جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

قاتق نان باشیم نه قاتل جان‼️
07 اسفند 1397 - 9:27
شناسه : 27972
1
بگذاریم این یک ماه کمی سد معبر کنند و در این شرایط گرانی و فشارهای اقتصادی، نانی برای زن و بچه‌هایشان در بیاورند. طلوع‌‌کرمانشاه :

هر سال در آستانه نزدیک شدن شب عید دستفروشان را بیشتر در بازار می‌بینیم. تلاش می‌کنند در این روزهای پایانی سال هرطور شده درآمدی برای خود دست و پا کنند تا دل خانواده‌هایشان شاد شود./برای فروش بیشتر به هر راهی متوصل می‌شوند، داد می‌زنند تا توجه مردم را به اجناسشان جلب کنند، کالاهایشان را حراج می‌کنند، گاهی در نهایت دردناکی حتی برای فروش بیشتر و یا جای بساط کردن با هم دعوایشان هم می‌شود و همه اینها ناشی از شرایط بد اقتصادی است./حتما هیچ مردی دوست ندارد در سرما و گرما با دو متر قد و هیکل پای بساط چند تا روسری، لباس بچه و … بایستد. دلش می‌خواهد کار دیگری داشته باشد و یا حداقل برای خودش مغازه‌ای دست و پا کند، اما امکانش نیست و اکثر دستفروشان از سر بیکاری مجبورند به این کار روی بیاورند./همیشه در تمام مباحثی که مربوط به دستفروشان است بر لزوم ساماندهی و جمع‌آوری آنها تاکید می‌شود، اما برای یک بار هم که شده از این بعد نگاه کنیم که این افراد اگر از دستفروشی آن هم در این شرایط سخت روزی در نیاورند پس چه کار کنند؟/آن هم در استانی مانند کرمانشاه که نرخ بیکاری‌اش از تمام کشور بالاتر است و بسیاری از جوانان راهی جز مشاغل کاذب ندارند.

پ
پ
بر اساس قانون هرگونه سد معبر و مسدود کردن راه عبور مردم در کوچه و خیابان تخلف است و شهرداری موظف به برخورد با متخلفین است، از همین رو نیروهای اجرائیات شهرداری بر اساس وظیفه‌ای که دارند معمولا به جمع آوری بساط دستفروشان می‌پردازند.

دستفروشان هم حتما برای خود در برابر مسئولین حوزه شهرداری و … که بر ساماندهی آنها تاکید دارند، حرف‌هایی برای گفتن دارند که خوب است یکبار این حرف‌ها را بشنویم.

” ع . ح” یکی از دستفروشان که در خیابان مدرس کرمانشاه شال و روسری می فروشد، درباره وضعیت دستفروشان گفت: کاسبی که ما می‌کنیم نصیب گرگ بیابان نشود. همیشه ترس آن را داریم که مینی‌بوس اجرائیات شهرداری با مردهای لباس قهوه‌ای که در آن نشسته اند سربرسند و تمام سرمایه ما که چند روسری است و قیمت همه آنها به یک میلیون تومان هم نمی رسد را ضبط کنند.

وی ادامه داد: اگرچه آنها هم وظیفه خود را انجام می‌دهند، اما ما هم گناهی نداریم که در این شرایط نمی‌توانیم مغازه با پول پیش‌های چند صد میلیونی و کرایه چندین میلیونی اجاره کنیم و در آن کاسبی کنیم.

این دستفروش با بیان اینکه هیچ دستفروشی از سر خوشی به این کار روی نمی‌آورد، عنوان کرد: خوب است به جای اینکه در این شرایط به دنبال روزی حلال هستیم از کار بیکار شویم و سراغ گدایی، دلالی و … برویم؟

وی با بیان اینکه گاهی دستفروشان برای اینکه سرمایه آنها ضبط نشود در یک لحظه که ماشین اجرائیات سر می‌رسد تمام بساط خود را جمع می‌کنند و در کوچه‌ها پنهان می‌شوند، اضافه کرد: چه کسی این شیوه کاسبی را از ته دل دوست دارد؟ اما ما مجبور به کار کردن در این شرایط سخت هستیم.

او ادامه داد: تصور کنید برای اینکه یک چراغ روی بساطمان روشن کنیم باید از چند مغازه‌دار خواهش کنیم، حتی برای اینکه اجازه بدهند مقابل مغازه‌هایشان بایستیم هم باید سختی بکشیم.

وی با بیان اینکه اجرائیات اجازه فعالیت دستفروشان در طول  روز را نمی‌دهد، گفت: ما فقط بعد از تاریکی هوا می‌توانیم بساط کنیم که تعداد افرادی که در خیابان هستند  در این ساعت بسیار کم شده و ما هم فروش زیادی نداریم. به علاوه مگر یک دستفروش از هر جنسی که می‌فروشد چقدر سود می‌برد و پول در‌می‌آورد؟

“ر . م” یکی دیگر از دستفروشان محدوده میدان آیت‌الله کاشانی کرمانشاه است که واکس و وسایل کفش می‌فروشد و با اشاره به وضعیت نامناسب دستفروشان، گفت: ما هم از مسئولین شهرداری ترس داریم و هم مغازه‌داران با ما نمی‌سازند، البته شاید هم حق داشته باشند.

وی اظهار کرد: ما هم دوست نداریم جلوی راه مردم و مغازه‌ها روی زمین بساط پهن کنیم، اما از بد روزگار به اینجا رسیده ایم.

این دستفروش با انتقاد از نگاه نامناسبی که به این قشر وجود دارد، اضافه کرد: اکثر دستفروشان تحصیلات دانشگاهی دارند و از بیکاری به این شغل روی آورده اند.

وی ادامه داد: یکبار هم که شده مردم دستفروشان را به چشم انسان‌هایی شریف نگاه کنند که از سر نیاز به این شغل روی می‌آورند و خودشان بیشتر از هرکسی سختی می‌کشند.

وی با بیان اینکه خود دستفروشان هم دلشان می‌خواهد جای مناسبی داشته باشند که در خیابان بساط نکنند و همگی آنجا جمع شوند، یادآور شد: متاسفانه کرمانشاه مانند خیلی از شهرهای بزرگ دیگر جاهای ثابتی برای فعالیت دستفروشان ندارد و روزبازارهایی که برگزار می‌شود نیز جا و فضای محدودی دارد که بیشتر دستفروشانی که سال‌ها سابقه دارند آنجا می‌روند و به نوعی حق آب و گل دارند.

وی گفت: اگر محل یا غرفه‌ای حتی با اجاره کم هم در اختیار ما قرار گیرد استقبال می‌کنیم .

این دستفروش خاطرنشان کرد: چشم امید همه دستفروشان به همین یک ماه مانده به عید است تا درآمدی برای خود کسب کنند و کاش مسئولین اجازه بدهند این یک ماه را بدون ترس و دلهره کاسبی کنیم.

اگرچه دستفروشی یک شغل کاذب و نوعی آسیب اجتماعی به شمار می‌رود، اما در این یک ماه صدها دستفروش از این طریق در شهر پر از بیکاری مانند کرمانشاه روزی حلال کسب می‌کنند و برای گذران زندگی دست و پا می‌زنند. کاش مسئولین در این یک ماه اجازه بدهند دستفروشان کمی سد معبر کنند و خانواده آنها نیز مانند دیگران طعم شادی عید را بچشند/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.