دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20916 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

اعتراض معاون متوسطه به فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی مشاوران تحصیلی در استان مراکز معاینه فنی زیر ذره بین بازرسان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کرمانشاه آیا روغن حیوانی برای فشارخون مضر است؟ دریافت اجباری کمک‌های نقدی حین ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس ممنوع است چرا نباید به سگ‌های ولگرد غذا بدهیم؟ ضرورت نظارت بیشتر معاونت درمان کرمانشاه بر عملکرد جراحان معبر کولبری مجاز در دروازه شوشمی پاوه بازگشایی می شود توزیع مرسولات پستی در کرمانشاه بیش از حد استاندارد است/مرسولات وارده بیش از صادرات است دانش آموزان می‌توانند کارت ورود به جلسه را یک ساعت قبل از امتحان دریافت کنند دلیل اینکه زنان بیشتر آلزایمر می‌گیرند چیست؟ استان کرمانشاه ۶ بار لرزید سایه سنگین رکود در بازار زرگرهای کرمانشاه خودروهای دارای سرعت غیرمجاز در کرمانشاه توقیف می شوند جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان کرمانشاه برگزار میشود/کمک به مدرسه سازی حتی به اندازه یک آجر هم کارساز است جنون غذا برای پول تکرار تجربه ناموفق گذشته در انتخاب مدیران غیربومی کرمانشاه ۲ محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه راه اندازی می‌شود توقیف ۱۵ روزه در انتظار خودروهای با سرعت بالا جریمه یک میلیارد ریالی لوازم خانگی متقلب در کرمانشاه بلوار دکتر فتاح فرخی در کرمانشاه افتتاح شد

افزایش معنادار آمار خودکشی در استان/ خدمات مددکاری در کرمانشاه برای پیشگیری از خودکشی ضعیف است
20 اسفند 1402 - 12:40
شناسه : 292449
4
نگاهی به مقوله خودکشی در کرمانشاه؛ طلوع‌‌کرمانشاه : اردشیر بهرامی، جامعه‌شناس و پژوهشگر؛با اشاره به آمارهای بالای خودکشی در شهرهای مختلف استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد، گفت: «این مسیر مانند یک خط گسل زلزله است و چند ویژگی ساده دارد؛ همه این شهرها در انزوای جغرافیایی قرار دارند، شاخص‌های توسعه در پایین‌ترین سطح قرار دارد و بالاترین آمار مهاجرفرستی، بیکاری و فقر در آنها دیده می‌شود/ انتشار این‌ خبر موجب شد تا خبرنگار طلوع باز هم برای آگاه سازی، آسیب شناسی و اقدامات پیشگیرانه به گفتگو با کارشناسان و صاحبنظران اقدام کند همانطور که در گذشته نیز مطالبی اختصاصی در این زمینه در پایگاه خبری طلوع منتشر شده است/یک تسهیلگر پیشگیری از خودکشی در گفتگو با طلوع کرمانشاه درباره افزایش معنادار آمار خودکشی در استان هشدار داد/"امیرعلی بابایی" با اذعان به آمار بالای خودکشی ‌در کرمانشاه، گفت: ما فقط در شهر کرمانشاه 20 محله بحرانی برای خودکشی داریم که اغلب حاشیه نشین هستند/مدیر موسسه صدای سلامت کرمانشاه در حالیکه اقدام به خودکشی را در بین جامعه زنان بیشتر از مردها ذکر کرد افزود: محدودیت های موجود و سختگیری بر زنان باعث شده که آنها به لحاظ اقدام عدد بیشتری نسبت به مردها داشته باشند/بابایی درصد اقدام به خودکشی زنان به نسبت مردها را چیزی حدود 60 به 40 ذکر کرد و گفت: با اینکه زنان بیشتر اقدام به خودکشی می کنند اما آمار مرگ و میر مردان  به علت خودکشی بالاتر از زنان است، یعنی آنها اقدامات غیر قابل برگشتی برای پایان دادن به زندگی می کنند/وی درحالیکه به تحقیقات مدت دار خود در این حوزه در استان کرمانشاه اشاره کرد افزود: متاسفانه آمارها نشان می دهد که بیشتر ‌در مناطق حاشیه نشین کرمانشاه اقدام به خودکشی می کنن و یا از فکر مکرر خودکشی آسیب دیده اند/بابایی با اذعان به این مطلب که خودکشی عوامل بسیاری دارد و تاکنون 162علت برای آن ذکر شده است گفت: در کرمانشاه این عدد متوجه شرایط بسیاری از جمله اقتصاد، قومیت، مذهب، جنسیت، سن و غیره است و برای هریک دلایل متفاوتی می تواند ذکر کرد/وی همچنین به معضل حاشیه نشینی در کرمانشاه اشاره کرد و افزود:از دهه 50 که عدد حاشیه نشینی در کرمانشاه 2درصد تخمین زده شد تا به امروز که این عدد به 30 درصد رسیده، آمار خودکشی هم بالاتر رفته و شاهد درگیری بیشتر ساکنین این مناطق با معضل خودکشی هستیم/بابایی تضاد فرهنگی بین جوانان و خانواده ها، فشار اقتصادی بر سرپرستهای خانوار و سختگیری های مکرر بر زنان را چند عامل اثرگذار در خودکشی جمعیت حاشیه نشین شهر کرمانشاه دانست و گفت: وقتی تعارض پیش می آید افراد اقدام به مصرف مخدر، مسکن یا محرک می کنند و آن عده که نمی توانند با اینها آرام بگیرند ناچار دست به خودکشی می زنند/ اغلب این افراد آینده ای را برای خود متصور نیستند و در یک شرایط تعلیق زندگی می کنند، آنها نمی توانند شرایط را تغییر دهند و این در حالیست که نهادهای آموزشی و نظام آموزشی کشور هم امکان تسهیل  شرایط و یا آموزش را برای آنها ندارند/بابایی در ادامه به اثر مخرب نظام سرمایه داری بر افزایش روزافزون آمار خودکشی در کشور اشاره کرد و گفت: وقتی همه چیز در کشور به سمت خصوصی سازی می رود و نفع فردی بر ارزشهای جمعی پیشی می گیرد دیگر کسی به فکر حل معضل افراد ضعیف نخواهد بود و اینجاست که حل مسئله تبدیل به بحران میشود!
نویسنده : لیلاسعدوندی منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، نشستی که اخیرا از سوی انجمن حقوق کودکان برگزار شد، نگران کننده بود چرا که عنوان شد ۸۰ درصد خودکشی‌های کشور تا سال ۱۳۹۰، مربوط به افراد زیر ۳۰ تا ۳۵ سال و در سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد خودکشی‌ها در کشور مربوط به افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال بوده است.
 
