دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20923 تعداد نوشته های امروز : 7×

آخرین خبرها

پیام تسلیت علی فتاحی، عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در پی شهادت رئیس جمهور مجاهد و هیات همراه ائمه جمعه اهل سنت استان کرمانشاه شهادت رییس جمهور را تسلیت گفتند پیام تسلیت شهردار کرمانشاه به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهور و همراهان ایشان سالن های کرمانشاه شرایط تجلیل از هنرمندان معلول را ندارند/تقدیر از هنرمندان معلول در کرمانشاه از حضور دانش بنیان‌ها برای تحول در آموزش گردشگری استقبال می‌کنیم برگزاری اجتماع مردم عزادار کرمانشاه ساعت ۱۰:۳۰ رئیس‌جمهور ایران در حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسید اعتراض معاون متوسطه به فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی مشاوران تحصیلی در استان مراکز معاینه فنی زیر ذره بین بازرسان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کرمانشاه آیا روغن حیوانی برای فشارخون مضر است؟ دریافت اجباری کمک‌های نقدی حین ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس ممنوع است چرا نباید به سگ‌های ولگرد غذا بدهیم؟ ضرورت نظارت بیشتر معاونت درمان کرمانشاه بر عملکرد جراحان معبر کولبری مجاز در دروازه شوشمی پاوه بازگشایی می شود توزیع مرسولات پستی در کرمانشاه بیش از حد استاندارد است/مرسولات وارده بیش از صادرات است دانش آموزان می‌توانند کارت ورود به جلسه را یک ساعت قبل از امتحان دریافت کنند دلیل اینکه زنان بیشتر آلزایمر می‌گیرند چیست؟ استان کرمانشاه ۶ بار لرزید سایه سنگین رکود در بازار زرگرهای کرمانشاه خودروهای دارای سرعت غیرمجاز در کرمانشاه توقیف می شوند

بوی کهنگی اماکن اقامتی در بافت تاریخی کرمانشاه/ انگیزه ای برای ماندگاری مسافر وجود ندارد
11 آبان 1402 - 11:26
شناسه : 290335
1
طلوع‌‌کرمانشاه : یک کلانشهر علاوه براینکه باید برای همه اقشار مختلف جامعه با هرنوع توان مالی، هتل ها و مراکز اقامتی به روز و پاکیزه ای داشته باشد، بلکه باید از داشته های تفریح و سرگرمی که نقش مهمی در ماندگاری گردشگر دارد، برخوردار باشد/اما بنابرگفته کارشناسان و مدیران، این وضعیت چندان در کرمانشاه دیده نمی شود،میدان آزادی کرمانشاه که یکی از اصلی ترین نقاط شهر برای تردد و ورود مسافر است، هتل و مهمانپذیرهایی دارد که سالهاست بوی کهنگی می دهد و  در واقع رنگ و روی آن به عنوان دافعه ای برای گردشگر تبدیل شده است، چراکه در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است./هزینه های بالای اقامت در هتل های چندستاره، اجازه ماندن به همه مسافران را نمی دهد و چنین ماندنی نیاز به انگیزه در حوزه داشته های گردشگری دارد/با این وجود چندی پیش گویی ورق برگشت خورد و از سوی عضو هیات مدیره اتحادیه هتلداران استان اعلام شد که وضعیت مراکز اقامتی کرمانشاه به دلیل استقبال بی نظیر مسافران خوب است، این در حالی است که هتل های موجود طرح و برنامه ای برای توسعه ندارند و این برنامه تنها برای هتل های در دست احداث خواهد بود.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

نه تنها کرمانشاه از داشتن هتل ها و مهمانپذیرهای قدیمی آنهم در مرکزیت شهر رنج می برد بلکه در حوزه گردشگری نتوانسته چندان خلق یک اثر به عنوان مکانی پرجاذبه را داشته باشد.
 
 
داشتن هتل ها و مراکز اقامتی استاندارد یکی از زیرساخت های گردشگری است که می تواند به مسافر برای ماندن و یا رفتن انگیزه دهد.

یک کلانشهر علاوه براینکه باید برای همه اقشار مختلف جامعه با هرنوع توان مالی، هتل ها و مراکز اقامتی به روز و پاکیزه ای داشته باشد، بلکه باید از داشته های تفریح و سرگرمی که نقش مهمی در ماندگاری گردشگر دارد، برخوردار باشد.

اما بنابرگفته کارشناسان و مدیران، این وضعیت چندان در کرمانشاه دیده نمی شود،میدان آزادی کرمانشاه که یکی از اصلی ترین نقاط شهر برای تردد و ورود مسافر است، هتل و مهمانپذیرهایی دارد که سالهاست بوی کهنگی می دهد و  در واقع رنگ و روی آن به عنوان دافعه ای برای گردشگر تبدیل شده است، چراکه در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است.

