مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کرمانشاه با بیان اینکه برای بازآفرینی زندگی در شهرها نباید از مقوله حمل و نقل شهروندان غافل شد، خاطرنشان کرد: امروزه این موضوع به ویژه در کلانشهرهایی که از وسعت زیادی برخوردارند، چنان با زندگی شهروندان گره خورده که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
فخری از اختصاص بودجه اعتباری به حمل و نقل درونی شهری کلانشهرها خبر داد و گفت: امروزه توسعه حمل و نقل شهری یکی از اصلیترین موضوعات در حل مشکلات و معضلات ترافیک شهری به شمار میرود، که یکی از ضروری ترین نیازهای هر جامعه در کنار توسعه اقتصادی و اجتماعی موضوع توسعه صنعت حمل و نقل و بهبود کارایی سیستمهای حمل و نقل است.
وی با بیان اینکه کلانشهر شاخصهای متعدد و متفاوتی دارد، بیان کرد: با به رسمیت شناخته شدن کرمانشاه به عنوان کلانشهر، باید در زیرساختهای شهر تغییراتی ایجاد شود که این همت تمام مسئولان استانی را میطلبد تا با انجام خدمات بیشتر مردم را بخاطر کلانشهر شدن خوشحال کنند.
کرمانشاه، با کلانشهر شدن اهمیت سیاسی اقتصادی و بازرگانی پیدا میکند
رئیس شورای شهر کرمانشاه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه گفت: کلانشهرها معمولا از اهمیت سیاسی، اقتصادی، سیاسی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هرکشور به حساب میآیند.
غلامرضا امیری با اشاره به اینکه کلانشهرها از امکانات و بودجههای بیشتری نسبت به سایر شهرها برخوردار خواهند شد، بیان کرد: کلانشهرها معمولاً از امکانات بالاتری نسبت به دیگر شهرها برخوردار خواهند شد و با اختصاص دادن بودجههای عمرانی، امکان ایجاد مترو و تسهیلات رفاهی برای شهروندان به وجود خواهد آمد.
وی به موضوعات گردشگری، رفاهی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که شهر کرمانشاه استعداد جذب گردشگری را دارد، باید در امر بالابردن استانداردهای کلانشهری در این شهر، محور گردشگری و جذب توریسم مورد اهتمام بیشتر قرار بگیرد و توسعه فضای شهری در راستای جذب گردشگر باشد.
رئیس شورای شهر کرمانشاه بیان کرد: توجه به زیرساختهای اقتصادی قوی و گسترش سیستم حمل و نقل و در کنار آن مهندسی فرهنگی مطلوب برای توسعهای پایدار میتواند کرمانشاه را سریعتر به اهداف بلند و جایگاه درخوری در بین کلانشهرها برساند.
در نظرگرفتن اعتبارات خاص برای کلانشهرها
سخنگوی شورای شهر کرمانشاه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه شهرهای با جمعیت یک میلیون نفر به عنوان کلانشهر معرفی میشوند، اظهار داشت: در آخرین سرشماری، حدود ۲۵ تا ۴۵ هزار نفر برای تبدیل شدن به کلانشهر کم داشتیم، اما با درصد رشد سالانه جمعیت و با توجه به مهاجرت برخی خانوارهای زلزلهزده به شهر کرمانشاه جمعیت این شهر به بالای یک میلیون نفر رسید.
سیدحجت الله موسوی اجاق با اشاره به اینکه کرمانشاه نهمین کلانشهر کشور است، بیان کرد: اعلام یک شهر به عنوان کلانشهر تنها بر مبنای جمعیت آن صورت میگیرد و شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر به عنوان کلانشهر معرفی میشوند و کرمانشاه نهمین شهر با جمعیت بالای یک میلیون نفر است.
وی با بیان اینکه کرمانشاه پیش از این کلانشهر نبوده است، عنوان کرد: جمعیت کرمانشاه هیچگاه بیش از یک میلیون نفر نبوده است، بنابراین نمیتواند در برههای از زمان جزو کلانشهرها محسوب شده باشد.
وی با بیان اینکه ابلاغیه کلانشهر شدن کرمانشاه از اول اسفندماه اجرا میشود، خاطرنشان کرد: با کلانشهر شدن ردیفهای اعتباری خاصی در زمینه جمعیتی و محیط زیستی از جمله آلودگی هوا به کرمانشاه تعلق میگیرد و همچنین در انتخابات دوره بعد شورای شهر براساس قانون که جمعیت کرمانشاه به یک میلیون رسیده است مردم کرمانشاه ۱۳ نفر را برای عضویت در شورای شهر معرفی میکنند.
اهمیت کلانشهرها در اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی آنهاست که به عنوان مناطق مهم اقتصادی و تجاری محسوب میشوند و امکانات مختلف در آنها ایجاد میشود.
نگاه کردن به کلانشهر از این منظر، این امید را به مردم می دهد که از این پس باید شاهد تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه و آبادانی بیشتر باشند/تسنیم
دیدگاه