یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20835 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

تلاش برای جهش تولید در دیم زارهای کرمانشاه /طرح های راکد و بحران زده کشاورزی باید فعال شوند مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟ یک روانپزشک نسبت به مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور هشدار داد آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟ عملیات نجات خودروی گرفتارشده با ۶ نفر سرنشین آن از رودخانه زمکان در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

نجات اقتصاد نخود با پیگیری نماینده کرمانشاه
09 دی 1402 - 12:53
شناسه : 291331
0
اختصاصی طلوع؛ طلوع‌‌کرمانشاه : چندی قبل بلای ممنوعیت صادرات به جان محصول نخود افتاد، محصولی که کرمانشاه پیشتاز در تولید آن است و اغلب جز استان‌های اول از نظر تولید نخود است/در ۱۹شهریور ماه امسال وزارت جهاد کشاورزی از طریق بخشنامه‌ای، ممنوعیت صادرات نخود را به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد/این موضوع موج گسترده‌ای از نگرانی را بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول نخود ایجاد کرد، خصوصا کشاورزان نخودکار که معیشت آنها به این موضوع بستگی داشت و ممنوعیت صادرات می‌توانست به شدت قیمت این محصول را با افت مواجه کرده و به ضرر هزاران کشاورز نخود کار باشد/پیگیری‌ها برای عدم اجرای این ممنوعیت از سوی شورای ملی نخود آغاز شد و دکتر محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم‌شریف کرمانشاه، اولین کسی بود که همگان برای جلوگیری از اجرای این بخشنامه دست به دامن وی شدند زیرا ایشان از حامیان همیشگی بخش کشاورزی است و در دوره حضور وی در کمیسیون کشاورزی مجلس، تصمیمات بسیار بزرگ و تحول آفرین برای بخش کشاورزی اخذ شده است/نائب رئیس اتاق بازگانی کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به رتبه اول استان کرمانشاه در تولید نخود، صادرات این محصول برای کرمانشاه اهمیت دو چندانی دارد/در نهایت این پیگیری‌ها نتیجه دادو ۱۰ آبان ماه خبر خوش لغو ممنوعیت صادرات نخود رسما از سوی رئیس شورای ملی نخود در خبرگزاری ها اعلام شد/اگر پیگیری‌های دکتر رشیدی نبود مازاد تولید حدود ۲۰۰ هزار تنی نخودی که در کشور داریم امکان صادرات پیدا نمی‌کرد و نه تنها به ضرر اقتصاد کشور و خود محصول نخود بود و بازارهای صادراتی این محصول ارزشمند از دست می‌رفت بلکه مهمتر از همه معیشت کشاورزان نخودکار که تعداد قابل توجهی از آنها در کرمانشاه هستند با خطر جدی مواجه می‌شد.
نویسنده : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

ممنوعیت‌های ناگهانی صادرات محصولات کشاورزی معضلی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی با آن مواجه هستند و هر بار کوچکترین چالشی در تنظیم بازار داخلی ایجاد می‌شود اولین اقدامی که صورت میگیرد ممنوعیت صادرات است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع، چندی قبل بلای ممنوعیت صادرات به جان محصول نخود افتاد، محصولی که کرمانشاه پیشتاز در تولید آن است و اغلب جز استان‌های اول از نظر تولید نخود است.

در ۱۹شهریور ماه امسال وزارت جهاد کشاورزی از طریق بخشنامه‌ای، ممنوعیت صادرات نخود را به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد.

این موضوع موج گسترده‌ای از نگرانی را بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول نخود ایجاد کرد، خصوصا کشاورزان نخودکار که معیشت آنها به این موضوع بستگی داشت و ممنوعیت صادرات می‌توانست به شدت قیمت این محصول را با افت مواجه کرده و به ضرر هزاران کشاورز نخود کار باشد.

