سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20716 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد جاده‌های کرمانشاه «لغزنده اند»/ قبل از حرکت با ۱۴۱ تماس بگیرید آب «رازآور» وارد «هشیلان» شد کرمانشاه بارانی در آخرین روزهای اسفند میوه شب عید ۱۴۰۳ در بازار کرمانشاه کیلویی چند؟

ماشین‌های کلاسیک گلزنی
06 فروردین 1402 - 18:16
شناسه : 286486
4
طلوع‌‌کرمانشاه :

مهاجمان کهنه‌کار دنیای مستطیل سبز را بیشتر بشناسید.

پ
پ

به گزارش ایسنا، فوتبال، هر سال و دهه متفاوت‌تر می‌شود. برخی می‌گویند فوتبال، این روزها سخت‌تر و عده‌ای نیز می‌گویند آسان‌تر شده است. با این همه نمی‌توان کیفیت مهاجمانی را که فوتبال در طول این سال‌ها به خود دیده است، فراموش کرد. از زمان‌های دور همیشه بازیکنی که توپ را وارد دروازه می‌کرد بیش از همه بازیکنان در چشم بوده است. «گلزن» تا مدت‌ها و شاید تا ابد در یادها بماند.

دنیای فوتبال در طول همه سال‌های گذشته مهاجمان بزرگ، کارکشته و چارچوب‌شناسی را به خود دیده است که این بار قصد داریم ۱۰ مهاجم کلاسیک گلزن را مرور کنیم؛ فورواردهایی که حداقل ۳۰۰ گل باشگاهی را به ثمر رسانده‌اند.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۱– پله (سانتوس)

ادسون آرانتس دوناسیمنتو، ملقب به پله، به باور بسیاری بهترین بازیکن جهان بود. در واقع هر فهرست بهترین مهاجمانی که در آن نام پله وجود نداشته باشد، کامل نیست. بازیکنی که در دوران بازیگری خود هزار گل به ثمر رسانده است، تعجبی ندارد که ۳۰۰ گل باشگاهی برای عشق همیشگی‌اش سانتوس به ثمر برساند. پله با سانتوس سه جام جهانی باشگاه‌ها و دو کوپا لیبرتادورس را فتح کرد.

مروارید سیاه، جوانترین بازیکن تاریخ جام‌های جهانی است که برابر تیم ملی فرانسه در نیمه‌نهایی جام ۱۹۵۸ موفق به زدن سه گل در یک دیدار شود و هت‌تریک کند؛ آن هم با سن ۱۷ سال و ۲۳۹ روز. او جوان‌ترین بازیکنی است که موفق شده در فینال جام جهانی حضور داشته باشد. در فینال جام ۱۹۵۸ هم دو گل به ثمر رساند که یکی از گل‌های او را جزو برترین گل‌های تاریخ جام جهانی به شمار می‌آورند.

در جام جهانی ۱۹۶۲ پله در بازی مقابل چکسلواکی وقتی دو بازیکن را دریبل زد با خطای سنگین مدافع حریف روبه‌رو شد و در نهایت جام جهانی را هم از دست داد. جالب است بدانید کسی که جانشین پله در ادامه تورنمنت شد کسی نبود جز گارینشای معروف که اتفاقا توانست باعث دومین قهرمانی تیم برزیل در جام جهانی شود و ستاره مسابقات هم لقب بگیرد.

در جام جهانی ۱۹۶۶ و در حالی که پله موفق شد برای سومین بار متوالی در سه جام جهانی گلزنی کند، در بازی سوم برابر پرتغال باز هم بر اثر تکل‌های متوالی و خشن بازیکنان تیم پرتغال، ناچار به ترک جام جهانی شد؛ به طوری که پس از پایان مسابقات اعلام کرد دیگر حاضر نیست در جام جهانی بازی کند. در این دوره انگلیس قهرمان جام جهانی شد.

پله در جام جهانی ۱۹۷۰ هم موفق به گلزنی شد. در فینال جام ۷۰ پله در دیدار برابر ایتالیا گل ابتدایی بازی را زد و در دو گل دیگر هم به عنوان پاسور شریک بود که در نهایت با برتری ۴ – ۱ برزیل همراه شد. به عبارتی برزیل تمام بازی‌های خودش را با برد به پایان رساند. با این قهرمانی برزیل برای همیشه جام «ژول ریمه» را از آن خودش کرد. آخرین بازی پله برای زردپوشان برزیلی در تاریخ ۱۸ ژوئیه ۱۹۷۱ برابر تیم یوگسلاوی و در شهر ریودوژانیرو برگزار شد.