از سوی دیگر با وجود اینکه هتل های استاندارد و به روزی در کرمانشاه و سطح استان ساخته شده ولی هزینه های بالای اقامت در این هتل های چندستاره، اجازه ماندن به همه مسافران را نمی دهد و چنین ماندنی نیاز به انگیزه در حوزه داشته های گردشگری دارد.

 در  دو سه سال اخیر وضعیت استقبال مهمان از هتل های کرمانشاه تعریفی نبود، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از هتل های درجه ۲ و ۳ با وجود کمی مسافر، زیان مالی ناشی از شیوع کرونا، نبود مشوق حمایتی مناسب برای هتل داران آسیب دیده از این بیماری، کمبود تخت و فرسودگی هتل ها و مهمانپذیرهای پرقدمت و …گویای روزگار ناخوش هتل های کرمانشاه بود.

با این وجود چندی پیش گویی ورق برگشت خورد و از سوی عضو هیات مدیره اتحادیه هتلداران استان اعلام شد که وضعیت مراکز اقامتی کرمانشاه به دلیل استقبال بی نظیر مسافران خوب است، این در حالی است که هتل های موجود طرح و برنامه ای برای توسعه ندارند و این برنامه تنها برای هتل های در دست احداث خواهد بود.

با وجود اینکه در شش ماهه نخست سال جاری با ۱۲درصد افزایش ورود گردشگر در استان مواجه شده ایم، اما از نظر اقامتی چهار و نیم درصد رشد داشته ایم و این بدان معناست که ۸درصد از ۱۲درصد افزایش ورود گردشگر، در استان اقامت نداشته اند.

در همین راستا یک کارشناس گردشگری در گفتگو با طلوع، عنوان کرد: در سنوات سابق، هتل های استان با دغدغه و چالش های متعدد همچون مسایل مالی و استقبال اندک مواجه بود و اکنون باید پرسید که براساس این خبر چه اتفاقی رخ داده که در زمینه میزان جذب مسافر در این اماکن روبه بهبودی رفته ایم.

احسان احمدی نصر افزود: باید گفت که یک بخش از این امر اتفاقی است که به زمان کرونا اشاره دارد و در زمان بهبهود وضعیت بیماری، شاهد افزایش سفر با وجود اما و اگرهای بهداشتی بوده ایم و در این بین کرمانشاه نیز یکی از استان های هدف گردشگری بوده است.

*این صاحب نظر معتقد است، بیشتر از آنکه در زمینه خلق مکان های گردشگری گام برداشته باشیم از داشته های طبیعی و خدادادی بهره گرفته ایم و در حوزه گردشگری نتوانسته ایم خلق یک اثر به عنوان یک مکان را داشته باشیم و در این زمینه همه مقصر هستند از استانداران قبل و بعد انقلاب تا فرمانداران و شهرداران امروز، همه و همه در ین کم کاری سهیم هستند.

به گفته وی، فردی که ۲۰سال پیش به کرمانشاه آمده و از اماکن تاریخی و گردشگری بازدید کرده اگر امروز هم به کرمانشاه بیاید تقریبا همان مکان ها را خواهد دید صرف نظر از اینکه در زمینه توسعه شهری چند تقاطع غیرهم سطح که از مباحث پایه ای تکنولوژی است افتتاح شده است اما هیچ مگاپروژه ای که به نوعی در زمینه ساختار فرهنگی گردشگری دگرگیسی کرده باشد را نداریم.

احمدی نصر افزود: سالهاست تعداد هتل ها، مهمانپذبرها و بومگردی ها محدود است، استقبال از مجموعه هتل ها بخشی به فرهنگ معیشتی باز می گردد و با وجود تنگناهای اقتصادی مردم به سمت زندگی های کیفی حرکت کرده اند، آنان متوجه شده اند که سفر هم یک پکیج از زندگی آدمی است و استفاده بیشتر از هتل ها،بومگردی ها و مهمانپذیرها یک اتفاق خوب در حوزه گردشگری است.

این کارشناس ادامه داد: باید از ظرفیت گردشگری بیشتر استفاده کنیم و مکان های بیشتری در این حوزه ایجاد کنیم که در این صورت بی شک تعداد و ظرفیت هتل ها بسیار کم خواهد شد.

احمدی نصر افزود: مسئولان باید همت کنند تا گردشگری از شعار خارج شود و به هدف تبدیل شود و بخش خصوصی خبر امیدبخشی برای ایجاد شهربازی، بازی های آبی و تفرجگاه ها، تله کابین و سورتمه داشته باشد تا بحث هتلینگ نیز نقش آفرینی کند.

