جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20877 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

اگر این نشانه ها را روی انگشتانتان دارید یعنی فشارخون شما بالاست پایان مهلت تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم کشتار غیرمجاز دام‌در منطقه اورامانات بیشتر دیده می‌شود جهانبخش امینی:برای کاهش هزینه‌های درمانی برنامه دارم/پیگیر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی هستم پلمب ۲۰آرایشگاه متخلف زنانه در کرمانشاه /انجام امور مربوط به پزشکی در آرایشگاه ها ممنوع است کرمانشاه می‌تواند پایگاه اتومبیلرانی غرب کشور شود تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه چقدر استاندارد است؟ کلانشهردرمانده برای رسیدن به توسعه/ فوریت گرایی ضدتوسعه شهری است باید شرایط زندگی آسان برای معلولان و بیماران خاص فراهم شود ۹۶۵ زائر کرمانشاهی راهی حج تمتع می‌شوند ثبت نام از متقاضیان شرکت در آزمون ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره آغاز شد تولید و توزیع ۶۰۰ هزار نشا‌ء گُل‌فصلی در کرمانشاه دعوت پایگاه بسیج ادارات شهید بهشتی دادگستری کرمانشاه برای حضور در مراسم معنوی سالروز عملیات غرور آفرین بازی دراز سرپرست معاونت پیشگیری آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه منصوب و معارفه شد حال و روز تالاب‌ هشیلان و سراب‌های کرمانشاه پس از بارندگی اخیر محل عرضه داروهای طبیعی و مکمل ها تنها در داروخانه است/ عطاری ها تنها حق فروش مواد گیاهی را دارند «سراب یاوری» کرمانشاه بعد از ۲ سال احیاء شد ۴ پروژه اولویت‌دار گردشگری کرمانشاه کدامند؟ راه‌های استان کرمانشاه لغزنده است تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی

تعطیلی دفاتر تسهیلگری بازافرینی مناطق حاشیه ای فاجعه ای بزرگ است
15 آذر 1402 - 13:06
شناسه : 290935
3
طلوع‌‌کرمانشاه : میزان قابل توجهی از مناطق حاشیه نشین و یا همان اسکان غیررسمی در حواشی شهر را به دوش می کشد که جمعیت آن به ۴۰۰هزار نفر هم‌می رسد که برای جمعیت یک میلیونی شهر کرمانشاه آمار بالا و فاجعه باری به حساب می آید/کرمانشاه از نظر وسعت سومین و از نظر جمعیت دومین شهر حاشیه نشین کشور است که ۳ساکنان آن در ۳۶ شهرک و محله حاشیه نشینی زندگی می کنند/فقر و فلاکت، نبود فرصت های شغلی در روستا و قیمت ارزان مسکن بهانه ای شد تا برخی روستاییان خانه و کاشانه را رها کنند و به حاشیه شهر کلانشهر کرمانشاه به امید داشتن زندگی بهتر پناه آورند/اینکه هرازگاهی مسوولان ملی و استانی به این مناطق سر بزنند، بازدید میدانی داشته باشند و تنها به دغدغه ها گوش بسپارند و در این میان برای همدردی دستی بفشارند، دردی از مردمان محلات دوا نمی کند/محلاتی که از ساده ترین امکان زیرساختی به دور است و فقر و محرومیت در آن بیداد می کند/در سالهای اخیرشعارها و‌ هم اندیشی ها برای حل مشکلات این مناطق بیش از اقدام عملی بود و از سوی دیگر در کمال ناباوری شاهد خاموشی طرح توانمندسازی و بازآفرینی این مناطق شدیم، آنهم طرحی که نزدیک دو دهه در سطح کشور در حال اجرا بود و توانسته بود تا حدودی اسب سرکش آسیب های مناطق حاشیه ای را مهار کند.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

یک کارشناس شهرسازی عنوان کرد: تعطیلی طرح توانمندسازی و بازافرینی مناطق حاشیه ای که سالها از طریق دفاتر تسهیلگری انجام می شد، فاجعه ای بزرگ است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع، کرمانشاه میزان قابل توجهی از مناطق حاشیه نشین و یا همان اسکان غیررسمی در حواشی شهر را به دوش می کشد که جمعیت آن به ۴۰۰هزار نفر هم‌می رسد که برای جمعیت یک میلیونی شهر کرمانشاه آمار بالا و فاجعه باری به حساب می آید.