پله در ۱۱۱۵ بازی در دوران بازیگری خود ۱۰۸۸ گل به ثمر رساند. او در سال ۱۹۷۷ پس از دو فصل حضور در آمریکا از فوتبال خداحافظی کرد.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۲- یان راش (لیورپول)

مهاجم گلزن ولزی در دو مقطع حضور در لیورپول ۳۴۶ گل برای این تیم به ثمر رساند. این بازیکن در شانزده فصل حضور در لیورپول ۱۷ جام مهم از جمله پنج لیگ انگلیس را کسب کرد. متاسفانه این بازیکن گلزن نتوانست در تیم ملی کشورش عملکرد خوبی داشته باشد و به افتخار مهمی دست پیدا کند.

بهترین گلزن تاریخ لیورپول همین یان راش است که ۳۴۶ گل به ثمر رساند. بعد از او راجر هانت با ۲۸۵ و هاجسون با ۲۴۱ گل در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۳- اّووِه زیلر (هامبورگ)

اسطوره تکرارناشدنی هامبورگ در ۵۱۹ بازی برای این تیم ۴۴۴ گل به ثمر رساند. او در تمام دوران فوتبالش در هامبورگ بازی کرد. این مهاجم در فینال جام جهانی ۱۹۹۶ در تیم ملی آلمان بود اما نتوانست با این تیم به قهرمانی دست پیدا کند و با جادوی سر جف هورست نایب‌قهرمان شد. اما این بازیکن در تیم ملی آلمان نیز طی ۷۲ بازی موفق به زدن ۴۳ گل شد.

او با پله برزیلی یک وجه مشترک دارد. پله در جام جهانی ۱۹۵۸ درخشید و توانست تیمش را به قهرمانی در جام جهانی برساند. او در جام‌های جهانی ۵۸ تا ۷۰ موفق شد گلزنی کند. اووه زیلر آلمانی نیز موفق شد در همین دوره‌ها (۵۸ تا ۷۰) در چهار دوره جام جهانی گلزنی کند تا با رکورد پله برابری کند.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۴- استیو بال (ولورهمپتون)

اسطوره گرگ‌ها در روزگار حضورش در این تیم موفق به زدن ۳۰۶ گل از جمله ۱۸ هت‌تریک شد. این مهاجم متعصب در ۵۶۱ بازی برای ولورهمپتون به این رکورد گلزنی خارق‌العاده دست پیدا کرد. او بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰، ۱۳ بازی برای تیم ملی انگلیس انجام داد و چهار گل ملی را نیز به ثمر رساند.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۵- گرد مولر (بایرن‌مونیخ)

گرد مولر تمام دوران بازی خود را در بایرن‌مونیخ گذراند. او با مجموع ۵۵۴ گل در ۵۹۹ بازی و ۶۸ گل برای تیم ملی آلمان در ۶۲ بازی، یکی از موفق‌ترین مهاجمان تاریخ «مانشافت» است. او با ۳۶۵ گل در بوندسلیگا جلوتر از روبرت لواندوفسکی، ستاره سابق بایرن، در رتبه اول فهرست بهترین گلزنان تاریخ بوندسلیگاست.

«بمب‌افکن» با تیم ملی آلمان، سال ۱۹۷۲ قهرمان اروپا و سال ۱۹۷۴ قهرمان جهان شد. او در فینال مقابل هلند گل قهرمانی جهان را به ثمر رساند. پس از دوران حرفه‌ای، مدت زیادی در باشگاه به عنوان مربی جوانان ماند. مولر از آلزایمر رنج می‌برد و سال‌ها در خانه سالمندان زندگی می‌کرد؛ جایی که از او مراقبت می‌شد. گرد مولر در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۶- رائول گونسالس (رئال مادرید)

مهاجم ماتادور سمبل رئال مادرید محسوب می‌شود. او در ۷۴۱ بازی برای رئال مادرید موفق شد ۳۲۳ گل به ثمر برساند و رکورد گلزنی آلفردو دی‌استفانو را بشکند. رائول در دوران حضورش در رئال مادرید شش لالیگا و سه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد. این بازیکن در ۱۰۲ بازی ملی برای اسپانیا ۴۴ گل را به ثمر رساند اما زمانی از تیم ملی اسپانیا خداحافظی کرد که این تیم به قدرت بزرگ فوتبال جهان تبدیل شد. بنابراین رائول هیچ جام معتبری را با تیم ملی اسپانیا فتح نکرد.

۲۹ اکتبر ۱۹۹۴ بود که ماجراجویی رائول گونسالس بلانکو در فوتبال آغاز شد و شانزدهم نوامبر سال ۲۰۱۵ نقطه پایان دوران او بود. رائول در ۱۰۱۳ بازی‌، ۴۲۷ گل به ثمر رساند و به ۲۲ عنوان قهرمانی دست یافت.

