دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20923 تعداد نوشته های امروز : 7×

آخرین خبرها

پیام تسلیت علی فتاحی، عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در پی شهادت رئیس جمهور مجاهد و هیات همراه ائمه جمعه اهل سنت استان کرمانشاه شهادت رییس جمهور را تسلیت گفتند پیام تسلیت شهردار کرمانشاه به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهور و همراهان ایشان سالن های کرمانشاه شرایط تجلیل از هنرمندان معلول را ندارند/تقدیر از هنرمندان معلول در کرمانشاه از حضور دانش بنیان‌ها برای تحول در آموزش گردشگری استقبال می‌کنیم برگزاری اجتماع مردم عزادار کرمانشاه ساعت ۱۰:۳۰ رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید اعتراض معاون متوسطه به فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی مشاوران تحصیلی در استان مراکز معاینه فنی زیر ذره بین بازرسان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کرمانشاه آیا روغن حیوانی برای فشارخون مضر است؟ دریافت اجباری کمک‌های نقدی حین ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس ممنوع است چرا نباید به سگ‌های ولگرد غذا بدهیم؟ ضرورت نظارت بیشتر معاونت درمان کرمانشاه بر عملکرد جراحان معبر کولبری مجاز در دروازه شوشمی پاوه بازگشایی می شود توزیع مرسولات پستی در کرمانشاه بیش از حد استاندارد است/مرسولات وارده بیش از صادرات است دانش آموزان می‌توانند کارت ورود به جلسه را یک ساعت قبل از امتحان دریافت کنند دلیل اینکه زنان بیشتر آلزایمر می‌گیرند چیست؟ استان کرمانشاه ۶ بار لرزید سایه سنگین رکود در بازار زرگرهای کرمانشاه خودروهای دارای سرعت غیرمجاز در کرمانشاه توقیف می شوند

تعطیلی دفاتر تسهیلگری بازافرینی مناطق حاشیه ای فاجعه ای بزرگ است
15 آذر 1402 - 13:06
شناسه : 290935
4
طلوع‌‌کرمانشاه : میزان قابل توجهی از مناطق حاشیه نشین و یا همان اسکان غیررسمی در حواشی شهر را به دوش می کشد که جمعیت آن به ۴۰۰هزار نفر هم‌می رسد که برای جمعیت یک میلیونی شهر کرمانشاه آمار بالا و فاجعه باری به حساب می آید/کرمانشاه از نظر وسعت سومین و از نظر جمعیت دومین شهر حاشیه نشین کشور است که ۳ساکنان آن در ۳۶ شهرک و محله حاشیه نشینی زندگی می کنند/فقر و فلاکت، نبود فرصت های شغلی در روستا و قیمت ارزان مسکن بهانه ای شد تا برخی روستاییان خانه و کاشانه را رها کنند و به حاشیه شهر کلانشهر کرمانشاه به امید داشتن زندگی بهتر پناه آورند/اینکه هرازگاهی مسوولان ملی و استانی به این مناطق سر بزنند، بازدید میدانی داشته باشند و تنها به دغدغه ها گوش بسپارند و در این میان برای همدردی دستی بفشارند، دردی از مردمان محلات دوا نمی کند/محلاتی که از ساده ترین امکان زیرساختی به دور است و فقر و محرومیت در آن بیداد می کند/در سالهای اخیرشعارها و‌ هم اندیشی ها برای حل مشکلات این مناطق بیش از اقدام عملی بود و از سوی دیگر در کمال ناباوری شاهد خاموشی طرح توانمندسازی و بازآفرینی این مناطق شدیم، آنهم طرحی که نزدیک دو دهه در سطح کشور در حال اجرا بود و توانسته بود تا حدودی اسب سرکش آسیب های مناطق حاشیه ای را مهار کند.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

یک کارشناس شهرسازی عنوان کرد: تعطیلی طرح توانمندسازی و بازافرینی مناطق حاشیه ای که سالها از طریق دفاتر تسهیلگری انجام می شد، فاجعه ای بزرگ است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع، کرمانشاه میزان قابل توجهی از مناطق حاشیه نشین و یا همان اسکان غیررسمی در حواشی شهر را به دوش می کشد که جمعیت آن به ۴۰۰هزار نفر هم‌می رسد که برای جمعیت یک میلیونی شهر کرمانشاه آمار بالا و فاجعه باری به حساب می آید.

