پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

واکاوی وضعیت تب کریمه کنگو  و ضرورت انسجام جدی برای مقابله با کشتار غیرمجاز
16 تیر 1397 - 12:19
شناسه : 8055
2
روزهای داغ تابستان و نگرانی از شیوع یک بیماری مهلک؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

هر ساله با شروع فصل گرما ترس از همه گیری یک بیماری مرگبار و بسیار خطرناک به ویژه در قطب‌های دامپروری موجب نگرانی شهروندان می‌شود، بیماری حادّ تب دار و خونریزی دهنده؛ نامش نیز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و با توجه به شیوعی که در سال‌های اخیر داشته چندان برای مردم ناآشنا نیست.

پ
پ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه، هر ساله با شروع فصل گرما ترس از همه گیری یک بیماری مرگبار و بسیار خطرناک به ویژه در قطب‌های دامپروری موجب نگرانی شهروندان می‌شود، بیماری حادّ تب دار و خونریزی دهنده؛ نامش نیز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و با توجه به شیوعی که در سال‌های اخیر داشته چندان برای مردم ناآشنا نیست.
بیماری کریمه کنگو از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
اواخر خرداد امسال بود که خبر ابتلای دو شهروند در استان کرمانشاه به بیماری تب کریمه کنگو موجی از نگرانی در میان مردم ایجاد کرد موضوعی که مدیر کل دامپزشکی استان آن را تایید و نسبت به رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک هشدارهای جدی به مردم داد.
بر اساس اعلام مسئولان دامپزشکی، عاملان کشتار غیرمجاز قربانیان اصلی بیماری تب کریمه کنگو هستند و در فصل گرم سال که فصل تکثیر و تزاید کنه‌ها نیز هست، احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد که ابتلای انسانی آن بسیار خطرناک است.
پایش و سمپاشی ۱۱۰۰ روستا علیه بیماری تب کریمه کنگو در راستای مقابله با این بیماری صورت گرفته و میزان کشندگی این بیماری در انسان بالای ۷۰ درصد است و این بیماری هیچگونه عوارضی ندارد و چون دام ظاهری سالم دارد عموم مردم فکر نمی‌کنند خطرناک باشد در حالی که هر دامی که ناقل کنه‌ها است می‌تواند مخزن یا ناقل بیماری باشد.
مسئولان تلاش میکنند که با برگزاری کلاس ترویجی و آموزشی هم برای بهره‌برداران و فعالین دامپروری و هم مردم آموزش‌هایی را ارائه دهند.
کشتارهای غیرمجاز اما از راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است و عاملین کشتار غیرمجاز از جمله قربانیان این بیماری خطرناک هستند
از سویی، عرضه لاشه غیربهداشتی و مبتلا به تب کریمه کنگو تهدیدی جدی برای عموم مردم و عموم مصرف‌کنندگان برای تهیه گوشت به مراکز مجاز و معتبر و تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند و گوشت مورد نیاز را با مهر دامپزشکی تهیه کنند و به هیچ وجه گوشت را از مراکز غیرمجاز و افرادی که سلامت خود و لاشه های گوشت آنان مورد تائید نیست تهیه نکنند.
در این میان، برخی از مردم به صرف ارزانی، گوشت را از مناطق تهیه می‌کنند و باید توجه داشت ک این بیماری اگر شیوع یابد سلامت مردم را به طور جدی تهدید می‌کند و لذا دامداران و دامپروران نیز با باید با استفاده از وسائل محافظت فردی مانند چکمه، دستکش، عینک و لباس به خود مراقبتی توجه داشته باشند و با فاصله ۱۵ روز یکبار سمپاشی بدن و جایگاه دام انجام شود زیرا مبارزه با ناقلین مهمترین اقدام است.
پیگیری جدی برای ایجاد پیش سرد در کشتارگاه‌های دام می‌تواند راهکاری بسیار موثر برای مقابله با این بیماری مهلک باشد، کشتارگاه بیستون گوشت کرمانشاه و هرسین و صحنه را تأمین می‌کند و شهرستان‌های سنقر و پاوه نیز پیش سرد دارند و قرار است در هفته آینده نیز کشتارگاه کنگاور به این سیستم تجهیز شود.
به اذعان مسئولان، شهرستان غربی و اورامانات جزو مناطق پرخطر هستند و ۴ میلیون متر مربع اماکن دامی سمپاشی شده و همچنین سمپاشی بدن ۲ میلیون رأس دام سبک و ۸۰ هزار رأس دام سنگین در استان نیز برای مقابله با این بیماری صورت گرفته است.
بر اساس آخرین گزارشات علوم پزشکی تاکنون تلفاتی در حوزه انسانی در استان گزارش نشده و انتظار می‌رود با رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی و خود مراقبتی در تهیه و تأمین گوشت از شیوع بیماری جلوگیری به عمل آید.
به هر روی، تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و در ایران بیشترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با لاشه دام های آلوده بوده است.
این بیماری جز تب مختصر و گذرا معمولا علائم دیگری در دام ایجاد نمی‌کند و چون تب نشانه‌‌ بسیاری از بیماری‌هاست، نمی‌تواند به تشخیص قطعی این بیماری کمک کند، ضمنا تلفاتی نیز در دام ها ندارد.
ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، در این مدت، انجام کارهایی مثل شاخ‌بری، پشم‌چینی، کشتار دام های مبتلا و هرگونه فعالیتی که سبب تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده‌ دام‌ها شود می‌تواند سبب انتقال آلودگی شود.
ویروس بیماری تب کریمه کنگو با حرارت و طی پروسه پخت و پز از بین می‌رود و لذا هنگام آماده سازی گوشت و آلایش دامی، محیط آشپزخانه و ظرف‌ها آلوده می‌شوند و وجود هرگونه جراحت در پوست ممکن است، سبب بیماری شود.
گوشت قرمز خریداری شده به مدت ۲۴ ساعت و جگر به مدت ۴۸ در یخچال خانگی با دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد نگهداری و سپس مصرف شود.
اما محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است که تیم کارشناسی

