جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21535 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ورود تعزیرات کرمانشاه به موضوع گرانی مرغ دادگاه‌های صلح موجب افزایش رسیدگی نظامند به دعاوی می‌شوند هفت‌سالگی؛ زیربنایی برای شخصیت کودکان برخورد جدی با استخدام غیرمجاز اتباع در کشاورزی کرمانشاه یک فوتی و چهار مصدوم در حادثه رانندگی محور کرمانشاه به قزانچی انهدام باند توزیع مواد مخدر در هرسین بیکاری و قاچاق در قصرشیرین بیداد می‌کند ممنوعیت ورود دام‌ عشایر به مراتع مناطق قشلاقی کرمانشاه تا ۱۵ آذر کرمانشاه هفته آینده ۷ تا ۱۰ درجه سرد می‌شود توضیحات دادستان کرمانشاه در خصوص قتل یک زن دستگیری مجرمان متواری در اولویت قرار می‌گیرد تعیین تکلیف استانداری برای شهرداری کرمانشاه، راهداری و پلیس راه کاهش محسوس دمای هوای کرمانشاه در هفته آینده ببخشید؛ شما؟ دلیل افزایش قیمت مرغ در کرمانشاه چیست؟ این ۵ مورد می توانند دلیل خستگی شما باشند دستگیری سرشاخه سایت کلاهبرداران رمزارزهای دیجیتالی در کرمانشاه کاپوتاژ خودرو از مرز «شوشمی» بزودی برقرار می‌شود مهرِ گرم کرمانشاه ۲۵اجرای تئاتر خیابانی در بوستان های کرمانشاه

دل ناراضی کشاورز کرمانشاهی از پول خرید گندم
18 مهر 1403 - 12:39
شناسه : 295222
3
طلوع‌‌کرمانشاه : نچه که همواره به درآمد و معیشت کشاورز و امنیت غذایی کشور به صورت نامحسوس‌ضربه زده قصه پرتکرار هرسال است که به عدم پرداخت به موقع پول خرید تضمینی گندم اشاره دارد. علتی که کشاورزان کرمانشاهی را نیز سردرگم می کند و آنان را در تنگناهای اقتصادی و مالی قرار می دهد چراکه بسیاری از آنان برای تأمین هزینه‌های کشت و برداشت یا به بانک و یا به دیگر منابع مالی بدهکار می شوند و هر روز که به زمان پرداخت اضافه شود دغدغه های کشاورز نیز بیشتر می شود. این‌در حالیست که دولت می‌توانست تسهیلات مالی و وام‌های با بهره کم به کشاورزان ارائه دهد تا از حجم عظیم این‌نگرانی کاسته شود. از سوی دیگر بنابرگفته صاحبنظران، هر یک روز تأخیر در کشت گندم ۲۰۰کیلوگرم در هکتار تولید را کاهش می‌دهد و این یک آسیب و ضربه بزرگ به امنیت غذایی محسوب می شود. تاکنون ۸۰درصد طلب گندمکاران کرمانشاهی آنهم به تدریج پرداخت شده و ۲۰درصد آن باقی مانده است. اکنون که زمان کشت فرارسیده گندمکاران کرمانشاهی بیش از هر زمان دیگری به این پول نیاز دارند تا برای کشت جدید برنامه ریزی کنند و‌از سویی هنوز قیمت خرید برای سال آینده اعلام نشده است.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، آنچه که همواره به درآمد و معیشت کشاورز و امنیت غذایی کشور به صورت نامحسوس‌ضربه زده قصه پرتکرار هرسال است که به عدم پرداخت به موقع پول خرید تضمینی گندم اشاره دارد.

علتی که کشاورزان کرمانشاهی را نیز سردرگم می کند و آنان را در تنگناهای اقتصادی و مالی قرار می دهد چراکه بسیاری از آنان برای تأمین هزینه‌های کشت و برداشت یا به بانک و یا به دیگر منابع مالی بدهکار می شوند و هر روز که به زمان پرداخت اضافه شود دغدغه های کشاورز نیز بیشتر می شود.

این‌در حالیست که دولت می‌توانست تسهیلات مالی و وام‌های با بهره کم به کشاورزان ارائه دهد تا از حجم عظیم این‌نگرانی کاسته شود.

از سوی دیگر بنابرگفته صاحبنظران، هر یک روز تأخیر در کشت گندم ۲۰۰کیلوگرم در هکتار تولید را کاهش می‌دهد و این یک آسیب و ضربه بزرگ به امنیت غذایی محسوب می شود.

تاکنون ۸۰درصد طلب گندمکاران کرمانشاهی آنهم به تدریج پرداخت شده و ۲۰درصد آن باقی مانده است.

اکنون که زمان کشت فرارسیده گندمکاران کرمانشاهی بیش از هر زمان دیگری به این پول نیاز دارند تا برای کشت جدید برنامه ریزی کنند و‌از سویی هنوز قیمت خرید برای سال آینده اعلام نشده است.

*درست است که این مشکل سراسری و گریبانگیر گندمکاران کشوری است ولی این وظیفه نهادهایی همچون سازمان غله و جهاد کشاورزی و معاونت اقتصادی استانداری است تا مطالبات گندمکاران کرمانشاهی را پیگیری کنند و آن را به خبری خوشایند برای گندمکاران تبدیل کنند.

چراکه ظرفیت های استان کرمانشاه در این زمینه کم نیست و بلکه در سال زراعی گذشته با تولید یک میلیون و ۶۰ هزار تن گندم رتبه چهارم را از حیث خرید تضمینی گندم در کشور بدست آورد که در بیش از ۲۰ سال گذشته کم سابقه بوده است.

علاوه براین در سال زراعی جاری بیش از ۸۲۴ هزار تن گندم از کشاورزان استان کرمانشاه به صورت تضمینی خریداری شد، که از تمام سال‌های گذشته بیشتر بوده و نسبت به ابتدای آغاز دولت سیزدهم حدود ۳۷ درصد افزایش داشته است.

مشکلی که هرساله تکرار می شود و قشر عظیم تولیدکنندگان غذایی کشور را درگیر می کند نیاز به بررسی و رسیدگی کارشناسانه دارد و شاید اگر دولت به این موضوع وارد نشود و اجازه دهد کارخانه‌ها و صنایع با کشاورز وارد معامله شوند، این دغدغه دیگر تکرار نشود و باید دولت باید در سیاست‌های خرید تضمینی گندم تجدیدنظر کند.

یادداشت از زهره کریم‌زاده-خبرنگار طلوع

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.