چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 18 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21393 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

تامین اجتماعی کرمانشاه ۷ کارگزاری فعال دارد کارگران نیز مشمول ۲ روز تعطیلی در هفته باشند در پاییز کم‌بارش امسال منتظر روزهای «غبارآلود» بیشتری باشیم؟ نصب کپسول آتش‌نشانی در کامیون‌های استان کرمانشاه الزامی است مهلت یک ماهه دادستان کرمانشاه برای ساماندهی «آبشوران» کرمانشاه؛ بهشت باستان شناسی دنیا/ ایجاد موزه پارینه سنگی در کرمانشاه با جدیت دنبال شود آتش در پناهگاه حیات وحش بیستون پس از ۳ روز مهار شد ۱۱ ویتامین و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن برای تحصیل از کرمانشاه مهاجرت کردم/ سال آینده برمی‌گردم برخورد آتشین تریلی‌ها در محور بیستون- صحنه تکمیل بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه به ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد معارفه سرپرست جدید معاونت فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه برگزار شد نصب سرعت کاه های آسفالتی در۱۲ نقطه مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟ مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟ لباسِ تنگ برای «مدرسه» ممنوع! طرح توسعه میادین نفتی سومار و سامان در شورای اقتصاد تصویب شد آغاز به کار نمایشگاه «پاییزه» در کرمانشاه مخالفت آموزش و پرورش با افزایش ۳۰ درصدی نرخ سرویس مدارس کرمانشاه /تاخیر در اعلام نرخ نهایی باعث سوء استفاده دلالان می شود وقت و انرژی خود را برای افرادی با این ۶ خصوصیت هدر ندهید کرمانشاه خُنک می‌شود

نگرانی ها از فروش بی سروصدای سهام ایران خودرو در کرمانشاه!/ نباید به سرنوشت لرستان دچار شویم  
22 شهریور 1403 - 12:34
شناسه : 294787
4
طلوع‌‌کرمانشاه : تاریخ راه اندازی ایران خودروی کرمانشاه که در محدوده شرقی استان و حوالی شهرستان صحنه بنا شده به مرداد 1396 برمی گردد، این طرح از مصوبات سفر رهبری به استان در سال 1390 بود و از همان ابتدای کار ظرفیت تولید چیزی حدود 28تا30 هزار خودرو در سال در نظر گرفته شد. گرچه این عدد در سالهای اخیر به 43 هزار خودرو هم رسید و حتی قرار بر این بود که با توافق ایران خودرو و انعقاد تفاهم نامه تیراژ تولید بنا به گفته دارابی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به 100 هزار دستگاه در سال هم برسد./با این حال معلوم نیست چه اتفاقی افتاد که حالا ایران خودرو از بین 5 شرکت اقماری خود تصمیم به فروش سایت های استانی کرمانشاه و مازنداران گرفته است./این تصمیم البته منافاتی با موازین قانونی ندارد و پیشتر هم شاهد چنین اقداماتی از سوی مدیران ارشد ایران خودرو در کشور بوده ایم. کما اینکه آنها حق دارند بسته به شرایط نسبت به واگذاری سایت های شهرستانی خود اقدام کنند، اما باید پرسید شرایط واگذاری و نوع واگذاری چگونه خواهد بود؟/در واقع صرف فروش نمی تواند برای استان مشکل ساز باشد و آنچه مهم است نحوه واگذاری است. اینکه مبادا این واگذاری منجر به تعطیلی و احیانا خاک خوردن سالن مونتاژی به این عظمت شود./شاید عدد تولید و تیراژ محصولات ایران خودرو در استان ما هم سطح دیگر سایتهای شهرستانی مثل مشهد، تبریز و یا حتی کاشان و ساوه سایپا نباشد اما تولیدات آن همواره باب طبع متقاضیان بوده و برایش صف کشیده اند.
نویسنده : لیلا سعدوندی منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، خبر واگذاری و فروش سهام ایران خودروی کرمانشاه درحالی در رسانه های سراسری منتشر شد که متاسفانه هیچ‌یک از مسئولین محلی از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گرفته تا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و حتی مدیرعامل ایران خودرو اطلاعی از فروش سهام نداشتند و یا اگر هم با خبر بودند پاسخ قانع کننده ای به رسانه ها و مردم ندادند.

