سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21561 تعداد نوشته های امروز : 8×

آخرین خبرها

چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه اگر جلسه فردای شورای شهر رسمیت نیابد از آنها سلب عضویت می‌کنیم! کاهش ۱۴ درصدی سوانح فوتی در راه های استان کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه به کجا رسید؟ رفع ۱۲ نقطه حادثه‌ خیز شهر کرمانشاه در دستور کار شهرداری است مصرف چه مواد غذایی جلوی «پوکی استخوان» را می‌گیرد؟ روزهای گرم پاییزی کرمانشاه؛ خداحافظ! در نصب وسایل گرمایشی دقت کنید/ قاتل خاموش در کمین است پزشکی قانونی فقط «معاینه جسد» نیست/ زمین «سوله بحران» تعیین تکلیف شد باید از قبح‌زدایی «سقط جنین» فاصله بگیریم مخاطب هشدارهای امام جمعه کرمانشاه کیست؟ کاهش ۱۰ درصدی کشته‌های تصادفات درون‌شهری کرمانشاه معاون استانداری کرمانشاه: پرداخت حق مناطق جنگی کماکان ادامه دارد

چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد
01 آبان 1403 - 13:18
شناسه : 295403
1
طلوع‌‌کرمانشاه : سالهاست که مسئولین از کمبود ناوگان حمل و نقل درون شهری می گویند و اینکه کلان شهر یک میلیون نفری کرمانشاه برای آنکه بتواند خدمات مناسب و ایده آلی به شهروندان ارائه دهد نیاز به تامین و تجهیز دارد و باید در کنار تاکسی و بی آر تی  مجهز به مترو باشد تا مسافرین برای جابجایی به مشکل برنخورند و دست به دامان شخصی ها نشوند. از نگاه دیگر اما باید دید چه نیازی خیل عظیمی از جمعیت شهر را به مسافرکشی با خودروی شخصی می کشاند، طبق آمار پلیس راهور تعداد خودروهای شخصی سواری کرمانشاه چیزی حدود 13 هزار پلاک است و این درحالی است که عدد تاکسی ها به 7هزار خودرو می رسد، یعنی ناوگان حمل و نقل شهری گستردگی کمتری نسبت به پلاک شخصی ها دارد. شاید یک علت آن، آمار بالای جوانان بیکار در کرمانشاه باشد و یا حتی بازنشسته ها و کارمندان و معلمانی که مجبورند در زمان باقی مانده از روز برای تامین معاش تن به مسافرکشی بدهند. این البته یک آسیب اجتماعی فرهنگی است که با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و وضعیت حاد استان نمی شود یک شبه آنرا جمع کرد و یا نگاه تک بعدی به آن داشت.
نویسنده : لیلاسعدوندی منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، موضوع حمل و نقل درون شهری از دیرباز در کرمانشاه مورد بحث بوده واگر خودتان سری به سطح شهر بزنید همه چیز دستتان می آید. خیل مسافران در مسیرهای مختلف، تاکسی هایی که عمدتا سلیقه ای و به دلخواه مسافر سوار می کنند و نهایتا مردمی که مجبور می شوند دست آخر تن به استفاده از خودروهای شخصی بدهند!

حالا تصور کنید وقتی شب هنگام، مسافری در یکی از پایانه ها قصد تردد به داخل شهر را داشته باشد چقدر حضور تاکسی های امن و سیستم حمل و نقل مدرن و کافی  می تواند شرایط  خوبی برای او مهیا کند و بالعکس اگر چنین شرایطی مهیا نباشد و یا برخی از سخت بودن تردد در ساعات اولیه بامداد به نوعی سوء استفاده کنند و قیمت ها را بالا بکشند و یا به هر نحوی با مسافر بدقلقی کنند این شرایط تا چه میزان به حیثیت شهر آسیب می زند؟

سالهاست که مسئولین از کمبود ناوگان حمل و نقل درون شهری می گویند و اینکه کلان شهر یک میلیون نفری کرمانشاه برای آنکه بتواند خدمات مناسب و ایده آلی به شهروندان ارائه دهد نیاز به تامین و تجهیز دارد و باید در کنار تاکسی و بی آر تی  مجهز به مترو باشد تا مسافرین برای جابجایی به مشکل برنخورند و دست به دامان شخصی ها نشوند.

از نگاه دیگر اما باید دید چه نیازی خیل عظیمی از جمعیت شهر را به مسافرکشی با خودروی شخصی می کشاند، طبق آمار پلیس راهور تعداد خودروهای شخصی سواری کرمانشاه چیزی حدود ۱۳ هزار پلاک است و این درحالی است که عدد تاکسی ها به ۷هزار خودرو می رسد، یعنی ناوگان حمل و نقل شهری گستردگی کمتری نسبت به پلاک شخصی ها دارد.

شاید یک علت آن، آمار بالای جوانان بیکار در کرمانشاه باشد و یا حتی بازنشسته ها و کارمندان و معلمانی که مجبورند در زمان باقی مانده از روز برای تامین معاش تن به مسافرکشی بدهند.

این البته یک آسیب اجتماعی فرهنگی است که با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و وضعیت حاد استان نمی شود یک شبه آنرا جمع کرد و یا نگاه تک بعدی به آن داشت.

*در چنین شرایطی  بی شک  افرادی هم هستند که از این آب گل آلود ماهی می گیرند و گاها برای مسافرین دردسر می شوند. خصوصا اگر شب و دیر وقت باشد و مسافر زن و بچه داشته باشد، دختر جوانی باشد و یا به دلیل میانسالی نتواند خیلی منتظر تاکسی بماند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه درباره نحوه خدمات رسانی این سازمان به مسافرینی که از طریق پایانه شهید کاویانی قصد ورود به داخل شهر را دارند گفت: وظیفه حمل و نقل مسافر در این پایانه به یک شرکت خصوصی که تحت نظارت تاکسیرانی است سپرده شده و ما بر عملکرد این شرکت به لحاظ قیمت گذاری و نحوه خدمات رسانی نظارت مستمر داریم.

