پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

تناقض در آمارهای اشتغالزایی کرمانشاه/ اشتغال واقعی با آمار اعلام شده تفاوت دارد
11 خرداد 1402 - 11:53
شناسه : 287611
2
طلوع کرمانشاه بررسی می کند؛ طلوع‌‌کرمانشاه : بیکاری معضل شماره یک‌ کرمانشاه است، بیماری اقتصادی مهلکی که بیش از نیم قرن است به جان این استان افتاده و‌ باعث شده کرمانشاه از‌نظر نرخ بیکاری جز سه استان اول کشور‌ باشد/تکاپوی زیاد و حتی تشکیل یک قرارگاه ملی اشتغال نیز به کمک بیکاری کرمانشاه نیامده است و بر اساس آمارهای متغییری که اعلام می‌شود هنوز بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار نفر در کرمانشاه بیکار هستند که باید ریزش نیروی کار موجود و دانشجویانی که ار سال با فارغ‌التحصیلی به جمع بیکاران اضافه می‌شوند را نیز لحاظ کرد/هر ساله آمارهایی درباره ایجاد اشتغال در کرمانشاه اعلام می‌شود که بارها تاکید شده صحت سنجی این آمارها و راستی آزمایی آنها نیز صورت می‌گیرد، اما گاهی این‌شبهه ایجاد می‌شود که شاید آمارها با واقعیت جامعه چندان مطابقت نداشته باشد/اگرچه عنوان می‌شود بر اساس آمارهای سامانه رصد که مرجع ثبت مشاغل ایجاد شده از سوی همه دستگاه‌ها است سال گذشته حدود ۴۸ هزار فرصت شغلی در کرمانشاه ایجاد شده اما بر اساس آمارهای تامین اجتماعی در سال گذشته تنها چهار هزار بیمه شده تامین اجتماعی جدید داشتیم، یعنی کمتر از یک دهم اشتغالی که ادعا می‌شود در کرمانشاه ایجاد شده است!/این تناقض ۱۰ برابری یا ناشی از اشتباهات ریشه‌ای در شیوه محاسبه مشاغل ایجاد شده است و یا حاصل آمارسازی!/اینکه به دلیل نرخ بیکاری بالا قرار باشد که هر چیزی از جمله تمدید پروانه کسب اصناف و تبدیل وضعیت نیروهای دستگاه‌ها و شرکت‌ها را جز آمار اشتغال محاسبه کنیم تا مسکن مقطعی بر اذهان عمومی باشد به هیچ عنوان پذیرفتی نیست.
نویسنده : پریا امیری پریان منبع : طلوع کرمانشاه
پ
پ

چندی قبل مختار احمدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفت و گو‌ با طلوع کرمانشاه با اشاره به هدفگذاری ایجاد ۴۶ هزار و ۸۲ شغل برای سال ۱۴۰۱ در استان کرمانشاه، افزود: در سال گذشته و بر اساس آمارهایی که در سامانه رصد ثبت شده بیش از ۴۸ هزار ‌ ۳۰۰ شغل در کرمانشاه ایجاد شد و تحقق بیش از ۱۰۴ درصدی را نسبت به هدفگذاری صورت گرفته داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه اشتغالی که در سامانه رصد به ثبت رسیده راستی آزمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: این راستی آزمایی به سه شیوه مختلف و با استناد به کد ملی افرادی که در سامانه رصد ثبت شده صورت میگیرد.

احمدی از هدفگذاری برای ایجاد بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ شغل در سال جاری هم خبر داد که تحقق آن نیازمند همراهی و همکاری بخش‌های مختلف است.

وی اشاره‌ای هم به نرخ بیکاری استان داشت و گفت: اگرچه در فصل قبل ( زمستان ۱۴۰۱) نرخ بیکاری در ۱۵ استان کشور بیشتر شده، اما کرمانشاه از استان‌هایی بود که نرخ بیکاری در آن کاهش یافت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه نرخ بیکاری کرمانشاه در زمستان گذشته ۱۵.۱ درصد بوده که کمترین میزان در ۱۷ سال اخیر است، تاکید کرد: این عدد در مدت مشابه سال ۱۴۰۰به میزان ۱۷.۹ درصد بود که در نتیجه کاهش ۲.۸ درصدی را شاهد هستیم.

اما آمارهایی که از سوی تامین اجتماعی استان کرمانشاه به عنوان مرجع اصلی بیمه اعلام می‌شود بسیار متناقض است، براساس اصول هر فردی که مشغول به کار شود باید بیمه شود پس لازم است حداقل بخش قابل توجهی از اشتغال ثبت شده در سامانه رصد در آمار تامین اجتماعی هم دیده شود اما براساس اعلام مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه در سال گذشته تنها چهار هزار بیمه شده جدید تامین اجتماعی در استان کرمانشاه داشتیم.

اسکندر کاکایی در گفت و گو‌ با طلوع کرمانشاه با بیان اینکه تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی کرمانشاه تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۷ هزار نفر بوده، گفت: این‌عدد در پایان سال گذشته به ۲۶۱ هزار نفر رسید یعنی افزایش حدود ۴۶۰۰ نفر.

وی ادامه داد: از همین تعداد چهار هزار نفر نیز حدود سه هزار نفر بیمه شدگان اجباری کارگاه‌ها هستند و‌ تعدادی به صورت اختیاری ( مشاغل آزاد، زنان خانه دار، دانشجویان) بیمه شدند.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه، تعدادی از این بیمه شدگان جدید (حدود ۲۶ درصد) مربوط به بخش کشاورزی هستند.

وی درباره تفاوتی که در تعداد اشتغال و بیمه شدگان وجود دارد نیز گفت: تعدادی از مشاغل ثبت شده بیمه صندوق روستاییان و عشایر دارند نه بیمه تامین اجتماعی، از سوی دیگر برخی از این ارقام مربوط به مشاغل خانگی است که در بسیاری از موارد بیمه ندارند.

کاکایی ابراز آمادگی کرد که تامین اجتماعی برای صحت سنجی اشتغال استان در کنار سایر دستگاه ها باشد و گفت: با تمام توان در کنار متولیان اشتغال خواهیم بود تا راستی آزمایی اشتغال ایجاد شده صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: این صحت سنجی کمک می کند خصوصا در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، انحراف کمتری رخ دهد و به سمت اشتغال واقعی برویم.

کاکایی از سهم پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان کرمانشاه هم یاد کرد که ۳۹ درصد بوده و باید به سمت ۴۰ درصدی شدن آن پیش برویم و افزود: هرچقدر میزان اشتغال افزایش یابد پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز بیشتر خواهد شد.

یک کارشناس اقتصادی اما معتقد است بخشی از تناقض در آمار اشتغال به شیوه‌های سنجش بیکاری و اشتغال برمی گردد که البته در سراسر کشور و حتی برخی کشورهای دیگر جهان یکسان است.

احسان برزگر عنوان کرد: بر اساس سیستم پایشی که وجود دارد حتی افرادی که چند ساعت در هفته کار کنند نیز جز آمار اشتغال محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ از همین رو آمار اشتغال واقعی که خانوارها و جوانان در زندگی خود با آن مواجهند با آنچه که اعلام می‌شود متفاوت است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس آمارها فرد بیکار باید به‌صورت فعال به‌دنبال شغل باشد و افرادی که دنبال کار نمی‌گردند بیکار محسوب نمی‌شود.

وی معتقد است، این شیوه های تعیین آمار باعث می شود صحت سنجی اشتغال موجود نیز تا حدودی تحت تاثیر قرار گیرد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.