او شروع و پایان دوران بازیگری‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشت. شماره «هفت» اسپانیایی در اولین بازی‌اش برابر رئال ساراگوسا قرار گرفت و در آخرین بازی نیز در فینال لیگ آمریکای شمالی به همراه کاسموس برابر «اوتاوا فری» قرار گرفت.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۷- اوزه بیو (بنفیکا)

مهاجم موزامبیکی‌تبار پرتغالی بیشتر دوران بازیگری‌اش را در تیم بنفیکا سپری کرد. او در طول ۱۵ سال حضورش در بنفیکا ۶۳۸ گل برای این تیم به ثمر رساند و توانست با «عقاب‌ها» یازده قهرمانی در لیگ پرتغال و یک قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا را کسب کند.

اوزه بیو زمانی که کشورش، موزامبیک، مستعمره پرتغال شد، توانست برای تیم ملی پرتغال بازی کند و در ۶۴ بازی ملی برای پرتغال ۴۱ گل به ثمر برساند.

اوزه‌ بیو زمانی که بازیکن بنفیکا بود سال ۱۹۶۵ توانست توپ طلا را کسب کند و کفش طلا را در سال‌های ۶۸ و ۷۳ میلادی به دست آورد. او توانست به ترتیب ۴۳ و ۴۰ گل در این سال‌ها به ثمر برساند. زمانی که اوزه بیو پرتغال را ترک کرد و در مکزیک پا به توپ شد، شش عمل در زانوی چپش و یک عمل در زانوی راستش انجام داده بود. اکنون یک مجسمه از اوزه بیو که به زانویش تکیه داده و یک توپ بین زمین و دستانش قرار دارد به همراه یک برگه که به سمت آسمان گرفته است، در ورودی ورزشگاه استادیو دو لوژ بنفیکا دیده می‌شود.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۸- فرانس پوشکاش (بوداپست)

یکی از بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان قبل از حضور در رئال مادرید در تیم بوداپست بازی می‌کرد. او در طول ۵۳۸ بازی برای تیم اول کشورش ۳۷۴ گل به ثمر رساند. همین آمار گلزنی باعث شد که رئال مادرید برای به خدمت گرفتن او دست به کار شود زیرا به دلیل انقلاب در مجارستان، پوشکاش مجبور شد باشگاه محبوبش بوداپست را رها کند و به رئال مادرید بپیوندد. او در رئال مادرید نیز بسیار خوش درخشید. پوشکاش طی ۸۵ بازی برای تیم ملی مجارستان ۸۴ گل به ثمر رساند. از جمله گل اول در فینال ۱۹۵۴ که در نهایت برابر آلمان شکست خوردند.

فرانس پوشکاش سال ۱۹۵۸ در سن ۳۱ سالگی با یک کیلو اضافه وزن به رئال مادرید پیوست. او پس از مدت کوتاهی توانایی و استعداد خودش را نشان داد و تبدیل به یکی از برترین گلزنان تاریخ شد.

پوشکاش در جام جهانی ۱۹۶۲ برای تیم ملی اسپانیا به میدان رفت اما اسپانیا در دور نخست حذف شد. او سال ۱۹۹۳ و در ۶۶ سالگی به کشورش مجارستان بازگشت و در نهایت  در هفتادونه سالگی درگذشت.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۹- آلفردو دی‌استفانو (رئال مادرید)

دی‌استفانوی آرژانتینی با جنجال زیاد به رئال مادرید پیوست. بارسایی‌ها معتقدند ژنرال فرانکو عامل انتقال این بازیکن به رئال مادرید بوده است. آمار ۳۰۷ گلزنی طی ۳۹۷ بازی برای رئال مادرید نشان می‌دهد که چرا بارسلونا برای به خدمت گرفتن این بازیکن خودش را به آب‌وآتش می‌زد. دی‌استفانو با رئال مادرید آمار فوق‌العاده‌ پنج قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا را کسب کرد. نکته جالب درباره این بازیکن این است که او در سه تیم ملی آرژانتین، کلمبیا و اسپانیا بازی کرد و در مجموع طی ۴۱ بازی ملی ۲۹ گل به ثمر رساند!

او یکی از بزرگانی است که نتوانسته‌اند در تاریخ جام جهانی گلزنی کنند.

ماشین‌های کلاسیک گلزنی

۱۰- هاکان شوکور (گالاتاسرای)

این مهاجم در سه مقطع برای گالاتاسرای بازی کرد و با این تیم توانست هشت قهرمانی در لیگ ترکیه و یک قهرمانی در جام یوفا را کسب کند. او در زمان حضورش در گالاتاسرای موفق شد ۳۰۰ گل را به ثمر برساند. شوکور که در جام جهانی ۲۰۰۲ رکورد زودترین گل تاریخ جام جهانی را به نام خود ثبت کرد، طی ۱۱۲ بازی ملی ۵۱ گل به ثمر رساند. هاکان دوران حرفه‌ای خود را از فصل ۹۱-۱۹۹۰ به همراه بورانسپور آغاز کرد و سال بعد به گالاتاسرای پیوست. او در ۴۳ دیدار بورانسپور ۱۲ گل به ثمر رساند.

انتهای پیام

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.