جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

لابی گری بلای جان انتخابات انجمن نمایش کرمانشاه/ ناکارآمدی و استبداد رأی در انجمن نمایش
23 مرداد 1397 - 10:42
شناسه : 8475
1
عدم تخصص و فردگرایی موریانه تئاتر استان طلوع‌‌کرمانشاه :

حال و روز ناخوش تئاتر و نمایش استان را می توان در هیاهوی آمارهای کاذب و از میان درددل های هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه به خوبی لمس کرد و فهمید.

پ
پ

لابی گری ها در میان خواب آلودگی هنرمندان و انزوای پیش کسوتان از وضعیت نامناسب تئاتر استان حکایت دارد که عدم تخصص و توانمندی برخی از اعضای این انجمن به دردی مضاعف تبدیل شده است، خودمحوری و استفاده از اعضایی انگشت شمار برای گرداندن چرخه تئاتر استان همانند پاشیدن نمک بر زخم است، در حالی که اساسنامه انجمن نمایش بر کارگروهی تاکید دارد.

هردوسال یکبار انتخابات هیات امنای انجمن نمایش استان کرمانشاه همزمان با دیگر استان ها برگزار می شود و پنج نفر به عنوان اعضای هیات امنای انجمن نمایش انتخاب می شوند.

در همین راستا یک کارگردان وبازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار طلوع، اظهار داشت: انجمن نمایش در دوسال گذشته تنها به تبلیغات و ارایه آمارهای کاذب پرداخته، بارها وبارها گفته ام که این  انجمن، هیچ اقدامی برای بالا بردن سطح اطلاعات تئاتری ها در مورد حرفه شان انجام نداده است.

محمد حبیبیان که از سال ۱۳۴۹ تاکنون به ویژه در حوزه تئاتر دانش آموزی فعالیت دارد،ادامه داد: این انجمن تنها تعداد محدودی از افراد را دور خودش جمع کرده تا به تبلیغات بپردازند، و کار آن فقط وفقط “نوچه ” پروری بوده وتعدادی نوچه را دور خودش جمع کرده و نمی توان گفت بازده مثبتی داشته است.

حبیبیان اظهار داشت: باید پرسید انجمنی که با قوانین من “در اوردی” مانع از کار و پیشرفت جوانان و هنرمندان شده و تنها به نوچه های خود امکاناتاتی محدود ارایه داده چه بازدهی داشته است.

این هنرمند کرمانشاهی افزود: تقاضا دارم از همین افراد بپرسید دریکسال گذشته چند جلد نمایشنامه چاپ اول به بازار آمده، باور کنید بی اطلاع هستند، وقتی انجمن نمایش کتابخانه تخصصی نداشته باشد و هنگامی که امکان کار تجربی وکارگاهی را باقوانین من “در آوردی” از جوانان سلب کرده اند، زمانی که هیچ دلجویی وعیادتی از پیشکسوتانی که به هر علت عرصه فعالیت را ترک کرده اند نکرده و نمی کنند سخنی دیگر باقی نمی ماند.

وی خاطرنشان ساخت، شما بپرسید چند نفر از پیشکسوتان تئاتر بیمار وخانه نشین شده اند؟ آیا مورد عیادت قرار گرفته اند یا تنها به ارایه آمار کاذب پرداخته اند ، بارها وبارها اساتید بزرگ تئاتر کشور به این شهر سفر کرده اند ولی حتی از دادن از یک دعوت دوساعته برای تبادل اطلاعات، گپ وگفت علمی با این اساتید دریغ شده است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: هفته گذشته اقای دکتر خاکی استاد دانشگاه‌ و مترجم، پنج روز در کرمانشاه بود ولی ‌انجمن نمایش هیچ دعوتی از ایشان برای برگزاری دو ساعت ورکشاپ انجام نداد. مگر می شود تاتری بود واز کتاب وفیلم ودانش به روز بی اطلاع بود ؟

وی معتقد است، درد دل فراوان است و مجال سخن گفتن کم، برفرض هم درد وکمبود ها را گفتیم ولی این انجمن آنقدر نوچه های ریز ودرشت دارد که فردا روز همه این سخنان تکذیب می شود.

حبیبیان با تاکید براینکه ما نمی توانیم انتخابات را رد کرده و قبول نداشته باشیم، گفت: چرا که انتخابات از نشانه های دموکراسی است ولی باید تهران این امکان را تنها برای گروه های پروانه دار قایل نشود، بلکه قانون این باشد که هرکس بالاتر از پنج سال کار تئاتر انجام داده چه عضو گروه باشد چه نباشد حق رای دادن داشته باشد این روش انتخابات دست را برای لابی گری باز گذاشته من از همین الان میتوانم ‌نتیجه انتخابات را حدس بزنم.

به گفته وی، چه بسیار جوانان و حتی پیشکسوتانی هستند که سالها در عرصه تئاتر کرمانشاه حضور فعال دارند ولی جزو هیچ گروه پروانه داری نیستند چرا اینها نباید رای بدهند یا حتی نتوانند کاندیدا بشوند من این انتخابات را قبول ندارم .

