یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 12 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20884 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

همچنان سوءمدیریت در کرمانشاه قربانی می‌گیرد/تحقق تعهد اشتغال‌ شرط لازم اما ناکافی! «نداشتن بودجه» بدترین سخنی ست که بر زبان می آید/ باید هرمیزان‌بودجه به همان اندازه رفاه بیاورد  مدیران ۳۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی ایران به کرمانشاه سفر می‌کنند رابطه بیماری‌های دهان و دندان با سرطان سامانه بارشی جدید در راه کرمانشاه «مصری» و «رنجبر» منتخب مردم کرمانشاه در مجلس شدند تخلفات فضای مجازی در کرمانشاه مورد رصد قرار می گیرد اگر این نشانه ها را روی انگشتانتان دارید یعنی فشارخون شما بالاست پایان مهلت تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم کشتار غیرمجاز دام‌در منطقه اورامانات بیشتر دیده می‌شود جهانبخش امینی:برای کاهش هزینه‌های درمانی برنامه دارم/پیگیر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی هستم پلمب ۲۰آرایشگاه متخلف زنانه در کرمانشاه /انجام امور مربوط به پزشکی در آرایشگاه ها ممنوع است کرمانشاه می‌تواند پایگاه اتومبیلرانی غرب کشور شود تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه چقدر استاندارد است؟ کلانشهردرمانده برای رسیدن به توسعه/ فوریت گرایی ضدتوسعه شهری است باید شرایط زندگی آسان برای معلولان و بیماران خاص فراهم شود ۹۶۵ زائر کرمانشاهی راهی حج تمتع می‌شوند ثبت نام از متقاضیان شرکت در آزمون ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره آغاز شد تولید و توزیع ۶۰۰ هزار نشا‌ء گُل‌فصلی در کرمانشاه دعوت پایگاه بسیج ادارات شهید بهشتی دادگستری کرمانشاه برای حضور در مراسم معنوی سالروز عملیات غرور آفرین بازی دراز

افت معدل، حاصل ضعف سیستم آموزشی یا کم کاری دانش آموزان کرمانشاهی؟
21 دی 1402 - 12:27
شناسه : 291539
2
طلوع‌‌کرمانشاه : به گزارش پایگاه خبری طلوع، تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان سراسر کشور در بازه زمانی ۴ ساله یعنی در فاصله خرداد ۹۸ تا خرداد سالجاری با اُفت شدیدی همراه بوده است، بر اساس همین آمار میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان علوم انسانی در امتحانات نهایی خرداد امسال ۸.75 اعلام شد که طبق برآوردها 2نمره نسبت به دوره قبل کاهش یافته است. این نتیجه البته با تقریب کمتری برای دو رشته ریاضی و علوم تجربی نیز صدق می کند/از نگاه دیگر تقسیم بندی استانها با رنگینک های 5گانه نشان می دهد که افت معدل ارتباط دو سویه ای با برخوردار بودن یا نبودن استانها از شرایط مطلوب اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی داشته است/دراین بین استان کرمانشاه با عدد 9و20 صدم در سطح متوسطی قرار گرفته و شرایط موازی با استانهای همجوار خود مثل ایلام، لرستان و کردستان دارد/معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کرمانشاه در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت:این افت تحصیلی که تقریبا برای همه کشور بوجود آمده، حبابی است بین واقعیت و آنچه اتفاق افتاده است/مفتون معلم برگزیده کشور به طلوع کرمانشاه گفت:فکر نمی کنم افت تحصیلی بچه های ما فقط حاصل چند ساله اخیر کرونا باشد، ما یک سری ضعف ها در حوزه آموزش داریم که طی سالهای سال نادیده گرفته شده است.
نویسنده : لیلاسعدوندی منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان سراسر کشور در بازه زمانی ۴ ساله یعنی در فاصله خرداد ۹۸ تا خرداد سالجاری با اُفت شدیدی همراه بوده است، بر اساس همین آمار میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان علوم انسانی در امتحانات نهایی خرداد امسال ۸.۷۵ اعلام شد که طبق برآوردها ۲نمره نسبت به دوره قبل کاهش یافته است. این نتیجه البته با تقریب کمتری برای دو رشته ریاضی و علوم تجربی نیز صدق می کند.

