دکتر فریبرز ایمانی ، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزا در کرمانشاه، گفت: با گذر از پیک این بیماری، از وضعیت نارنجی و زرد بیماری آنفلوآنزا در کرمانشاه عبور کرده و اکنون در وضعیت سفید قرار داریم/ البته تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا در استان به صفر نرسیده و هنوز با موارد مثبتی از این بیماری در کرمانشاه مواجه هستیم، اما تعداد موارد ابتلا به بیماری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است/ هر ساله با شروع فصل سرما مواردی از ابتلا به آنفلوآنزا را داریم، حتی تا اردیبهشت ماه نیز امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد و از همین رو سفید شدن وضعیت بیماری در استان به معنای عدم توجه به موازین بهداشتی نیست/با توجه به تداوم فصل سرما و بروز موارد ابتلا به آنفلوآنزا، احتمال رخداد پیک دوم این بیماری در ماههای پیش رو دور از انتظار نیست.
فریبرز ایمانی گفت: نقص آموزش و عدم آگاهی مردم در مورد خود مراقبتی، از جمله موانع اصلی در کنترل این بیماریهاست. اگر بتوانیم این نقص را برطرف کنیم، میتوانیم بر این بیماریها غلبه کنیم/بر اساس مطالعات کشوری ۲۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال فشار خون دارند و آمار کرمانشاه نیز تقریبا مشابه است، ۵۰ درصد افراد از بیماری خود بیخبرند و این موضوع بسیار خطرناک است/دیابت درمان قطعی ندارد و درمانها صرفاً به کنترل بیماری کمک میکنند/ افرادی که هنوز به مرحله دیابت و فشار خون نرسیدهاند، میتوانند با تغذیه سالم، توان مدیریت استرس و سایر عوامل، از بروز این بیماریها پیشگیری کنند/توانایی مدیریت استرس، تغذیه نادرست و مصرف سیگار و الکل، از جمله عواملی هستند که میتوانند با خود مراقبتی کنترل شوند و از ایجاد بسیاری از بیماریهای غیرواگیر پیشگیری کرد/ دیابت معمولاً با کاهش وزن بیشتر از ۱۰ درصد، پرنوشی و پرادراری همراه است، در حالی که سرگیجه و سردرد از علائم فشار خون هستند/ آموزش، آگاهی را به دنبال دارد و فرد آگاه، مسئولیتپذیرتر در قبال سلامتی خود خواهد بود. بر اساس پروتکل کشوری، افراد از ۱۸ سالگی باید سالی یک بار فشار خون خود را کنترل کنند.
محمدحسین فلاحتی، با بیان اینکه با وجود بارشهای اخیر باز هم وضعیت منابع آبی کرمانشاه بهبود چندانی نداشته، اظهار کرد: با وجود بارشها هنوز سراب سبزعلی به عنوان منبع اصلی تامین آب تالاب هشیلان آبدهی ندارد/اگرچه به دلیل بارشها تا حدودی آب درون تالاب جمع شده، اما خروجی از سمت سراب سبزعلی به سمت تالاب هشیلان نداریم/ این احتمال وجود دارد که با ذوب تدریجی برفی که اخیرا باریده، طی هفتههای آتی شاهد دبی مناسب سراب سبزعلی باشیم/سال گذشته نیز سراب سبزعلی تا نزدیک اسفند دبی نداشت و پس از آن دبی سراب مناسب شد و تالاب هشیلان را تغذیه کرد و امیدواریم امسال نیز در هفتههای آینده شاهد بهبود وضعیت سراب سبزعلی و تالاب هشیلان باشیم/ البته تا زمانی که سطح آبهای زیرزمینی در این منطقه پایین باشد، آبدهی سراب سبزعلی چندان قابل توجه نخواهد بود.
حمیدرضا کریمی، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، اظهارکرد: این باند متشکل از ۳۸ متهم است که عنوان اتهامی علیه آنان جعل، کلاهبرداری و زمین خواری است/در جریان تحقیقات از این باند، تعدادی سردفتر، وکیل دادگستری، کارمند ثبت اسناد و کارمند ثبت احوال نیز شناسایی و بازداشت شدهاند/ این باند اقدام به جعل سند ۲۵ قطعه زمین کرده که برآوردهای کارشناسی نشان میدهد ارزش اموال توقیف شده بیش از هزار میلیارد تومان است/تعداد قابل توجهی از اسناد کشف شده فاقد اصالت و مدارک معتبر قانونی است/ این پرونده حجیم و پیچیده شامل حدود ۴۸ جلد و ۹۰۰۰ صفحه مستندات است و برای رسیدگی به جرائم این باند پرونده به دادگاه ارسال شده است/دادستان کرمانشاه اضافه کرد: صدور کیفرخواست برای تمامی متهمان در حدود ۱۰۹ صفحه تنظیم و صادر شده است.
