سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳ Tuesday, 1 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21451 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

محافظت از پیری مغز با تکیه بر رژیم غذایی چگونه «شپشِ سر» را از بین ببریم؟ طعمه گذاری مناطق آلوده به موش/ شهروندان به طعمه‌ها دست نزنند کرمانشاه شهر گردشگری نیست فیلم کوتاه «نیچیر» وارد جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد تشکیل پلیس گردشگری نیاز کرمانشاه است آغاز فصل بارش‌ها و لزوم پاکسازی کانال‌های آب در شهر کرمانشاه اعضای بدن فرد ۵۷ ساله کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید مدارس کرمانشاه زیر ذره‌بین استاندارد ۵ سال برای مقابله با «بحران جمعیت» فرصت داریم کرمانشاه هنوز یک معبر گردشگری است/ جاذبه‌های گردشگری را به خوبی معرفی نکرده‌ایم کاهش محسوس دمای هوای کرمانشاه در دومین هفته از فصل پاییز مجوز افزایش تراکم یک طبقه در برخی از محلات کرمانشاه صادر شد ۱۰۶۳ قبضه سلاح و مهمات در کرمانشاه کشف شد به ۱۰ ایستگاه آتشنشانی دیگر در کرمانشاه نیاز داریم اراذل و اوباش رفتارشان را اصلاح نکنند قاطعانه و بدون گذشت با آن ها برخورد می شود آثار چهارمین جشنواره هنرهای مفهومی کرمانشاه به نمایش گذاشته شد طی ۱۰ سال آینده سونامی سکته قلبی در راه است/ در آینده نزدیک اختلالات جدی در خدمت‌رسانی به بیماران قلبی به وجود می آید به‌کار‌گیری ۶۰۰ نیرو برای لایروبی کانال‌های کرمانشاه/لایروبی رودخانه آبشوران در حال انجام است آغاز جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی در کرمانشاه

خشخاش به جای بلوط! وقتی درختان در خشم آتش‌های عمدی و سریالی می‌سوزند
04 مهر 1403 - 12:41
شناسه : 294987
3
طلوع‌‌کرمانشاه : فصل گرمای امسال در کرمانشاه رکورددار حریق در عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست بود، تنها تا اواخر مرداد ۲۵۷۰ هکتار از منابع طبیعی کرمانشاه طعمه حریق شد و اگر آتش‌سوزی‌های اخیر منطقه فیروزآباد را هم به آن اضافه کنیم قطعا این وسعت به بیش از دو برابر خواهد رسید. اگرچه بیش از ۹۰ درصد مناطقی که درگیر آتش شده پوشش مرتعی داشته اما همین کمتر از ۱۰ درصد پوشش جنگلی هم وسعت بسیار قابل توجهی است. خلاصه اینکه در برخی نقاط از جمله منطقه فیروزآباد گونه‌های ارزشمندی از جمله بلوط را داریم که به باور برخی کارشناسان ارزش یک درخت بلوط به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسد، درختی که خیلی ساده و ظرف چند ساعت در آتش می‌سوزد ‌و ده‌ها سال طول میکشد تا درختی جایگزین آن شود. آنطور که در بیشتر موارد مسئولان تاکید می‌کنند عمده آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی داشته و بخشی از آنها نیز عمدی است.
پ
پ

فصل گرمای امسال در کرمانشاه رکورددار حریق در عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست بود، تنها تا اواخر مرداد ۲۵۷۰ هکتار از منابع طبیعی کرمانشاه طعمه حریق شد و اگر آتش‌سوزی‌های اخیر منطقه فیروزآباد را هم به آن اضافه کنیم قطعا این وسعت به بیش از دو برابر خواهد رسید.

اگرچه بیش از ۹۰ درصد مناطقی که درگیر آتش شده پوشش مرتعی داشته اما همین کمتر از ۱۰ درصد پوشش جنگلی هم وسعت بسیار قابل توجهی است.

خلاصه اینکه در برخی نقاط از جمله منطقه فیروزآباد گونه‌های ارزشمندی از جمله بلوط را داریم که به باور برخی کارشناسان ارزش یک درخت بلوط به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسد، درختی که خیلی ساده و ظرف چند ساعت در آتش می‌سوزد ‌و ده‌ها سال طول میکشد تا درختی جایگزین آن شود.