پیگیری‌ها برای عدم اجرای این ممنوعیت از سوی شورای ملی نخود آغاز شد و دکتر محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم‌شریف کرمانشاه، اولین کسی بود که همگان برای جلوگیری از اجرای این بخشنامه دست به دامن وی شدند زیرا ایشان از حامیان همیشگی بخش کشاورزی است و در دوره حضور وی در کمیسیون کشاورزی مجلس، تصمیمات بسیار بزرگ و تحول آفرین برای بخش کشاورزی اخذ شده است.

پیگیری‌ها برای جلوگیری از اجرای این بخشنامه طی ماه‌های شهریور و مهر از سوی دکتر رشیدی ادامه داشت.

نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ابتدا در جلسه علنی مجلس در تاریخ ۲۲ شهریور و کمی بعد از این بخشنامه خطاب به وزیر کشاورزی درباره ممنوعیت صادرات محصول نخود تذکر داد.

وی افزود: صادرات نخود را وزارت جهاد کشاورزی متوقف کرده است در حالی که  هشت استان خصوصا کرمانشاه، پایه کشاورزی آن ها بر پایه نخود است.

دکتر رشیدی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات نخود ارتزاق کشاورزان و مردم این مناطق را دچار مشکل می‌کند، تاکید کرد: لذا لازم است که موانع صادرات برطرف شود.

پیگیری‌های وی برای حمایت از معیشت نخودکاران به تذکر به وزیر جهاد کشاورزی محدود نشد و با پیگیری ایشان، نشستی در کمتر از بک ماه بعد ( اوایل دهه سوم مهر) با حضور عالی ترین رتبه مقام بخش کشاورزی کشور یعنی وزیر جهاد کشاورزی و همچنین رئیس شورای ملی نخود برگزار شد که دکتر رشیدی در این نشست نقش محوری داشت.

در این دیدار که با حضور ناصر مرادی نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه و رئیس شورای ملی نخود ایران در دفتر وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد در رابطه با رفع ممنوعیت صادرات نخود بحث و گفت‌وگو انجام شد.

رئیس شورای ملی نخود نیز بارها در جلسات و مصاحبه‌های خود نقش مهم دکتر رشیدی در پیگیری‌ها برای رفع ممنوعیت صادرات نخود را اذعان کرد.

ناصر مرادی با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر کشاورزی در رابطه با تداوم روند صادرات نخود، گفت: وزیر قول مساعد در خصوص پیگیری و رفع مشکل مذکور را دادند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا با همراهی دکتر محمد رشیدی عضو هیأت رئیسه و نماینده مردم‌ شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در دفتر محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی حضور یافتیم، وزیر قول مساعد در خصوص پیگیری و رفع مشکل مذکور را دادند.

نائب رئیس اتاق بازگانی کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به رتبه اول استان کرمانشاه در تولید نخود، صادرات این محصول برای کرمانشاه اهمیت دو چندانی دارد .

در نهایت این پیگیری‌ها نتیجه دادو ۱۰ آبان ماه خبر خوش لغو ممنوعیت صادرات نخود رسما از سوی رئیس شورای ملی نخود در خبرگزاری ها اعلام شد.

اگر پیگیری‌های دکتر رشیدی نبود مازاد تولید حدود ۲۰۰ هزار تنی نخودی که در کشور داریم امکان صادرات پیدا نمی‌کرد و نه تنها به ضرر اقتصاد کشور و خود محصول نخود بود و بازارهای صادراتی این محصول ارزشمند از دست می‌رفت بلکه مهمتر از همه معیشت کشاورزان نخودکار که تعداد قابل توجهی از آنها در کرمانشاه هستند با خطر جدی مواجه می‌شد.

حالا امید آن می‌رود که به یُمن حمایت‌های دکتر رشیدی، صادرات نخود کشور امسال رکود بزند و به حدود ۹۰ هزار تن هم برسد.

تنها در استان کرمانشاه سطح زیر کشت محصول نخود حدود ۱۶۰ هزار هکتار بوده و در سال زراعی گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن نخود در کرمانشاه تولید شده است و از همین رو کرمانشاه بزرگترین تولیدکننده نخود کشور به شمار می رود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.