در این نشست، اردشیر بهرامی، جامعه‌شناس و پژوهشگر با اشاره به مطالعات خود در زمینه خودکشی در استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و خوزستان گفت: «این استان‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی خودکشی در دنیا شناخت. شیوه بررسی فعلی درخصوص آمارهای خودکشی ـ که طبق آن به‌ازای هر صدهزار نفر این موارد بررسی می‌شود ـ نادرست است. وقتی جمعیت قربانیان خودکشی را بین جمعیت ۸۰ میلیونی تقسیم می‌کنید، به رقم ناچیزی می‌رسید، اما وقتی در یک شهر یا استان تمرکز می‌کنید، متوجه می‌شوید که آنجا فاجعه است.»

او با اشاره به آمارهای بالای خودکشی در شهرهای مختلف استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: «این مسیر مانند یک خط گسل زلزله است و چند ویژگی ساده دارد؛ همه این شهرها در انزوای جغرافیایی قرار دارند، شاخص‌های توسعه در پایین‌ترین سطح قرار دارد و بالاترین آمار مهاجرفرستی، بیکاری و فقر در آنها دیده می‌شود.

 انتشار این‌ خبر موجب شد تا خبرنگار طلوع باز هم برای آگاه سازی، آسیب شناسی و اقدامات پیشگیرانه به گفتگو با کارشناسان و صاحبنظران اقدام کند همانطور که در گذشته نیز مطالبی اختصاصی در این زمینه در پایگاه خبری طلوع منتشر شده است.
 

یک تسهیلگر پیشگیری از خودکشی در گفتگو با طلوع کرمانشاه درباره افزایش معنادار آمار خودکشی در استان هشدار داد.

“امیرعلی بابایی” با اذعان به آمار بالای خودکشی ‌در کرمانشاه، گفت: ما فقط در شهر کرمانشاه ۲۰ محله بحرانی برای خودکشی داریم که اغلب حاشیه نشین هستند.

مدیر موسسه صدای سلامت کرمانشاه در حالیکه اقدام به خودکشی را در بین جامعه زنان بیشتر از مردها ذکر کرد افزود: محدودیت های موجود و سختگیری بر زنان باعث شده که آنها به لحاظ اقدام عدد بیشتری نسبت به مردها داشته باشند.

