شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20797 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

تعداد بوستان های منطقه ۵کرمانشاه به ۳۹عدد رسید خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند

آوار دیوارهای فرسوده شهر بر پای لنگان توسعه شهری‼️/عدم ثبات مدیریتی در شهرداری کرمانشاه
06 اسفند 1397 - 10:51
شناسه : 27520
0
بافت فرسوده کلانشهر کرمانشاه جان هزاران نفر را تهدید می کند. طلوع‌‌کرمانشاه :

بافت‌های فرسوده کلانشهر کرمانشاه به‌عنوان پای لنگ توسعه شهری جان هزاران نفر از ساکنان این مناطق را در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله تهدید می‌کند./کلانشهر کرمانشاه دارای ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده است که عمر بالای سازه‌های این مناطق به‌دلیل عدم به‌روزرسانی سازه‌های مسکونی، معابر و زیرساختهایی همچون فاضلاب تهدیدی برای مردم است و وقوع حوادثی همچون آتش سوزی یا زلزله در این مناطق به بحرانی اجتماعی ختم می‌شود./بافت فرسوده کلانشهر کرمانشاه تهدیدی برای زندگی هزاران نفر محسوب می‌شود و زلزله سرپل‌ذهاب نشان داد که آسیب پذیری در مناطق شهری بسیار بالاست که بافتهای فرسوده شهری نه تنها در برابر وقوع زلزله ایمن نیست بلکه پس از وقوع هر حادثه‌ای امکان امدادرسانی به این مناطق وجود ندارد تا بافت فرسوده دغدغه مردم و مدیران باشد./تهدیدها و آسیبهای اجتماعی بافتهای فرسوده حرف نخست را در این قسمت از شهر می‌زند زیرا زندگی در خانه‌های کوچک با سقفهای چوبی، کوچه‌های باریک و کمبود یا نبود زیرساختها بخشی از مشکلات ساکنان بافتهای فرسوده است و از سوی دیگر نیز این بافت ناکارآمد مکانی برای بروز آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد شده است.

پ
پ

لزوم ورود بخش خصوصی برای نوسازی بافت‌های فرسوده

رئیس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه ، با بیان اینکه طراحی نقشه‌ای بافتهای فرسوده بر عهده مهندسان این سازمان است، اظهار داشت: ۲۵ درصد تخفیف در طراحی نقشه به مالکان برای بازسازی بافتهای فرسوده تعلق می‌گیرد.

 

حسن شرفی با بیان اینکه یکی از نیازهای نوسازی بافت فرسوده تعریض معابر برای تردد خودروها و حمل مصالح ساختمانی است، عنوان کرد: شهرنشینی مانند هر پدیده دیگری نیازمند بهروزرسانی است و با گذر عمر شهرها و افزوده شدن شهرک‌های جدید به ساختار شهری و بالارفتن سن بافت‌های قدیمی‌تر، مدیریت شهری با پدیده‌ای به نام بافت فرسوده مواجه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه مسئولان باید زمینه ورود و حضور بخش خصوصی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کنند، گفت: استانداری،شهرداری، راه و شهرسازی و دستگاه‌های اجرای دیگر باید همکاری مناسبی را برای تدوین بسته حمایتی ویژه برای بافت فرسوده تهیه و از سوی هیئت دولت مصوب شود تا بخش خصوصی بتواند فعالیت خود را انجام دهد، زیرا تا زمانی که تسهیلات مناسب پرداخت نشود سرمایه‌گذاران هیچ انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید با برنامه‌ریزی منسجم و تأمین اعتبارات کافی در جهت نوسازی بافت فرسوده گام بردارند، عنوان کرد: با یک زلزله بزرگ جان ساکنان بافت فرسوده در معرض تهدید قرار می‌گیرد و از سویی این مکان‌ها تبدیل به مکان‌های متروکه‌ای می‌شوند که معضلات و آسیب‌های اجتماعی از ناحیه آن‌ها جامعه را تهدید خواهد کرد.

