شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21179 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ساعت کاری ادارات کرمانشاه هفته آینده هم از ۶ تا ۱۱ است فیلم سینمایی تقدیر در چند قدمی اکران/پایان تدوین تا آخر هفته همه دستگاه ها برای ارائه خدمات مطلوب به زوار پای کار باشند هشدار زرد نسبت به نفوذ غبار به کرمانشاه/ کاهش دید افقی تا ۲ هزار متر هشدار زرد نسبت به نفوذ غبار به کرمانشاه/ کاهش دید افقی تا ۲ هزار متر شنا در انبوهه ی نابسامانی ها! + عکس تجهیز ۴۱۰۰ مشترک خانگی و ۱۰۰ مرکز تجاری و اداری به اینترنت فیبر نوری آمادگی مرز خسروی برای میزبانی از دو میلیون زائر اربعین فعالیت ۱۰ اکیپ جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در کرمانشاه فردا پنجشنبه ادارات کرمانشاه تعطیل است دمای کرمانشاه امسال ۶ روز بالای ۴۰ درجه بود احیای درآمد های پایدار در شهرداری لازم است سارقان تلفن ثابت ۱۳۰۰ مشترک کرمانشاهی را قطع کردند کیفیت دولت به کیفیت مدیران و تصمیم گیرانش وابسته است توجه ویژه به حوزه بهداشت و درمان در کرمانشاه طی ایام اربعین اوایل هفته آینده یک پیک گرمایی در کرمانشاه خواهیم داشت نیایش در آغوش آرامش است/رفع نقاط حادثه خیر؛ مطالبه جدی کرمانشاهیان از مسئولان دانش‌آموزان می‌توانند از لباس‌ فرم سال گذشته خود استفاده کنند کشف ۱۶۸ دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه آمادگی ناوگان کرمانشاه برای جابجایی زوار اربعین/ پیش‌فروش ۷۰ هزار بلیط برگشت هشدار به مستاجران؛مراقب باربری‌های غیرمجاز باشید

زلزله بزرگ کرمانشاه و مسافتی که تا پایان بازسازی؛ باقی ست…! /مستاجران بلاتکلیفند/ تعدادی در کانکس و چادر به سر می برند
06 بهمن 1397 - 11:31
شناسه : 16875
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

بیش از یکسال از زلزله بزرگ کرمانشاه می گذرد و هنوز هم تعدادی از واحدهای آسیب دیده به بهره برداری نرسیده اند، طبیعتا تعدادی از زلزله زدگان هنوز هم در کانکس و چادر به سر می برند لذا می طلبد مسئولین مربوطه در این زمینه همتی مضاعف داشته باشند تا پیش از برنامه زمانبندی اعلام شده و سال نو به منازلشان بازگردند./ بنابر اظهارات مسئولان امر در سه ماه اول سال آینده، بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به پایان می‌رسد. بیش از یکسال از زلزله ۷.۳ ریشتری استان کرمانشاه می گذرد؛ زلزله‌ای جانکاه که برای زیر و رو کردن زندگی هزاران نفر کافی بود و این اتفاق نیز افتاد. در اولین روزهای این زلزله بزرگ، بسیاری از مسئولین کشوری و استانی وعده و وعیدهایی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده دادند؛ همچنین بحث‌هایی در مورد واگذاری زمین به مستاجران زلزله‌زده و ایجاد واحدهای مسکونی برای آنها مطرح بود. اما این وعده ها هنوز هم به نتیجه نرسیده و ۴۰۰۰ مستاجر زلزله زده در انتظار اجرایی و عملیاتی شدن این موضوع هستند. در ادامه این گزارش، آخرین وضعیت بازسازی نقاط زلزله زده استان کرمانشاه و واگذاری زمین به مستاجران زلزله زده را بخوانید:

