پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21398 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

برای یک خرید ساده مدرسه سه میلیون‌ کنار بگذارید/ مردم و مغازه‌دار هر دو ناراضی با این میان وعده ها، کلسترول خود را کاهش دهید نظام «دوری» در ۳۵۰ کلاس‌ درس کرمانشاه اجرا می‌شود لزوم برخورد قاطع با عاملین توزیع مواد مخدر در استان کرمانشاه اشتغال اتباع غیرمجاز در کرمانشاه ممنوع است/ برخورد جدی با کارفرمایان متخلف تامین اجتماعی کرمانشاه ۷ کارگزاری فعال دارد کارگران نیز مشمول ۲ روز تعطیلی در هفته باشند در پاییز کم‌بارش امسال منتظر روزهای «غبارآلود» بیشتری باشیم؟ نصب کپسول آتش‌نشانی در کامیون‌های استان کرمانشاه الزامی است مهلت یک ماهه دادستان کرمانشاه برای ساماندهی «آبشوران» کرمانشاه؛ بهشت باستان شناسی دنیا/ ایجاد موزه پارینه سنگی در کرمانشاه با جدیت دنبال شود آتش در پناهگاه حیات وحش بیستون پس از ۳ روز مهار شد ۱۱ ویتامین و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن برای تحصیل از کرمانشاه مهاجرت کردم/ سال آینده برمی‌گردم برخورد آتشین تریلی‌ها در محور بیستون- صحنه تکمیل بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه به ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد معارفه سرپرست جدید معاونت فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه برگزار شد نصب سرعت کاه های آسفالتی در۱۲ نقطه مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟ مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟ لباسِ تنگ برای «مدرسه» ممنوع!

کرمانشاه؛ بهشت باستان شناسی دنیا/ ایجاد موزه پارینه سنگی در کرمانشاه با جدیت دنبال شود
26 شهریور 1403 - 14:12
شناسه : 294852
2
طلوع‌‌کرمانشاه : یک باستان شناس کرمانشاهی در راستای اهمیت این اکتشاف به طلوع گفت: گاه نگار ادوار تاریخ به سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می شود./ دوره پیش از تاریخ نیز به دو دوره عصر حجر یا سنگ و عصر فلز تقسیم می شود. وی به بررسی عصر حجر پرداخت و افزود: این دوره نیز دوره پارینه سنگی، میان سنگی و نوسنگی را در بردارد و هنگامی که از دوره سنگ وارد دوره فلز می شویم نیز یک دوره انتقالی وجود دارد/احمدی نصر با بیان اینکه یک ساختار خاص برای دوره پارینه سنگی وجود دارد،افزود: در این برهه از زمان انسان های ابزار ساز زندگی می‌کردند. این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: می توان از کرمانشاه به عنوان بهشت باستان شناسی نه ایران بلکه کل دنیا یاد کرد به این دلیل که گاه نگار ادوار تاریخی را در خود جای داده است‌ و تنوع این همه حضور و اتفاق انسان، موجب می شود تا بفهمیم تا چه اندازه این منطقه استراتژیک و پراهمیت است./وی با تاکید براینکه چند مورد موجب بالارفتن اهمیت تاریخی کرمانشاه شده است افزود: موقعیت آب و هوایی و اقلیمی، وجود منابع آبی، وجود خاک حاصلخیز و وجود پناهگاه و دشت ها در این قضیه تاثیرگذار است.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، انتشار خبر سکونت انسان در دشت‌های کرمانشاه با قدمتی بیش از یک میلیون سال، سرتیتر اخبار این روزهای ایران و جهان شده و بررسی های اولیه از وجود یک سایت بزرگ پیش از تاریخ در ضلع غربی شهر کرمانشاه خبر می دهد که این اکتشاف، اتفاق و افتخار بزرگی است تا معادلات پیش از تاریخ کرمانشاه و غرب کشور را متحول کند.

یک باستان شناس کرمانشاهی در راستای اهمیت این اکتشاف به طلوع گفت: گاه نگار ادوار تاریخ به سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می شود.

احسان احمدی نصر افزود: دوره پیش از تاریخ نیز به دو دوره عصر حجر یا سنگ و عصر فلز تقسیم می شود.

وی به بررسی عصر حجر پرداخت و افزود: این دوره نیز دوره پارینه سنگی، میان سنگی و نوسنگی را در بردارد و هنگامی که از دوره سنگ وارد دوره فلز می شویم نیز یک دوره انتقالی وجود دارد.

احمدی نصر با بیان اینکه یک ساختار خاص برای دوره پارینه سنگی وجود دارد،افزود: در این برهه از زمان انسان های ابزار ساز زندگی می‌کردند.

این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: می توان از کرمانشاه به عنوان بهشت باستان شناسی نه ایران بلکه کل دنیا یاد کرد به این دلیل که گاه نگار ادوار تاریخی را در خود جای داده است‌ و تنوع این همه حضور و اتفاق انسان، موجب می شود تا بفهمیم تا چه اندازه این منطقه استراتژیک و پراهمیت است.

وی با تاکید براینکه چند مورد موجب بالارفتن اهمیت تاریخی کرمانشاه شده است افزود: موقعیت آب و هوایی و اقلیمی، وجود منابع آبی، وجود خاک حاصلخیز و وجود پناهگاه و دشت ها در این قضیه تاثیرگذار است.

احمدی نصر یادآور شد؛ آثار کشف شده به دوره میانی و پارینه سنگی برمی گردد اما این فرایند اتفاقی ویژه است چراکه تقریبا ۴۰هزار سال انسان یک تا ۲۰۰ هزار سال را در کرمانشاه شاهد بودیم، اما به یکباره معدنی کشف شد که به آثار آشوری اشاره دارد و قدمت انسان را به یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰هزار سال قبل باز می گرداند که فرآیندی عجیب است.

وی تاکید کرد: با این اکتشاف، در جهان می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و از این رو بهتر است پیشنهاد ایجاد موزه پارینه سنگی ایران در این منطقه تاریخی با جدیت دنبال شود و زوایای آن بررسی شود.

گفتگو از زهره کریم‌زاده-خبرنگار طلوع

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.