شرفی با اشاره به اینکه علاوه بر حمایت‌های ویژه از سوی مسئولان باید در این مناطق فرهنگسازی شود، بیان کرد: بافتهای فرسوده به عنوان یکی از معضلات توسعه مدیریت شهری مطرح است که ابتدایی‌ترین مرحله خدمت‌رسانی را دچار مشکل می‌کند و برای نوسازی و تحرک در بازسازی نیازمند فرهنگسازی و حمایت بیشتر شهرداری برای ترغیب ساکنان به منظور احیا است، همانطور که دیگر استان‌ها با مشارکت مالکان و شهرداری در زمینه بافت‌های فرسوده کارهای بزرگی انجام داده‌اند.

بافت فرسوده شهر کرمانشاه به حال خود رها شده است

رئیس انجمن انبوه سازان کرمانشاه با اشاره به اینکه بافت فرسوده کرمانشاه ۲۵ سال است به حال خود رها شده است، اظهار داشت: در ۲۵ سال گذشته حتی ۱۰ پلاک هم در بافت فرسوده‌ای همچون محله فیض‌آباد ساخته نشده است و هیچ کس هم نمی‌تواند برای بازسازی به آن ورود کند، زیرا مشکلات بسیاری در این قسمت داریم.

 

منصور طاقه‌ای ، خاطرنشان کرد: دولت می‌خواهد در سال آینده دو هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده بسازد، در حالی که ما هنوز ضوابط مختص بافت فرسوده را نداریم.

وی به عدم ثبات مدیریتی در شهرداری کرمانشاه طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: وقتی می‌بینیم عمر مدیریت یک شهردار در کرمانشاه بیشتر از یک سال نیست و از سوی دیگر شهردار فرصتی برای آشنایی با مشکلات و رفع آنها و نیز اجرای برنامه‌های خاص خود را ندارد، نباید انتظار مرتفع شدن این مشکلات را داشته باشیم.

طاقه‌ای یکی از دلایل رکود در بازار ساخت و ساز مسکن در کرمانشاه را عدم نیاز به ساخت و سازهای جدید دانست و گفت: در سال‌های اخیر مشکل بیکاری در کرمانشاه به اندازه‌ای رشد داشته است که به استانی مهاجر فرست تبدیل شده‌ایم و هرسال از جمعیت کرمانشاه کم می‌شود و وقتی جمعیت ما رشد نداشته باشد، به مسکن جدید نیز نیازی نیست.

۱۰ درصد از بافت شهری کرمانشاه بافت فرسوده است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمانشاه ، با بیان اینکه ۱۰ درصد از بافت شهری کرمانشاه بافت فرسوده تلقی می‌شود، اظهار داشت: بافت‌های فرسوده در بخش مرکزی، میانی و حاشیه شهر کرمانشاه قرار دارد.

 

سید احسان احسانی بیان کرد: توسعه شهرنشینی تأثیرات قابل توجهی بر بافت‌های قدیمی و فرسوده برجای گذاشته است و اسکان جمعیت زیادی که غالباً مهاجران می‌باشند تخریب و فرسودگی بافت‌های فرسوده را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه سازمان بهسازی و نوسازی در کرمانشاه به سازمان بازآفرینی شهری تبدیل شده است، بیان کرد: هدف از اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری و برنامه‌های تجدید حیات شهری، ارتقا شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها و تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله‌ای مردم نهاد، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل‌های کیفی ساخت و ساز است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمانشاه با تاکید بر اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده برای توسعه شهری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: شهرداری و شورای شهر باید امتیازاتی را در قالب دادن اعتبار به مالکان بافت‌های فرسوده اعطا کنند تا مالکان بافت فرسوده برای بازسازی مناطق مسکونی خود ترغیب شوند.

