یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20840 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

۹۵درصد متقاضیان کارت ملی خود را دریافت کرده اند ثبت ۳۰ حادثه کوهستان از ابتدای امسال در کرمانشاه تبریک شهردار کرمانشاه به مناسبت روز شوراها سامانه بارشی قوی در راه کرمانشاه خطراتی که «روغن کرمانشاهی» را تهدید می‌کند تلاش برای جهش تولید در دیم زارهای کرمانشاه /طرح های راکد و بحران زده کشاورزی باید فعال شوند مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟ یک روانپزشک نسبت به مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور هشدار داد آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟ عملیات نجات خودروی گرفتارشده با ۶ نفر سرنشین آن از رودخانه زمکان در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند

واکنش های متعدد برای احداث تله کابین ‌در منطقه حفاظت شده چالابه/ اگر کرمانشاه تله کابین نداشته باشد چه می شود؟
17 دی 1402 - 10:15
شناسه : 291452
0
طلوع‌‌کرمانشاه : طبیعت بکر چالابه که جز مناطق حفاظت شده بیستون است و در استان کرمانشاه قرار دارد آنقدر زیبا و رویایی است که برای هرفصل سال، تصویری برای اغواگری دارد و گردشگران متعددی را مجذوب و شیفته خود می کند/در این سالها تلاش های متعددی برای حفظ طبیعت بکر این منطقه از سوی مدیران و فعالان محیط زیستی شد تا این منطقه منحصر بفرد آسیب نبیند و در امان بماند/با اینحال انتشار خبر احداث تله کابین در قالب پیشنهاد از سوی معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه، موجب دلواپسی برخی فعالان محیط زیست و کارشناسان گردشگری شده چرا که بیم آن می رود با احداث این پروژه، جسم و روح لطیف منطقه حفاظت شده چالابه آزرده شود و لطمه ببیند چراکه براین باورند به هیچ وجه نمی توان از چالابه با اجرایی شدن این پروژه محافظت کرد/در مقابل، موافقان اجرای پروژه تله کابین در منطقه چالابه براین باورند که کرمانشاه با نرخ بالای بیکاری که دارد به توسعه بیشتر طرح های گردشگری نیاز دارد و اجرای تله کابین در چالابه اگر منطبق با قوانین زیست محیطی باشد نه تنها موجب اشتغالزایی می شود بلکه موجب معرفی بیشتر و بهتر این منطقه در سطح ملی و حتی جهانی می شود.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : جام جم
پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه به نقل از جام جم، در روزهای اخیر زمزمه های احداث تله کابین در منطقه حفاظت شده چالابه از سوی مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان شنیده شد، خبری که از سالها پیش همانند احداث این پروژه در تاق بستان کرمانشاه، واکنش های متعددی از سوی مخالفان و موافقان را در پی داشته و دارد.

طبیعت بکر چالابه که جز مناطق حفاظت شده بیستون است و در استان کرمانشاه قرار دارد آنقدر زیبا و رویایی است که برای هرفصل سال، تصویری برای اغواگری دارد و گردشگران متعددی را مجذوب و شیفته خود می کند.

در این سالها تلاش های متعددی برای حفظ طبیعت بکر این منطقه از سوی مدیران و فعالان محیط زیستی شد تا این منطقه منحصر بفرد آسیب نبیند و در امان بماند.

با اینحال انتشار خبر احداث تله کابین در قالب پیشنهاد از سوی معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه، موجب دلواپسی برخی فعالان محیط زیست و کارشناسان گردشگری شده چرا که بیم آن می رود با احداث این پروژه، جسم و روح لطیف منطقه حفاظت شده چالابه آزرده شود و لطمه ببیند چراکه براین باورند به هیچ وجه نمی توان از چالابه با اجرایی شدن این پروژه محافظت کرد.