رغبتی به استفاده از هتل های میدان آزادی نیست

او اضافه کرد: مجتمع های پذیرایی و اقامتی میدان آزادی یکی از دغدغه های بزرگ شهر کرمانشاه است و عملا فاقد استفاده است و مسافری حاضر نیست که از این مراکز با چنین شرایطی استفاده کند و گمان می کنم آفرهایی با تخفیفات ویژه از سوی شهرداری و میراث فرهنگی باید لحاظ شود تا مجموعه های دارای کاربری گردشگری با تسهیلات ویژه و ارزان قیمت توانمند و بهسازی شوند و آماده خدمت رسانی شوند.

احمدی نصر یادآور شد: هتل های میدان آزادی به دلیل قرارگیری در مرکز شهر و دسترسی های که دارد بسیار مناسب است و باید ظرفیت ها قابل استفاده شود و دولت نیز تشویگر تسهیلاتی برای مالکان جهت آورده اقتصادی و سرمایه گذاری مناسب باشد.
 
در ادامه سرپرست معاونت گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با طلوع، با بیان اینکه شش ماهه نخست سال جاری با ۱۲درصد افزایش ورود گردشگر در استان مواجه شده ایم، گفت: جامعه آماری ما موزه ها و سایت های تاریخی بوده است و این اطلاعات از تکیه معاون الملک، بیگلربیگی، تاق بستان، معبد آناهیتا جمع آوری شده است، اما از نظر اقامتی با چهار و نیم درصد رشد مواجه شده ایم و این بدان معناست که ۸درصد از ۱۲درصد افزایش ورود گردشگر در استان اقامت نداشته اند.

وحید امیری افزود: هنگامی که ثبت جهانی اورامانات اتفاق افتاد موجب جاذبه و اقامت بیشتر مسافر در استان شد و برخی از اماکن بومگردی ما هنوز علم این را ندارند که میزان ورود گردشگر را ثبت کنند که در این صورت آمار استقبال بیشتر خواهد شد.

وی یادآور شد، وجود سه عنوان ثبت جهانی در استان و برگزاری جشنواره های فصلی همچون سیب و انگور، انار و … برای گردشگر انگیزه ایجاد می کند.

امیری با بیان اینکه استقبال از اقامتگاه های بومگردی بیشتر است، گفت: مسافران این مراکز دوستدار جاذبه های طبیعی هستند و اکنون این جاذبه در محور اورامانات متمرکز شده است ما این اعتقاد را نداریم که گردشگر تنها باید در استان ما اقامت کند اکنون یک بازار بزرگ هدف داریم که ۱۰پروژه بزرگ را در حوزه گردشگری معرفی کرده ایم که دو شاخص بحث گردشگری با عراق است.

*وی اضافه کرد: ما انگیزه برای ماندگاری مسافر با همه سلایق نداریم در حال حاضر شهربازی نداریم، مسافر نباید تنها به دلیل آثار تاریخی برای اسکان در یک شهر انگیزه یابد بلکه در کنار این امر، ایجاد جاذبه هایی برای سرگرمی و تفریح کودک و نوجوان نیز مهم است.

امیری افزود: فردی که به استان وارد می شود، پس از دیدن جاذبه های تاریخی، ترجیح می دهد به استان همجواری همچون همدان برود تا از تفریحات دیگری چون غار قوری قلعه و تله کابین استفاده کند، در واقع باید گفت که مجموعه ای از عوامل موجب می شود تا گردشگر در استان ما بماند، از نظر زیرساخت و تامین اقامت و میزان تخت ما مشکلی نداریم و کمبودی نیست و تخت های ما جوابگو است.

وی در بخش دیگر از سخنانش گفت: هتل ها و مهمانپذیرهای میدان آزادی در بافت تاریخی قرار دارد و یک برنامه تکلیفی برای حفظ هویت تاریخی در حوزه این اداره کل وجود دارد اما از زاویه گردشگری به دنبال استانداردسازی این مراکز هستیم و اکنون شرکت مربوطه برای بهسازی ۱۲مرکز در این مکان ورود پیدا کرده است.

با بررسی چنین نظراتی می توان به این نتیجه رسید تا زمانی که مشکلات موجود برای نوسازی مراکز قدیمی رفع نشود و مکان های تفریحی گردشگر خلق نشود نمی توان همواره شاهد روند روبه رشد ورود و ماندگاری مسافر در این استان باشیم.
 
گزارش از زهره کریم زاده-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.