهری کرمانشاه روی ریل پیشرفت

نوروزی ضمن اظهار رضایتمندی از پیشرفت پروژه، گفت: در ایستگاه‌های ابتدایی از بلوار طاق‌بستان حدود ۲ کیلومتر در دو خط مجزا ریل‌گذاری شده است و در تمام جهات درگیر کار اجرایی پروژه هستیم، فاز نخست پروژه قطار شهری کرمانشاه شامل ۸ ایستگاه هست که از مقابل خیابان ویلا پروژه به‌صورت زیرزمینی تغییر پیدا می‌کند. شهردار کرمانشاه گفت: برای بهره‌برداری از سه ایستگاه فاز نخست اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان لازم است که خوشبختانه این رقم در صورت تحقق اعتبار دولت دریافت خواهد شد که اقدامات لازم در این زمینه صورت‌گرفته است و شاهد بهره‌برداری و حرکت قطار در زمان مقتضی خواهیم بود، این پروژه سهم بسزایی در بهبود حمل‌ونقل شهری خواهد داشت.
 

اعتبار باشد، فاز اول پروژه قطار شهری کرمانشاه سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد

نوروزی اظهار کرد: این پروژه به طول ۱۳ کیلومتر از میدان معلم تا میدان فردوسی امتداد پیدا می‌کند و ۱۳ ایستگاه هم در طول مسیر دارد. از این مسیر ۱۳ کیلومتری حدود ۷٫۱ کیلومتر آن به‌صورت روگذر و مابقی به‌صورت زیرگذر است. شهردار کرمانشاه در ادامه ضمن اشاره به اعتبارات پروژه، گفت: برای افتتاح کل پروژه فاز نخست اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که با تأمین این اعتبار قطار حمل‌ونقل شهری خود را موظف به افتتاح پروژه تا پایان ۱۴۰۴ می‌داند، اعتبار کامل پروژه تا میدان فردوسی ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآوردشده است که این رقم باتوجه‌به تورم سالیانه تغییر پیدا خواهد کرد.
وی در پایان، گفت: پروژه قطار شهری در بخش‌های ریل‌گذاری، ایستگاه‌های هوایی، ایستگاه‌های زیرزمینی ۷ و ۸، ساختمان قطار شهری با وسعت ۷ هزار و ۷۰۰ مترمربع به‌عنوان مرکز پایش الکترونیک قطار (o.c.c) در حال ساخت است که امیدواریم این ساختمان نیز تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

دیدگاه

دیدگاهها بسته است.