سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21553 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

اگر جلسه فردای شورای شهر رسمیت نیابد از آنها سلب عضویت می‌کنیم! کاهش ۱۴ درصدی سوانح فوتی در راه های استان کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه به کجا رسید؟ رفع ۱۲ نقطه حادثه‌ خیز شهر کرمانشاه در دستور کار شهرداری است مصرف چه مواد غذایی جلوی «پوکی استخوان» را می‌گیرد؟ روزهای گرم پاییزی کرمانشاه؛ خداحافظ! در نصب وسایل گرمایشی دقت کنید/ قاتل خاموش در کمین است پزشکی قانونی فقط «معاینه جسد» نیست/ زمین «سوله بحران» تعیین تکلیف شد باید از قبح‌زدایی «سقط جنین» فاصله بگیریم مخاطب هشدارهای امام جمعه کرمانشاه کیست؟ کاهش ۱۰ درصدی کشته‌های تصادفات درون‌شهری کرمانشاه معاون استانداری کرمانشاه: پرداخت حق مناطق جنگی کماکان ادامه دارد سایه سیاهی بر سر زنان کرمانشاهی/فاجعه زباله گردی موجودی لطیف به نام زن! کرمانشاه؛ استانی پراستعداد اما پرمشکل و نیازمند توجه قابل توجه کشاورزان کرمانشاهی، این موج ناپایدار «پله» نیست پیگیر ثبت‌نام دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مدارس کرمانشاه هستیم پف زیر چشم می تواند نشانه بیماری قلبی باشد؟ ۱فوتی به علت واژگونی خودرو پژو پارس در محور سرپل ذهاب ورود تعزیرات کرمانشاه به موضوع گرانی مرغ دادگاه‌های صلح موجب افزایش رسیدگی نظامند به دعاوی می‌شوند

مخاطب هشدارهای امام جمعه کرمانشاه کیست؟
29 مهر 1403 - 11:56
شناسه : 295356
1
طلوع‌‌کرمانشاه : حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه چندین بار هشدار داده است که برخی از دستگاه‌های اجرایی استان فقط مانع تراشی می کنند؛ فقط شعار می دهند و اعتقادی به رفع مشکلات و کارگشایی از مردم ندارند و این روند باید تغییر کند/نماینده ولی‌فقیه در کرمانشاه معتقد است که این استان در جایگاه واقعی و شایسته خودش قرار ندارد و لازمه تغییر این وضعیت؛ تغییر نگرش و رویکرد مسوولان منطقه است/به مناسبت سالروز انتصاب حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری در تصدی امام جمعه کرمانشاه تلاش کرده است رویکردهای نماینده رهبری در استان را مورد کنکاش قرار دهد که برای آشنایی با آن می توان به اظهارات و موضع گیری های او در خطبه های نماز جمعه طی یک سال اخیر پرداخت/بررسی و تحلیل مواضع حجت الاسلام و المسلمین غفوری طی یک سال گذشته در خطبه های نماز جمعه کرمانشاه نشان می دهد یکی از موضوعاتی که همواره بر آن تاکید داشته و دارد بحث همگرایی و هم افزایی چه در سطح عام آن و چه خاصه در استان کرمانشاه است چراکه از نظر او نقش اصلی را در حکمرانی اسلامی باید داشته باشد.
منبع : ایرنا
پ
پ

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه طی چند ماه اخیر با مخاطب قرار دادن مسوولان استان گفته است که در بخش‌هایی از بدنه مدیریتی و کارشناسی استان بر سر کار مردم و بویژه کارآفرینان مانع تراشی می‌شود و از همین روی اقدامات توسعه‌ای بویژه در حوزه اقتصاد و اشتغال ابتر مانده است.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه چندین بار هشدار داده است که برخی از دستگاه‌های اجرایی استان فقط مانع تراشی می کنند؛ فقط شعار می دهند و اعتقادی به رفع مشکلات و کارگشایی از مردم ندارند و این روند باید تغییر کند.

نماینده ولی‌فقیه در کرمانشاه معتقد است که این استان در جایگاه واقعی و شایسته خودش قرار ندارد و لازمه تغییر این وضعیت؛ تغییر نگرش و رویکرد مسوولان منطقه است.

به مناسبت سالروز انتصاب حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری در تصدی امام جمعه کرمانشاه تلاش کرده است رویکردهای نماینده رهبری در استان را مورد کنکاش قرار دهد که برای آشنایی با آن می توان به اظهارات و موضع گیری های او در خطبه های نماز جمعه طی یک سال اخیر پرداخت.

