جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

جلوگیری از افسردگی و استرس با مراقبه و مدیتیشن
30 فروردین 1402 - 17:09
شناسه : 286849
2
طلوع‌‌کرمانشاه :

اگر این روزها حس و حال متفاوتی را تجربه می‌کنید، احساس غم دارید، کم حرف شده‌اید یا حال‌تان سرجای خودش نیست، اصلا تعجب نکنید! زندگی شهری با دنیایی از استرس‌ها و نگرانی‌ها همراه است. عدم توجه به حال روحی موجب می‌شود تا درگیر افسردگی و اضطراب‌های مزمن شوید. به همین دلیل، اکثر افراد آگاهانه تلاش می‌کنند، با استفاده از یادگیری روش‌های مطلوب و اثرگذار در کاهش ریسک افسردگی و استرس، زیست آگاهانه‌ای را تجربه کنند. از این رو، مراقبه و مدیتیشن به عنوان راه‌کارهای کاربردی برای جلوگیری از افسردگی و استرس شناخته می‌شوند.

پ
پ

در این مقاله قصد داریم تا جزئیاتی در خصوص این روش‌ها و چگونگی اثرگذاری مراقبه و مدیتیشن بر روان انسان را بررسی کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید!

مدیتیشن یا مراقبه چیست؟

آشنایی با مفهوم مدیتیشن یا مراقبه، اصلی‌ترین بحثی است که باید همین ابتدا به آن بپردازیم. قطعا اکثر ما برای درمان استرس‌ها و نگرانی‌ها، داروهای مختلف را می‌شناسیم، اما راه‌کارهای روحی-روانی اثرگذاری مثل مدیتیشن یا مراقبه را جدی نمی‌گیریم.

مدیتیشن یا مراقبه نوعی ذهن‌آگاهی است. شما با آگاهی کافی می‌توانید ذهن‌تان را کنترل کنید، در زمان حال زندگی کنید و نگرانی‌های زندگی در آینده یا خاطرات ناخوشتیند گذشته را دور کنید. این اصلی‌ترین اثر مدیتیشن بر روان انسان است. اما موضوع مهم دیگر، چگونگی انجام آن است. شما باید روش انجام مدیتیشن را بیاموزید تا از طریق آن، آگاهی ذهنی کسب کرده و تاثیر فوق العاده‌اش را ببینید. مدیتیشن یا مراقبه، به راحتی افکار شما را کنترل می‌کند، آرامش ذهنی به همراه خواهد داشت و سبک زندگی‌تان را متحول می‌کند. مدیتیشن یکی از قدرتمندترین راه‌کارهای کنترل افکار مزاحم و نشخوارهای ذهنی است. در واقع، شما با همین تکنیک ساده می‌توانید اختلالات بسیار زیادی را درمان کنید.

مدیتیشن چگونه استرس شما را کاهش می‌دهد؟

اگر تجربه استفاده از پادکست‌های شگفت انگیز دارما را داشته باشید، قطعا حس و حال خاصی را تجربه کرده‌اید. برای انجام مدیتیشن باید در یک محیط آرام و ساکت قرار گیرید، به شکلی که حواس‌تان را پرت نکند و بدن آرامی داشته باشید. سپس، یکی از اپیزودهای پادکست مدیتیشن دارما را انتخاب کنید و مطابق با راهنمایی آن خودتان را رها کنید.

زمانی که ذهن شما بدون فکر کردن به هر مشغولیت ذهنی خاصی، متمرکز به صدای اپیزودها می‌شود، سطح دغدغه‌های شما کاهش می‌یابد. دیگر نگران غذای روی گاز، نمره امتحان، حقوق کارمندان یا خریدهای ضروری نیستید! رها شدن از افکار مزاحم روزمره اصلی‌ترین کاری است که می‌تواند استرس شما را کاهش دهد. اگر اپیزودهای مرتبط با کاهش استرس را گوش کنید، تمرکز شما را به سمت اعضا بدن، گرما، وزن و حس و حال آن‌ها می‌برد. همین کار می‌تواند انرژی مضاعفی در شما خلق کند و آرامشی شگفت انگیز به شما القا نماید. همین تاثیرات مدیتیشن بر روی انسان، موجب محبوبیت بیش از پیش مراقبه و مدیتیشن شده است. پادکست‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که دارما یکی از بهترین گزینه‌های آن است؛ چرا که شرایط را برای مدیتیشن افراد تازه کار نیز فراهم می‌کنند.

جلوگیری از افسردگی و استرس با مراقبه و مدیتیشن

مدیتیشن چگونه از افسردگی جلوگیری می‌کند؟

افسردگی و احساسات ناخوشایند، معمولا ثمره نشخوار فکری، وسواس فکری و پرداختن به گذشته یا هراس از آینده است. زمانی که مدیتیشن را آغاز می‌کنید، با مفاهیم زندگی در زمان حال آشنا خواهید شد. همین موضوع به مرور و تکرار مداوم، اصل خودآگاهی را زنده می‌کند. به همین دلیل، تلاش می‌کنید تا در زمان حال زندگی کنید و احساسات‌تان را در لحظه لمس کنید. همین موضوع زمینه ساز پیشگیری از افسردگی است؛ چرا که مواجهه با احساسات به خوبی رقم می‌خورد و هیچ حس پنهان و سرکوب شده ای در فرد باقی نمی‌ماند.