وزارت بهداشت در منطقه ثلاث باباجانی حاضر شدند تا وضعیت دام ها و کشتارگاه های آن منطقه را بررسی کنند.
وی بااشاره به ابتلای ۳۳ نفر درکشور به بیماری تب کریمه کنگو گفت: ۳ نفر از آنها که دارای بیماری زمینه‌ای بودند، جان خود را از دست دادند. یکی از آنها یک فرد ۷۲ ساله در استان هرمزگان بود که دارای بیماری خونی بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو، اظهار داشت: این بیماری از سه راه می تواند به انسان منتقل شود. یکی، تماس نزدیک با دام است و اگر کنه روی بدن دام، انسان را مورد گزش قرار دهد، ممکن است فرد به این بیماری مبتلا شود و نباید فراموش کنیم که در دام علامتی وجود ندارد که مشخص باشد دام آلوده به ویروس است یا خیر.
گویا راه دوم انتقال بیماری تب کریمه کنگو را ذبح حیوان و تماس با ترشحات آلوده امعا و احشا و خون حیوان عنوان کرد و افزود: در زمان ذبح حیوان و پاک کردن گوشت تازه حیوان، ممکن است فرد در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار داشته باشد. افرادی که در کشتارگاه ها کار می کنند، برای این منظور آموزش های لازم را می بینند و گوشت حیوانات ذبح شده در کشتارگاه ها، تا ۲۴ ساعت در یک فضای مخصوص نگهداری می شود تا اگر ویروسی در بدن دام ذبح شده وجود دارد، در این فضا از بین برود. احتمال انتقال ویروس تب کریمه کنگو از گوشت ذبح شده در کشتارگاه ها، بسیار پایین است.
وی ادامه داد: گوسفندی که در کنار جاده و خیابان ها ذبح شود، می‌تواند فرد ذبح کننده و فردی که با لاشه گوسفند، بز و گاو تماس داشته را در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دهد.
موضوع مهم در این راستا اما ضرورت مقابله جدی و منسجم در برخورد با کشتارهای غیرمجاز است، کشتار غیرمجاز متأسفانه در استان و به ویژه شهر کرمانشاه انجام می شود و عده‌ای نیز از سر ناآگاهی و یا باور غلط اقدام به خرید کشتار غیرمجاز می کنند و این مسئله احتمال ابتلا به بیماری‌های کشنده مشترک میان انسان و حیوان را تقویت می‌کند.
مسئولان کشتارهای غیرمجاز را تهدیدی بسیار جدی برای سلامت مردم و برای سرمایه های دامی استان می‌دانند.
کشتار غیرمجاز سلامت مردم را به طور جدی مورد تهدید قرار می دهد و بیماری های بسیار خطرناک مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سلامت مردم را تهدید می کند.
دامپزشکی اما اکیپی متشکل از دامپزشکی، مرکز بهداشت، شهرداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، تعزیرات حکومتی، محیط زیست و اصناف را تشکیل داده که با هماهنگی فرمانداری به شکل منطقه ای عمل می‌کنند.
در شهرک های صدرا، پردیس، الهیه، رسالت، شهرک ولایت به طور هماهنگ برخوردهای لازم به عمل آمده است.
اما تعداد این اکیپ‌های نظارت کافی نیست و باید برخوردهای بازدارنده قضایی و انتظامی با متخلفان انجام شود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.