وی با تاکید بر اینکه بافت فرسوده باید به صورت جامع نگریسته و مدیریت شود، گفت: نوسازی، بهسازی و ترمیم بافت فرسوده و تاثیر آن در زیباسازی شهر و مهم‌تر اینکه دولت باید وام‌های با بهره‌های کم را در اختیار مردم قرار دهد که مردم بتوانند نسبت به احیای بافت فرسوده اقدام کنند.

احسانی افزود: معضلات اقتصادی بسیاری در کشور حاکم است، در بازسازی بافت فرسوده مردم استقبال خوبی از خود نشان ندادند و این به دلیل گرانی مصالح و تحریم‌های حاکم بر جامعه است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده از ۱۰هزار هکتار زمین شهر کرمانشاه را تشکیل داده است، گفت: احیا، بهسازی و نوسازی شهری مستلزم اتخاذ سیاست‌های چند وجهی در حوزه عمران، خدمات و مسکن شهری و ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی به ساکنان این نواحی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری کرمانشاه افزود: بازسازی بافت‌های فرسوده به تنهایی از عهده یک دستگاه برنیامده و پیشبرد آن در مقیاس بزرگ و موثر مستلزم تعهد مشترک و هماهنگ مجموعه دستگاه‌های دولتی و شهرداری در حوزه‌های ذیربط در سطوح استانی و محلی با همراهی و مشارکت مردم و فعالان غیردولتی و خصوصی است.

مشارکت شهروندان در بازسازی بافت‌های فرسوده کرمانشاه

شهردار کرمانشاه از اهمیت مشارکت‌های مردمی در بافت‌های فرسوده استان کرمانشاه خبرداد و اظهار داشت: بدون مشارکت شهروندان هیچ اقدامی برای بهسازی و نوسازی بافت های شهری به نتیجه مطلوب نمی رسد و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

 

سعید طلوعی با بیان اینکه بافت‌های قدیمی شهر نقش مهمی در حیات جامعه شهروندی دارد، عنوان کرد: بافت‌های فرسوده شهر به عنوان کانونهای اولیه زیست شهری باید در هنگام بازآفرینی فضاهای شهری ریشه‌های تاریخی و فرهنگی آنها حفظ شود.

وی با بیان اینکه شهرداری آمادگی لازم را برای همکاری با مالکان بافت‌های فرسوده برای بازسازی خانه‌های مسکونی دارد، عنوان کرد: بافتهای فرسوده شهری از فقدان برخی خدمات فرهنگی، آموزشی و شهری به لحاظ کمی و کیفی رنج می برند و در برخی خدمات نیز دچار نقص هستند، بنابراین برطرف کردن کمبودها و امکانات خدمات شهری موردنیاز شهروندان ساکن در بافتهای فرسوده باید در دستور کار مناطق قرارگیرد.

شهردار کرمانشاه با اشاره به اینکه درحدوده بافتهای فرسوده به ندرت شاهد وجود مراکز فرهنگی و عمومی هستیم و باید برنامه ریزی های مهم در این باره اتخاذ شود، بیان کرد: فرهنگسراها و مراکز بهداشتی، درمانی، امداد و نجات، فضاهای سبز و عمومی لازم و کافی، کتابخانه‌های عمومی و مهدکودک در مناطق بافت فرسوده کمتر مشاهده می‌شود.

سکونت ۴۱۱هزار نفر کرمانشاهی در بافت‌های مسئله‌دار

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه ۴۱۱هزار نفر در بافت‌های مسئله‌دار مانند سکونت‌گاه‌های غیررسمی، مکان‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونت‌هایی با سابقه روستایی زندگی می‌کنند، اظهار داشت: ۲۵۶ هزار نفر از جمعیت استان در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که ۲۲۷ هزار نفر از این تعداد در سیزده سکونتگاه غیررسمی کرمانشاه حضور دارند.