بررسی و تحلیل مواضع حجت الاسلام و المسلمین غفوری طی یک سال گذشته در خطبه های نماز جمعه کرمانشاه نشان می دهد یکی از موضوعاتی که همواره بر آن تاکید داشته و دارد بحث همگرایی و هم افزایی چه در سطح عام آن و چه خاصه در استان کرمانشاه است چراکه از نظر او نقش اصلی را در حکمرانی اسلامی باید داشته باشد.

مخاطب هشدارهای امام جمعه کرمانشاه کیست؟

به اعتقاد امام جمعه کرمانشاه مردم باید در همه مسائل دخیل باشند، ورود کنند و مطالبه گری داشته باشند چراکه این موضوع از منظر اسلامی نیز در بحث فریضه امر به معروف و نهی از منکر دستور شرعی محسوب می شود.

به نظر می‌رسد بخشی از دیدگاه‌های امام جمعه کرمانشاه با رویکردهای دولت جدید نیز سازگاری دارد چرا که دکتر پزشکیان همواره از ضرورت وفاق ملی سخن گفته است؛ موضوعی که با بحث همگرایی و هم افزایی حجت الاسلام و المسلمین غفوری در یک راستا ارزیابی شود.

این موضوع از آنجایی حائز اهمیت بیشتر است که حجت الاسلام والمسلمین غفوری همواره در خطبه های نماز جمعه مخصوصا بعد از روی کار آمدن دکتر پزشکیان بر ضرورت حمایت از دولت تاکید و خاطرنشان کرده است؛ جا دارد همه اقشار مردم به کمک دولت بشتابند.

به نظر می رسد در چنین شرایطی هشدارهای امام جمعه کرمانشاه از مسائلی در این استان حکایت دارد که تاکنون و مخصوصا در تریبون های عمومی کمتر مطرح شده است؛ حال این سوال مطرح است که نماینده رهبری در استان کرمانشاه مشخصا نسبت به چه مسائلی حساس و دغدغه مند شده است؟

هشدار نماینده ولی‌فقیه در کرمانشاه به ایجاد مانع در انجام کارهای مردم توسط برخی دستگاه‌ها

«متاسفانه اثر بعضی از دستگاه‌ها این شده است که در کارها مانع ایجاد کنند و از قوانین فقط آن قسمت‌هایی را بلدند که بر سر راه امور مانع ایجاد می‌کنند»؛ این مطلب بخشی از اظهارات نماینده ولی فقیه کرمانشاه است که تاکنون چندین بار در جلسات مختلف خطاب به مسوولان تذکر داده شده است و از آنجا که همین چند روز پیش نیز مطرح شد به نظر می رسد گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حبیب الله غفوری ۲۵ مهرماه سال ۱۴۰۲ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه معرفی و ۲۷ مهرماه در مراسمی رسمی معرفی شد و اولین خطبه نماز جمعه را ۲۸ مهرماه ایراد کرد. وی در بیشتر تریبون ها بویژه نماز جمعه بر تسهیل‌گری و گشایش کار مردم و رفع مشکلات آنها تاکید ویژه داشته است.

وی در این مدت بارها بر رفع معضلات استان و تلاش مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی برای رفع مسائل و مشکلات مردم تاکید و در یکی از جلسات گفت: با همه توان برای رفع مشکلات صنعت و تنگناهای موجود آن و همچنین رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در استان تلاش می‌کنم.

امام جمعه کرمانشاه در یکی از جلسات گفت که استان کرمانشاه در جایگاه خودش نیست اما امیدواریم با تلاش جمعی مردم و مسولان، مشکلاتی نظیر حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی و اشتغال که امروز استان حل شده و به موضوعات فراموش‌شده‌ای تبدیل شود.

حبیب الله غفوری در جدیدترین اظهارات خود نیز در نشست اخیر شورای فرهنگ عمومی استان که استاندار و جمعی از مدیران حضور داشتند بازهم بر پیگیری کار مردم از سوی مسوولان و عدم مانع تراشی در انجام امور تاکید کرد.

وی همچنین با تذکر و لحن شدید نسبت به پاسخ برخی مسوولان دستگاه‌ها به مصوبات جلسات قبلی شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی جای سیاست‌گذاری است؛ نه جای حرف‌های کوچک و ناچیزی که اعضا باید پیش از جلسه حل کنند و وقت مسوولان را نگیرند.

