شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20911 تعداد نوشته های امروز : 6×

آخرین خبرها

انجام عمل های زیبایی توسط جراحان عمومی بازی با جان مردم است/ضرورت نظارت بیشتر معاونت درمان کرمانشاه بر عملکرد جراحان معبر کولبری مجاز در دروازه شوشمی پاوه بازگشایی می شود توزیع مرسولات پستی در کرمانشاه بیش از حد استاندارد است/مرسولات وارده بیش از صادرات است دانش آموزان می‌توانند کارت ورود به جلسه را یک ساعت قبل از امتحان دریافت کنند دلیل اینکه زنان بیشتر آلزایمر می‌گیرند چیست؟ استان کرمانشاه ۶ بار لرزید سایه سنگین رکود در بازار زرگرهای کرمانشاه خودروهای دارای سرعت غیرمجاز در کرمانشاه توقیف می شوند جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان کرمانشاه برگزار میشود/کمک به مدرسه سازی حتی به اندازه یک آجر هم کارساز است جنون غذا برای پول تکرار تجربه ناموفق گذشته در انتخاب مدیران غیربومی کرمانشاه ۲ محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه راه اندازی می‌شود توقیف ۱۵ روزه در انتظار خودروهای با سرعت بالا جریمه یک میلیارد ریالی لوازم خانگی متقلب در کرمانشاه بلوار دکتر فتاح فرخی در کرمانشاه افتتاح شد گلبهار بر روی صحنه رفت/ مسئولین به تئاتر نگاه مصرفی نداشته باشند مراجعه بیش از ۱۰۰۰ مصدوم نزاع به پزشکی قانونی کرمانشاه این استادیوم دردی از مشکلات فوتبال کرمانشاه دوا نمی‌کند!  شور و شادابی به ۴۰۰کلاس درس کرمانشاه باز می گردد/حذف مدارس کانکسی تا مهرماه غبار آلود شدن هوای برخی شهرهای استان کرمانشاه براثر وزش شدید باد

برای توسعه سرانه ورزشی دانش آموزان کرمانشاهی با کمبود زمین مواجه هستیم/ اداره ورزش و جوانان از زیر مسئولیت شانه خالی می کند؟
28 دی 1402 - 12:17
شناسه : 291660
1
رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان: طلوع‌‌کرمانشاه : اماکن و فضاهای ورزشی، یکی از مهمترین عوامل کیفیت بخشی به برنامه درس تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی دانش آموزان محسوب می شوند/همچنین سرانه زیرساختهای ورزشی، شاخص مهمی در تعیین وضعیت موجود و معیاری برای ترسیم چشم انداز آینده ورزش دانش آموزی به حساب می آید، از همین رو پرداختن به این موضوع همواره مورد توجه برنامه ریزان در سطح کلان بوده است/طبق شاخص های موجود استاندارد جهانی برای سرانه ورزشی دانش آموزان، عددی در حدود 4مترمربع است، این عدد برای برخی کشورها حتی به 8مترمربع هم می رسد، در ایران اما سرانه فضای ورزشی مدارس 41صدم مترمربع گزارش شده، عددی که با ایده آل ها فاصله بسیاری دارد/این عدد برای کرمانشاه با 370 هزار دانش آموز، تقریبا موازی با متوسط کشور و قدری بهتر است، یعنی 42صدم مترمربع/در کرمانشاه البته شهرهایی مثل نوسود، دالاهو و قصرشیرین شرایط بهتری دارند اما هرچه جمعیت بیشتر می شود سرانه پایین می آید و فضای ورزشی کوچک و کوچکتر می شود نمونه آن وضعیت نه چندان مطلوب کرمانشاه، حمیل و گهواره است. در حمیل این عدد حتی به صفر می رسد، یعنی عملا برای 2هزار دانش آموز این منطقه هیچ سالن ورزشی وجود ندارد. البته آموزش و پرورش می گوید امسال چمن مصنوعی برای بچه های این منطقه فراهم کرده است.
نویسنده : لیلاسعدوندی منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان کرمانشاه درخصوص عدد تقریبی سرانه ورزشی دانش آموزان در نقاط مختلف استان اظهار کرد: این میزان برای شهر کرمانشاه به دلیل تراکم جمعیت مطلوب نیست، همچنین شرایط خوبی در حمیل و گهواره وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری طلوع، اماکن و فضاهای ورزشی، یکی از مهمترین عوامل کیفیت بخشی به برنامه درس تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی دانش آموزان محسوب می شوند.

