جهانگیر شاهینی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمانشاه، در نشست شورای اداری استان که با حضور استاندار کرمانشاه، مدیران دستگاههای اجرایی و مسئولان سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، از آغاز فعالیت سامانه «فواد» در استان خبر داد/وی با بیان اینکه سامانه «فواد» برای نخستین بار در دولت چهاردهم به صورت ساختارمند و سیستمی در کشور راهاندازی شده است، اظهار کرد: اجرای این سامانه در استان کرمانشاه نیز آغاز شده و مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی باید آمادگی لازم برای اجرای دقیق آن را داشته باشند/ شاهینی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی سامانه فواد افزود: حضور مدیران کل، معاونان مرتبط و کارشناسان دستگاههای اجرایی در دوره آموزشی این سامانه الزامی است و میزان مشارکت دستگاهها در این بخش به عنوان یکی از شاخصهای ارزیابی عملکرد آنها محسوب خواهد شد.
مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که کرمانشاه با بیش از هشت هزار هکتار عرصه سوخته در مناطق تحت حفاظت، رتبه نخست کشور را در خسارت ناشی از آتشسوزی به خود اختصاص داده است. نگرانکنندهتر اینکه منطقه حفاظتشده بیستون نیز با حدود پنج هزار و ۸۰۰ هکتار حریق، در صدر مناطق آسیبدیده کشور قرار گرفته است/این آمار یک سؤال اساسی را پیش روی مسئولان و افکار عمومی استان قرار میدهد؛ چرا کرمانشاه باید رکورددار حریق در مناطق حفاظتشده کشور باشد؟واقعیت این است که بخشی از پاسخ را باید در شرایط اقلیمی جستوجو کرد. افزایش دما، کاهش بارندگیهای مؤثر، خشک شدن پوششهای گیاهی و تغییرات اقلیمی، خطر آتشسوزی را در سراسر کشور افزایش داده است. اما اگر تنها اقلیم مقصر بود، کرمانشاه نباید در صدر جدول قرار میگرفت/آنچه کرمانشاه را به رکورددار حریق تبدیل کرده، مجموعهای از عوامل انسانی، مدیریتی و زیرساختی است/هنوز بخش قابل توجهی از آتشسوزیهای مراتع و مناطق طبیعی استان ناشی از سهلانگاری انسانی است؛ از آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی گرفته تا بیاحتیاطی گردشگران، دامداران و رهگذران. در بسیاری از موارد، یک جرقه کوچک به دلیل نبود واکنش سریع، به حریقی چند صد هکتاری تبدیل میشود.
رامین الماسی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، امروز چهارشنه 20 خرداد ماه, در جلسه شورای مسکن استان از تعیین سقف افزایش اجارهبها و ودیعه مسکن در کرمانشاه خبر داد/ بر اساس مصوبه شورای مسکن، حداکثر میزان افزایش مجموع اجارهبها و قرضالحسنه (ودیعه مسکن) در شهر کرمانشاه ۲۰ درصد تعیین شده است. این در حالی است که میانگین سقف افزایش اجارهبها در کلانشهرهای کشور ۲۳ درصد اعلام شده است/ این میزان پس از بررسیهای کارشناسی و با مشارکت اتحادیه مشاوران املاک و دستگاههای مرتبط تعیین شده و لازم است به صورت گسترده به شهروندان اطلاعرسانی شود/ افزایش بیش از ۲۰ درصد در قراردادهای اجاره، چه در سامانههای ثبت قرارداد و چه در بنگاههای معاملات ملکی، مجاز نیست و باید از انعقاد قراردادهای خارج از چارچوب تعیینشده جلوگیری شود/ مقرر شده موجرانی که از سقف تعیینشده تخطی میکنند، در کمیتهای با حضور بنگاههای معاملات ملکی شناسایی شده و موضوع آنان از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و مراجع ذیصلاح پیگیری شود.
