جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

دستان کوتاه کرمانشاهیان برای داشتن منطقه آزاد تجاری
21 خرداد 1397 - 10:47
شناسه : 7713
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

بسیاری از مناطق مرزی کشور که شاید به اندازه کرمانشاه هم سابقه تجارت و صادرات نداشتند از استان ما پیشی گرفتند و اکنون چند سال است که منطقه آزاد تجاری دارند و از مزایای آن بهره مند می شوند.

پ
پ

در مناطق آزاد تجاری خبر از بسیاری از رویه های اداری و قوانین دست و پاگیر نیست و روند تجارت در سهل ترین شرایط صورت می گیرد، در این مناطق قوانین کار، گمرک، مالیات و … به مراتب با مناطق عادی فرق دارد و بهترین فرصتب رای جذب سرمایه گذاران است.
کرمانشاه از دیرباز سابقه طولانی در تجارت دارد و مسیر این استان به سمت قصرشیرین به جاده ابریشم معروف بوده است اما استان کرمانشاه هنوز هم به داشتن منطقه آزاد تجاری قصرشیرین امیدوار نیست.
از زمان سفر رئیس جمهور در تابستان دو سال قبل ماجرای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان مهمترین پیشنهاد و خواسته مردم به رئیس جمهور ارائه شد تا روند قانونی آن طی شود.
امید زیادی در دل مردم ایجاد شد که کرمانشاه نیز مانند بسیاری از استان های دیگر صاحب منطقه آزاد تجاری شود و بتوانیم سرمایه گذاری، تجارت و اقتصاد استان را تقویت کنیم.
با گذشت دو سال از این موضوع، نه تنها خبری از اجرای این طرح نیست بلکه گاهی از گوشه و کنار خبرهایی هم از منتفی شدن منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به گوش می‌رسد.
دولت لایحه منطه آزاد تجاری قصرشیرین به همراه چند منطقه دیگر در کشور را به مجلس داده و این لایحه در مجلس در حال بررسی است و اگر در صحن علنی مجلس رای بیاورد و در شورای نگهبان نیز به تصویب برس آن وقت از سوی دولت ابلاغ خواهد شد.
این روند برای کرمانشاه بسیار طولانی شده و باعث شده مردم نسبت این موضوع احساس ناامیدی کنند..
اخیرا هم صحبت هایی مطرح بود که چون قصرشیرین منطقه ویژه اقتصادی دارد دیگر امکان ایجاد منطقه آزاد تجاری در آن منتفی است که این سخن قویا از سوی مسئولین استان رد شد.
با وجود همه این موارد با گذشت دو سال هنوز هیچ خبری از این منطقه آزاد تجاری نیست، آن هم برای استانی که با بیشترین نرخ بیکاری در کشور مواجه است و به دشت نیازمند تسهیل شرایط سرمایه گذاری است.
با تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بسیاری از سرمایه گذاران برای استفاده از مزایای این منطقه جذب کرمانشاه خواهند شد و این به معنای رونق سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در کرمانشاه است.
اما نباید اجازه داد این فرصت از دست برود زیرا همزمان با منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در استان های دیگری که برخی از آنها همجوار ما هستند چند منطقه آزاد تجاری دیگر به تصویب می رسد و بین استان ها رقابتی برای جذب سرمایه گذار شکل خواهد گرفت.
ما باید پیروز میدان رقابت باشیم و حتی قبل از اینکه منطقه تصویب شود زیرساخت های مورد نیاز آن مانند راه دسترسی، تسهیل بروکراسی اداری و … فراهم کنیم و حتی از هم اکنون پتانسیل های سرمایه گذاری کرمانشاه را به سرمایه گذاران معرفی کنیم.
کرمانشاه در بسیاری از زمینه ها مانند صنایع پتروشیمی، محصولات و صنایع ساختمانی، صنایع تبدیلی و … ظرفیت بسزایی دارد و بازار خوبی هم برای این محصولات در آن طرف مرزها ایجاد شده است.
این بازار فقط به کشور عراق منتهی نمی شود و می تواند تا سوریه و … امتداد یابد.
شاید بتوان منطق آزاد تجاری را تنها راه برونر فت کرمانشاه از این بن بست اقتصادی و نرخ بیکاری دانست که اجرای نهایی آن نیازمند پیگیری جدی مسئولین استان و خصوصا نمایندگان مجلس است.
نمایندگان باید در این ایام تمرکز خود را برای دفاع از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین قرار دهند زیرا قطعا مقاومت هایی در برابر آن وجود دارد اما نباید اجازه داد این فرصت از دست کرمانشاه برود.
برای استان کرمانشاهی که بیش از ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در برخی سالها تا سه میلیارد دلار صادرات به خارج از کشور از طریق مرزهای این استان صورت گرفته است

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.