کرمانشاه از نظر وسعت سومین و از نظر جمعیت دومین شهر حاشیه نشین کشور است که ۳ساکنان آن در ۳۶ شهرک و محله حاشیه نشینی زندگی می کنند.

فقر و فلاکت، نبود فرصت های شغلی در روستا و قیمت ارزان مسکن بهانه ای شد تا برخی روستاییان خانه و کاشانه را رها کنند و به حاشیه شهر کلانشهر کرمانشاه به امید داشتن زندگی بهتر پناه آورند.

اینکه هرازگاهی مسوولان ملی و استانی به این مناطق سر بزنند، بازدید میدانی داشته باشند و تنها به دغدغه ها گوش بسپارند و در این میان برای همدردی دستی بفشارند، دردی از مردمان محلات دوا نمی کند.

محلاتی که از ساده ترین امکان زیرساختی به دور است و فقر و محرومیت در آن بیداد می کند.

در سالهای اخیرشعارها و‌ هم اندیشی ها برای حل مشکلات این مناطق بیش از اقدام عملی بود و از سوی دیگر در کمال ناباوری شاهد خاموشی طرح توانمندسازی و بازآفرینی این مناطق شدیم، آنهم طرحی که نزدیک دو دهه در سطح کشور در حال اجرا بود و توانسته بود تا حدودی اسب سرکش آسیب های مناطق حاشیه ای را مهار کند.

*یک استاد دانشگاه و کارشناس شهرسازی در این باره به طلوع گفت: طرح توانمندسازی و بازافرینی مناطق حاشیه شهری در دولت سیزدهم پیگیری نشد و وزارت کشور طرح تسهیلگری را تعطیل کرد و فعلا این طرح به صورت دولتی حمایت نمی شود.

بیژن کلهرنیا با بیان اینکه دفتر تسهیلگری که در منطقه جعفرآباد داشتیم نیز بیش از یکسال است که تعطیل شده، افزود: این طرح و روند به شکل های مختلف نزدیک به ۲۰سال در کشور ادامه داشت و اثرات مفیدی در بسیاری از شهرها برجای گذاشت ‌و در کاهش مشکلات محلات حاشیه ای موثر بود.

وی یادآور شد: با تعطیلی این طرح در واقع مناطق حاشیه ای به حال خود رها شدند و افزایش و تشدید مشکلات در این مناطق ادامه دارد، این احتمال قوی وجود دارد که با افزایش جمعیت مناطق حاشیه ای آسیب های متعدد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی نیز بالا رفته و وضعیت روز به روز وخیم تر می شود.

این صاحب نظر معماری و شهرسازی اضافه کرد:
پیشنهاد می شود مطبوعات و جراید مطالبه گر این قضیه باشند و به دنبال تداوم اجرا برآیند، چراکه رها شدن این طرح فاجعه بزرگی است.

کلهرنیا افزود: دفاتر کاهش آسیب های اجتماعی و بازافرینی باید مجدد فعال شوند و مطالبه و اجرا ادامه یابد و روندی آگاهانه در پیش گرفته شود.

توانمند کردن مناطق حاشیه نشین و پیرامون شهری نگرشی یکپارچه می خواهد و نباید بیش از این اجازه داد تا روستاهای اطراف این کلانشهر هرکدام به شهری کوچک تبدیل شوند چراکه موجب منطقه ای شدن حاشیه نشینی می شود.

گفتگو از زهره‌کریم زاده-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.