در مقابل، موافقان اجرای پروژه تله کابین در منطقه چالابه براین باورند که کرمانشاه با نرخ بالای بیکاری که دارد به توسعه بیشتر طرح های گردشگری نیاز دارد و اجرای تله کابین در چالابه اگر منطبق با قوانین زیست محیطی باشد نه تنها موجب اشتغالزایی می شود بلکه موجب معرفی بیشتر و بهتر این منطقه در سطح ملی و حتی جهانی می شود.

به بهانه جذب توریست و اشتغالزایی نباید به مناطق حفاظت شده آسیب زد

شیرین خوانساری که از فعالان زیست محیطی کرمانشاه است به نمایندگی از مخالفان اجرای طرح گفت: باتوجه به پیشینه پروژه های مشابه با این اقدام مخالف هستم،باید پرسید که سرانجام احداث تله کابین تاق بستان به کجا رسید؟ ما قبل از فعالیت این پروژه  با این طرح مخالفت کردیم ، جلسات متعدد در استانداری  برگزار کردیم، ولی گویا اجرای چنین طرحهایی، برای برخی ها سودمند بود.
 
وی ادامه داد: منطقه حفاظت شده بیستون، زیستگاه کل بز ، گونه های گیاهی و جانوری بسیاری است و متاسفانه اغلب مسئولین دیدگاه پرستارانه ای به چنین مکانی ندارند.
 
این فعال محیط زیستی خاطرنشان ساخت: احداث تله کابین با تخریب زمین، تهدید زیستگاه حیات وحش، ایجاد سروصدا و پراکنده شدن حیوانات منطقه همراه است و به طبیعت بکر چالابه آسیب می زند.
 
وی با تاکید براینکه به اسم جذب توریست، اشتغالزایی و گردش اقتصادی نباید به مناطق حفاظت شده آسیب زد، عنوان‌کرد: چنین تجمعی نیاز به پیش بینی فاضلاب و پسماند و …. دارد که چنین پیش بینی هایی در محدوده تاق بستان‌وجود نداشت و پیشرفت و وضعیت آن مبهم است.

به گفته خوانساری، حتی تعدادی از فعالان محیط زیست در محل احداث پروژه تله کابین تاق بستان تجمع کردند و اعتراض خود را نشان دادند.

از سوی دیگر احسان احمدی نصر کارشناس گردشگری و میراث فرهنگی کرمانشاه ، با بیان اینکه در زمینه احداث تله کابین در منطقه گردشگری چالابه دو پیشنهاد دارد، گفت: به عنوان کارشناس این حوزه معتقدم که تله کابین به هیچ وجه نباید در تاق بستان ایجاد شود چراکه ساختار تاریخی و فضای پراهمیتی مربوط به دوره ساسانی در این منطقه وجود دارد و حفظ جایگاه تاریخی آن پراهمیت تر است.

احمدی نصر یادآور شد، چالابه از مناطق حفاظت شده سه گانه محیط زیست است و می دانیم که اهداف توسعه هزاره دو مبحث دارد اولین آن زیست محیطی و دومی توریسم گردی است و جهانیان این دوهدف را برای هزاره قرار داده اند و محیط زیست را در اولویت قرار دارده اند که حفظ آن اهمیت بیشتری دارد.

چشم انداز تله کابین چالابه کم نظیر نخواهد بود

این صاحبنظر افزود: می دانیم که یکی از اهداف ایجاد تله کابین این است تا منظری که در هنگام صعود انجام می گیرد چشم اندازه ویژه و زیبایی داشته باشد، صرف نظر از اینکه تله کابین چالابه این ویژگی را خواهد داشت اما آنقدر چشمگیر نیست که با تله کابین رامسر، توچال و نمک آبرود برابری کند.