پ
پ

 بهره‌برداری از ۲۳ هزار واحد زلزله زده در استان کرمانشاه

رضا خواجه ای، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اظهار داشت: تاکنون ۲۳ هزار و ۹۵۰ واحد بازسازی شده در استان به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: از ابتدای فعالیت ستاد بازسازی در استان کرمانشاه تاکنون ۳۵ هزار و ۵۶۷ واحد آرماتوربندی در مناطق زلزله زده استان اعم از شهری و روستایی انجام شده است و برای ۳۲ هزار و ۹۴۰ واحد اجرای اسکلت داشته ایم؛ همچنین برای ۲۸ هزار و ۶۰۵  واحد عملیات دیوار چینی انجام شده است.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه از انجام ۲۴ هزار و ۷۰۰ واحد عملیات گچ و خاک خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه در مناطق مختلف روستایی میانگین پیشرفت فیزیکی ستادهای بازسازی ۹۴ درصد بوده و در شهرها نیز حدود ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی اتفاق افتاده، برابر با برنامه و زمانبندی عمل کرده ایم و در حال حاضر همگام با برنامه زمانبندی در حرکت هستیم.

پایان سال ۹۷ و ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ واحدهای باقیمانده به بهره برداری می‌رسد

این مسئول یادآور شد: هم اکنون با احتساب واحدهای در معرض تخریب کار بازسازی ۳۶ هزار واحد در استان کرمانشاه آغاز شده که ۲۳ هزار و ۹۵۰ واحد آن مورد بهره برداری قرار گرفته و کار مابقی واحدها نیز در دست اجرا است.

خواجه ای از توزیع آهن آلات مورد نیاز در منطقه خبر داد و افزود: مشکلی از نظر توزیع آهن آلات نیز نداریم و این اقدام کمک خوبی برای اتمام عملیات بازسازی در منطقه و پایین آوردن قیمت تمام شده واحدها است.

خواجه ای در خصوص زمان بهره برداری از واحدهای باقیمانده نیز گفت: امیدواریم با حضور و مشارکت خود مردم تا پایان سال ۹۷ واحد های بازسازی شده روستایی و نیمه اول سال ۹۸ نیز کار بازسازی واحدهای شهری به پایان برسد.

وی بهره‌برداری از واحدهای مذکور طی زمان ذکر شده را مستلزم مشارکت خود مردم دانست و تاکید کرد: این اتفاق ممکن نیست مگر اینکه مردم خود مشارکت جدی داشته باشند.

هیچ تضمینی برای واگذاری زمین به مستاجران غیربومی وجود ندارد

محبت جمالی نیا، فرماندار سرپل ذهاب نیز در خصوص آخرین اقدامات در بحث واگذاری زمین به مستاجران زلزله زده گفت: مسئله زمین مستاجران بومی زلزله زده در آینده نزدیک حل می شود و راه و شهرسازی پیگیر این موضوع شده و تفاهم نامه‌هایی را با املاک های متعددی منعقد کرده است.

فرماندار سرپل ذهاب با بیان اینکه هنوز معامله ای انجام نشده است، ادامه داد: راه و شهرسازی چندین تفاهم‌نامه با کسانی که در حوزه شهری دارای املاک بودند، برقرار کرده است که با یکی از آنها کنار بیاید.

جمالی نیا تاکید کرد: قطعاً زمینی که بتوان کاربری های لازم را روی آن اجرا کرد و به لحاظ هزینه‌های زیرساخت چون آب، برق، گاز، دفع آبهای سطحی و توجیهات فنی به صرفه تر باشد، انتخاب خواهد شد.

وی گفت: تا پایان بهمن ماه وضعیت اقدامات راه و شهرسازی بر حسب تصمیمات ستاد بازسازی استان که استاندار پیگیر آن هستند به نتیجه می رسد.

فرماندار سرپل ذهاب تاکید کرد: زمانی که بحث زمین به نتیجه برسد قطعاً از تسهیلات زلزله برای مستاجرین بومی که واحدهای آنها تخریب شده است، استفاده می شود.

وی تاکید کرد: هیچ تضمینی در این زمینه برای مستاجران غیربومی وجود ندارد، اما برای مستاجران بومی تدابیر لازم اندیشیده شده و با مشارکت دولت و راه و شهرسازی که متولی امر است، این مستاجران ساماندهی خواهند شد.

جمالی نیا در پاسخ به اینکه آیا زمین‌های اعطایی به مستاجران زلزله زده به به نام آنها خواهد بود، گفت: فعلا بحث اینکه زمین به نام مستاجر شود یا نه نیست و بحث ما این است که مستاجران بومی شهرستان از محل تسهیلات زلزله صاحب واحد شوند.