 

علیرضا گودرزی ، با بیان اینکه بیشترین آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین اتفاق می‌افتد، بیان کرد: بیکاری، اعتیاد، طلاق و بزهکاری‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین و سکونت گاه‌های غیررسمی اتفاق می‌افتد که باید مبحث بازآفرینی شهری مورد پیگیری نهادها و دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بافت‌های فرسوده هستند به‌دلیل کمبود فضاهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی در معرض خطرها و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، عنوان کرد: اگر بتوان این بافت‌های فرسوده را کاهش دهیم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی هم خواهیم بود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه افزود: ۷۲ درصد از جمعیت استان کرمانشاه در شهرها ساکن هستند و در کلانشهری مانند کرمانشاه سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت‌های تاریخی و حاشیه‌ای داریم که در همه این موارد به‌دلیل اینکه زمان زیادی از ساخت می‌گذرد، دچار فرسودگی شده و مشکلات زیادی را هم برای مردم محلات ایجاد کرده‌اند.

گودرزی با اشاره به اینکه دفاتر تسهیل‌گری در ده محله کرمانشاه مستقر هستند، بیان کرد: برای هر محله ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در سال ۹۶ در نظرگرفته شده بود که این دفاتر وظایف جمع‌آوری آسیب‌های اجتماعی در این محله‌ها را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه مردم برای مشارکت به دفاتر تسهیل‌گری مراجعه کنند، عنوان کرد: با استفاده از توانمندی‌های مردم مناطق حاشیه‌نشین، آسیب‌های اجتماعی را در این مناطق کاهش خواهیم داد، زیرا معضلات اجتماعی با هم رابطه تنگاتنگ دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه متأسفانه یکسری مشکلات و معضلات اجتماعی از جمله بحث موادفروشی و تجمع معتادان در این مناطق به‌دلیل برخی کمبودها وجود دارد.، بیان کرد: باید فضاهای فرهنگی در این مناطق توسعه یابد تا کودکان و زنان که قشر آسیب پذیر این مناطق هستند، با امنیت بهتری زندگی کنند.

اختصاص ۴۶ میلیاردتومان برای نوسازی بافت‌های فرسوده کرمانشاه

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری کرمانشاه با بیان اینکه وسعت محله‌های ناکارآمد کرمانشاه معادل ۱۴درصد از کل وسعت شهر است، اظهار داشت: بعد از کرمانشاه اسلام‌آباد غرب، صحنه، جوانرود و هرسین بیشترین محله‌های ناکارآمد را دارند.

 

حسین دولتخواه ، با بیان اینکه دولت امسال در قالب طرحی کم سابقه توجه ویژه‌ای به مسئله بهسازی و نوسازی شهرها داشته است، عنوان کرد: در قالب این طرح ۴۶ میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده استان کرمانشاه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه برنامه توجه به بافت‌های فرسوده در قالب دو بخش تقسیم می‌شود، بیان کرد: طرح به دو بخش بهسازی و نوسازی مسکن در محله‌های حاشیه‌نشین و همچنین انجام خدمات روبنایی، زیربنایی و توانمندسازی در این مناطق تقسیم می‌شود.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری کرمانشاه با اشاره به اینکه در بخش بهسازی و نوسازی اعتبار به صورت تسهیلات به مردم مناطق حاشیه‌نشین پرداخت می‌شود، بیان کرد: مردمی که در محله‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند، برای بهسازی و نوسازی به ازای هر واحد ۴۰ میلیون تومان در شهرستان کرمانشاه و ۳۰ میلیون تومان در سایر شهرستان‌ها تسهیلات بانکی می‌گیرند.

اکثر منازل مسکونی در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر کرمانشاه وضعیت بسیار نامناسبی دارند و بروز خسارت به این واحدهای مسکونی دور از انتظار نیست و بیم آن می‌رود که در صورت رخ دادن هرگونه حادثه و زمین‌لرزه‌ای این منازل مسکونی بر سر مردم آوار شود بنابراین ضرورت دارد مسئولان مربوطه در راستای بازسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده استان اقدام کنند/تسنیم

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.