پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

جهانی شدن شهر گلیم چرا به هرسین نرسید
05 مهر 1396 - 12:04
شناسه : 777
6
طلوع گزارش می دهد؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

گزارش نویس: شکوه هاشمی

هرسین از شهرستان های استان در ۴۴ کیلومتری خاور شهر کرمانشاه قرار گرفته، نخستین تمدن های اجتماعی در این منطقه شکل گرفته و براساس مستندات و مدارک بدست آمده مفرشها و زیراندازها در این تمدن بوجود آمده است.

پ
پ

در مفرشها و زیراندازهای بافته شده بدست مردمان قدیم هرسین از الیاف های گیاهی استفاده می شد و سپس با رام کردن بز، به تدریج از الیاف های حیوانی نیز در این هنردست استفاده شد.
باتوجه به اینکه بعدها مردمان هرسین به کشاورزی و دامداری روی آوردند، این فرصت ها را به ظرفیت تبدیل کرده و این هنر صنعت و دست بافته از آن زمان در این منطقه ایجاد شد، شاید مستندات مکتوبی در دسترس نباشد ولی شواهد نشانگر قدمتی نزدیک به پنج هزارسال را می توان برای این منطقه تخمین زد.
چندی پیش اطلاق عنوان شهرجهانی گلیم به سیرجان واکنش های متعددی را از سوی کارشناسان هنری و فرهنگی استان کرمانشاه را در پی داشت، چراکه هرسین دارای قدمت چندهزارساله گلیم بافی است و این تفکر که فرصتی دیگر برای استان از دست رفته در اذهان ایجاد شد.

خوب باتوجه به این قدمت گلیم هرسین پتانسیل جهانی شدن را دارد پژوهشگر آلمانی بنام آلستر هال بخوبی درباره گلیم هرسین مطالبی دارد که قابل تامل است

*زمان اخذ امتیاز برای هرسین به تاخیر افتاد

از همین رو نایب رییس مجمع هنرمندان کشور و رییس مجمع هنرمندان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع، معتقد است، شهرجهانی شدن سیرجان با رایزنی های فراوان انجام گرفت و از مسوولین ارشد استان کرمان و شهرستان سیرجان گرفته تا مردم و نمایندگان آن، همه در اخذ این امتیاز دخیل بودند.
فیروز ناصری هرسینی ادامه داد: متاسفانه بعد از ثبت نشان جغرافیایی برای هرسین با سعی بنده و تلاش مضاعف برای اتحاد مسوولین استان و شهرستان برای رایزنی در خصوص تبدیل هرسین به شهرجهانی هرسین راه بجایی نبردیم.
این پژوهشگر که خود طراح گلیم نیز هست در پاسخ به این سوال که آیا استان کرمانشاه شانس و فرصت خود را در این زمینه از دست داده، اظهار داشت: برای تبدیل هرسین به شهرجهانی گلیم، فرصتی از دست نرفته تنها زمان ما به تاخیر افتاده است.

معرفی هرسین تعامل مسوولان را می طلبد

وی تحقق این هدف را در گرو عوامل متعددی همچون تعداد رقبا و میزان همکاری و تعامل مسوولان استان دانست و افزود: برای اخذ این امتیاز به رایزنی و تعامل مسوولان ارشد و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیاز است.

ناصری در خصوص مزایای جهانی شدن گلیم هرسین افزود: درصورت جهانی شدن، قابلیتها برای مخاطبین معرفی می شود، تجار به سمت این صنعت آمده و در نتیجه در سایت جهانی یونسکو قرار میگیرد.
به گفته این پژوهشگر، بارونق این هنر صنعت رقابت بین بافندگان ایجاد میشود و به دلیل بومی بودن مواد اولیه، در هرسین تولید ثروت می شود.

گلیم هرسین با سیرجان متفاوت است/ فرصتی از دست نرفته است

در ادامه معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع، گفت: ثبت جهانی از دو زاویه قابل بررسی است، یک ثبت شهر ملی و جهانی وجود دارد که توسط شورای ملی راهبردی انتخاب شهرها و روستاها در کشور انجام می شود و از سوی دیگر از سوی شورای جهانی صنایع دستی که شورای راهبردی است شهرموردنظر انتخاب می شود.
به گفته پروانه حیدری، برای ثبت جهانی شدن یک شهر، قبل از هرچیز باید ظرفیت های لازم در فضا ایجاد شود، ثبت برند یک هنر در شهر به صورت جهانی به عوامل متعددی همچون تعداد کارگاه و نیرو وابسته است و اینکه وارد هر فضایی از شهر و روستا که شویم باید نمادهایی نشان دهد که مثلا این شهر به هنردست گلیم و فرش اختصاص دارد.
حیدری افزود: برای ثبت نشان جغرافیایی هرسین در سال گذشته اقداماتی انجام داده ایم و اکنون با توجه به اینکه گلیم کرمانشاه و هرسین دو رو است و با سیرجان متفاوت هست شانس و فرصتی از دست نرفته است.

**قضاوت ها تخصصی باشد/ پرونده جهانی شدن در دستور کار قرار دارد

به گفته وی، پرونده ثبت نشان جهانی به عنوان شهر ملی گلیم در دستور کار قرار دارد و به همکاری مسوولان ارشد و مربوطه استان نیاز دارد.
این مسوول متذکر شد، برای اینکه هرسین به شهرجهانی گلیم تبدیل شود، زمان می خواهد و شایسته نیست که به شایعات اخیر و نادرست در این زمینه دامن زد چراکه قضاوت ها باید تخصصی باشد گلیم دورو هرسین اگر در شورای ملی راهبردی انتخاب شهر و روستا تایید شود به رقابت جهانی در این زمینه خواهد پرداخت.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.