احمدی نصر ادامه داد: باید پرسید اگر کرمانشاه تله کابین نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟اصلا این تله کابین چه امتیاز ویژه ای دارد و می توانیم بگوییم با احداث آن حتما گردشگری کرمانشاه توسعه می یابد؟آیا همه استان های کشور دارای تله کابین هستند؟

کرمانشاه دغدغه‌های مهم تر از تله کابین دارد

این کارشناس افزود: کرمانشاه موضوعات مهم تر از تله کابین در زمینه جذب گردشگر و سرگرمی دارد، یک شهربازی در دل شهر کرمانشاه وجود دارد که یک جزیره و فضای متفاوت است و به نوعی ساحل و دریاچه دارد و زیرساخت آن فراهم است و می شود یک شهربازی مدرن و فوق مدرن در این منطقه فعال شود تا به نوعی جاذبه های گردشگری را پوشش دهد در کمتر استانی این ظرفیت وجود دارد و می تواند کل غرب ایران را پوشش دهد و عناوین بزرگی را به خود اختصاص دهد.

جذابیت تله کابین قدیمی شده است

وی اضافه کرد: براین باورم اگر مدیران استان از موضوع احداث تله کابین برای شهرستان صرف نظر کنند بهتر است و ایجاد آن در شهرستان پاوه و اورامانات جذابیت بیشتری دارد و اگر دنبال تفریحات دیگری چون سورتمه و پرواز بالنی باشیم جذابیت بهتری برای کرمانشاه دارد.

وی براین باور است، تله کابین جاذبه قدیمی است و برای کرمانشاه و چالابه چندان نقش آفرینی ندارد و باید بدنبال ایجاد جذابیت های به روزتری باشیم.

اگر ملاحظات زیست محیطی رعایت شود مخالفتی نداریم

در پایان مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: اگر احداث تله کابین موجب توسعه گردشگری و جذب توریسم از دیگر استان ها شود مشکلی نداریم ولی تاکنون استعلامی در این رابطه از ما گرفته نشده و باید همکاران ما به منطقه بروند و مکان یابی کنند و چون در حاشیه منطقه حفاظت شده بیستون است این پروژه برای ما اهمیت خواهد داشت.

احد جلیلیان ادامه داد: از پروژه هایی که موجب شود مردم بیشتر با حیات وحش و منطقه آشنا شوند استقبال می کنیم و علاوه بر آن موجب درآمدی برای استان است.

وی خاطرنشان ساخت: اگر ملاحظات محیط زیستی در این طرح دیده شود ما مخالفتی نداریم، همانند اینکه نباید زباله گردشگران در منطقه پراکنده شود و به هیچ عنوان گونه های گیاهی وجانوری به خطر نیفتد.

این مسوول افزود: در صورت درخواست این موضوع از سوی اداره کل میراث فرهنگی برای اجرایی شدن این پروژه، مطالعات لازم از سوی کارشناسان ما به عمل خواهد آمد، مناطق حفاظت شده زون بندی شده اند، زون تفرجگاهی، زون گسترده، آموزشگاهی و منطقه امن لحاظ می شود، منطقه حفاظت شده بیستون طرح جامع مدیریت زیست محیطی دارد و این موارد در آن لحاظ شده است.

پیش از این وحید امیری، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه که از موافقان و پیشنهاددهندگان این طرح است، در مصاحبه ای عنوان کرد: اجرای این پروژه در چالابه بهتر از پروژه های سنگینی است که ممکن است مطابق با قوانین زیست محیطی نباشد و به نظر می رسد که اجرای پروژه‌ای همچون تله کابین به جای ساخت سازه های سنگین می تواند در این منطقه منطقی‌تر باشد، کما اینکه ما نیز به شهرداری کرمانشاه پیشنهاد دادیم که پروژه تله کابین خود را به جای تاق بستان در چالابه احداث کنند.

وی عنوان کرده بود که در حال حاضر تعاملات خوبی بین میراث فرهنگی و محیط زیست برای تبدیل چالابه به قطب گردشگری وجود دارد، و هم اکنون یک سرمایه گذار قدرتمند برای چالابه پای کار آمده که امیدواریم با تعامل و همکاری بین میراث فرهنگی و  محیط زیست، بتوانیم پروژه های گردشگری را در چالابه ایجاد کنیم.

 

زهره کریم زاده-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.