او خاطرنشان کرده است؛ متأسفانه اثر بعضی از دستگاه‌ها این شده که در کارها مانع ایجاد کنند و از قوانین فقط آن قسمت‌هایی را بلدند که بر سر راه امور مانع ایجاد می‌کند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح بر اینکه شورای فرهنگ عمومی، جلسه‌ای مهم و محترم است؛ عنوان کرد: سطح جلسه را پایین نیاورید! این جلسه تشکیل می‌شود که اتفاقات مهمی در عرصه فرهنگ عمومی رخ دهد و اثر آن در کف جامعه مشهود باشد.

وی با تأکید بر اینکه تا دستورکاری در شأن شورای فرهنگ عمومی استان وجود نداشته باشد، نباید جلسه تشکیل شود؛ تصریح کرد: پیش از جلسه شورای فرهنگ عمومی باید با مسوولانی که مأموریتشان مرتبط با دستورکار جلسه است، جلساتی برای توجیه موضوع و کامل‌ شدنِ ارائه برگزار گردد.؛ باید از کلی‌گویی پرهیز شود و گزارش‌ها روشن، شفاف و قابل سنجش باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه با تأکید بر اهمیت جلسه شورای فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: بنده حاضرم وقت بگذارم و پیش از جلسه شورای فرهنگ عمومی شخصاً گزارش‌ها را بشنوم و گفت و گو کنم که مدیون سایر دوستان حاضر در جلسه نشویم.

باید آثار مصوبات شورای فرهنگ عمومی را در فرهنگ و زندگی مردم ببینیم

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه همچنین در جلسه بهمن ماه سال گذشته شورای فرهنگ عمومی استان ضمن تأکید بر نقش اثرگذار شورای فرهنگی عمومی در جامعه، بیان کرد: لازم است شورای فرهنگ عمومی علاوه‌ بر نقش هیات اندیشه‌ورز خود، یک نقش قرارگاهی برای ایجاد هماهنگی جدی بین همه دستگاه‌ها ایفا کند.

غفوری، توجه‌ به اتفاقات در جریان جامعه را لازمه‌ اثرگذاری این شورا خواند و گفت: آنچه که در مصوبات شورای فرهنگ عمومی در نقاط مختلف کشور دیده می‌شود، بیشتر موضوعات در دستور کار ادارات است و کمتر به آنچه که در کف جامعه می‌گذرد توجه می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه با ذکر این نکته که بهره‌ بردن از رویکرد مردمی‌ سازی در برنامه‌های فرهنگی بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که باید مد نظر قرار گیرد، موضوع امید افزایی و نشاط‌ آفرینی در جامعه است؛ برنامه‌های فرهنگی وقتی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت که منشأ امید و نشاط برای کل جامعه، خصوصاً نسل جوان و نوجوان باشد.

غفوری با تصریح بر اینکه استفاده از ابزار هنر در برنامه‌های فرهنگی بر اثرگذاری اقدامات ضروری است، گفت: از آن‌جا که استان کرمانشاه به‌دلیل تنوع اقلیمی و تنوع فرق و مذاهب، منشأ تنوع فرهنگی نیز شده است، توجه به خرده‌ فرهنگ‌های مناطق مورد توجه و تأکید است.

مخاطب هشدارهای امام جمعه کرمانشاه کیست؟

امام جمعه کرمانشاه به چه میزان با مسائل استان آشناست؟

اظهارات و مواضع امام جمعه کرمانشاه اگر چه با حمایت و امیدواری بدنه عمومی مواجه شده است که می توان تا حدودی آن را از میزان استقبال توده مردم از سخنرانی ها و خطبه های نماز جمعه و نیز تحلیل های پیرامونی آن در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه ها گمانه زنی و تحلیل کرد اما منتقدانی هرچند کم شمار هم دارد.

در این بین یکی از مسائلی که تا حدودی در نقد سخنان و اظهارات امام جمعه کرمانشاه مطرح می شود این است که معظم له در این یک سال تصدی مسوولیت استان هنوز به تمام جنبه های مسائل این خطه پرمسئله کشور اشراف پیدا نکرده اند بویژه اینکه این خطه با تاریخ پرفراز و نشیب خود در جنگ تحمیلی و آثار و تبعاتی که هنوز دست به گریبانش است؛ موضوعات پیچیده و عمیقی را در زیر پوست خودش دارد.

اما بررسی مواضع و دیدگاه‌های امام جمعه کرمانشاه نشان می دهد ایشان نه تنها بر مسائل مختلف منطقه اشراف پیدا کرده اند بلکه در تبادل مشورت و دیدگاه با کارشناسان و متخصصان بر استفاده از نظر آن در حل مسائل هم تاکید دارد.

