چهارشنبه, ۲۶ آذر , ۱۴۰۴ Wednesday, 17 December , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 23286 تعداد نوشته های امروز : 5×
یک فعال حوزه حمل و نقل: حقوق رانندگان کفاف ۱۲ تا ۱۵ روز زندگی آنها را می‌دهد
26 آذر 1404 - 10:40
شناسه : 301277
0
 رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافری ایران؛ طلوع‌‌کرمانشاه : مختار داوودی به مناسبت روز حمل و نقل و رانندگان (۲۶ آذر) ، از مشکلات متعدد رانندگان خصوصا در بخش حمل و نقل مسافر برون‌شهری یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلات عدم صرفه اقتصادی فعالیت در این بخش هم برای سرمایه‌گذار و مالک خودرو و هم برای راننده است/ این در حالیست که حداکثر درآمد یک دستگاه اتوبوس در ماه به ۲۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد، آن هم در صورتی که هزینه‌های پیش‌بینی نشده مانند تصادف، خرابی اتوبوس، نیاز به خرید لاستیک و... پیش نیاید./ این میزان سرمایه‌گذاری با این میزان درآمد برای دارندگان اتوبوس صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر سراغ حمل و نقل برون شهری مسافر نمی‌آیند/ اکنون در بخش مسافر برون شهری با کمبود مسافر نیز مواجه هستیم، اکنون در هر سرویس هشت تا ۱۰ صندلی خالی وجود دارد و این امر نیز بر کاهش درآمد ناوگان مسافری برون شهری اثرگذار است. از همین میزان درآمد هم ۲۳ درصد آن بابت کمیسیون، شهرداری، راهداری و... می‌رود/فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در حوزه حمل و نقل مسافر برون شهری نیز بر مشکلات افزوده و باعث شده تعداد مسافران کاهش یابد/قیمت هر جفت لاستیک حدود هزار دلار است. سال گذشته هر جفت لاستیک را ۵۷ میلیون تومان می‌خریدیم و اکنون با افزایش قیمت دلار باید لاستیک را جفتی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان بخریم.
نویسنده : فاطمه کمانی منبع : ایسنا
پ
پ

 رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافری ایران با بیان اینکه امروز رانندگان با کوهی از مشکلات حل نشده مواجه‌اند، گفت: درآمد رانندگان بخش مسافری تنها کفاف ۱۲ تا ۱۵ روز زندگی آنها را می‌دهد.

مختار داوودی به مناسبت روز حمل و نقل و رانندگان (۲۶ آذر) ، از مشکلات متعدد رانندگان خصوصا در بخش حمل و نقل مسافر برون‌شهری یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین مشکلات عدم صرفه اقتصادی فعالیت در این بخش هم برای سرمایه‌گذار و مالک خودرو و هم برای راننده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری به بیش از ۳۰ میلیارد تومان رسیده، اظهار کرد: این در حالیست که حداکثر درآمد یک دستگاه اتوبوس در ماه به ۲۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد، آن هم در صورتی که هزینه‌های پیش‌بینی نشده مانند تصادف، خرابی اتوبوس، نیاز به خرید لاستیک و… پیش نیاید.

رئیس انجمن صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر استان کرمانشاه گفت: این میزان سرمایه‌گذاری با این میزان درآمد برای دارندگان اتوبوس صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر سراغ حمل و نقل برون شهری مسافر نمی‌آیند.

داوودی با بیان اینکه اکنون در بخش مسافر برون شهری با کمبود مسافر نیز مواجه هستیم، ادامه داد: اکنون در هر سرویس هشت تا ۱۰ صندلی خالی وجود دارد و این امر نیز بر کاهش درآمد ناوگان مسافری برون شهری اثرگذار است. از همین میزان درآمد هم ۲۳ درصد آن بابت کمیسیون، شهرداری، راهداری و… می‌رود.

به گفته داوودی، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در حوزه حمل و نقل مسافر برون شهری نیز بر مشکلات افزوده و باعث شده تعداد مسافران کاهش یابد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافری ایران با بیان اینکه هزینه‌های سربار نگهداری از ناوگان مسافری برون شهری نیز بسیار زیاد است، افزود: قیمت هر جفت لاستیک حدود هزار دلار است. سال گذشته هر جفت لاستیک را ۵۷ میلیون تومان می‌خریدیم و اکنون با افزایش قیمت دلار باید لاستیک را جفتی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان بخریم.

وی از قیمت بالای روغن، هزینه زیاد قطعات یدکی مورد نیاز ناوگان و… نیز یاد کرد و گفت: هیچ نظارتی بر قیمت قطعات یدکی صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر یک تعمیر موتور برای ناوگان مسافری برون شهری یک میلیارد تومان تمام می‌شود.

داوودی با بیان اینکه فعالیت در این حوزه برای رانندگان نیز صرفه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: بعنوان نمونه اکنون دستمزدی که یک راننده برای هر سرویس رفت و برگشت از کرمانشاه به تهران دریافت می‌کند حدود ۱.۵ میلیون تومان است و اگر یک راننده بتواند در ماه ۲۰ سرویس هم برود حدود ۳۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت، اما هزینه‌های جانبی متعدد مانند خوراک، هزینه رفت و برگشت پای سرویس و… را دارد.

رئیس انجمن صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر استان کرمانشاه اظهار کرد: هزینه تمدید کارت هوشمند برای رانندگان هم بسیار زیاد است، هر بار آزمایشات دوره‌ای، تست اعتیاد و … تا بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. اگر راننده بخواهد دوره آموزشی پشت سر بگذارد هم باید پنج تا شش میلیون تومان هزینه کند.

وی از مشکلات جدی بیمه رانندگان نیز یاد کرد و با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ راننده‌ جدیدی نتوانسته برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی از یارانه برخوردار شود، افزود: اکنون حق بیمه آزاد برای رانندگان ماهیانه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. اگر یارانه به آنها تعلق بگیرد نیز تفاوت چندانی ندارد و باید حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه بپردازند.

 داوودی افزود: مشکلات بیمه تکمیلی رانندگان نیز جدی است و رانندگان بخش مسافری در زمینه بیمه تکمیلی با بیمه «دانا» مشکلات زیادی دارند و به بهانه‌های مختلف از انجام تعهدات خود شانه خالی می‌کند.

وی گفت: مجموع این عوامل باعث شده کمتر کسی حاضر به ورود به عرصه رانندگی در بخش مسافری برون‌شهری باشد. اغلب سرمایه‌گذاران نیز اتوبوس‌های خود را به سمت سرویس شرکت‌ها می‌برند.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.