جمعه, ۲۸ دی , ۱۴۰۳ Friday, 17 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21939 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

مسابقات آدینه تنیس بانوان فردا برگزار می شود ۷۰درصد اراضی کشاورزی استان دیم است/تلاش می کنیم با استفاده از دانش روز مصرف آب در بخش کشاورزی را بهینه کنیم حدود ۳۰ درصد شبکه چاههای مشاهده ای استان بازسازی شده اند راهیابی “قوی تر” به بخش ویژه جشنواره فجر/این نمایش از اواخر دی تا اوایل بهمن در استان اکران می شود به جهاددانشگاهی خیلی امید بسته‌ام/ مرکز «دیده‌بانی توسعه کرمانشاه» با محوریت جهاددانشگاهی راه‌اندازی ‌شود حفاری برای گنج جان یک نفر را در کنگاور گرفت انفجار منزلی در کرمانشاه خسارت جدی به سه ساختمان دیگر زد بازداشت ۷۴۷ خرده فروش و معتاد متجاهر در کرمانشاه انتخاب اولین فرماندار زن در استان کرمانشاه نمادی از وفاق ملی است خطر فرونشست در کمین دشت های استان/ صحنه و کنگاور وضعیت بحرانی دارند فرودگاه کرمانشاه معطل بدقولی وزیر راه/ بیش از این مردم را معطل نگذارید و باند را افتتاح کنید مسیر مرگ «درکه» نیاز به اقدام فوری مسئولان دارد ۲۰پارالمپیکی کرمانشاه بیکارند! پلمب داروخانه متخلف در کنگاور/ برش لبه قرص‌ها برای پنهان‌سازی تاریخ انقضا چرا برخی نانوایی‌های کرمانشاه دیر پُخت می‌کنند؟ احتمالا در ۲۰ روز اول بهمن سردترین روزهای زمستان کرمانشاه را تجربه کنیم سرپرست جدید هیات تنیس استان با مدیر کل ورزش و جوانان دیدار کرد خشخاش فروشی در ملاءعام! پخش ۱۲۰ هزار لیتر محلول ضد یخ در معابر کرمانشاه لزوم انعکاس درست اقدامات شهرداری/اقدامات خوب و تاثیرگذار سازمان فاوا شهرداری

کتمان شهادت عملی گناهکارانه است
05 آبان 1397 - 10:20
شناسه : 10407
4
کسی که ناظر بر وقوع امری بوده که موجب احقاق حق یا ابطال باطل گردد باید شهادت دهد طلوع‌‌کرمانشاه :

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت:شهادت برای صیانت و حفاظت از حقوق به معنی اعم خود چه حق الناس و چه حق الله تشریع شده و از دو مرحله تشکیل می شود، مرحله تحمل شهادت و مرحله ادای شهادت. از نظر شرعی شاهد گرفتن از جمله حقوق خصوصی افراد است لیکن ادای شهادت یک نوع واجب شرعیست و کسی که ناظر بر وقوع امری بوده که موجب احقاق حق یا ابطال باطل گردد باید شهادت دهد ( شهود باید دارای شرایطی از قبیل عدالت، حلال زادگی، ایمان، بلوغ، عقل باشند و شهادت نیز باید از روی علم و یقین ادا شود و این در حالی است که مطابقت موضوع گواهی با موضوع ادعا و اتحاد مفاد گواهی گواهان هم شرط صحت و قبول شهادت است).

پ
پ

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت:شهادت به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی مورد قبول تمام نظام های حقوقی از جمله اسلام قرار گرفته است، چنانکه قرآن کریم نیز در کلام نورانی خود موضوع شهادت را مطرح نموده و بدان اثر حقوقی بخشیده است.

وی افزود: بنابراین اگر احقاق حق و ابطال باطل منوط به اداء شهادت باشد، امر بر شهادت واجب است. یکی از ویژگی های ارزش مند اهل ایمان، انصاف در برخورد با برادران مسلمان و هم نوعان خویش است، این خصلت از مظاهر عدالت به شمار می آید.

مهدی قنادی بیان کرد:امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می فرماید: «از خصوصیات مؤمن این است که، در روابط اجتماعی با مردم، انصاف را رعایت می کند». بنابراین از موارد و مصادیق این خصلت ارزنده، حکم و قضاوت به حق و نیز شهادت و ایستادن بر حق است.

وی گفت: اما اموری چون: جبن و ترس، طمع، رابطه، عصبیت و ضعف اراده موجب زوال این خصلت نیکو می شود و خصلت رذیله بی انصافی و ستم پیشگی جایگزین آن می گردد و اموری چون: حکم، قضاوت به ناحق، کتمان شهادت، شهادت به ناحق، تصدیق اهل باطل و تکذیب حق را به دنبال خواهد داشت که اینها همه از آفات زبان می باشد؛ زیرا اظهار و بروز آن به وسیله زبان آشکار می شود که همه اینها موجب هلاکت آدمی و سوء عاقبت وی می گردد و آیات و روایات متعددی در مذمت و حرمت آنها وارد شده است.
– خداوند در قرآن می‌فرماید: و شهادت را کتمان نکنید! و هر کس آن ‌را کتمان کند، قلبش گناهکار است. و خداوند، به آنچه انجام مى‌‏دهید، دانا است. (سوره مبارکه بقره، آیه ۲۸۳).

قنادی گفت: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هرکه شهادت را کتمان کند خداوند در برابر دیدگان مردم، گوشت او را به خوردَش دهد و این است سخن خداوند عزّ و جلّ که «و شهادت را کتمان نکنید، و هر که آن را کتمان کند قلبش گناهکار است، و خداوند به آنچه انجام مى دهید داناست».

وی ادامه داد: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: «کسى که چون براى شهادت دادن فراخوانده شود، آن را کتمان کند، همانند کسى است که شهادت دروغ دهد».

قنادی گفت:امام باقر علیه السلام ـ درباره آیه: «و هرکه شهادت را کتمان کند دلش گنهکار است» ـ فرمود: [یعنى] دلش کافر است.

وی بیان کرد :بنابراین کتمان شهادت عملی گناهکارانه است و در آیات و روایات متعدد از مذمت آن بحث شده است

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.