حاتمی از تعریف چند راهبرد اصلی برای کنترل تورم استان یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین این راهبردها بهبود زنجیره گوشت قرمز در استان است، زیرا اگرچه کرمانشاه یک استان مطرح در زمینه تولید گوشت قرمز است، اما در حوزه کشتار و چرخه توزیع دچار مشکل هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم تعریف یک مدل یک پارچه کشتار، بستهبندی، فرآوری و توزیع گوشت قرمز در استان تاکید کرد.
وی راهکار راهاندازی این زنجیره را فروش کشتارگاه شهرداری کرمانشاه به یک بخش خصوصی توانمند دانست که بتواند در این زمینه سرمایهگذاری کند.
حاتمی بابیان اینکه هم اکنون گوشت قرمز در کرمانشاه کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان از سایر استانها گرانتر است و این تفاوت قیمت هم مربوط به گوشت زنده نیست، یادآور شد: اگر بتوانیم وضعیت قیمت گوشت قرمز را بهتر کنیم، جایگاه ما بلحاظ نرخ تورم دو تا سه پله بهتر میشود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه دومین عامل موثر در گرانی در کرمانشاه را قیمت میوه کرمانشاه دانست و خاطرنشان کرد: برای این منظور نیز رایزنی با شهرداری انجام شده که بازارهای عرضه مستقیم در شهر راهاندازی شود.
وی راهکار دیگر برای کاهش نرخ تورم در استان را پر کردن قفسه فروشگاهها از کالاهای تولید کرمانشاه اعلام کرد و با بیان اینکه در این زمینه همکاریهای با سازمان صمت در نظر گرفته ایم، گفت: کرمانشاه در زمینه برخی محصولات استراتژیک مانند نخود حرف برای گفتن دارد و باید جای آن را در قسفه فروشگاهها باز کرد.
امیدواریم چند استان را در نرخ بیکاری جا بگذاریم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه کاهش نرخ بیکاری را اولویت اقتصادی دیگر استان در سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: بیکاری میتواند شاخصهای اقتصادی دیگر از جمله توزیع مناسب درآمد، بهبود فضای کسب و کار و … را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
حاتمی با بیان اینکه از سال گذشته اقدامات قابل توجهی برای کاهش نرخ بیکاری در استان انجام شد، اضافه کرد: سال ۹۷ هم افزایش ۱٫۹ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی استان را داشتیم و هم بیکاری استان ۲٫۵ درصد پایین آمد و میتوان گفت عملا ۴٫۴ درصد کاهش نرخ بیکاری داشتیم.
وی اضافه کرد: این رویکرد در سال جاری نیز با جدیت پیگیری میشود و تلاش میکنیم تا پایان سال جاری بتوانیم دو، سه استان کشور را از نظر بیکاری پشت سر بگذاریم.
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه از چند راهبردی که برای کاهش نرخ بیکاری پیگیری میشود هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از این راهبردها ساماندهی اعتبارات عمرانی در نقاط اولویتدار است، به گونهای که این اعتبارات در محلی هزینه شود که بتواند بخشهای اقتصادی را نیز تقویت کند.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری نیازمند اقدامات فرهنگی هم هست، گفت: باید لایههای رسوب گرفته تفکراتی که در زمینه بیکاری داریم را بزداییم و این کلاف سردرگم را باز کنیم.
حاتمی بر لزوم افزایش عملکرد جلسات کارگروه اشتغال هم تاکید کرد و افزود: متاسفانه این کارگروه در برخی جاها به محلی برای توزیع پول تبدیل شده است.
تلاش میکنیم جزو ۱۵ استان جذاب برای سرمایهگذاران باشیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه شاخص اقتصادی دیگری که در سال ۹۸ با جدیت دنبال میشود را بهبود فضای کسب و کار استان اعلام کردو ادامه داد: این شاخص علیرغم اهمیتی که در جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی برای استان دارد، گاهی بین کارهای روزمره دستگاهها گم میشود.
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه تابستان سال گذشته از نظر شاخص فضای کسب و کار در جایگاه ۳۱، در پاییز در جایگاه ۲۷ و در زمستان در جایگاه ۲۲ کشور قرار داشت، عنوان کرد: اقدماتی که برای بهبود این فضا از سال قبل آغاز شد تا حدودی نتیجه داده و در سال گذشته جایگاه استان را هشت پله ارتقا دادیم.
حاتمی اضافه کرد: در سال جاری نیز بهبود فضای کسب و کار در سه بخش بازاریابی سرمایهگذاری، صدور مجوزها و اقدامات بعد از کلنگزنی یک پروژه دنبال خواهد شد.
وی از تعریف نشستهای تخصصی با هدف بازاریابی سرمایهگذاری در استان خبر داد و عنوان کرد: از جمله این نشستها میتوان به نشست تخصصی در حوزه شهری، گردشگری، کشاورزی و … اشاره کرد.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اگرچه جذب سرمایهگذار داخلی در اولویت است، اما برنامههایی هم برای جذب سرمایهگذاران خارجی وجود دارد که برای این منظور باید رفت و آمد هیاتهای تجاری، رایزنان بازرگانی، سفرا و … را در استان بیشتر کنیم.
حاتمی با اشاره به پیگیریهایی که برای جذب سرمایهگذاری خارجی به کرمانشاه انجام شده، عنوان کرد: اخیرا میزبان هیاتهایی از برزیل، روسیه، کویت و … در استان بودیم که تا حدودی تمایل به سرمایهگذاری در استان دارند.
حاتمی از برنامه ریزی برای کاهش زمان صدور مجوزها در استان هم خبر داد و عنوان کرد: یکی از مهمترین ملزومات این کار صدور مجوزها در بستر GIS است که باید در دستگاههای اصلی که در صدور مجوز نقش دارند اجرا شود.
وی افزود: به علاوه از این پس برای مکاتبات اداری مربوط به سرمایهگذاری آرم نامه مشخصی تعریف خواهد شد که مدیران موظفند به نامههای مربوط به این حوزه در زمان کوتاهتری پاسخ بدهند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه عنوان کرد: همچنین دستگاهها ملزم شده اند در زمان مشخص حدود ۷۲ ساعت به استعلام صدور مجوزها پاسخ دهند.
حاتمی از تشکیل مرکز فرماندهی سرمایهگذاری برای پروژههای بالای یک میلیارد تومان هم در استان خبر داد و یادآور شد: روند رسیدگی به پرونده این سرمایهگذاریها در سیستم اتوماسیون یکپارچهای که برای این منظور تعریف شده قابل رصد است.
وی از پیگیری ویژه سرمایهگذاریهای بالای یک میلیارد تومان در استان خبر داد که تعداد پروژههایی که در این زمینه اکنون در حال پیگیری است به ۱۱۰ مورد رسیده که به صورت ویژه در کارگروههای مربوطه نیز بررسی میشود.
وی اظهار کرد: به علاوه قرار است لکههای سرمایهگذاری هم در استان تعریف شود که در قالب این لکهها مراکزی که خارج از شهرکهای صنعتی استان برای سرمایهگذاری مناسبند، مشخص خواهند شد و هر سرمایهگذاری که به استان بیاید به سرمایهگذاری در این نقاط توصیه میشود.
معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد با مجموع این اقدامات، کرمانشاه در سال جاری به یکی از ۱۵ استان جذاب برای سرمایهگذاران تبدیل شود.
دیدگاه