همچنین سرانه زیرساختهای ورزشی، شاخص مهمی در تعیین وضعیت موجود و معیاری برای ترسیم چشم انداز آینده ورزش دانش آموزی به حساب می آید، از همین رو پرداختن به این موضوع همواره مورد توجه برنامه ریزان در سطح کلان بوده است.

طبق شاخص های موجود استاندارد جهانی برای سرانه ورزشی دانش آموزان، عددی در حدود ۴مترمربع است، این عدد برای برخی کشورها حتی به ۸مترمربع هم می رسد، در ایران اما سرانه فضای ورزشی مدارس ۴۱صدم مترمربع گزارش شده، عددی که با ایده آل ها فاصله بسیاری دارد.

این عدد برای کرمانشاه با ۳۷۰ هزار دانش آموز، تقریبا موازی با متوسط کشور و قدری بهتر است، یعنی ۴۲صدم مترمربع.

در کرمانشاه البته شهرهایی مثل نوسود، دالاهو و قصرشیرین شرایط بهتری دارند اما هرچه جمعیت بیشتر می شود سرانه پایین می آید و فضای ورزشی کوچک و کوچکتر می شود نمونه آن وضعیت نه چندان مطلوب کرمانشاه، حمیل و گهواره است. در حمیل این عدد حتی به صفر می رسد، یعنی عملا برای ۲هزار دانش آموز این منطقه هیچ سالن ورزشی وجود ندارد. البته آموزش و پرورش می گوید امسال چمن مصنوعی برای بچه های این منطقه فراهم کرده است.

 

رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفتگوی اختصاصی با طلوع، در حالیکه به کمبود فضا برای توسعه سالن های ورزشی مدارس استان اشاره کرد گفت: ما در کل استان ۱۰۵ سالن ورزشی داریم که ۴۰ مورد از این سالن ها درون مدرسه ای هستند.

“مراد زارعی” تعداد زمین های چمن مصنوعی را برای مدارس استان ۴۰ مورد عنوان کرد افزود: به زودی ۲ مورد دیگر به این تعداد اضافه می شود و سرانه روباز افزایش می یابد.

او البته گفت: قطعا این تعداد کافی نیست و ما برای شهر پرجمعیتی مثل کرمانشاه که ۱۷۰ هزار دانش آموز دارد با کمبود فضای ورزشی مواجهیم و این در شرایطی است که امکان چندانی هم برای توسعه نداریم، چون با مشکل کمبود زمین خصوصا در مناطق پر تراکمی مثل ۲۲بهمن، الهیه، مسکن و…مواجه هستیم.

زارعی درخصوص عدد تقریبی سرانه ورزشی دانش آموزان در نقاط مختلف استان اظهار کرد: این عدد برای شهر کرمانشاه به دلیل تراکم جمعیت مطلوب نیست، همچنین شرایط خوبی در حمیل و گهواره نداریم، نقطه مقابل اما شهرهای نوسود، دالاهو و قصرشیرین هستند که سرانه ورزشی برای آنها به ترتیب یک مترمربع،۸۱صدم مترمربع و۷۴صدم مترمربع است.

او در پاسخ این سوال که چرا فاصله ما با استانهای برخورداری مثل اصفهان زیاد است، گفت: بالا بودن سرانه ورزشی دانش آموزان برای شهرهایی مثل اصفهان، هرمزگان و… به تامین منابع برمی گردد، در این استانها خیرین پای کار آمده و به سمت ورزشی سازی حرکت کرده اند، در شهرهایی مثل هرمزگان هم نسبت جمعیت به فضای ورزشی کمتر است به همین دلیل عدد تقریبی آنها بالا می رود.

به گفته زارعی، سیاست آموزش و پرورش استان برای توسعه فضای ورزشی مدارس پسرانه ساخت زمین های چمن مصنوعی است و برای دخترها با توجه به موازین شرعی سالن سرپوشیده ساخته می شود. در همین راستا مدارس باید در صورت برخورداری از فضا درخواست خود را به آموزش و پرورش ارائه دهند تا شرایط برای ساخت سالن یا چمن مصنوعی فراهم شود.