آنطور که در بیشتر موارد مسئولان تاکید می‌کنند عمده آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی داشته و بخشی از آنها نیز عمدی است.

در منطقه فیروزآباد کشت خشخاش که مسئولین با کلمه «کشت ممنوعه» از آن یاد می‌کنند رواج دارد و برخی افراد متخلف به صورت غیرقانونی اقدام به کشت این محصول می‌کنند.

از همین رو برای اینکه گیاهان و مراتع مانع کار آنها نشود و زمین برای کشت آماده شود اقدام به آتش‌سوزی عمدی می‌کنند که با توجه به غنای پوشش گیاهی در این منطقه آتش به سرعت گسترش می‌یابد.

اگرچه افرادی که اینگونه منابع طبیعی و محیط زیست را نابود می‌کنند تقریبا مشخص هستند اما قطعا برخورد با آنها جدی و بازدارنده نبوده که همچنان این اقدام محرمانه را تکرار می‌کنند.

وضعیت آتش‌سوزی‌ها بگونه‌ای نگران کننده شده که داد نماینده کرمانشاه را نیز دراورد و دکتر محمد رشیدی روز گذشته در مجلس تذکری در این خصوص مطرح کرد.

رشیدی با انتقاد از مدیریت در استان کرمانشاه عنوان کرد: جنگل‌ها و منابع طبیعی و مراتع استان کرمانشاه در آتش می‌سوزد و چند هفته است که این اتفاق می‌افتد و هرچه تذکر می‌دهیم هیچ اتفاقی صورت نمی‌گیر‌د.

نماینده کرمانشاه در مجلس ادامه داد: کوه‌ها و جنگل‌های منابع طبیعی کرمانشاه از فرط آتش سوزی در شب نیز همچون روز روشن می‌شود.

وی افزود: تقاضا می‌کنم که به صورت جدی به این موضوع رسیدگی شود و این آتش سوزی‌ها مهار و علت آنها مشخص شود و همچنین با مدیرانی که در این خصوص بی تفاوت و کم کارند برخورد شود.

یک فعال محیط زیست عامل اصلی که باعث نابودی پوشش گیاهی توسط آتش سوزی های عمدی می‌شود را مباحث اقتصادی و فرهنگی دانست.

رضا توکلی در گفت و گو با خبرنگار طلوع، با بیان اینکه در برخی مناطق استان از جمله فیروزآباد مردم از چنان محرومیت و فقر اقتصادی رنج می‌برند که به دنبال راهی برای کسب درآمد هستند، گفت: در این منطقه نه صنعت و کارخانه‌‌ای داریم و نه سرمایه‌گذاری صورت گرفته که جوانان در آن مشغول شوند در نتیجه نرخ بیکاری قابل توجه است.

وی اظهار کرد: این شرایط باعث می‌شود برخی برای کسب درآمد به کشت‌های ممنوعه مانند خشخاش روی بیاورند. به علاوه چون مردم این منطقه با یکدیگر هم بستگی قابل توجهی دارند معمولا برخورد جدی با آنها چندان امکان پذیر نیست.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: به علاوه برخوردهایی که پیش از این با متخلفان صورت گرفته در برابر درآمد حاصل از کشت خشخاش آنقدر بازدارنده نبوده که این تخلف دوباره تکرار نشود.

توکلی به مباحث فرهنگی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از مردم این منطقه ارزش واقعی درختان و پوشش گیاهی را نمی‌دانند، گفت: لازم است نشست های آموزشی و آگاه سازی برای بزرگان این منطقه که نفوذ بیشتری بین مردم دارند برگزار شود.

وی افزود: حتی می‌توان از ظرفیت فعالان محیط زیست نیز برای این آگاه سازی استفاده کرد.

توکلی معتقد است، اگر هرچه زودتر فکری به حال این موضوع نشود، نابودی جنگل‌های منطقه فیروزآباد سرعت می‌گیرد و در سال‌های آینده در این منطقه با مشکلاتی از جمله فرسایش خاک، بروز سیلاب، نابودی گونه های جانوری و … نیز مواجه خواهیم شد.

وی همچنین بر لزوم جایگزینی روش‌های قهری با روش‌های فرهنگی و آموزشی برای مقابله با آسیب به جنگل‌های فیروزآباد تاکید کرد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.