شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20835 تعداد نوشته های امروز : 6×

آخرین خبرها

تلاش برای جهش تولید در دیم زارهای کرمانشاه /طرح های راکد و بحران زده کشاورزی باید فعال شوند مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟ یک روانپزشک نسبت به مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور هشدار داد آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟ عملیات نجات خودروی گرفتارشده با ۶ نفر سرنشین آن از رودخانه زمکان در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

افت ۹ پله‌ای شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه در یک فصل! سرمایه‌گذاران از کرمانشاه فراری می‌شوند
18 دی 1402 - 12:53
شناسه : 291484
0
طلوع‌‌کرمانشاه : در آخرین ارزیابی که مربوط به فصل تابستان ۱۴۰۲ است، عدد شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه و رتبه استان در کشور نسبت به فصل قبل از آن یعنی بهار ۱۴۰۲ بسیار بدتر شده است، بگونه‌ای که تنها در یک فصل ۹ پله سقوط جایگاه داشتیم و به عبارتی هر ماه وضعیت کرمانشاه سه پله بدتر شده است/با ادامه این روند، این امکان وجود دارد که در پایش بعدی باز هم سقوط کنیم و در جایگاه ۳۱ کشور قرار بگیریم، جایگاهی که چند سال قبل در فضای کسب و کار کشور داشتیم و بدحالترین استان بودیم/شاخص فضای کسب و کار اصلی‌ترین عامل در جذب سرمایه‌گذاران است و قطعا سرمایه‌گذار ابتدا به فضای کسب و کار یک استان نگاه می‌کند و سپس سرمایه خود را به آنجا می‌برد/با این وضعیت نه تنها دیگر هیچ سرمایه‌گذاری از سایر استان‌های کشور تمایلی برای حضور در کرمانشاه نخواهد داشت، بلکه ممکن است سرمایه‌گذاران بومی استان را نیز از دست بدهیم و همه به سمت سایر نقاط کشور فرار کنند!/خروج سرمایه‌گذار از استان به معنای این است که کرمانشاه باز هم در مسیر اقتصادی پس رفت خواهد کرد و باید به تدریج شاهد بدتر شدن سایر شاخص‌های اقتصادی نیز باشیم/برای نمونه با کاهش سرمایه‌گذاری در استان، دیگر امیدی به کاهش نرخ بیکاری نیست و باز هم وضعیت بیکاری در کرمانشاه بغرنج خواهد شد و به تبع آن بر شاخص فلاکت افزوده می‌شود.
نویسنده : پریاامیری پریان منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته از شاخص فضای کسب و کار کشور، کرمانشاه با ۹ پله سقوط در جایگاه ۲۰ کشور قرار گرفت و تنها ۱۰ استان در کل ایران فضای کسب و کار بدتر و پایین تری از کرمانشاه دارند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع، در آخرین ارزیابی که مربوط به فصل تابستان ۱۴۰۲ است، عدد شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه و رتبه استان در کشور نسبت به فصل قبل از آن یعنی بهار ۱۴۰۲ بسیار بدتر شده است، بگونه‌ای که تنها در یک فصل ۹ پله سقوط جایگاه داشتیم و به عبارتی هر ماه وضعیت کرمانشاه سه پله بدتر شده است.

با ادامه این روند، این امکان وجود دارد که در پایش بعدی باز هم سقوط کنیم و در جایگاه ۳۱ کشور قرار بگیریم، جایگاهی که چند سال قبل در فضای کسب و کار کشور داشتیم و بدحالترین استان بودیم.

شاخص فضای کسب و کار اصلی‌ترین عامل در جذب سرمایه‌گذاران است و قطعا سرمایه‌گذار ابتدا به فضای کسب و کار یک استان نگاه می‌کند و سپس سرمایه خود را به آنجا می‌برد.

با این وضعیت نه تنها دیگر هیچ سرمایه‌گذاری از سایر استان‌های کشور تمایلی برای حضور در کرمانشاه نخواهد داشت، بلکه ممکن است سرمایه‌گذاران بومی استان را نیز از دست بدهیم و همه به سمت سایر نقاط کشور فرار کنند!

خروج سرمایه‌گذار از استان به معنای این است که کرمانشاه باز هم در مسیر اقتصادی پس رفت خواهد کرد و باید به تدریج شاهد بدتر شدن سایر شاخص‌های اقتصادی نیز باشیم.

برای نمونه با کاهش سرمایه‌گذاری در استان، دیگر امیدی به کاهش نرخ بیکاری نیست و باز هم وضعیت بیکاری در کرمانشاه بغرنج خواهد شد و به تبع آن بر شاخص فلاکت افزوده می‌شود.

*شاخص فضای کسب و کار نامناسب یک بیماری اقتصادی هولناک است که مادر سایر بیماری‌های اقتصادی مانند تورم، بیکاری، فقر، فلاکت و … بوده و در سایه بی‌تدبیری‌ها، کرمانشاه هر روز در حال بدتر شدن وضعیت فضای کسب و کار است.

در برهه ای از زمان، کرمانشاه بدترین استان کشور از نظر شاخص فضای کسب و کار بود و این امر تکاپویی‌ در تیم اقتصادی و بخش خصوصی استان ایجاد کرد و حتی تا نیمه‌های کشور هم بالا آمدیم اما اکنون دوباره در حال سقوط قرار گرفته ایم.

بر اساس آنچه که اعلام شده مهمترین عاملی که فضای کسب و کار استان را نامساعد کرده دشواری تامین مالی از بانک‌ها است.

متاسفانه بانک‌های دولتی و خصوصی کرمانشاه هیچ همکاری مناسبی با فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران ندارند و تاکید و حتی هشدار مدیران ارشد استان نیز بر آنها بی‌تاثیر است.

در کنار آن سخت گیری و برخورد سلیقه‌ای دستگاه‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده و بروکراسی اداری شدید نیز در فرار سرمایه‌گذاران از کرمانشاه بی تاثیر نیست.

*لازم است مجموعه مدیریت استان شاخص فضای کسب و کار را به عنوان یک هشدار جدی از وضعیت بد اقتصاد کرمانشاه تلقی کنند و به فکر این موضوع باشند در غیر این صورت به زودی شاهد موج‌بیکاری، حتی رکود بنگاه‌های اقتصادی فعلی و بدتر شدن عقب ماندنی صنعتی و اقتصادی در کرمانشاه خواهیم بود.

 

پریا امیری پریان-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.