به گفته “رضا دوستی” در ساعت پیک مسافر یعنی شبها چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه تاکسی آماده خدمات رسانی به مسافرین در این پایانه هستند.

وی درحالیکه شیفت کاری این تاکسی ها را ۲۴ ساعته اعلام کرد، در پاسخ این سوال که چرا گاها برخی مسافرین از این خدمات راضی نیستند گفت: متاسفانه برخی راننده ها نرخ نامه را رعایت نمی کنند و ما در این خصوص بارها به شرکت مربوطه و خود رانندگان تذکر داده ایم.

دوستی افزود: مسافرین همچنین می توانند گلایه های خود را از طریق تلفن گویای ۱۳۷ با واحد شکایت این سازمان در میان بگذارند. علاوه بر آن پیگیری تخلفات از طریق تعزیرات و بازرسی صمت نیز امکان پذیر است.

پایانه راه کربلا از دیگر ترمینال های پرتردد شهر کرمانشاه است که گاها مسافرین بسیاری در طول شبانه روز از طریق آن جابجا می شوند و لذا نیاز است که تاکسیرانی در این مکان هم خدمات داشته باشد.

دوستی درباره شرایط جابجایی مسافر از ترمینال راه کربلا به داخل شهر گفت: دراین پایانه شیفت شب برای تاکسی ها نداریم و مسافرین در طول روز می توانند از ۵۰ دستگاه خودرویی که به صورت گردشی و مسیری در این مکان فعال هستند خدمات بگیرند.

فقدان تاکسی برای جابجایی شبانه مسافر از ترمینال راه کربلا به داخل شهر ضعف بزرگی برای سیستم حمل و نقل درون شهری کرمانشاه محسوب می شود و درحالیکه دوستی مدعی است شبها مسافری از این پایانه جابجا نمی شود اما مسئولین ترمینال مدعی اند که ورود و خروج مسافر از این پایانه شبانه روزی است و لذا نیاز است که شبها هم در این مسیر تاکسی داشته باشیم.

موضوع دیگر وضعیت پلاک شخصی هاست که دوستی رسیدگی به آنرا وظیفه پلیس راهور دانست و یادآور شد: اقدام پلاک شخصی ها برای مسافرکشی خلاف قانون است و پلیس باید با آنها برخورد کند.

سخنان جانشین پلیس راهور استان در این باره شنیدنی است. سرهنگ ” مهدی امجدیان” ضمن آنکه قبول دارد فعالیت پلاک شخصی ها خلاف قانون است گفت: ما بارها با این افراد برخورد کرده ایم، کما آنکه ظرف ۶ ماه گذشته ۴هزارو۱۰۰ خودروی شخصی به خاطر مسافرکشی جریمه شده اند.

با این حال مسئله اساسی شهر کرمانشاه کمبود ناوگان درون شهری است.

وی افزود: کلانشهر کرمانشاه نیاز به تامین وتجهیز ناوگان حمل و نقل درون شهری دارد. لذا اگر مسئولین شرایط را مهیا کنند و ما برای جابجایی مسافر تاکسی، اتوبوس، بی آر تی و حتی مترو داشته باشیم دیگر کمتر کسی از خودرو شخصی استفاده می کند.

امجدیان گفت: اغلب خانم ها ترجیحشان استفاده از تاکسی است چون هم احساس امنیت می کنند و هم احیانا اگر تخلفی صورت بگیرد از طریق تاکسیرانی و تعزیرات قابل پیگیری است.

اما خب اینجا یک نکته وجود دارد و آن این است که تاکسی ها اغلب دربست سوار می کنند، هزینه بیشتری می گیرند و با مسافر راه نمی آیند و همین مسئله مسافر را به استفاده از خودروهای شخصی سوق می دهد، گاها حتی پیش آمده که مسافرین با رانندگان شخصی تبانی می کنند تا ما آنها را جریمه نکنیم.

وی افزود: برای پلیس کاری ندارد که یک شبه خودروهای شخصی را از سطح شهر جمع کند، اما این کار تبعات زیادی هم برای مسافرین دارد و هم افرادی که گاها بنا به نیاز مسافرکشی می کنند.

جانشین پلیس راهور استان پیشنهاد کرد تا با تامین ناوگان حمل و نقل عمومی شرایط برای سهولت استفاده افراد از این خدمات مهیا شود. او گفت: اگر شهر از تاکسی و اتوبوس اشباع باشد نه شخصی ها فرصتی برای کار خواهند داشت و نه راننده تاکسی ها با مسافرین سلیقه ای برخورد می کنند.

به هرحال موضوع جابجایی مسافر از مسیر پایانه ها به داخل شهر نباید برای کلانشهر کرمانشاه یک معضل باشد. اماکنی که روزانه دهها و بلکه صدها مسافر دارند و به نوعی ویترین ورودی شهر محسوب می شوند و اگر خدمات مناسب به مسافرین ارائه ندهند از همان ابتدای کار و در همان قدم اول معرفی شایسته ای از کرمانشاه نکرده اند.

جدای از آن مسئله امنیت مطرح است، نقطه عطفی که اثر غیرقابل انکار در جذب توریسم دارد، بویژه برای کرمانشاهی که با توجه به شرایط بد اقتصادی نیاز دارد که بیشتر و بهتر دیده شود و لذا کوچکترین اهمال می تواند ضربه جبران ناپذیری به آینده پیش رو بزند.

گزارش‌از‌لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.