تقریبا اواخر خرداد امسال بود که مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه از بازگشایی پرواز کرمانشاه- قشم در استان خبر داد.
بیاتی در این باره به ایسنا گفته بود این چهار پرواز که در مسیر کرمانشاه به قشم و بالعکس هستند از دستاوردهای بهسازی باند و عوامل پروازی اند و شهروندان می توانند روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته از این خدمات برخوردار شوند.
حالا و در شرایطی که 8 ماه از راه اندازی پرواز کرمانشاه- قشم در استان می گذرد شاهد کنسلی های مکرر در پرواز کرمانشاه به قشم هستیم . مشکلی که اعتراض برخی شهروندان را به دنبال داشته و موجب نارضایتی گسترده مسافران شده است.
به نظر می رسد در چنین شرایطی نماینده قشم ایر در کرمانشاه باید پاسخگوی مشکل مسافران بوده و مدیرکل فرودگاه نیز باید به عنوان ارگان نظارتی بر نحوه خدمات دهی دفاتر هواپیمایی در استان بیش از اینها نظارت کند.
*یک شهروند معترض با اشاره به اعلام دیرهنگام کنسلی پرواز کرمانشاه- قشم به مسافران که گویا چند ساعت قبل از پرواز بوده است به طلوع کرمانشاه می گوید: پنجشنبه هفته گذشته درحالیکه تیم 12 نفره ما با هماهنگی اعضا قرار سفر یک هفته ای به قشم را داشت درست شب قبل از پرواز یک پیام کوتاه دریافت کردیم “پرواز شماره فلان کنسل شده است”
در این پیام که محترمانه به نظر نمی رسید، نه از ما عذرخواهی شده بود و نه وعده ای برای پرواز جایگزین و یا حتی تاخیر داده بودند. انگار که به یک مشت موجود بی شخصیت پیام داده باشند!
این درحالی بود که جمع شدن تیم 12 نفره ما که هر یک شغل مخصوص به خودمان را داشتیم و با کلی مکافات مرخصی کاری گرفته بودیم بسیار سخت بود و از پیش برایش برنامه ریزی کرده بودیم.
نکته دیگر آنکه ما از 3هفته پیش با رزرو بلیت برای هتل و اقامت اقدام کرده و هزینه چند میلیونی پرداخته بودیم که امکان کنسلی و عودت نداشت. مثلا برای شب اول بابت هزینه اقامت حداقل 15میلیون ضرر کردیم.
خلاصه که نهایتا مجبور شدیم با پرواز کانکشن به قشم برسیم. یعنی از کرمانشاه به تهران و سپس از تهران به قشم رفتیم که برایمان هزینه و سختی خودش را داشت.*
خب سوال اینجاست وقتی هواپیمایی توانایی تامین حجم پروازهای مورد نیاز را ندارد چرا لیست پروازهایی را باز می کند که خودش نمی تواند آنرا تامین کند و یا حداقل وقتی از قبل این پروازها را پیش فروش کرده اند احترامی برای خریدار قائل نیستند. از آن جهت که پرواز جایگزین بگذارند و یا با تاخیر تامین نیاز کنند تا من مسافری که مرخصی کاری گرفته ام و به سختی غیبت بچه هایم از مدرسه را مجاز کرده ام به مشکل برنخورم و یا حداقل زودتر اطلاع رسانی کنند تا برنامه مان را تغییر دهیم.
ضمنا جای سوال است که چرا وقتی مسافرین بلیت های خود را کنسل می کنند بابت هر بلیت باید 30 درصد جریمه بپردازند اما شرکتی که عملا به 110 تا 120 نفر بی احترامی کرده و برنامه هایشان را خراب کرده است حاضر به پرداخت جریمه دیرکرد و یا حداقل عذرخواهی و تامین رضایت مسافرین نیست.
از طرفی جالب است بدانید که در همین پرواز سهوا بلیت یکی از بزرگسالان را به لحاظ رنج سنی اشتباه تهیه کرده بودیم که برای همین اشتباه از ما یک و نیم میلیون هزینه اضافی گرفتند. خب در چنین فضایی که هواپیمایی بابت یک اشتباه سهوی جریمه های بالا از مسافرین می گیرد چرا خود را مکلف به پاسخگویی به مسافران نمی داند.
این صحبت یکی از دهها مسافری است که کنسلی های اخیر موجب اعتراض آنها و اعضای خانواده شان در کرمانشاه شده است. دلیل این تاخیرها بدی آب و هوا در مقصد، طول مسیر یا مبداء و یا هرچیز دیگری که هست باید مرتفع و جبران شود و نهایتا اگر شرایط آب و هوایی مساعد نیست گشایش پرواز نداشته باشیم.
در چنین شرایطی بیجا نیست اگر انتظار داشته باشیم مسئولین فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه نیز در تایید و تضمین قرارداد شرکتهای هواپیمایی با فرودگاه کرمانشاه قدری سختگیر باشند و به عنوان ناظر اجازه توهین و بی احترامی به مسافرین را نداده و تکریم ارباب رجوع را ملاک قرار دهند.
از طرفی این بدقولی های مکرر تخریب فزاینده ای است که به اعتماد شهروندان آسیب می زند و باعث می شود تا مسافرین دفاترهواپیمایی فعال در استان را به بدقولی بشناسند و نهایتا پرواز شهرهای مجاور را به کرمانشاه ترجیح دهند.
این در حالی است که قرار بود حالا و پس از گذشت چند سال فرودگاه کرمانشاه با بازگشایی باند اصلی تعداد پروازها را به روزهای اوج خود باز گرداند و رضایت شهروندان صبورش را تامین کند.
با این حال مهم است که در کنار بازگشایی پروازها در انتخاب شرکتهای هواپیمایی بیش از اینها دقت شود تا شاهد چنین بدقولی هایی نباشیم و اگر هم احیانا موردی پیش آمد شرکت مربوطه خود را موظف به پاسخگویی به مردم دانسته و با حفظ احترام برای تامین و جلب رضایت مسافرین در کمترین زمان ممکن اقدام کند.
از طرفی توجه داشته باشید که باب شدن این مدل بدقولی ها می تواند به مرور به صنعت توریسم استان نیز ضربه زده و نوعی بی اعتمادی در مسافرینی که قصد ورود به کرمانشاه را دارند ایجاد کند.
یادآور می شود که در جریان این گزارش پیگیر دریافت پاسخ قانع کننده ای از نماینده شرکت هواپیمایی قشم ایر در استان بودیم که متاسفانه این ارتباط برقرار نشد. هرچند بنابه گفته مسئولین فرودگاه کرمانشاه این تاخیرها علت جوی و آب و هوایی داشته است. با این حال اما نیاز است که قشم ایر به عنوان یک شرکت فعال در کرمانشاه پاسخگوی این مدل از بی نظمی در پروازها باشد و خود را مکلف به رعایت حقوق شهروندی و احترام به ارباب رجوع بداند تا ضمن رفع مشکل شاهد باب شدن این مدل بی نظمی در دیگر پروازهای استان نباشیم.
دیدگاه