امام جمعه کرمانشاه همچنین چندی پیش به مناسبت سالروز شهادت محمود صارمی در پاسخ به این که چقدر با مسائل استان آشنایی دارد و اساسا آیا قبلا در بطن مشکلات منطقه بوده است؟ گفت: قبلا به واسطه تصدی امام جمعه اسلام آباد غرب با مسائل کرمانشاه آشنا بودم ضمن اینکه از سال گذشته نیز همواره با بخش های مختلف جامعه در صنوف، تشکل ها، سازمانها و ادارات ارتباط داشته و دارم.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که علت کند بودن توسعه و رفع مشکلات در استان کرمانشاه چیست؟ گفت: مدیران استان در جلسات رسمی گزارششان کامل است اما وقتی به جامعه و مردم مراجعه می کنیم می بینیم ترک فعل برخی دستگاه ها زیاد است و البته برخی نیز کمتر ترک فعل دارند.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری تصریح کرد: بیکاری و اشتغال در استان دغدغه جدی من است چرا که اساس آسیب های اجتماعی همین موضوع است و وقتی اشتغال نباشد آرامش فکری و روحی و ازدواج جوانان وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه فضای استان کرمانشاه کارآفرینی نیست و این موضوع را وقتی با سرمایه گذاران پیگیری کردم متوجه شدم که مهمترین مانع سرمایه گذاری خود مدیران ادارات و بدنه آنهاست لذا تجدید نظر جدی در برخی دستگاه های استان ضرورت دارد.

به اعتقاد امام جمعه کرمانشاه بخشی از مشکلات کرمانشاه از جمله آسیب های اجتماعی ریشه های فرهنگی و فکری مانند فرهنگ کارآفرینی و وجدان کاری دارد.

وی از مسوولیت پذیری به عنوان دیگر مشکل فرهنگی استان نام برد و گفت: باید مسوولیت پذیری نسبت به خانواده و جامعه آموزش داده شود و برای آنها الگو ارائه داد در این صورت در نسل های آینده شرایط متفاوت خواهد بود.

حجت الاسلام غفوری در مورد فرهنگ کارآفرینی نیز گفت: در جوامع مختلف کودکان به گونه ای آموزش می بینند که وقتی بزرگ شدند با کارآفرینی دست رفقایشان را نیز بگیرند اما در اینجا یا کاری نمی کنند یا اگر هم کار کنند به گونه ای انجام می دهند که رفقایشان با خبر نشوند.

وی از روحانیت و رسانه ها به عنوان ۲ بازوی مهم فرهنگ سازی جامعه نام برد و گفت: متاسفانه ساختار شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه به گونه ای است که خروجی گرفتن از آن بسیار دشوار است.

امام جمعه کرمانشاه تصریح کرد: اعضای این شورا دستگاه های فرهنگی یا مرتبط با آن هستند اما دستگاه‌هایی که می خواهند مصوبات شورا را اجرا کنند اولویت را به برنامه های ذاتی خودشان می دهند لذا از آن دایره ای که برای خودشان تعریف کرده اند نمی توانند خارج شوند و به عنوان تلکیف مازاد و غیر مرتبط به مصوبات نگاه می کنند.

وی راهکار این موضوع را تعریف یک فضای قرارگاهی برای شورای فرهنگ عمومی دانست تا همه احساس مسوولیت کنند.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین غفوری در نقشه فرهنگی کشور که سال ۹۸ ابلاغ شده یک برش استانی نیز وجود دارد اما چند استان از جمله کرمانشاه هنوز برش استانی این نقشه را ارائه نکرده اند.

مخاطب هشدارهای امام جمعه کرمانشاه کیست؟

ضرورت تغییر و تحول

بررسی و تحلیل سخنان و مواضع امام جمعه کرمانشاه حکایت از آن دارد که برای تحقق دیدگاه‌های معظم له و رفع مسائل و مشکلات استان ضرورت تغییر و تحول در سطح مدیران و بدنه کارشناسی ادارات و سازمان‌ها ضروریست؛ البته این حرف به معنای عزل و نصب های گسترده نیست (هرچند در جای خودش ضرورت دارد) چراکه مادامیکه تفکر تحول و توسعه شکل نگیرد نمی توان انتظار داشت حتی یک برنامه عملیاتی شود! اما چاره چیست؟

شاید از همین روی است که بحث مطالبه گری عمومی در سخنان امام جمعه کرمانشاه بویژه در حوزه اقتصاد بارها تکرار شده است که در این راستا می طلبد تشکل های مردم نهاد، رسانه ها، متنفذان و نخبگان استان به عنوان پیشرانان جامعه برای نهادینه شدن این مهم بسترسازی کنند.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.