بابایی درصد اقدام به خودکشی زنان به نسبت مردها را چیزی حدود ۶۰ به ۴۰ ذکر کرد و گفت: با اینکه زنان بیشتر اقدام به خودکشی می کنند اما آمار مرگ و میر مردان  به علت خودکشی بالاتر از زنان است، یعنی آنها اقدامات غیر قابل برگشتی برای پایان دادن به زندگی می کنند.

وی درحالیکه به تحقیقات مدت دار خود در این حوزه در استان کرمانشاه اشاره کرد افزود: متاسفانه آمارها نشان می دهد که بیشتر ‌در مناطق حاشیه نشین کرمانشاه اقدام به خودکشی می کنن و یا از فکر مکرر خودکشی آسیب دیده اند.

بابایی با اذعان به این مطلب که خودکشی عوامل بسیاری دارد و تاکنون ۱۶۲علت برای آن ذکر شده است گفت: در کرمانشاه این عدد متوجه شرایط بسیاری از جمله اقتصاد، قومیت، مذهب، جنسیت، سن و غیره است و برای هریک دلایل متفاوتی می تواند ذکر کرد.

وی همچنین به معضل حاشیه نشینی در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: از دهه ۵۰ که عدد حاشیه نشینی در کرمانشاه ۲درصد تخمین زده شد تا به امروز که این عدد به ۳۰ درصد رسیده، آمار خودکشی هم بالاتر رفته و شاهد درگیری بیشتر ساکنین این مناطق با معضل خودکشی هستیم.

بابایی تضاد فرهنگی بین جوانان و خانواده ها، فشار اقتصادی بر سرپرستهای خانوار و سختگیری های مکرر بر زنان را چند عامل اثرگذار در خودکشی جمعیت حاشیه نشین شهر کرمانشاه دانست و گفت: وقتی تعارض پیش می آید افراد اقدام به مصرف مخدر، مسکن یا محرک می کنند و آن عده که نمی توانند با اینها آرام بگیرند ناچار دست به خودکشی می زنند.

وی افزود: اغلب این افراد آینده ای را برای خود متصور نیستند و در یک شرایط تعلیق زندگی می کنند، آنها نمی توانند شرایط را تغییر دهند و این در حالیست که نهادهای آموزشی و نظام آموزشی کشور هم امکان تسهیل  شرایط و یا آموزش را برای آنها ندارند.

بابایی در ادامه به اثر مخرب نظام سرمایه داری بر افزایش روزافزون آمار خودکشی در کشور اشاره کرد و گفت: وقتی همه چیز در کشور به سمت خصوصی سازی می رود و نفع فردی بر ارزشهای جمعی پیشی می گیرد دیگر کسی به فکر حل معضل افراد ضعیف نخواهد بود و اینجاست که حل مسئله تبدیل به بحران میشود!

وی  البته یادآور شد خودکشی در جامعه فقیر و برخوردار علتهای متفاوت و دوگانه ای دارد و در شرایطی که ضعیف ترها بعلت اقتصاد سیاسی و عدم برخورداری از امکانات آموزشی، خدمات سلامت و غیره دست به این کار می زنند، افراد برخوردارتر نیازهای اساسی تری مثل آزادی مدنی و… را از دست رفته می بینند و چنین است که اقدام به خودکشی می کنند.

بابایی در این باره به تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت اشاره کرد و گفت:۵۰درصد سلامت، سلامت اجتماعی است که اگر نادیده گرفته شود بحران های بسیاری را به ارمغان می آورد!

وی افزود: ما در کرمانشاه بستری برای گفتمان اجتماعی نداریم و منابع برای خدمات مددکاری بسیار ضعیف است، در چنین شرایطی بسیاری از اقدام ها برای خودکشی بارها و بارها تکرار میشود چون کسی نیست که به این دسته از افراد خدمات مشاوره و روان درمانی ارائه دهد و یا حتی امکان گفتگو درباره مشکل خود را داشته باشند!

بابایی در خاتمه از مسئولین، مردم، فعالان اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد خواست تا با کنار گذاشتن اختلاف ها شرایط را برای ایجاد گفتمان اجتماعی و تقویت حوزه مددکاری در استان فراهم آورند.

وی گفت: باید با تغییر سیاستهای دولت، شرایطی مهیا شود تا جامعه ضعیف و کم برخوردار از امکانات اجتماعی، آموزشی  و خدمات عمومی بهتر و بیشتری بهره مند شوند و در عین حال بستر گفتمان اجتماعی از طریق تشکیل و تقویت گروههای خودیاری و همیاری در استان فراهم شود.

لازم به ذکر است آمار و ارقام میزان خودکشی و یا افکار خودکشی در استان کرمانشاه براساس مستندات در پایگاه خبری طلوع ثبت و محفوظ است.
 
 
 گفتگو از لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.