کرمانشاه از نظر وسعت سومین و از نظر جمعیت دومین شهر حاشیه نشین کشور است که ۳ساکنان آن در ۳۶ شهرک و محله حاشیه نشینی زندگی می کنند.

فقر و فلاکت، نبود فرصت های شغلی در روستا و قیمت ارزان مسکن بهانه ای شد تا برخی روستاییان خانه و کاشانه را رها کنند و به حاشیه شهر کلانشهر کرمانشاه به امید داشتن زندگی بهتر پناه آورند.

اینکه هرازگاهی مسوولان ملی و استانی به این مناطق سر بزنند، بازدید میدانی داشته باشند و تنها به دغدغه ها گوش بسپارند و در این میان برای همدردی دستی بفشارند، دردی از مردمان محلات دوا نمی کند.

محلاتی که از ساده ترین امکان زیرساختی به دور است و فقر و محرومیت در آن بیداد می کند.

در سالهای اخیرشعارها و‌ هم اندیشی ها برای حل مشکلات این مناطق بیش از اقدام عملی بود و از سوی دیگر در کمال ناباوری شاهد خاموشی طرح توانمندسازی و بازآفرینی این مناطق شدیم، آنهم طرحی که نزدیک دو دهه در سطح کشور در حال اجرا بود و توانسته بود تا حدودی اسب سرکش آسیب های مناطق حاشیه ای را مهار کند.

*یک استاد دانشگاه و کارشناس شهرسازی در این باره به طلوع گفت: طرح توانمندسازی و بازافرینی مناطق حاشیه شهری در دولت سیزدهم پیگیری نشد و وزارت کشور طرح تسهیلگری را تعطیل کرد و فعلا این طرح به صورت دولتی حمایت نمی شود.

بیژن کلهرنیا با بیان اینکه دفتر تسهیلگری که در منطقه جعفرآباد داشتیم نیز بیش از یکسال است که تعطیل شده، افزود: این طرح و روند به شکل های مختلف نزدیک به ۲۰سال در کشور ادامه داشت و اثرات مفیدی در بسیاری از شهرها برجای گذاشت ‌و در کاهش مشکلات محلات حاشیه ای موثر بود.

وی یادآور شد: با تعطیلی این طرح در واقع مناطق حاشیه ای به حال خود رها شدند و افزایش و تشدید مشکلات در این مناطق ادامه دارد، این احتمال قوی وجود دارد که با افزایش جمعیت مناطق حاشیه ای آسیب های متعدد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی نیز بالا رفته و وضعیت روز به روز وخیم تر می شود.

این صاحب نظر معماری و شهرسازی اضافه کرد:
پیشنهاد می شود مطبوعات و جراید مطالبه گر این قضیه باشند و به دنبال تداوم اجرا برآیند، چراکه رها شدن این طرح فاجعه بزرگی است.

کلهرنیا افزود: دفاتر کاهش آسیب های اجتماعی و بازافرینی باید مجدد فعال شوند و مطالبه و اجرا ادامه یابد و روندی آگاهانه در پیش گرفته شود.

توانمند کردن مناطق حاشیه نشین و پیرامون شهری نگرشی یکپارچه می خواهد و نباید بیش از این اجازه داد تا روستاهای اطراف این کلانشهر هرکدام به شهری کوچک تبدیل شوند چراکه موجب منطقه ای شدن حاشیه نشینی می شود.

گفتگو از زهره‌کریم زاده-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.