جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

کرمانشاه، مربی سازنده ندارد!
12 آذر 1401 - 12:12
شناسه : 282710
0
طلوع‌‌کرمانشاه : «سبحان یاری» کشتی گیر نوجوان کرمانشاهی پس از شکست در چند تورنمنت ملی و بین المللی از ادامه کار در کشتی کوتاه نیامد و با تلاش و پشتکار برای بار دوم به مسابقات آسیایی رفت و این‌بار خوش درخشید و توانست مدال طلای مسابقات آسیایی را از آن خود کند. این تلاش و پشتکار همچنان ادامه داشت تا جایی که در مسابقات قهرمانی جوانان جهان دوباره مدال طلای خود در مسابقات آسیایی را تکرار کرد و بر سکوی نخست جهان ایستاد/او بیست سال سن دارد و به واسطه اینکه پدرش مربی کشتی بود به کشتی علاقه مند شد/از سن دوازده سالگی به روی تشک کشتی رفت. چندین بار در مسابقات استانی، در رده سنی نوجوانان قهرمان شد تا اینکه برای اولین بار در سن هجده سالگی به تیم ملی کشتی دعوت و به عنوان نفر اول برای اعزام به مسابقات آسیایی انتخاب شد اما این مسابقات به خاطر شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و او از حضور در اولین تورنمت بین المللی خود باز ماند/مسابقات بعدی که او در آن شرکت کرد مسابقه بین المللی جام تختی بود؛ این کشتی گیر در مسابقات جام تختی هم نتوانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. او پس از تلاش های فروان دوباره فیکس تیم ملی شد و در مسابقات قهرمانی جوانان جهان به مصاف حریفان خود رفت اما در این مسابقه هم به خاطر کاهش وزن و نداشتن تجربه کافی اوت شد. پس از این  سبحان یاری ناامید نشد و به تلاش خود  ادامه داد تا موفق شد/بی شک می توان گفت؛ سبحان یاری می تواند یکی از کشتی گیران آینده دار این مرزو بوم باشد.  گفتگو با این کشتی ‌گیر پر تلاش را در ادامه بخوانید.
نویسنده : مریم قوی منبع : طلوع کرمانشاه
پ
پ

«سبحان یاری» کشتی گیر نوجوان کرمانشاهی پس از شکست در چند تورنمنت ملی و بین المللی از ادامه کار در کشتی کوتاه نیامد و با تلاش و پشتکار برای بار دوم به مسابقات آسیایی رفت و این‌بار خوش درخشید و توانست مدال طلای مسابقات آسیایی را از آن خود کند. این تلاش و پشتکار همچنان ادامه داشت تا جایی که در مسابقات قهرمانی جوانان جهان دوباره مدال طلای خود در مسابقات آسیایی را تکرار کرد و بر سکوی نخست جهان ایستاد.

او بیست سال سن دارد و به واسطه اینکه پدرش مربی کشتی بود به کشتی علاقه مند شد. 

از سن دوازده سالگی به روی تشک کشتی رفت. چندین بار در مسابقات استانی، در رده سنی نوجوانان قهرمان شد تا اینکه برای اولین بار در سن هجده سالگی به تیم ملی کشتی دعوت و به عنوان نفر اول برای اعزام به مسابقات آسیایی انتخاب شد اما این مسابقات به خاطر شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و او از حضور در اولین تورنمت بین المللی خود باز ماند.

مسابقات بعدی که او در آن شرکت کرد مسابقه بین المللی جام تختی بود؛ این کشتی گیر در مسابقات جام تختی هم نتوانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. او پس از تلاش های فروان دوباره فیکس تیم ملی شد و در مسابقات قهرمانی جوانان جهان به مصاف حریفان خود رفت اما در این مسابقه هم به خاطر کاهش وزن و نداشتن تجربه کافی اوت شد. پس از این  سبحان یاری ناامید نشد و به تلاش خود  ادامه داد تا موفق شد.

