چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20825 تعداد نوشته های امروز : 6×

آخرین خبرها

پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر! دیدار شهردار و مدیران شهرداری کرمانشاه با فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)+گزارش تصویری پرخاشگری یکی از علل اصلی وقوع نزاع در کرمانشاه است اعزام اولین گروه از زائران کرمانشاه به عمره مفرده مستاجران مراقب سامانه «خودنویس املاک» باشند

خطر نابودی یک اثر ملی باستانی در شهر کرمانشاه / پُل کهنه در معرض تخریب قرار دارد
18 فروردین 1397 - 12:21
شناسه : 6409
0
طلوع گزارش می‌دهد؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

پُل کهنه یک اثر تاریخی و زیبا از دوره ساسانیان در شهرستان کرمانشاه است و هم اکنون در معرض تخریب قرار دارد.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه؛ پُل کهنه یک اثر تاریخی و زیبا از دوره ساسانیان در شهرستان کرمانشاه است و بر روی رودخانه دینور آب و در سر راه قدیم کرمانشاه – صحنه قرار دارد و به شماره ۷۵۶ در تاریخ پنجم بهمن سال ۱۳۴۶ به ثبت آثار ملّی ایرانیان رسیده است.

پُل کهنه دارای ۱۴۴ متر طول و ۷٫۶۰ متر عرض است و معماری ساخت آن به شرقی غربی است، این پل ۵ دهنه دارد و پایه‌های آن عمدتاً پلان شش ضلعی است و از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است.

این پل در حقیقت یک اثر ناتمام از عصر ساسانی است که در قرن چهارم هجری اُمرای کُرد حسنویه آن را تکمیل کردند. نمای آن نیز در دوره صفوی و طاق چهارم در دوره پهلوی بازسازی شده است.

پُل کهنه یک بنای تاریخی است اما اکنون در معرض خطر نابودی و تخریب قرار دارد و نمای ظاهری آن نیز برای شهروندان ناراحت کننده است.

اکبریانی یکی از شهروندان ساکن در محله پل کهنه به خبرنگار طلوع کرمانشاه گفت: پل کهنه یک اثر باستانی ملی است و در حال تخریب است، چرا مسئولان فکری به حال این پل نمی کنند. وضعیت پل کهنه نامناسب است و در حل نابودی است.

وی گفت: پل کهنه در شرایط بد از نظر حفاظت و مراقبت قرار دارد و نیاز به مرمت و بازسازی و مراقبت بیشتر دارد.

در این خصوص با جلیلی بالایی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت‌وگو کردیم. بالایی به خبرنگار طلوع کرمانشاه گفت: پُل کهنه یک بنای تاریخی است و برای ما نیز بسیار اهمیت دارد و همه ساله برای مرمّت آن تلاش می‌کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: پل کهنه سال هاست که که محل و معبر عبور چند دهستان در شهر کرمانشاه است و ما امکان اینکه راه را بر مردم ببندیم و اجازه تردد ماشین‌های سبک و سنگین را از مردم بگیریم عملاً وجود ندارد.

بالایی ادامه داد: پل کهنه دائما مورد مراقفت و نگهداری است و شاید و کسانی که از آن حوالی عبور می کنند متوجه می‌شوند که نیروهایی مرمت ما دائما از آنجا عبور می‌کنند و مراقبت می کنند تا این پل تاریخی آسیب نبیند.

وی در ادامه اظهار داشت: ایجاد یک پل جدید برای عبور مردم دهستان های آن منطقه جزو وظایف اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه است که خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ اعتباراتی برای این پروژه گذاشتند.

بالایی همچنین بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه متولی ایجاد پل جدید شده و در این راستا نیز طرح آن را تهیه نموده و پیمانکار نیز انتخاب شده است و خم اکنون در پایین دست این پل بحث تملک و آزادسازی اراضی و احداث آن توسط راه و شهرسازی در دست اقدام است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع تر پل جدید ساخته شود.

وی گفت: میراث فرهنگی نباید مانع از توسعه شهر و زندگی و عبور و مرور مردم بشود اما ما در عین حال باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا آثار تاریخی ما نیز حفظ شود و هم از طرفی مانع تردد و زندگی مردم نشویم. / م

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.