یکشنبه, ۱۳ آذر , ۱۴۰۱ Sunday, 4 December , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17224 تعداد نوشته های امروز : 14×

آخرین خبرها

اردوی یک هفته‌ای شاگردان مورایس و احتمال برگزاری الکلاسیکوی دوستانه جام جهانی در روز چهاردهم/ ماجراجویی مسی ادامه دارد… بکار گیری مشمولان غایب در موسسات دولتی و غیردولتی ممنوع درصدد تامین داروی مورد نیاز بیماران پیوندی در کرمانشاه هستیم/ تشدید بازرسی از داروخانه ها تشکیل ۲ کمیته “بافت‌های فرسوده” و “تامین زمین” برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا نیمه اردیبهشت هم تزریق واکسن آنفلوآنزا مفید است افزایش کد خدمتی معلولان به  ۵۹ کد در بیمه سلامت انهدام باند سارقان منزل در کرمانشاه ۷ هیات ورزشی کرمانشاه بدون رئیس/ انتخابات قایقرانی باطل شد مانع تراشی در روند تولید و اشتغال ممنوع است اجرای طرح خدمات پس از فروش برای محصولات تجاری بهمن آمادگی ایران خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و مسافری امکان خریدآنلاین قطعات یدکی اصلی محصولات کرمان موتور فراهم شد (+جزییات و ادرس سایت) روسیه به روبل گاز صادر کرد؛ ایران می تواند به ریال نفت بفروشد؟ پزشکان از «پله» قطع امید کردند طارمی، موسیالا و ۳ بازیکن دیگری که حقشان حذف زودهنگام از جام نبود تیس و ژسوس جام جهانی را از دست دادند دلیل حذف ایران از جام جهانی چیست؟ گل روزبه چشمی در میان گل‌های باور نکردی جام جهانی تجربه استرس روزانه با افزایش سن کاهش می یابد

مهمترین چالش‌های حرفه معلمی
12 اردیبهشت 1398 - 11:36
شناسه : 56199
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

آمارها حاکیست که میلیون‌ها کودک در سراسر جهان از نعمت تحصیلات باکیفیت محرومند. برای دستیابی به این حق همگانی که جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به آن متعهد شده، جهان به ۶۹ میلیون معلم بیشتر نیاز دارد. بیشتر این جمعیت باید برای جایگزینی میلیون‌ها معلمی استخدام شوند که هر ساله شغل خود را رها می‌کنند./در کشورهای در حال توسعه بسیاری از معلمان به دلیل احساس بی‌کفایتی، بی‌احترامی، آماده نبودن و حقوق‌های پایین اعلام بی‌انگیزگی می‌کنند./میزان نام‌نویسی در مدارس ابتدایی در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی در سراسر جهان از ۸۳ درصد به ۹۱ درصد رسیده اما با توجه به افزایش زیاد دانش‌آموزان، استخدام معلمان بیشتر در سراسر جهان برای این میزان کافی نبوده است. نتیجه این امر آن است که در بسیاری از کشورها تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس از حد استاندارد فراتر رفته است./بنا بر گزارش وی‌اس‌او اینترنشنال، آمارهای جهانی حاکی از آن است که نیم میلیارد کودک در جهان قادر به خواندن یا انجام ریاضی در سطح پایه نیستند و این در حالیست که دو سوم آن‌ها در مدارس مشغول به تحصیل هستند./اگرچه می‌توان گفت معلمان یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را دارند اما این شغل به همان میزان از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است./در ادامه برخی از مشکلات پیش‌روی معلمان در حرفه معلمی را به نقل از سایت “کوورا” می‌خوانید:

پ
پ

معلم‌های سراسر جهان با مشکلات زیادی ازجمله حقوق‌های پایین، کمبود زمان، منابع یا آموزش کافی برای انجام وظایف خود به بهترین شکل مواجه‌اند اما به رغم تمام این مشکلات با همه وجود شغل خود را حفظ کرده و به آن عشق می‌ورزند.

معلمان می‌دانند که در کلاس‌هایشان بسیاری از پزشکان، وکلا، جراحان، روزنامه نگاران، هنرمندان و معلمان آینده حضور دارند و سزاوار داشتن معلمی هستند که تمام تلاشش را برای آموزش آن‌ها به کار می‌گیرد و از همین رو بسیاری از معلمان تمامی سختی‌های این شغل را به جان می‌خرند.

آمارها حاکیست که میلیون‌ها کودک در سراسر جهان از نعمت تحصیلات باکیفیت محرومند. برای دستیابی به این حق همگانی که جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به آن متعهد شده، جهان به ۶۹ میلیون معلم بیشتر نیاز دارد. بیشتر این جمعیت باید برای جایگزینی میلیون‌ها معلمی استخدام شوند که هر ساله شغل خود را رها می‌کنند.

در کشورهای در حال توسعه بسیاری از معلمان به دلیل احساس بی‌کفایتی، بی‌احترامی، آماده نبودن و حقوق‌های پایین اعلام بی‌انگیزگی می‌کنند.

میزان نام‌نویسی در مدارس ابتدایی در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی در سراسر جهان از ۸۳ درصد به ۹۱ درصد رسیده اما با توجه به افزایش زیاد دانش‌آموزان، استخدام معلمان بیشتر در سراسر جهان برای این میزان کافی نبوده است. نتیجه این امر آن است که در بسیاری از کشورها تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس از حد استاندارد فراتر رفته است.

بنا بر گزارش وی‌اس‌او اینترنشنال، آمارهای جهانی حاکی از آن است که نیم میلیارد کودک در جهان قادر به خواندن یا انجام ریاضی در سطح پایه نیستند و این در حالیست که دو سوم آن‌ها در مدارس مشغول به تحصیل هستند.