بی شک می توان گفت؛ سبحان یاری می تواند یکی از کشتی گیران آینده دار این مرزو بوم باشد.  گفتگو با این کشتی ‌گیر پر تلاش را در ادامه بخوانید.

قبل از اینکه به سراغ کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی جهان برویم؛ بگویید چرا قبل از این مسابقات برای مدتی از کشتی فاصله گرفتید؟

 مدتی بخاطر مشکلات مالی و نداشتن مربی در داخل کرمانشاه از کشتی فاصله گرفتم چون مجبور بودم همیشه خودم تمرین کنم. دورادور با آقای «احسان امیری» تمرین می کردم اما او همیشه نبود چون خارج از کرمانشاه کار می کرد و فقط زمان‌هایی که به کرمانشاه برمی گشت چند جلسه به باشگاه ما می‌آمد و با من تمرین می کرد؛ البته زمانی که به خانه کشتی می رفتم «حسن محبی» خیلی به من کمک می کرد ولی کسی را نداشتم که همیشه هوایم را داشته باشد. به طور کلی از این‌طرف و آن طرف رفتن خسته شده بودم به همین دلیل از کشتی فاصله گرفتم.
 
چطور شد دوباره تصمیم گرفتی به میدان برگردی؟

آقای حسن محبی که ما «داش هما» صدایش می کنیم؛ همیشه احوالم را می گرفت و می گفتکه تمرین کنم؛تااینکه امسال حدود ۲ ماه به مسابقات کشوری مانده بود با من تماس گرفت و گفت تو نباید ورزش را کنار بگذاری؛ برگرد و تمرین کن من مطمئن هستم که مدال میگیری. من کنارت هستم!

من به مدت حدود ۲ ماه تمریناتم را با آقای افضلی شروع کردم و در مسابقات قهرمانی کشور شرکت و مقام اول را کسب کردم و به اردوی تیم ملی دعوت شدم. بعد از آن هم در اردو های تیم ملی که خیلی منظم برگزار می شد زیر نظر آقای «محسن کاوه» به عنوان سرمربی و کادر فنی که آقای افضلی هم جز آن بود تمرین و پیشرفت کردم.

برویم سراغ مسابقات قهرمانی جوانان جهان و کسب مدال طلای این دوره از مسابقات. سطح مسابقات را چطور بود؟

سطح مسابقات خیلی خوب و بالا بود. همه حریف هایم در این مسابقات حضور داشتند؛ باید بگویم کشتی با هیچ حریفی برایم سخت نبود فقط کشتی ام با حریف گرجستانی حساس شد چون مچ پایم در کشتی دوم آسیب دیده و ورم کرده بود. حریف هم چندبار پای آسیب دیده ام را گرفت تا حدی اذیت شدم و بد کشتی گرفتم وگرنه راحت تر و با اختلاف امتیاز بیشتر او را شکست می دادم.

لحظه ای که موفق شدی مدال طلای مسابقات قهرمانی جوانان جهان را کسب کنی چه حسی داشتی؟

زیاد هیجان نداشتم و خیلی خوشحال نبودم چون باید به طور قطع طلا می گرفتم. امیدوارم در مسابقات مهمتری موفق شوم.

مسابقه بعدی که در پیش داری چه مسابقه ای است؟

مهمترین مسابقه ای که در پیش دارم مسابقات امیدهای جهان زیر ۲۳ سال است.

جایی بیان کرده بودی که در رده سنی بزرگسالان می خواهی در وزن بالاتر کشتی بگیری؟ چرا در رده جوانان در این وزن کشتی نگرفتی؟

چون  ۸۰ کیلوگرم هستم وزنم خیلی پایین است. حدودا یکی، ۲ سال است که داخل وزن ۷۹ کیلوگرم کشتی می گیرم؛ اگر فرصت پیش بیاید چند سال دیگر در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی می گیرم.  