طیفهای مختلفی از مردم میتوانند درگیر کلاهبرداریهای اینترنتی از جمله پیامکهای جعلی شوند چراکه مجرمان سایبری بر روی غفلت مردم حساب میکنند نه توانمندی خودشان، بنابراین کسانی که در حوزههای سایبری توانمندی بالا داشته و هکر هستند، هیچگاه برای مبالغ پایین ریسک خطر جرم را نمیکند و آن چیزی که با آن مواجه هستیم، افرادی هستند که از یک دانش بسیار محدود از حوزه سایبری برخوردارند و برای ارتکاب جرم روی غفلت مردم حساب میکنند/لینکهای ارسال شده برای کاربران حاوی بدافزار و ویروس است و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات گوشی تلفن همراه کاربران ایجاد میکند یا کاربران را به سمت صفحات فیشینگ و خالی کردن حساب بانکی آنان هدایت میکند اما به صورت کلی پیامکهای جعلی دو مشخصه مهم از جمله سرشماره معمولی و وجود لینک در پیام را دارند/درباره شگرد مهندسی اجتماعی مجرمان توضیح داده شده که مجرمان بررسی میکنند که اذهان مردم روی چه موضوعی تمرکز دارد و سپس همان را به عنوان شگرد اجتماعی خود استفاده میکند. در مرحله بعد پیامک ارسال میشود و با دریافت کننده با کلیک روی لینک و ورود به یک صفحه جعلی در نهایت به نصب یک نرم افزار موبایلی هدایت میشود.
سرهنگ "مهدي جعفري" اظهار داشت: با فعاليت سامانه بارشي اخير، شاهد بارش نسبتا سنگين برف در نقاط مختلف استان کرمانشاه بوديم که اين بارش در گردنه ها، جاده هاي کوهستاني و نقاط سردسير نمود بيشتري داشت/بارش برف باعث لغزندگي جاده ها و در بعضي مواقع انسداد محورهاي فرعي و روستايي و کندي عبور و مرور خودروها شد، با اين حال و با حضور گسترده نيروهاي پليس راه و راهداري که در حالت آماده باش کامل بودند، نسبت به برقراري امنيت ترافيکي و عمليات برف روبي اقدام و با نمک پاشي هاي صورت گرفته خوشبختانه در حال حاضر همه محورهاي اصلي و فرعي باز و تردد در آن ها جريان دارد/با توجه به بارش سنگين برف در محورهاي مواصلاتي شهرهاي اورامانات تردد در اين محورها خصوصا مسير روانسر به پاوه و باينگان و بالعکس، تنها با زنجير چرخ امکان پذير است/شهروندان و رانندگان اين موضوع را مدنظر داشته باشند که از ابتداي طرح زمستاني تا پايان آن (25 آذر لغايت 25 اسفند) همراه داشتن زنجير چرخ الزامي است و در غير اينصورت از تردد آن ها جلوگيري به عمل خواهد آمد/ از شهروندان تقاضا می کنیم تا از ترددهاي غيرضروري با توجه به برفي و لغزنده بودن جاده ها خودداري کنند و در صورت الزام به سفر، قبل از حرکت از طريق شماره 141 مرکز مديريت راه ها ويا شماره 110 مرکز فوريت هاي پليسي از آخرين وضعيت راه ها و محورهاي مواصلاتي مطلع شوند.
دکتر مریم میرزاده ، با بیان اینکه نیاز به خون محدود به زمان یا مناسبت خاصی نیست، گفت: اهدای خون سادهترین و در عین حال مؤثرترین راه برای نجات جان بیماران تالاسمی، هموفیلی، مصدومان حوادث و بیماران بستری در مراکز درمانی است/ از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردهاند که از این تعداد، حدود ۴۸ هزار نفر موفق به اهدای خون شدهاند/افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون میتواند نقش مهمی در پایداری ذخایر خونی استان داشته باشد/با نزدیک شدن به فصل سرما و همچنین ماه مبارک رمضان، افزایش مراجعات مردمی برای اهدای خون ضروری است تا مراکز درمانی با کمبود مواجه نشوند/ همراه داشتن کارت ملی هنگام مراجعه، فرآیند پذیرش و اهدای خون را تسهیل میکند.