وی افزود: هدف ما این است که زلزله به یک فرصت برای کسانی که در شهرستان سرپل ذهاب مستأجر بودند، تبدیل شود و چه بسا یک پلاک زمین در اختیار چند واحد قرار گیرد و کار بازسازی به صورت انبوه سازی انجام شود و یا در اختیار یک نفر قرار گیرد. حتی ممکن است موضوعات دیگری مطرح شده و فقط تسهیلات اعطا شود.

فرماندار سرپلذهاب تصریح کرد: چند گزینه در این مورد مطرح بوده اما اکنون نگاه ویژه بر این است که برای مستاجران از محل تسهیلات زلزله برنامه ریزی صورت گیرد که صاحب مسکن شوند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد واحدهای مسکونی برای مستاجران زلزله زده بومی شهرستان سرپل ذهاب مستلزم این است که راه و شهرسازی زمین های مذکور را بر اساس توجیهات فنی و شرایط لازم انتخاب کند و کاربری آن را انجام دهد.

جمالی نیا گفت: پس از اقدامات فوق موضوع ساخت و ساز با مشارکت خود مستاجر از محل تسهیلات زلزله پیگیری خواهد شد اما اینکه پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد و اینکه ملک در اختیار مستاجر یا دولت باشد، در مراحل بعدی مشخص می شود.

وی تصریح کرد: چون تسهیلات به اسم مستاجر است قطعاً تمام زیرساخت‌ها و وضعیت مالکیت به نام مستاجران خواهد بود و اینکه هر پلاک زمین برای احداث یک واحد یا چند باید باشد نیز در تصمیمات بعدی مشخص می شود اما حمیت و جدیت بر این است که این موضوع اتفاق بیفتد.

روند بازسازی واحدهای زلزله زده در سرپلذهاب روندی رو به رشد است

جمالی نیا، روند بازسازی مناطق زلزله زده سرپل ذهاب را مثبت ارزیابی کرد و افزود: وضعیت بازسازی با توجه به همراهی دولت در کار و مشارکت در پرداخت تسهیلات، رو به رشد است و به خوبی پیش می رود.

به گفته این مسئول، نزدیک به ۱۱ هزار واحد آسیب دیده تعمیری در شهر سرپل ذهاب تعمیر شده و حدود ۸۵۰۰ واحد تخریبی در شهر و روستا های شهرستان سرپل ذهاب نیز احداث و پایان کار آنها اعلام شده است.

جمالی نیا خاطرنشان کرد: کار بازسازی شهرستان سرپل ذهاب براساس آخرین متد شهرسازی و طرح تفصیلی شهر پیش می رود و بسیاری از مسائل فنی و شهرسازی که قبلا در شهرستان سرپل ذهاب رعایت نشده بود، در بحث بازسازی شهر مد نظر قرار گرفته است و رعایت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در داخل شهر سرپل ذهاب هیچ مدرسه کانکسی وجود ندارد، گفت: در حوزه های آموزشی و مدارس نیز کارهای خوبی انجام شده است و عملا ۵۷ مدرسه در حال ساخت داریم که کمتر از ۱۵ الی ۲۰ درصد کار این ۵۷ مدرسه باقی مانده و امیدواریم تا اوایل خرداد سال آینده شاهد تحویل آنها به آموزش و پرورش و بهره‌برداری از این مدارس در سال تحصیلی آینده باشیم.

بیش از ۸۰ درصد مردم زلزله‌زده قصرشیرین در منازلشان به سر می‌برند

مرادعلی تاتار، فرماندار شهرستان قصرشیرین نیز در خصوص آخرین وضعیت بازسازی شهرستان زلزله‌زده قصرشیرین اظهار داشت: پس از زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته، کار بازسازی در این شهرستان آغاز شد و اکنون در روستاها تقریبا به پایان رسیده است.

فرماندار شهرستان قصرشیرین از پیشرفت بالای ۵۰ درصد کار بازسازی در شهر نیز خبر داد و افزود: عملیات اجرایی در حوزه بازسازی هم اکنون نیز در حال انجام است.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد مردم شهرستان هم اکنون به مساکن خود بازگشته‌اند و چند درصد در چادرها و کانکس ها به سر می برند؟ گفت: اکنون اغلب مردم در منازل خود به سر می‌برند، البته زلزله های اخیر برخی از آنان را قدری نگران کرده است و به خواسته خود بیرون از منازل سر می کنند.