 

خسرو خندان تبریزی یکی دیگر از بازیگر، کارگردان و فعالان نمایشی استان به طلوع گفت: در طول دوساله گذشته هیچ جلسه ای برای اعضا برگزار نشده و انجمن به شکلی غیرقابل قبول اداره شده است.

وی یادآور شد، انتظار داریم اعضا جدید و افرادی که به عنوان هیات امنای انجمن نمایش استان برگزار می شوند با برگزاری جلسات با حضور همه اعضا، به شفاف سازی همه برنامه ها از نظر مالی و اداری بپردازند.

خسرو امیری نیز که از هنرمندان صاحب نام تئاتر استان  و دانش آموخته ادبیات نمایشی است در گفتگو با خبرنگار طلوع، با بیان اینکه ساختار انجمن نمایش ساختاری پدرانگی و صنفی است، گفت: متاسفانه این انجمن در کرمانشاه انجمنی فردی است و کاملا توسط اشخاصی ثابت که به خود حق دخالت در امور را می دهند، اداره می شود.وی که بارها در جشنواره های متعدد افتخارآفرینی کرده از عدم تخصص به عنوان مهم ترین معضل و چالش در انجمن نمایش استان یاد کرد و گفت: این انجمن فاقد برنامه ای منسجم و تعریف شده است و همه برنامه های آن به صورت کپی برداری از دیگر استان ها عرضه می شود.

به گفته این هنرمند کرمانشاهی، بسیاری از نخبگان تئاتر استان از داشتن یک گروه هم محروم مانده اند و بسیاری از این هنرمندان خانه نشین شده اند، به جرات می گویم انجمنی که افراد با صلاحیت و توانمند آن نتوانند هنرخود را عرضه کنند و کار کنند کارآیی نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه شوراهای ساماندهی و مشورتی سال ها است که نقش تخریب کننده داشته و مانع حرکت و پیشرفت تئاتر کرمانشاه شده اند، گفت: برخی افراد که صلاحیت عملی آنان در گذشته نیز ثابت نشده همواره برای بخش بزرگ فرهنگ کرمانشاه تصمیم گیرنده بودند که این معضل به تئاتر کرمانشاه نیز راه یافته است.

امیری با اشاره به ضعف مدیریتی فرهنگ استان ادامه داد: درست است که برخی افراد همچون آقایان جعفری و تیموری از افراد توانمند و باصلاحیت در رئوس کاری هستند ولی به جرات می گیوم که هیچ کدام از مدیران از سرفصل های انجمن نمایش اطلاعی ندارند.

وی با بیان اینکه فرهنگ در هیچ کجای دنیا در استان و ایران رهاشده نیست از نبود کانون صنفی گلایه کرد و گفت: همه ما در برابر انتخاب و سکوت خود مسوول هستیم، در این شهر پس از برخورد به چالش و مشکل، منتقدان اصولی پیدا می شوند و چنین افرادی خود را صاحب نظر می دانند و به خود اجازه دخالت می دهند و چنین افرادی سالهاست تئاتر کرمانشاه را به این حال و روز درآورند، اجرای عمومی در این شهر وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه اساسنامه انجمن نمایشی بر کارگروهی تاکید دارد، افزود: گروه باید حداقل سالانه سه کار مناسب از خود ارایه  دهد، تا از میان این کارها برای جشنواره، اثر انتخاب شود و این انتخاب باید توسط صنف انجام شود که این امر محقق نمی شود و به دلیل ساختار غیرقانونمند گروه های نمایشی، در روزهای پایانی و نزدیک به جشنواره استانی ردپای دلالان دیده می شود.

وی افزود: من منفور سیستم، معتقد هستم که بهتر است دیگران به خاطر چیزی که هست از آن متنفر باشند تا به جای چیزی که نیست از آن خوششان بیاید،

این چه نوع مدیریتی است که در طول سال تئاتر اجرا نشود؟ کدام یک از این گروه ها تاکنون یک بازیگر به تئاتر استان معرفی کرده است.

امیری یادآور شد، ساختار مدیریتی هیچ گونه حساسیتی به هنرمندان ندارد و تنها به داوری در جشنواره استان می پردازد، باید پرسید کدام یک از این گروه ها در طول سال یک کار پژوهشی و یا سه کار عالی از خود ارایه داده اند ولی تنها به نوشتن هذیانی با نام نمایش نامه می پردازند که فاقد مسولیت در برابر جامعه و شخص است و هیچ بعد فلسفی و زیباشناسی در آن وجود ندارد.

امیری یادآور شد، خنثی ترین و بیحال ترین هنرمندان در این استان وجود دارند در حالی که ضریب هوشی بسیاری از آنان از دیگر هنرمندان بالاتر است و باید گفت که افرادی که برای انجمن انتخاب خواهند شد بیانگر سطح اجتماعی شهر هستند و همه افراد انجمن نمایش برای من قابل احترام هستند و باید ضعف ها برطرف شود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.