ناصر حسینی گفت: بر اساس آمارهای ثبتشده، طی ۲۴ سال گذشته بیش از ۴۳۰ هزار مترمکعب گاز در استان کرمانشاه مصرف شده و در روزهای اخیر نیز شاهد افزایش قابل توجه مصرف هستیم؛ بهطوریکه مصرف گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد و نسبت به روز گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است/ این میزان افزایش مصرف، شرایط شبکه گازرسانی را با چالش مواجه کرده است، در حال حاضر برخی از شبکههای گازرسانی در استانهای شمالی کشور با افت فشار روبهرو شدهاند و اگر این روند مصرف ادامه یابد، امکان بروز افت فشار در سایر استانها از جمله کرمانشاه نیز وجود دارد/ بهمنظور حفظ پایداری شبکه گاز خانگی، طی ۴۸ ساعت آینده بسیاری از واحدهای صنعتی استان با محدودیت مصرف یا قطع موقت گاز مواجه خواهند شد و این محدودیتها در برخی واحدهای تولیدی، بهویژه صنایع غذایی، بهصورت کنترلشده اعمال میشوداز تمامی صنعتگران و واحدهای صنعتی استان و کشور درخواست داریم در پنج روز آینده با کاهش مصرف گاز، شرکت گاز را در تأمین پایدار گاز بخش خانگی یاری کنند.
علی مظاهری ، با اشاره به برپایی اولین مرحله اردوی تیم ملی بوکس بزرگسالان کشورمان، اظهار کرد: باتوجه به قهرمانی تیم کرمانشاه در رقابتهای قهرمانی کشور، هفت دعوتی(شش ورزشکار و یک مربی) از استان به این مرحله از اردوی تیم ملی داشتیم/محمد امین کریمی در وزن ۶۰ کیلوگرم، مهدی امیری در وزن ۶۵ کیلوگرم، محمدپارسا حسن خانی در وزن ۷۰ کیلوگرم، ماردین فریدونی در وزن ۷۵ کیلوگرم، پارساناجی در وزن ۹۰ کیلوگرم و امیررضا ملک خطابی در وزن مثبت ۹۰ کیلوگرم به عنوان ورزشکار و محمدرضا قارونی به عنوان مربی از کرمانشاه به اردوی تیم ملی بوکس دعوت شدهاند/ پس از سالها این برای اولین بار است که این تعداد دعوتی از کرمانشاه در اردوی تیم ملی داریم که نشان میدهد که بوکس کرمانشاه به روزهای اوج خود نزدیک شده است/ اواسط دهه ۸۰ از ۱۰ وزن اعزامی تیم ملی به مسابقات، پنج وزن آن از کرمانشاه بود که امیدواریم دوباره به همان روزها بازگردیم/ هرچند ملاک دعوت شدهها به اردوی تیم ملی باید شرکت در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی باشد، اما متاسفانه برخی دعوت شدهها کسانی هستند که در این مسابقات شرکت نکردهاند و مصدوم هم نبودهاند.
بهرام درویشی در جلسه سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه، اظهار کرد: عملا هفت ماه از سال آبی را با احتساب سه ماه تابستان که بارشی نداریم، از دست دادهایم، در حالی که بارش قابل توجهی در استان به ثبت نرسیده است/تنها در ماههای بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت امکان وقوع بارندگی را داریم، حتی اگر در این ماهها نیز بارندگی مناسب باشد، باز هم کمبارشی امسال جبران نخواهد شد/ وضعیت منابع آبی در استان نگران کننده است با گذشت چند ماه از سال آبی، سدهای کرمانشاه ورودی چندانی نداشته است/برخی سدهای استان که تامینکننده آب شرب هستند، وضعیت مناسبی بلحاظ ذخیره آب ندارند/ کل بارندگی رخ داده در شرق استان کرمانشاه از ابتدای سال آبی جاری را حدود ۳۵ میلیمتر اعلام کرد و یادآور شد: حوضه آبریز کرخه اکنون وضعیت مناسبی ندارد/در محدوده اسلامآبادغرب و شیان نیز کاهش حدود ۹۸ درصدی ورودی سدها را داشتهایم.