تاتار خاطرنشان کرد: هم اکنون کار بازسازی تمام واحدهای تعمیری به پایان رسیده و حدود ۸۰ درصد مردم شهرستان در منازلشان ساکن شده‌اند.

وی افزود: ۲۰ درصد باقی مانده نیز مربوط به واحدهای تخریبی بوده که هم اکنون در حال بازسازی و در دست اقدام هستند و این افراد نیز در کانکس و پیلوت به سر می‌برند.

فرماندار قصرشیرین در پاسخ به اینکه کار بازسازی واحدهای مذکور تا چه زمانی به پایان می رسد؟ گفت: امیدواریم در سه ماهه ابتدایی سال ۹۸ شاهد بهره‌برداری از این واحدها باشیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون کار خاصی باقی نمانده و کار بازسازی واحدهای تعمیری و همچنین واحدهای روستایی به پایان رسیده است؛ همچنین کار بازسازی ۵۰ درصد واحدهای شهری هم به پایان رسیده و در مورد واحدهای دیگر که باقیمانده اند نیز دولت مقصر نیست و مردم خود دیر پای کار آمدند.

۲۵۵۰ واحد تخریبی روستایی و ۴۲۰ واحد شهری در ثلاث باباجانی به بهره برداری رسیده است

صادق خدادادی، فرماندار ثلاث باباجانی نیز در خصوص آخرین وضعیت بازسازی منطقه زلزله زده ثلاث باباجانی اظهار داشت: ۱۳۷۰۰ واحد تعمیری در نتیجه زلزله سال گذشته در این شهرستان داشتیم که تاکنون از این تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد به اتمام و بهره برداری رسیده است.

وی از احداث ۲ هزار و ۷۰۰ واحد روستایی که در اثر زلزله تخریب شده بودند نیز خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۵۵۰ واحد به بهره برداری رسیده است.

فرماندار ثلاث باباجانی تعداد واحدهای شهری تخریب شده در زلزله سال گذشته را در شهرهای ازگله و تازه آباد ۷۹۵ واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد نیز ۴۲۰ واحد به بهره برداری رسیده است.

وی در خصوص برنامه زمان بندی بهره‌برداری از واحد های باقیمانده نیز گفت: واحدهای باقیمانده روستایی تا پایان سال و واحدهای باقیمانده شهری تا پایان سه ماهه ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

خدادادی در پاسخ به اینکه چه تعداد از مردم شهرستان ثلاث باباجانی به خانه‌های خود بازگشته و چه تعداد هنوز در کانکس چادر به سر می‌برند؟ اظهارداشت: عمدتا مردم شهرستان به خانه‌های خود بازگشته اند و عمده کسانی نیز که هنوز واحد های آنها به پایان نرسیده در کانکس هستند و تعداد معدودی ممکن است در چادر باشند.

فرماندار ثلاث باباجانی تصریح کرد: همچنین ممکن است تعدادی از کسانی هم که واحد های آنها آماده است، به خاطر ترس از زلزله در کانکس و چادر سر کنند اما عمده مردم شهرستان که منازل آنها بازسازی شده، به خانه‌های خود بازگشته اند.

با توجه به اینکه بیش از یکسال از زلزله بزرگ کرمانشاه می گذرد و هنوز هم تعدادی از واحدهای آسیب دیده به بهره برداری نرسیده اند، طبیعتا تعدادی از زلزله زدگان هنوز هم در کانکس و چادر به سر می برند لذا می طلبد مسئولین مربوطه در این زمینه همتی مضاعف داشته باشند تا پیش از برنامه زمانبندی اعلام شده و سال نو به منازلشان بازگردند.

همچنین ضرورت دارد مسئولین راه و شهرسازی نیز که متولی تعیین تکلیف بحث واگذاری زمین برای ایجاد مسکن  مستاجران زلزله زده هستند نیز در انجام این موضوع تسریع کنند تا هر چه زودتر تکلیف این مستاجران زلزله زده نیز مشخص شود.

منبع: مهر

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.