یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20916 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

اعتراض معاون متوسطه به فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی مشاوران تحصیلی در استان مراکز معاینه فنی زیر ذره بین بازرسان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کرمانشاه آیا روغن حیوانی برای فشارخون مضر است؟ دریافت اجباری کمک‌های نقدی حین ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس ممنوع است چرا نباید به سگ‌های ولگرد غذا بدهیم؟ ضرورت نظارت بیشتر معاونت درمان کرمانشاه بر عملکرد جراحان معبر کولبری مجاز در دروازه شوشمی پاوه بازگشایی می شود توزیع مرسولات پستی در کرمانشاه بیش از حد استاندارد است/مرسولات وارده بیش از صادرات است دانش آموزان می‌توانند کارت ورود به جلسه را یک ساعت قبل از امتحان دریافت کنند دلیل اینکه زنان بیشتر آلزایمر می‌گیرند چیست؟ استان کرمانشاه ۶ بار لرزید سایه سنگین رکود در بازار زرگرهای کرمانشاه خودروهای دارای سرعت غیرمجاز در کرمانشاه توقیف می شوند جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان کرمانشاه برگزار میشود/کمک به مدرسه سازی حتی به اندازه یک آجر هم کارساز است جنون غذا برای پول تکرار تجربه ناموفق گذشته در انتخاب مدیران غیربومی کرمانشاه ۲ محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه راه اندازی می‌شود توقیف ۱۵ روزه در انتظار خودروهای با سرعت بالا جریمه یک میلیارد ریالی لوازم خانگی متقلب در کرمانشاه بلوار دکتر فتاح فرخی در کرمانشاه افتتاح شد

کلانشهردرمانده برای رسیدن به توسعه/ فوریت گرایی ضدتوسعه شهری است
18 اردیبهشت 1403 - 23:39
شناسه : 293100
0
طلوع‌‌کرمانشاه : دکتر بیژن کلهرنیا، استاددانشگاه رازی و دکترای شهرسازی با حضور در دفتر پایگاه خبری طلوع به بررسی علل عقب ماندگی توسعه در کلانشهر کرمانشاه پرداخت و گفت: کرمانشاه دچار سردرگمی توسعه شده و هیچ هدفمندی مشخصی در انواع توسعه در این کلانشهر وجود ندارد، عوامل توسعه و سازه های توسعه در تقابل قرار گرفته اند و سازگاری ندارند، این بحران درست از زمان جنگ ایجاد شد و هنوزهم کرمانشاه با مدیریت جنگ در حال رسیدگی به امور شهری است/کلهرنیا افزود: چنین نگرشی موجب شده توسعه در کرمانشاه فوریت گرایانه باشد در حالی که توسعه باید آینده نگر باشد و فوریت گرایی، آسیب توسعه است زمانی که آینده نگری  می کنیم در گام اول تجسمی نباید از اکنون داشته باشیم در برنامه ریزی توسعه باید آینده را ببینیم و سپس وضع موجود را بررسی کنیم، آینده را باید ساخت، آینده یک مسیر و نقشه راه است/به گفته این صاحبنظر، اولین چالش در زمینه آینده نگری اینست که ما موضوعات و هدف ها را نمی شناسیم هنگامی که به وضع موجود فکر می کنیم اصلا نمی توانیم هدف داشته باشیم که در چنین شرایطی هر تصمیمی غلط است و در واقع هر تصمیمی در مورد وضع موجود کرمانشاه همان اندازه می تواند درست باشد که غلط است/کلهرنیا اضافه کرد:در حالت فوریت گرایی و عمل گرایی هیچگاه توسعه اتفاق نمی افتد بلکه تنها منابع از دست می رود و با ریزش آن مواجه می شویم و در چنین شرایطی بدترین استفاده را از منابع خواهیم داشت و حساسترین منبع توسعه که نیروی انسانی است از دست می رود در نتیجه نیروی انسانی ناکارآمد بالا می آید و نیروی انسانی کارآمد خارج می شود و حتی این موضوع می تواند به کل جهان تعمیم یابد.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

 
بارها به عوامل توسعه نیافتگی کرمانشاه از تریبون های مختلف پرداخته شده و در نهایت علل همه قصورها و کاستی ها به پای کمی بودجه رسیده است و چنین اتهامی، فرصت سوزی های متعددی را ایجاد کرده است.

چیدمان نامناسب سرمایه های انسانی در جایگاه مناسب، نامناسب بودن فضای کسب و کار و دشواربودن شرایط برای ورود سرمایه گذاران به این استان، سهم ناکافی کرمانشاه از اعتبارات ملی و استفاده اندک از ظرفیت و توانایی نخبگان از دیگر عواملی است که در این سالها در عدم توسعه یافتگی این کلانشهر نقش داشته و دارد.

اما پایگاه خبری طلوع، در نگاهی تازه تربه این موضوع می پردازد که کرمانشاه بعد از جنگ دچار مدیریت فوریت گرایی ناشی از آن شده و مدیریت نوین توسعه را جایگزین مدیریت زمان جنگ نکرده و چنین فضایی به الگوی فرهنگی و رفتاری تبدیل شده و از نگاه اغلب صاحبنظران ما پس از جنگ به شکوفایی در استان دست نیافته ایم.

ما بجای توسعه و پیشرفت تنها به عمران پرداختیم عمران بخشی از توسعه است که سرمایه را جذب می کند و به دلیل بار مالی چندان اجازه نمی دهد توسعه اتفاق افتد.