مدیتیشن مثل یک پماد التیام بخش برای زخم‌های روحی شما عمل می‌کند و به مرور تاثیر شگفت انگیز آن را در زندگی‌تان مشاهده خواهید کرد. خوشبختانه، تنوع اپیزودهای منتشر شده در مجموعه پادکست های مراقبه یا مدیتیشن دارما بسیار زیاد است. به همین دلیل، شما می‌توانید متناسب با نیاز روحی خودتان به اپیزود مورد نظر گوش دهید و مدیتیشن با آن را امتحان کنید.

آیا مدیتیشن راه‌کار درمانی افسردگی است؟

ناآگاهی در حوزه روان تاحد زیادی موجب شده است تا افراد دچار دردسرهای گوناگونی شوند. عده زیادی تصور می‌کنند که با مدیتیشن می‌توانند افسردگی خودشان را درمان کنند و نیازی به تراپیست ندارند! این تصور به شدت خطرناک و قطعا اشتباه است؛ چرا که مدیتیشن می‌تواند یک درمان کنترلی و مکمل برای بهبود حال و شرایط روحی افراد مدنظر قرار گیرد. اما تکیه کردن به آن در جایگاه درمان و عدم مراجعه به درمان‌گر می‌تواند عواقب ناخوشایندی را داشته باشد. همین برداشت‌های اشتباه، موجب شده است تا بسیاری از افراد نسبت به مراقبه و مدیتیشن گارد زیادی داشته باشند؛ در حالی که مراقبه یک روتین روحی مناسب برای بهبود حال و احوال انسان محسوب می‌شود؛ اما درمان افسردگی نمی‌تواند به تنهایی توسط مدیتیشن انجام شود.

چگونه مراقبه را انجام دهیم؟

برای افرادی که تجربه چندانی در حوزه مدیتیشن یا مراقبه ندارند، شروع و انجام این کار بسیار پیچیده است. اما بهتر است بدانید که مراقبه واقعی تنها به چند آیتم مشخص و ساده نیاز دارد. در ادامه گام به گام مراقبه را شرح می‌دهیم:

  1. شما باید برای مراقبه یک مکان آرام، دور از شلوغی و راحت انتخاب کنید.
  2. یک لباس راحت بپوشید و در سطح نرم و مناسبی بنشینید یا دراز بکشید. یادتان باشد هیچ فشاری را نباید تحمل کنید.
  3. اگر وقت‌تان محدود است، حتما از یک تایمر استفاده کنید تا زمان مشخصی شما را آگاه کند.
  4. اگر تازه‌کار هستید، حتما از فایل‌های صوتی مدیتیشن استفاده کنید. پادکست دارما گزینه عالی برای افراد تازه کار و حرفه‌ای است.
  5. مطابق با گفته‌های لیدر تمرکز کنید. بر روی تنفس، گرمای بدن یا وزن آن تمرکز کنید و به هیچ چیزی فکر نکنید.
  6. متناسب با هدف مراقبه یا مدیتیشن، توجه‌تان را به گزینه‌های مختلفی معطوف کنید. برای مثال تلاش کنید تا سنگینی بخش‌های مختلف بدن را احساس کنید، بوهای مختلف را آنالیز کنید یا گرمای بدن را حس کنید.
  • یادتان باشد که هر مراقبه با هدف خاصی انجام می‌شود. معمولا برای تمرین خود آگاهی و زندگی در لحظه حال، تلاش می‌شود تا حواس مختلف شما تحریک شوند.
  • نکته مهم بعدی که باید در زمان گوش دادن به پادکست‌های مراقبه و مدیتیشن به آن توجه کنید، احتمال حواس پرتی است! معمولا در روزهای ابتدایی و ماه‌های اولیه، این شرایط کاملا طبیعی است. با استمرار و تمرین می‌توانید به سطوح عالی از تمرکز و خود آگاهی برسید.

چرا دارما بهترین پادکست مدیتیشن برای شما است؟

جلوگیری از افسردگی و استرس با مراقبه و مدیتیشن

زمانی که قصد دارید مدیتیشن را آغاز کنید و حس و حال‌تان را متحول سازید، نیازمند یک فرد متخصص با صدایی آرام هستید که شما را راهنمایی کند و در عین حال حواس‌تان را پرت نکند! در واقع، لیدر شما در مدیتیشن اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که می‌تواند از ابتدای کار شما را همراه خود کند و سفر ذهنی‌تان را آغاز کند. مدیتیشن بدون کلام معمولا برای افرادی مناسب است که آگاهی نسبی در خصوص مدیتیشن و مراقبه دارند. اما مدیتیشن با کلام می‌تواند مثل یک هواپیمای تک نفره عمل کند و شما را در مسیر رسیدن به هدف همراهی کند. پادکست‌های مدیتیشن دارما، انواع مختلفی دارد. تنوع موضوعی مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا برای هر لحظه‌ای که مدنظرتان است، مدیتیشن مناسب گوش کنید و مراقبه جدیدی را تجربه نمایید. دارما به خوبی سلیقه مخاطب را می‌شناسد و حتی برای تنوع سلیقه‌ها، برخی اپیزودها را با صدای گوینده‌های مختلفی پخش می‌کند تا هیچ چیزی در مسیر مراقبه مزاحم حواس شما نباشد!

منابع:

https://www.healthline.com/health/meditation-for-depression#how-to-try-it

https://www.webmd.com/depression/what-to-know-about-meditation-and-depression

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.