 برویم سراغ مسابقات لیگ! آیا در لیگ های کشتی هم حضور داری؟ با تیم خاصی قراداد داری؟

سال قبل با تیم دانشگاه آزاد قرارداد بستم اما چون اولین سال حضورم بود، قرادادم خیلی پایین بود و اینکه چند وقت پیش بعد از مسابقات جهانی به خاطر آسیب دیدگی مچ پا نتوانستم در مسابقات لیگ دسته یک کشتی بگیرم. لیگ برتر هم چند وقت دیگر برگزار می شود. از چند تیم هم پیشنهاد داشته ام ولی هنوز با جایی قرارداد نبسته ام و منتظر هستم ببینم کدام تیم قراداد بهتری می بندد.

هر ورزشکاری در طول زندگی ورزشی خود یک یا چند الگو دارد! الگوی تو در کشتی چه کسی است؟

بهترین الگوی من در  ایران «حسن یزدانی» است و در خارج از ایران هم «سیلاکوف» کشتی گیری از کشور روسیه است.

در آینده دوست داری با کدام یک از کشتی گیران مطرح دنیا کشتی بگیری؟

در آینده دوست دارم با همه کشتی گیران مطرح دنیا کشتی بگیرم اما دوست دارم زمانی این اتفاق بیفتد که در کشتی گرفتن پیشرفت کرده باشم. به نظرم کشتی گرفتن با کشتی گیران مطرح دنیا هیجان دارد.

بدون شک در دنیای کشتی مانند دیگر رشته ها،ورزشکار با  مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. از این لحاظ مهمترین دغدغه سبحان یاری چیست؟

مهمترین دغدغه همه ما ، دغدغه مالی است چون با بقیه مشکلات می توان کنار آمد و ادامه داد. فقط اینکه همیشه یک سالن در اختیارم باشد تا هر وقت که خواستم بروم و تمرین کنم.

قبل از حضور در مسابقات اخیر، در مسابقات آسیایی هم خوش درخشیدی و مدال طلا کسب کردی! اما در گفت و گویی اعلام کرده بودی که هیچ کس از این مدال استقبال نکرده است و از این قضیه هم ابراز نارحتی کرد بودی! آیا این اتفاق در مسابقات جهانی دوباره تکرار شد؟

زمانی که از مسابقات آسیایی برگشتم  از هیچ ارگانی با من تماس نگرفتند و حتی تبریک هم به من نگفتند؛ اما بعد از مصاحبه ای با من کردند و من به این قضیه اشاره کردم  به خودشان آمدند و بعد از مسابقات جهانی آقای هاشم درویشی و برادران محبی در فرودگاه به استقبالم آمدند. آقای محمد رشیدی و یک نفر از اعضای شورای شهر هم در منزل به دیدنم آمدند.

هدیه ای هم که همگی باهم به من دادند اندازه پول خرید یک جفت کفش و یک دست لباس کشتی برای تمرین بود. علاوه بر آن به من قول شغل دادند که هنوز خبری از آن نیست. مسئولان اداره تربیت بدنی هم نه بعد از مسابقات آسیایی و نه بعد از مسابقات جهانی هیچ سراغی از من نگرفتند.

آیا فدراسیون کشتی حقوقی برای شما به عنوان کشتی گیر تیم ملی درنظر گرفته است؟ آیا پاداش هایی که باید پرداخت کند را به موقع پرداخت می کند؟

از طرف فدراسیون هیچ حقوقی برای ما درنظر نگرفته اند. پاداش ها هم فکر کنم بعد از ۲ سال به ما تعلق می گیرد.

و در نهایت به عنوان یک قهرمان، فضای کشتی استان کرمانشاه را چطور ارزیابی می کنی؟

استان کرمانشاه استعدادهای خوبی در کشتی دارد اما چون به جز یکی ۲ نفر مربی مثل آقای افضلی که تازه شروع کرده است و آقای «جعفر دلیلی»، مربی سازنده دیگری ندارد؛ سایر مربیان نمی توانند کشتی گیر بسازند.
 
 

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.