جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

رونق بازار مدرسه در “دیوار”/ مردم توان خرید اجناس نو را برای مدرسه فرزندانشان ندارند
30 شهریور 1401 - 13:47
شناسه : 280639
4
گزارش میدانی طلوع از بازار مدرسه؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-گرانی ها و کاهش قدرت خرید مردم بر کسی پوشیده نیست، والدینی هستند که چند فرزند دارند و باید آنها را راهی مدرسه کنند و برایشان روپوش، کیف و کفش و لوازم تحریر بخرند. به جز هزینه های ثبت نام مدرسه و سایر هزینه های جانبی، این روزها خرید ساده برای مدرسه چند میلیون تومان پول می خواهد/ساده ترین کیف مدرسه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، کفش مدرسه کمتر از ۳۰۰ هزار تومان نیست و بابت خرید چند دفتر و خودکار باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرد/با این وضعیت درآمدی و معیشتی مردم پرداخت چنین پول هایی ممکن نیست و مردم مجبورند از خرید برخی اقلام فاکتور بگیرند، برخی هم سراغ خرید کیف و کفش و یا روپوش مدرسه دست دوم در دیوار می روند/این روها هرکس نگاهی به سایت دیوار بیندازد آگهی های فروش روپوش و کیف مدرسه و حتی دفترهای ارزان قیمت بسیار به چشم می خورد و این یعنی مشتری فروش این محصولات وجود دارد/گردشی در بازار کرمانشاه هم نشان می دهد مردم بیشتر سراغ مغازه های ارزان قیمت می روند و حتی گاهی مجبورند کالاهای بی کیفت بخرند/زهرا شیخی یکی از شهروندان کرمانشاه که برای خرید مدرسه فرزندش به بازار آمده و با اشاره به قیمت بالای اجناس می گوید: تا کنون بیشتر از یک میلیون تومان برای خرید مدرسه تنها دخترم خرج کردیم و هنوز خرید لوازم تحریر باقی مانده است/«یوسف رشیدی» در محدوده خیابان مدرسه مغازه کیف دارد و با اشاره به رکود بازار بازگشایی مدارس نسبت به سال های گذشته، می گوید:فروش ما نسبت به سه، چهار سال قبل نصف و حتی کمتر شده است/«محسن فلاحتی» یکی دیگر از شهروندان کرمانشاه با بیان اینکه مردم توان خرید چندانی برای بازگشایی مدرسه ندارند، خاطرنشان کرد: ما فقط خرید لوازم تحریر را انجام دادیم زیرا با حقوق ماهی شش میلیون تومان کارگری و سایر هزینه های زندگی مانند اجاره خانه، خورد و خوراک و … پول چندانی برای خرید میلیونی مدرسه نمی ماند.

پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه؛ یک هفته پایانی شهریور و هفته اول مهرماه اوج شلوغی بازار بازگشایی مدارس است، بازاری که کرونا دو سال آن را به تعطیلی کشاند و نان مغازه داران را آجر کرد و حالا بعد از دو سال هم به شیوه دیگری درگیر رکود است.

گرانی ها و کاهش قدرت خرید مردم بر کسی پوشیده نیست، والدینی هستند که چند فرزند دارند و باید آنها را راهی مدرسه کنند و برایشان روپوش، کیف و کفش و لوازم تحریر بخرند. به جز هزینه های ثبت نام مدرسه و سایر هزینه های جانبی، این روزها خرید ساده برای مدرسه چند میلیون تومان پول می خواهد.

ساده ترین کیف مدرسه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، کفش مدرسه کمتر از ۳۰۰ هزار تومان نیست و بابت خرید چند دفتر و خودکار باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرد.

با این وضعیت درآمدی و معیشتی مردم پرداخت چنین پول هایی ممکن نیست و مردم مجبورند از خرید برخی اقلام فاکتور بگیرند، برخی هم سراغ خرید کیف و کفش و یا روپوش مدرسه دست دوم در دیوار می روند.

این روها هرکس نگاهی به سایت دیوار بیندازد آگهی های فروش روپوش و کیف مدرسه و حتی دفترهای ارزان قیمت بسیار به چشم می خورد و این یعنی مشتری فروش این محصولات وجود دارد.

گردشی در بازار کرمانشاه هم نشان می دهد مردم بیشتر سراغ مغازه های ارزان قیمت می روند و حتی گاهی مجبورند کالاهای بی کیفت بخرند.

«زهرا شیخی»یکی از شهروندان کرمانشاه که برای خرید مدرسه فرزندش به بازار آمده و با اشاره به قیمت بالای اجناس می گوید: تا کنون بیشتر از یک میلیون تومان برای خرید مدرسه تنها دخترم خرج کردیم و هنوز خرید لوازم تحریر باقی مانده است.