در همین راستا دکتر بیژن کلهرنیا، استاددانشگاه رازی و دکترای شهرسازی با حضور در دفتر پایگاه خبری طلوع به بررسی علل عقب ماندگی توسعه در کلانشهر کرمانشاه پرداخت و گفت: کرمانشاه دچار سردرگمی توسعه شده و هیچ هدفمندی مشخصی در انواع توسعه در این کلانشهر وجود ندارد، عوامل توسعه و سازه های توسعه در تقابل قرار گرفته اند و سازگاری ندارند، این بحران درست از زمان جنگ ایجاد شد و هنوزهم کرمانشاه با مدیریت جنگ در حال رسیدگی به امور شهری است.

کلهرنیا افزود: چنین نگرشی موجب شده توسعه در کرمانشاه فوریت گرایانه باشد در حالی که توسعه باید آینده نگر باشد و فوریت گرایی، آسیب توسعه است زمانی که آینده نگری  می کنیم در گام اول تجسمی نباید از اکنون داشته باشیم در برنامه ریزی توسعه باید آینده را ببینیم و سپس وضع موجود را بررسی کنیم، آینده را باید ساخت، آینده یک مسیر و نقشه راه است.

به گفته این صاحبنظر، اولین چالش در زمینه آینده نگری اینست که ما موضوعات و هدف ها را نمی شناسیم هنگامی که به وضع موجود فکر می کنیم اصلا نمی توانیم هدف داشته باشیم که در چنین شرایطی هر تصمیمی غلط است و در واقع هر تصمیمی در مورد وضع موجود کرمانشاه همان اندازه می تواند درست باشد که غلط است.

کلهرنیا اضافه کرد:در حالت فوریت گرایی و عمل گرایی هیچگاه توسعه اتفاق نمی افتد بلکه تنها منابع از دست می رود و با ریزش آن مواجه می شویم و در چنین شرایطی بدترین استفاده را از منابع خواهیم داشت و حساسترین منبع توسعه که نیروی انسانی است از دست می رود در نتیجه نیروی انسانی ناکارآمد بالا می آید و نیروی انسانی کارآمد خارج می شود و حتی این موضوع می تواند به کل جهان تعمیم یابد.

برپیکره اصلی توسعه سوار نیستیم
 
وی با تاکید براینکه باید در کرمانشاه بمانیم و از آن بوستان بسازیم، یاداور شد: ولی این لغزش ها مانع رسیدن به این هدف می شود، مدیریت های صرف روزمره ضدتوسعه است و تنها منابع از دست می رود، قرارگرفتن در چنین مسیری شاید ما را به خرده نتایجی برساند ولی در گام بعدی معنی آن نیز از دست می رود چراکه بر پیکره اصلی توسعه سوار نیستیم.

کلهرنیا اضافه کرد: توسعه پیکره کلی است و از کل به جز باید حرکت کرد، از بالا به پایین باید نگریست، کرمانشاه آن جوانمردی ها را در دوران جنگ تحمیلی انجام داد و از بنیانگداران فداکاری در دفاع مقدس بود و مردم واری آن بی نظیر بود داستان مردمان گیلانغرب، قصرشیرین و عشایر باورنکردنی بود.
 
 
این استاددانشگاه یادآور شد: استان های دیگر همچون اصفهان برای توسعه به برنامه ریزی پرداخت و توسعه پیشتاز با برنامه ریزی را در اولویت قرار داد همان هدفی که ما تعیین نکردیم آنان زیربنا و مدیریت را سازمان دادندو سپس در پی آن برآمدند که اثرات توسعه را به کل کشور تعمیم دهند در حالی که کرمانشاه همیشه مهاجرفرست بوده است.

کلهرنیا یادآور شد: ما پس از جنگ حتی یک صفحه برنامه ریزی پیشتاز برای توسعه نداریم و هنگامی که شخص و نگاه تبلیغاتی صرف، جایگزین برنامه می شود آسیب آغاز می شود، نظام مدیریت عمل گرا چون ثابت نیست اجازه نمی دهد تا برنامه ریزی شکل گیرد، ما به برنامه ریزی توسعه نپرداختیم و بلد نیستیم از سند آمایش سرزمین استفاده کنیم.

این کارشناس عنوان کرد: ما بجای توسعه و پیشرفت تنها به عمران پرداختیم عمران بخشی از توسعه است که سرمایه را جذب می کند و اجازه نمی دهد توسعه اتفاق افتد چراکه دیگر بودجه ای باقی نمی ماند، اگر بودجه را صرف آب و فضای سبز کنیم پولی دیگر باقی نمی ماند همیشه بعد از بحران به دنبال توسعه بودیم.

وی یادآور شد: ۳۰درصد مدیریت شهری عمران است و ۷۰درصد آن پروژه هایی است که ایجاد توسعه فرهنگی و اجتماعی و ایجاد همگرایی در مردم می کند.

ارایه نظرات برای رهایی از این رخوت و عقب ماندگی از جمله موضوعاتی است که در اخبار بعدی پایگاه خبری طلوع از دیدگاه این صاحبنظر شهری بدان پرداخته خواهد شد.

در این دیدگاه اگر میخواهیم بدانیم مشکل در کجا قرار دارد باید به تنظیم مجدد ماجرا اقدام کنیم و ماهیت آسیب و روند توسعه را بررسی کنیم.

گزارش از زهره کریم زاده-خبرنگارطلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.