استاندار کرمانشاه با تأکید بر لزوم نظارت دقیق بر روند پرداخت و مصرف تسهیلات بانکی اظهار کرد: هدف از پرداخت تسهیلات، ایجاد اشتغال و توسعه فعالیتهای تولیدی است و باید اطمینان حاصل شود که این منابع دقیقاً در همین مسیر هزینه میشوند/مواردی داشتهایم که متقاضی تعهد ایجاد ۲۵ فرصت شغلی را ارائه کرده اما در عمل تنها پنج شغل ایجاد شده است؛ این موضوع نشان میدهد بخشی از تسهیلات در مسیر دیگری هزینه شده و طرح با انحراف مواجه بوده است/بانکها و دستگاههای اجرایی موظف هستند بهصورت مستمر و منظم بر نحوه هزینهکرد تسهیلات نظارت داشته باشند تا منابع مالی پرداختشده به ایجاد ظرفیتهای واقعی تولیدی و اشتغال پایدار منجر شود و از بروز انحراف و درخواستهای مکرر برای استمهال تسهیلات جلوگیری گردد.
دکتر منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه در ادامه پیگیریهای مستمر خود برای توسعه زیرساختهای استان، در صدوهفتادوهشتمین دیدار کاری خود در پایتخت با حمیدرضا جانباز، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران دیدار و گفتوگو کرد/در این نشست که با حضور بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، رئیس حوزه آبریز مرزی غرب کشور و مشاور وزیر نیرو برگزار شد، مهمترین طرحها و مطالبات بخش آب استان مورد بررسی قرار گرفت/معاون وزیر نیرو در این دیدار با قدردانی از پیگیریهای مستمر استاندار کرمانشاه در حوزه آب، اظهار کرد: بسیاری از پروژههای دارای گرههای چندین ساله در استان با مدیریت و هماهنگی ایجاد شده تعیین تکلیف شدهاند و امروز شاهد پیشرفت قابل توجه طرحهای زیرساختی بخش آب در کرمانشاه هستیم/خوشبختانه شرکت آب منطقهای کرمانشاه از مجموعههای توانمند کشور است و اقدامات انجام شده در این مجموعه موجب شده دغدغههای حوزه آب در غرب کشور به حداقل برسد و خیال ما از مدیریت آب در کرمانشاه راحت باشد.
سعید دزفولینژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، در این نشست با تشریح دستاوردهای آموزشی این ادارهکل، از موفقیت چشمگیر دانشآموزان استان در طرحهای ملی «محیطیار» و رویداد علمی «انسان و محیط زیست» خبر داد. وی با اشاره به ورود رسمی مباحث زیستمحیطی به کتابهای درسی از سال ۱۳۹۵ گفت: پیش از این، محتوای منسجمی در حوزه آموزش محیط زیست در نظام آموزشی وجود نداشت، اما با ورود این مباحث به کتابهای درسی، تحول بزرگی در حوزه فرهنگسازی و آموزش حفاظت از محیط زیست ایجاد شد و این موضوع به یکی از ارکان مهم آموزش تبدیل شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه افزود: طرح ملی «محیطیار» که از سال ۱۳۹۸ به صورت پایلوت در استانهایی مانند بوشهر، اصفهان و تبریز آغاز شده بود، اکنون به یک طرح سراسری در مدارس ابتدایی کشور تبدیل شده است/کرمانشاه یکی از استانهای موفق در اجرای این طرح به شمار میرود، تاکنون بیش از ۹۷۵ محیطیار فعال در سامانه ملی ثبت شدهاند و پیشبینی میشود این تعداد در سطح شهر کرمانشاه بهزودی از مرز یکهزار نفر عبور کند.
بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا درباره وضعیت تورم و معیشت در کرمانشاه منتشر کرده، یک استاد اقتصاد دانشگاه رازی معتقد است آنچه امروز مردم استان تجربه میکنند، صرفاً افزایش قیمتها نیست؛ بلکه نتیجه سالها تمرکز منابع، سرمایه و تصمیمگیریهای اقتصادی در مرکز کشور است؛ روندی که هزینه زندگی در استانهای مرزی را سنگینتر کرده است. سهراب دلانگیزان، عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، دراین گفتوگو با طرح این پرسش که چرا فشار تورم در برخی استانها شدیدتر احساس میشود، تأکید کرده است که اثر گرانی در همه نقاط کشور یکسان نیست و استانهایی مانند کرمانشاه به دلیل فاصله از کانونهای اصلی تولید، سرمایه و تصمیمگیری، ناچارند هزینه بیشتری برای تأمین کالا و خدمات بپردازند. به گفته وی، خانوارهای کمدرآمد کرمانشاه علاوه بر تحمل تورم عمومی کشور، با نوعی «هزینه ساختاری» نیز مواجه هستند؛ هزینهای که از ضعف زنجیره تولید و توزیع، گرانی حملونقل، محدودیت دسترسی به منابع مالی و کمبود رقابت اقتصادی ناشی میشود و بیش از همه بر سفره اقشار ضعیف اثر میگذارد.
به گزارش طلوع کرمانشاه، بر اساس آخرین تحلیل نقشهها و دادههای هواشناسی، هوای استان کرمانشاه امروز چهارشنبه ۱۳ خردادماه صاف تا قسمتی ابری خواهد بود و در برخی ساعات وزش باد و رشد ابر نیز پیشبینی میشود/احتمال دارد از اواخر وقت امروز تا صبح فردا (پنجشنبه)، شرایط جوی زمینه نفوذ غبار رقیق را به نواحی مرزی استان فراهم کند؛ پدیدهای که میتواند بهطور موقت موجب کاهش کیفیت هوا در این مناطق شود/ پس از عبور این شرایط، از ظهر روز پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده، پدیده جوی قابل توجهی در سطح استان رخ نخواهد داد و جو منطقه در وضعیت نسبتاً پایدار قرار میگیرد.
به گزارش طلوع کرمانشاه، منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه روز سهشنبه ۱۲ خردادماه در جلسه شورای معادن استان، معادن را یکی از ظرفیتهای مهم و کمتر مورد استفاده قرار گرفته استان دانست و اظهار کرد: بخش معدن میتواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال داشته باشد و به همین دلیل باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد/وی با اشاره به ظرفیتهای گسترده معدنی استان افزود: کرمانشاه از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب دارای ذخایر معدنی متنوع و ارزشمندی است و لازم است این ظرفیتها بهصورت جامع، دقیق و جزئی شناسایی و در اختیار تصمیمگیران و سرمایهگذاران قرار گیرد.
بر اساس آخرین تحلیل دادهها و نقشههای هواشناسی، از روز سهشنبه تا چهارشنبه عبور موجی کوتاه از جو منطقه، شرایطی برای رشد ابر و وزش باد در سطح استان فراهم خواهد کرد. مطابق پیشبینیهای هواشناسی، این شرایط جوی ممکن است در برخی ساعات روز چهارشنبه با نفوذ غبار رقیق به نواحی مرزی استان نیز همراه شود. هواشناسی کرمانشاه اعلام کرده است که پس از عبور این موج، از روز پنجشنبه تا شنبه هفته آینده پدیده جوی قابل توجهی برای استان پیشبینی نمیشود و جو منطقه در وضعیت نسبتاً پایداری قرار خواهد گرفت. از نظر دمایی نیز روند افزایش دما که از روزهای گذشته آغاز شده، تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت؛ اما از پنجشنبه تا شنبه، متوسط دمای هوا در بیشتر نقاط استان تغییرات محسوسی نخواهد داشت. بر این اساس، شهروندان بهویژه ساکنان مناطق مرزی استان لازم است در روز چهارشنبه نسبت به احتمال کاهش نسبی کیفیت هوا ناشی از غبار رقیق توجه داشته باشند.