وی ادامه داد: قیمت روپوش مدرسه بستگی به مقطع تحصیلی به تدریج بالا می رود و برای پایه های بالا باید نزدیک ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تومان پول روپوش داد.

این شهروند از قیمت بالای کیف و کفش مدرسه هم یاد کرد و افزود: ساده ترین کیف مدرسه که جنس چندان خوبی هم ندارد در بازار به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و کفش نیز زیر ۳۰۰ هزار تومان پیدا نمی شود.

شیخی یادآور شد: این قیمت ها مربوط به بازار معمولی کرمانشاه و مغازه های خیابان مدرس است و اگر افراد بخواهند سراغ مغازه های گرانقیمت تر بروند باید چند برابر این ارقام هزینه کنند.

« محسن فلاحتی» یکی دیگر از شهروندان کرمانشاه با بیان اینکه مردم توان خرید چندانی برای بازگشایی مدرسه ندارند، خاطرنشان کرد: ما فقط خرید لوازم تحریر را انجام دادیم زیرا با حقوق ماهی شش میلیون تومان کارگری و سایر هزینه های زندگی مانند اجاره خانه، خورد و خوراک و … پول چندانی برای خرید میلیونی مدرسه نمی ماند.

وی افزود: همسرم در سایت دیوار روپوش مدرسه نو و تمیزی برای پسرم پیدا کرده و با قیمت کمتری همان را خریدیم، کیف مدرسه را نیز دست دوم تهیه کردیم تا کمتر تحت فشار باشیم.

این شهروند چنین شرایطی در بازار مدرسه را ناگوار دانست و اظهار کرد: این در حالی است که فرزندان ما برای خرید مدرسه ذوق و شوق فراوانی دارند اما ما توان خرید از مغازه را برای آنها نداریم.

«یوسف رشیدی» در محدوده خیابان مدرسه مغازه کیف دارد و با اشاره به رکود بازار بازگشایی مدارس نسبت به سال های گذشته، می گوید: فروش ما نسبت به سه، چهار سال قبل نصف و حتی کمتر شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته مردم هر سال برای مدرسه فرزندان خود کیف می خریدند، یادآور شد: اکنون وضعیت قیمت ها به شکلی است که مردم توان خرید سالیانه کیف را ندارند و گاهی از یک کیف مدرسه برای دو، سه سال استفاده می کنند.

رشیدی تاکید کرد: اکثر مردم سراغ اجناسی می روند که کیفیت چندانی ندارد اما قیمت آن پایین تر است زیرا قدرت خرید مردم از دست رفته است.

«رضا دانسته» نیز در محدوده خیابان مدرس لوازم تحریر می فروشد و با بیان اینکه مردم دیگر خرید چندانی از مغازه های لوام تحریر نمی کنند، گفت: بسیاری از مردم سراغ خرید دفاتر ارزان قیمت با کاغذ بی کیفیت از دستفروشان می روند و یا دفاتر به قول معروف دولتی و تعاونی ارزان می خرند.

وی اضافه کرد: اگرچه سلیقه بچه ها چیز دیگری است و می بینیم که چقدر لوازم تحریر رنگارنگ با تصاویری از شخصیت های کارتونی را دوست دارند اما والدین امکان خرید را ندارند.

این گرانی ها ربطی به گرانفروشی مغازه ها ندارد و به ندرت تخلفی رخ می دهد زیرا خود مغازه داران نیز به سود کم راضی هستند تا بعد از دو سال فروش داشته باشند، اما مسئله این است که قیمت ها حتی برای خرید خود مغازه داران نیز بالا است.

با این وجود دستگاه‌های نظارتی در کنار تعزیرات از چند روز قبل تشدید نظارت را بر بازار بازگشایی مدرسه آغاز کردند.

رئیس گشت‌های سیار تعزیرات کرمانشاه با اشاره به طرح تشدید نظارت ویژه بازگشایی مدارس، گفت: نظارت‌ها تا بعد از باز شدن مدارس هم ادامه خواهد داشت.

«گودرز فهیمی» کیف و کفش، پوشاک، لوازم تحریر، شهریه مدارس و تعرفه سرویس دانش آموزان را از جمله مهمترین مواردی دانست که بر آنها نظارت می شود.

وی خاطرنشان کرد: نظارت ها را در قالب گشت‌های مشترک با سایر بخشها و در قالب دو شیفت صبح و بعدازظهر پیش می‌بریم.

رئیس گشت‌های سیار تعزیرات کرمانشاه از برخورد جدی با متخلفان خبر داد و عنوان کرد: به همکاری مردم برای اینکه اگر موردی از تخلف را دیدند با ما در میان بگذارند، نیاز داریم.

پریا امیری _ پایگاه خبری طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.