این بی خبری البته می تواند حکایت تلخی از برخی بده بستان های پنهان و پشت پرده ای باشد که گویی مدیران ارشد در آخرین روزهای حضورشان بر مسند قدرت، نصیب اطرافیان و نورچشمی ها می کنند و چنین می شود که سهام سایت استانی شرکت بزرگ و غول پیکری مثل ایران خودرو در خفا و تاریکی به فروش می رسد و گرنه واگذاریها اصولا باید در هیات مدیره مطرح  شود، کارشناسی شده باشد و همه در جریان امور باشند، خصوصا مردم.

آنها درحالی سهم مانده از پیکره نیمه جان صنعت استان را بذل و بخشش می کنند که کرمانشاه از وضعیت وخیم بیکاری رنج می برد و معلوم نیست این تصمیم با سرنوشت ۵۳۰ نفری که در این مجموعه مشغول کارند و یا صدها و هزاران نفری که از اشتغال زنجیره ای آن بهره می برند چه خواهد کرد؟

*تاریخ راه اندازی ایران خودروی کرمانشاه که در محدوده شرقی استان و حوالی شهرستان صحنه بنا شده به مرداد ۱۳۹۶ برمی گردد، این طرح از مصوبات سفر رهبری به استان در سال ۱۳۹۰ بود و از همان ابتدای کار ظرفیت تولید چیزی حدود ۲۸تا۳۰ هزار خودرو در سال در نظر گرفته شد. گرچه این عدد در سالهای اخیر به ۴۳ هزار خودرو هم رسید و حتی قرار بر این بود که با توافق ایران خودرو و انعقاد تفاهم نامه تیراژ تولید بنا به گفته دارابی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال هم برسد.

با این حال معلوم نیست چه اتفاقی افتاد که حالا ایران خودرو از بین ۵ شرکت اقماری خود تصمیم به فروش سایت های استانی کرمانشاه و مازنداران گرفته است.

این تصمیم البته منافاتی با موازین قانونی ندارد و پیشتر هم شاهد چنین اقداماتی از سوی مدیران ارشد ایران خودرو در کشور بوده ایم. کما اینکه آنها حق دارند بسته به شرایط نسبت به واگذاری سایت های شهرستانی خود اقدام کنند، اما باید پرسید شرایط واگذاری و نوع واگذاری چگونه خواهد بود؟

در واقع صرف فروش نمی تواند برای استان مشکل ساز باشد و آنچه مهم است نحوه واگذاری است. اینکه مبادا این واگذاری منجر به تعطیلی و احیانا خاک خوردن سالن مونتاژی به این عظمت شود.

شاید عدد تولید و تیراژ محصولات ایران خودرو در استان ما هم سطح دیگر سایتهای شهرستانی مثل مشهد، تبریز و یا حتی کاشان و ساوه سایپا نباشد اما تولیدات آن همواره باب طبع متقاضیان بوده و برایش صف کشیده اند.

ایران خودروی کرمانشاه پیشتر پژو پارس تولید می کرد که بعدها سمند سورن جایگزین آن شد. تولید این محصولات شرایط اشتغالزایی خوبی در استان ایجاد کرد و بویژه تاثیر خوبی در اشتغال زنجیره ای گذاشت و تعداد قابل توجهی از قطعه سازان استان از قبل ارتباط با این مجموعه عظیم وارد چرخه درآمدزایی شدند.