امکان استفاده علاقمندان از سالن های سرپوشیده مدارس تا پاسی از شب نکته مهم دیگری است که این مقام مسئول یادآور شد و افزود: خوشبختانه هم اکنون استقبال خوبی از سالن های درون مدرسه ای می شود و علاقمندان به خوبی از این امکانات استفاده می کنند.

زارعی در رابطه با زیرساختهای ورزش شنا برای دانش آموزان استان گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر ۵ استخر دارد که ۳ مورد آن در کرمانشاه واقع شده و ۲ استخر دیگر در سرپل ذهاب و قصرشیرین  داریم. همچنین قرار است به زودی شهرهای روانسر و دالاهو نیز مجهز به این امکانات شوند.

با تمامی این اوصاف در شرایطی که مدارس استان بویژه شهر کرمانشاه کمبود سرانه ورزشی دارند انتظار می رود تربیت بدنی نقش اثرگذاری ایفا کند، مثلا شرایطی مهیا شود تا بچه های مدارس از نزدیکترین سالن ورزشی استفاده کنند.

زارعی در این باره گفت: به رغم آنکه این طرح یک دستورالعمل کشوری دارد و تربیت بدنی موظف است شرایط را برای استفاده دانش آموزان از سالن های تحت پوشش خود مهیا کند، اما این اتفاق عملا رخ نداده چون هیات ها خودگردان هستند و نیاز مالی دارند، بنابراین اجازه استفاده رایگان به دانش آموزان را نمی دهند.
 

آموزش و پرورش برای عبور از شرایط بحرانی چه کرده است؟

زارعی در حالیکه ساخت سالن های ورزشی در مدارس را یکی از راهکارهای آموزش و پرورش استان برای عبور از شرایط بحرانی و تامین حداقل های مورد نیاز دانش آموزان عنوان کرد گفت: با این کار تلاش کردیم تا از کمترین فضای موجود در مدارس استفاده کنیم و همانطور که پیشتر اشاره شد در حال حاضر تعداد سالن های ورزشی درون مدرسه ای ما در سطح استان به ۴۰ مورد می رسد که فقط ۱۵ مورد آن در مدارس شهر کرمانشاه ساخته شده اند.

وی همچنین به اجرای طرح جهادی شهید سلیمانی در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته در قالب این طرح ۳۵ زمین چمن مصنوعی برای مدارس استان ایجاد کردیم و ۷ سالن ورزشی برای دخترها تعبیه شد. همچنین با تغییر کاربری سالن های بلا استفاده و صرف هزینه اندک حداقل ۳۰ فضای ورزشی در مدارس ایجاد کردیم و به تعمیر و بازسازی سالن های فرسوده پرداختیم.

آنها خلف وعده کردند، صادق باشند ما پای کارهستیم

اما مسوول روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در سخنانی ضمن تکذیب عدم همکاری تربیت بدنی با آموزش و پرورش گفت: قرار بود در قبال برخورداری مدارس از سالن های تربیت بدنی، شرایط برای استفاده هیات ها از سالن های درون مدرسه ای مهیا شود، یعنی ما عصرها و آنها صبح ها از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنیم اما عملا توافقی صورت نگرفت.

با این حال چنین برمی آید که این اختلاف نظر حاصل عدم هماهنگی بین هیات های ورزشی تربیت بدنی و انجمن های ورزشی آموزش و پرورش است و هیات ها از این شاکی هستند که چرا آموزش و پرورش عصرها سالن های ورزشی خود را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد تا درآمدزایی کند و برای همین متقابلا  آنها نیز امکانات خود را از دانش آموزان دریغ می کنند.

بدیهی است دود عدم هماهنگی این دو ارگان تنها به چشم دانش آموزان می رود آنهم بیشتر دانش آموزانی که در مناطق و شهرهای محروم استان هستند و این ناعدالتی بر محرومیت بیشتر آنان می افزاید.

چراکه زیرساخت ورزشی را می توان یکی از مهمترین فضاهای تربیتی به شمار آورد که نقش بسزایی در پرورش جسم و روح دانش آموزان داشته و زمینه خوبی برای شناخت و رشد استعدادهای ورزشی کشور به شمار می رود.

گزارش از لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.