اگرچه می‌توان گفت معلمان یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را دارند اما این شغل به همان میزان از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

در ادامه برخی از مشکلات پیش‌روی معلمان در حرفه معلمی را به نقل از سایت “کوورا” می‌خوانید:

۱) آموزش افراد با توانایی‌های مختلفِ یادگیری 

معلم‌ها به طور دائم با افرادی با توانایی‌های یادگیری بسیار متفاوت برخورد دارند و این یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های حرفه معلمی است. به ویژه در حوزه آموزش عالی که تعداد دانش‌آموزان بسیار بالا بوده و فرصت کمتری برای توجه فرد به فرد به آن‌ها وجود دارد. معلم باید یک تعادل بین این افراد به وجود بیاورد و این کار می‌تواند استرس‌زا باشد.

یکی از روش‌های رویارویی با این مشکل صحبت با دانش‌آموزان در ابتدای کلاس و سعی در برقراری یک رابطه خوب با آن‌ها است. با این کار دانش‌آموزان نیز از این مشکل باخبر شده و به معلمشان در برقراری یک روال مناسب برای همه کمک می‌کنند.

۲) دانستن کامل موضوع تدریس 

معلم باید برای موضوع تدریس به طور کامل آماده باشد و در واقع در آن زمینه استاد باشد. در غیر این صورت دانش‌آموزان مطالب و آموزش‌های او را درک نخواهند کرد. معلم باید برای پاسخگویی به هر سوالی و در هر زمانی که دانش‌آموزان می‌پرسند، آمادگی داشته باشد. گاهی اوقات دانش‌آموزان سوالاتی دارند که خود قادر به بیان درست آن نیستند و معلم باید در این راه آن‌ها را یاری دهد. این موقعیت‌ها می‌تواند دشوار و گاهی چالش‌زا باشد. 

۳) پذیرفتن این که نمی‌توان به همه سوالات پاسخ داد

معلم‌ها سعی می‌کنند همه سوالات را پاسخگو باشند اما گاهی اوقات دانش‌آموزان سوالاتی می‌پرسند که معلم برای پاسخگویی نیاز به مطالعه و تحقیق دارد تا در جلسه بعدی آن را پاسخ دهد. صادق بودن در این موارد بهترین کلید حل مشکل است. معلم نباید با پاسخ‌های اشتباه ذهن دانش‌آموزان را منحرف کند و باید صادقانه اعلام کند که پاسخ این سوال را نمی‌داند. 

۴) شنوا و گشاده‌رو بودن

گاهی اوقات معلم پس از تدریس، سوالات دانش‌آموزان را پیش‌بینی کرده و پیش از آن که آن‌ها سوالاتشان را کامل بپرسند، آن‌ها را پاسخ می‌گویند. اما گاهی اوقات دانش‌آموزان در این مسیر معلم را شگفت‌زده می‌کنند.

معلم حتی اگر سوال دانش‌آموز را بداند، باید به او اجازه دهد آن را کامل بیان کند. یکی از وظایف معلم تشویق دانش‌آموزان است و فرصت دادن به آن‌ها برای پرسیدن سوالاتشان یکی از راه‌های تشویق کردن آن‌هاست. چرا که حتی اگر به سوال دانش‌آموز پاسخ دهید، در صورتی که به او اجازه بیان سوالش را ندهید، او احساس بی‌توجهی خواهد کرد. حتی ممکن است برخی دانش‌آموزان سوالات تکراری بپرسند. اگر چه این سوالات برای معلم تکراری به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که دیدگاه دانش‌آموزان با معلم متفاوت است.

۵) پذیرش این که با وجود تمام تلاش‌ها، برخی دانش‌آموزان درس را متوجه نخواهند شد

پذیرش این موضوع که برخی دانش‌آموزان با وجود تمام تلاش‌های معلم، متوجه درس نخواهند شد، می‌تواند برای معلم چالش‌برانگیز باشد. مهم نیست معلم چند مثال برای موضوع تدریس بزند یا به چند روش آن را توضیح دهد، در هر صورت برخی دانش‌آموزان متوجه درس نخواهند شد. اما معلم باید این موضوع را بپذیرد و گاهی حتی از روی درس رد شود و به دانش‌آموزان زمان دهد تا با گذشت زمان مفهوم درس را دریابند.

۶) درک این موضوع که “صبر” در قلمرو تدریس جایی ندارد

بسیاری از افراد تصور می‌کنند صبور بودن از لازمه‌های معلمی است، در حالی که این تصور اشتباه است. بسیاری از دانش‌آموزان از معلمان بابت صبوریشان تشکر می‌کنند که یک موضوع را بارها و بارها بدون خستگی تکرار می‌کنند. اما باید گفت صبور بودن در این موضع نقشی ندارد، چرا که در صورت نقش داشتن صبر، ممکن است معلم پس از چندی خسته شود. در واقع این لذت بردن از این حرفه است که معلم را از توضیح چندباره‌ی یک موضوع خسته نمی‌کند.

۷)  پذیرش این موضوع که همه دانش‌آموزان مشتاق یادگیری نیستند

معلم باید این موضوع را بپذیرد که تمامی دانش‌آموزان حاضر در کلاس مشتاق یادگیری مطالب تدریس‌شده نیستند. شاید این دانش‌آموزان تحت فشار والدین ثبت‌نام کرده باشند یا حتی فقط مجبور به تحصیل شده‌اند. این موضوع بسیار متداول است و با این حال پذیرش آن برای برخی معلمان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد اما معلم باید محدودیت‌های حرفه خود را درک کرده و تنها سعی در انجام آن به بهترین شکل ممکن داشته باشد.

منبع:ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.