شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20835 تعداد نوشته های امروز : 6×

آخرین خبرها

تلاش برای جهش تولید در دیم زارهای کرمانشاه /طرح های راکد و بحران زده کشاورزی باید فعال شوند مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟ یک روانپزشک نسبت به مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور هشدار داد آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟ عملیات نجات خودروی گرفتارشده با ۶ نفر سرنشین آن از رودخانه زمکان در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

کرمانشاه از استان‌های صدرنشین تورم کشور شد/ بیکارانی که فقیرتر می‌شوند!
13 دی 1402 - 10:47
شناسه : 291411
0
طلوع‌‌کرمانشاه : استان یزد با تورم نقطه به نقطه ۵۰٫۵ درصد و همچنین استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز با ثبت تورم نقطه‌ به نقطه به ترتیب ۴۷٫۲ درصد و ۴۶٫۶ درصدی در رده‌های بعدی بیشترین تورم نقطه‌ای در کشور قرار دارند/همچنین در زمینه تورم ماهانه نیز دو استان چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه با ثبت رقم ۳٫۸ درصدی، بیشترین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در طول آذر ماه را تجربه کرده‌اند/افزایش نزدیک به 47 درصدی تورم نقطه به نقطه کرمانشاه در آذرماه یعنی هزینه‌های خرید کالا برای مردم تقریبا 47 درصد بیشتر از آذرماه سال گذشته بوده و این در حالی است که در این مدت متوسط افزایش حقوق و دستمزد اقشار مختلف جامعه از کارمند تا کارگر حدود 20 درصد بوده است/در سال‌های گذشته نیز بارها استان کرمانشاه رتبه‌های اول نرخ تورم را داشته و این یعنی مردم کرمانشاه که یکی از بیکارترین مردم کشور هستند با گرانی زیاد نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و روز به روز بر شاخص فلاکت مردم این منطقه افزوده می‌شود/وقتی که از یک طرف مردم بیکار و کم درآمد هستند و از سوی دیگر قیمت کالاها مدام بالا می رود باید منتظر عواقب جدی اقتصادی و اجتماعی آن مانند طلاق، سرقت، جرایم خشن، خودکشی، حاشیه نشینی، نزاع، مهاجرت اجباری و ... نیز باشیم/با مجموع این موارد، کرمانشاه باز هم به سمت قهقرا می‌رود، استانی که هیچگاه از زمان جنگ تاکنون رنگ و بوی توسعه به خود نگرفت و حالا نیز چندین سال می شود که رکوردار بیکاری، تورم و فلاکت است/این وضعیت نابسامان در کرمانشاه حاصل  سالها بی توجهی  مقامات ملی، کم کاری مدیران استانی و بی تفاوتی نمایندگان مجلس است که دود آن فقط به چشم مردم عادی می رود.
منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

مرکز آمار ایران وضعیت تورم در آذرماه را اعلام کرد و براساس این داده‌های رسمی در حالیکه تورم نقطه به نقطه آذر ماه در کل کشور ۴۰٫۲ درصد بوده اما سه استان یزد، کردستان و کرمانشاه بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه آذرماه را داشتند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع، استان یزد با تورم نقطه به نقطه ۵۰٫۵ درصد و همچنین استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز با ثبت تورم نقطه‌ به نقطه به ترتیب ۴۷٫۲ درصد و ۴۶٫۶ درصدی در رده‌های بعدی بیشترین تورم نقطه‌ای در کشور قرار دارند.

همچنین در زمینه تورم ماهانه نیز دو استان چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه با ثبت رقم ۳٫۸ درصدی، بیشترین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در طول آذر ماه را تجربه کرده‌اند.

افزایش نزدیک به ۴۷ درصدی تورم نقطه به نقطه کرمانشاه در آذرماه یعنی هزینه‌های خرید کالا برای مردم تقریبا ۴۷ درصد بیشتر از آذرماه سال گذشته بوده و این در حالی است که در این مدت متوسط افزایش حقوق و دستمزد اقشار مختلف جامعه از کارمند تا کارگر حدود ۲۰ درصد بوده است.

در سال‌های گذشته نیز بارها استان کرمانشاه رتبه‌های اول نرخ تورم را داشته و این یعنی مردم کرمانشاه که یکی از بیکارترین مردم کشور هستند با گرانی زیاد نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و روز به روز بر شاخص فلاکت مردم این منطقه افزوده می‌شود.

وقتی که از یک طرف مردم بیکار و کم درآمد هستند و از سوی دیگر قیمت کالاها مدام بالا می رود باید منتظر عواقب جدی اقتصادی و اجتماعی آن مانند طلاق، سرقت، جرایم خشن، خودکشی، حاشیه نشینی، نزاع، مهاجرت اجباری و … نیز باشیم.

با مجموع این موارد، کرمانشاه باز هم به سمت قهقرا می‌رود، استانی که هیچگاه از زمان جنگ تاکنون رنگ و بوی توسعه به خود نگرفت و حالا نیز چندین سال می شود که رکوردار بیکاری، تورم و فلاکت است.

این وضعیت نابسامان در کرمانشاه حاصل  سالها بی توجهی  مقامات ملی، کم کاری مدیران استانی و بی تفاوتی نمایندگان مجلس است که دود آن فقط به چشم مردم عادی می رود.

اینکه چرا نرخ تورم در کرمانشاه بالا است دلایل مختلفی دارد که یک کارشناس اقتصادی به آنها پاسخ داد.

احسان برزگر در گفت و گو با طلوع کرمانشاه از دلایل بالا بودن نرخ تورم یاد کرد و افزود: برخی از این دلایل مختص به کرمانشاه نبوده و جنبه ملی دارد، برای نمونه افزایش هزینه های تولید که در نهایت به بالا رفتن قیمت تمام شده کالا و خدمات و به تبع آن گرانی و تورم دامن می زند.

وی ادامه داد: مسائل ناشی از تحریم ها، کاهش تولید در برخی واحدها به دلیل پایین بودن سرمایه در گردش و … همگی از عوامل افزایش بهای تمام شده کالاها است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی مسائل مربوط به داخل استان است که باعث می شود نسبت به برخی استان‌های دیگر وضعیت بدتری داشته باشیم، عنوان کرد: یکی از این موارد ضعف نظارت ها است که باعث می شود در برخی اقلام مورد نیاز خانوارها افزایش قیمت زیادی را شاهد باشیم.

برزگر تاکید کرد: از سوی دیگر در کرمانشاه جای مراکز عرضه مستقیم مایحتاج اساسی خانوارها همانند مراکز عرضه میوه و تره بار، محصولات پروتئینی و … خالی است.

وی معتقد است، نیاز است برای این محصولات اساسی مراکز عرضه با قیمت مناسب در نظر گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی از پیامدهای تورم بالا در کرمانشاه نیز یاد کرد که علاوه بر گسترش فقر و آسیب های اجتماعی می تواند به رکود هم منجر شود.

برزگر با بیان اینکه با کاهش قدرت خرید مردم و گرانی اجناس، فروش مغازه ها و واحدهای صنفی نیز کاهش خواهد یافت، یادآور شد: این رکود مانند حلقه های یک زنجیر به تمام بخش های اقتصاد کرمانشاه سرایت می کند.

وی بر لزوم تدوین یک سند جامع کاهش تورم برای کرمانشاه نیز تاکید کرد که نقش هر دستگاه در آن روشن باشد و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در آن دیده شود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.