حالا اما تصمیم ایران خودرو هرچه هست می خواهند برای تامین نقدینگی و یا در راستای خصوصی سازی بخش مهمی از پیکره صنعت استان را به دیگری واگذار کنند و خیلی مهم است که این دیگری چه کسی باشد و اگر قرار است تغییراتی رخ بدهد در چه چارچوبی است؟ آیا اصلا این تغییر به نفع استان و ظرفیت صنعتی و فناوری آن خواهد بود؟

آیا صاحبان جدید خط تولید را حفظ خواهند کرد؟ آیا از این به بعد هم تضمینی برای فروش محصولات وجود خواهد داشت؟ و آیا زنجیره گسترده تولید خودرو در استان بازهم فعال خواهد بود؟ آیا نیروهای متخصص ماندگار خواهند شد؟ و آیا برنامه ای برای توسعه این مجموعه وجود خواهد داشت؟ یا باید دست روی دست بگذاریم و ببینیم که فلان شرکت غیر بومی با خرید تنها سایت ایران خودرو در استان خط تولیدش را تعطیل کند تا دیگر سایتهای استانی دغدغه ای بابت فروش محصولات خود نداشته باشند. 

و خلاصه آنکه نباید بگذاریم و نباید اجازه بدهیم که ایران خودروی کرمانشاه به سرنوشت زاگرس خودرویی بدل شود که برخی آنرا خریدند و نیمه تعطیل کردند و از تب و تاب انداختند تا دیگران سود بیشتری از آن ببرند.

دکتر”سهراب دل انگیزان” در این باره به طلوع کرمانشاه گفت: صرف فروش سهام ایران خودرو نمی تواند بد باشد اما مهم است که فرایند فروش چگونه باشد، طوریکه اگر مجموعه به بخش خصوصی واگذار شد  و آنها تمایل به تغییر و جابجایی داشتند کیفیت کار پایین نیاید، خط تولید تعطیل نشود و مدیریت بهم نریزد و همانطور که پیشتر کارها برون سپاری می شد و ایران خودرو بابتش حق العمل می پرداخت، این روند به گونه مشابهی همچنان ادامه دار باشد. از همین رو مسئولین ارشد استان باید تا دیر نشده به موضوع ورود کنند.

وی البته یک پیشنهاد خوب هم داد و با اشاره به گستره کارمندان دولت که در استان ما جمعیت ۵۰ تا ۶۰ هزار نفری را شامل می شوند افزود: مسئولین می توانند با یک تصمیم گیری درست و بجا ایران خودرو را برای استان حفظ کنند، طوری که مدیریت و تصمیم گیری آن کاملا استانی باشد و استانی بماند.

این استاد اقتصاد در همین رابطه گفت: من فکر می کنم می شود شرایطی مهیا کرد تا سهام فروش ایران خودرو به کارمندان استان واگذار شود. طوری که هرکدام سهم اندکی از آنرا بخرند و نگذارند این مجموعه به خارج استانی ها برسد. در چنین شرایطی ما یک سهامی عام استانی خواهیم داشت که مدیرش زیر نظر استان کار می کند و نمی گذارد مجموعه از هم بپاشد.

دل انگیزان درحالیکه داشتن خط تولید خودرو برای استان را یک هویت دانست که می تواند باعث فخر و غرور برای کرمانشاه باشد افزود: خوشبختانه ما در استان شرکتهای خوبی هم داریم که می توانند سهام فروش را یکجا و به صورت بلوکی بخرند مثلا تعاونی سهام عدالت و… پس باید تا دیر نشده درباره اش تصمیم گیری کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: هر مدیر خارج استانی هم نمی تواند برای ما بد باشد، مهم آن است که خریدار چه می خواهد با مجموعه بکند و چه برنامه ای برایش دارد؟ آیا هدفش توسعه تولید است یا بنا دارد به نفع دیگر شرکتها کار کرده و خط تولید ما را تعطیل کند و بعد ما خواه ناخواه به سرنوشت زاگرس خودروی لرستان دچار شویم.

به هرحال باید دید مسئولین در این روزهای پایانی چه خواهند کرد؟ آیا همچنان به حال صنعت نیمه جان استان دل خواهند سوزاند یا چون روزهای پایانی مدیریت را می گذرانند دغدغه جابجایی دارند و تنها چیزی که در خاطرمبارکشان نیست وضعیت پا درهوای ایران خودرو در کرمانشاه است.

 

گزارش از لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.