آنجا که طبق آمارها درصد زیادی از تصادفات نوروز بعلت خستگی و خواب آلودگی راننده رخ می دهد تدبیری اندیشیده ایم تا رانندگان به بهانه های مختلف در مسیر حرکت توقف داشته باشند و از رانندگی ممتد و بی وقفه بپرهیزند.
سرهنگ عبدالحسین زارع در گفتگو با طلوع کرمانشاه از فعال بودن ۲۴ ساعته تیم های پلیس راه در جاده های استان طی ایام نوروزخبر داد.
سرهنگ زارع گفت: مجموعا در سراسر استان ۱۰۰ دستگاه دوربین ثابت داریم که در ایام نوروز ۱۰۰ دستگاه دوربین متحرک نیز به آنها افزوده می شود.
وی گفت: علاوه بر این تعداد ستاد خدمات سفر قرار است ۴۳ دستگاه خودرو نامحسوس در اختیار ما بگذارد تا جاده های استان را پوشش دهیم.
زارع همچنین از آماده باش بودن نیروهای پلیس راه، اورژانس و انتظامی در ایام نوروز خبر داد و افزود: عید سال آینده جاده های پرپلیسی را در استان خواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سوال که تدبیر شما برای کاهش تصادفات جاده ای استان در ایام نوروز چیست، گفت: از آنجا که طبق آمارها درصد زیادی از تصادفات نوروز بعلت خستگی و خواب آلودگی راننده رخ می دهد تدبیری اندیشیده ایم تا رانندگان به بهانه های مختلف در مسیر حرکت توقف داشته باشند و از رانندگی ممتد و بی وقفه بپرهیزند.
زارع توضیح داد: به عنوان مثال در ایام اربعین برای توقف خودروها تست فشارخون رایگان در جاده ها گذاشتیم که خیلی خوب جواب داد و باعث شد ۷۰ تا۸۰ درصد ماشین ها برای انجام تست توقف کنند، لذا این طرح را برای نوروز هم پیاده می کنیم و در کنار آن از امکانات ویژه استراحتگاهها و اماکن رفاهی بهره خواهیم گرفت.
وی همچنین پوشش محورهای پرسرعت را از دیگر برنامه های پلیس راه در نوروز اعلام کرد و گفت: متاسفانه ۷۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد به همین دلیل حضور نیروی پلیس در این محورها بیشتر خواهد بود.
زارع درباره محورهای پرخطر استان هم اظهار کرد: محور کامیاران، صحنه به کرمانشاه،اسلام آباد به کرمانشاه و محور روانسر به دلیل جاذبه های گردشگری محورهای پر خطر و پر رفت و آمدی هستند که ما در این مسیرها سعی کردیم دوربین های سرعت سنج ثابتی که پیشتر معیوب بود را راه بیاندازیم.
وی افزود: علاوه بر این کار مشکل جاده های آسیب خیز را در طول سال تا حدودی رفع کردیم، مثلا در پیچ های محور روانسر موانع جداکننده گذاشتیم، خط کشی کردیم و شیار لغزنده نصب کردیم و یا در محور نهاوند تقریبا ۵۰ درصد مسیر کاملا جداسازی شده است.
او گفت:همچنین در مسیرهایی که دوربرگردانهای استاندارد نداشتند مثل محور کنگاور به همدان با تجمیع غیر استانداردها، دوربرگردان استاندارد کار گذاشتیم، مسیرها را خط کشی کردیم، تقاطع های تاریک را روشن کردیم و پرتگاهها را با خاک ایمن سازی کردیم.
زارع با اذعان به این مطلب که عامل انسانی می تواند شرایط بد جاده و خودرو را کنترل کند، بر اهمیت آموزش و فرهنگسازی در این رابطه اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما هنوز به مرحله بلوغ نرسیده ایم و حتی جریمه ها بازدارندگی صد درصدی ندارند.
وی البته گفت:تجربه نشان داده که وجود زیرساختهایی چون محورهای دوطرفه و به حداقل رساندن تقاطع ها و… می تواند تا حد چشمگیری از بروز آمار تصادف در استان جلوگیری کند.
بد نیست بدانید نوروز امسال و تنها در حدفاصل روزهای ۲۵ اسفند تا ۶ فروردین مجموعا ۱۵۱ سانحه فوتی، جرحی و خسارتی در جاده های استان به ثبت رسید که کاهش ۲۶درصدی نسبت به سال قبل داشت.
با این حال کرمانشاه همچنان به لحاظ زیرساختها فاصله زیادی با متوسط کشور دارد. مثلا تنها ۴۶۷ کیلومتر از جاده های استان بزرگراه هستند و بیش از ۸ هزارو ۵۱ کیلومتر جاده دوطرفه غیرمجزا در استان داریم که کوهستانی بودن منطقه، مزید بر علت شده و خطر تصادف را دوچندان می کند!
نکته مورد توجه دیگر کمبود دوربین های کنترل سرعت است که به طور متوسط در سطح کشور به ازای هر ۵ کیلومتر یک دوربین نصب شده در حالیکه این آمار در کرمانشاه یک دوربین به ازای هر ۳۰ کیلومتر است!
به هر حال باید دید حالا و در نوروز سال آینده بکارگیری ۲۰۰ دوربین سرعت سنج ثابت و متحرک این عدد را در استان تغییر داده است یا خیر!
گفتگو از لیلا سعدوندی-خبرنگارطلوع کرمانشاه
دیدگاه