به دنبال این رخداد معاون وزیرآموزش و پرورش در سخنانی این نتیجه را حاصل تغییر رویکرد و نگرش وزارتخانه در نحوه سنجش سوالات دانست و از گذار حافظه محوری به آموزش مفهومی و عمیق سخن راند.

این سخن گرچه با مفاهیم آموزشی سازگار می آمد اما شائبه ای را برانگیخت که آیا حالا که قرار است نگاه آموزش و پروش به نحوه سنجش سوالات تغییر کند، شرایط آموزشی و نحوه تدریس معلمان در مدارس متوسطه دوم تا چه میزان با مفهومی شدن تدریس همخوانی دارد و آیا این سطح از ارتقاء در نحوه تدریس و آموزش مدارس کشور ایجاد شده است؟

از نگاه دیگر تقسیم بندی استانها با رنگینک های ۵گانه نشان می دهد که افت معدل ارتباط دو سویه ای با برخوردار بودن یا نبودن استانها از شرایط مطلوب اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی داشته است.

دراین بین استان کرمانشاه با عدد ۹و۲۰ صدم در سطح متوسطی قرار گرفته و شرایط موازی با استانهای همجوار خود مثل ایلام، لرستان و کردستان دارد.

کاهش معدل مختص کرمانشاه نیست، تلاش می کنیم شرایط تغییر کند

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کرمانشاه در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت:این افت تحصیلی که تقریبا برای همه کشور بوجود آمده، حبابی است بین واقعیت و آنچه اتفاق افتاده است.

“ماشاء اله پروین” در حالیکه تصحیح الکترونیکی را یک کار ارزشمند و تحولی در سیستم آموزش و پرورش کشور دانست افزود: با این روش حق به حق دار می رسد و دیگر اشتباه معلم در نمره دهی پیش نمی آید، چون برگه های امتحانی توسط دیگر استانها تصحیح می شود و به طبع این کار سطح دقت مصحح را بالا می برد.

وی توضیح داد: پیشتر شرایط به گونه ای بود که معلم ها نگاه منطقه ای به بچه ها داشتند و با دید بازتر و رئوفانه تری برگه ها را تصحیح می کردند، حالا اما این شرایط کاملا تغییر کرده و هیچ معلمی برگه امتحانی دانش آموز خودش را تصحیح نمی کند.

پروین گفت: این روش معایب و محاسنی دارد، حسنش آن است که دقت تصحیح بالا می رود و جایی برای ارفاق نمی ماند، اما خب این کار معدل بچه ها را در سراسر کشور پایین آورد، عددی که به نظر می رسد واقعی تر از نتایج سالهای قبل است.

او در پاسخ به این سوال که آیا تغییر نگرش آموزش و پرورش شوک نچسبی را به جامعه دانش آموزی کشور وارد کرده و آیا زیر ساخت ها برای این تغییر نگرش آماده بوده است یا خیر گفت: قبول دارم که باید معلم ها و بچه ها آموزش می دیدند تا آمادگی این چالش را داشته باشند، ما باید در این زمینه برنامه ریزی کنیم. به همین منظور در کرمانشاه یک دوره آموزشی برای تمام مدیران متوسطه دوم گذاشتیم و کارگاه توانمند سازی برگزار کردیم تا سطح آموزش از حافظه محوری به آموزش مفهومی حرکت کند.

وی تصریح کرد: ازآنجا که خرداد سال آینده علاوه بر پایه دوازدهم معدل پایه ۱۰ و ۱۱ هم در پذیرش کنکور موثر واقع میشود، قطعا شاهد چنین افتی برای ۲ پایه دیگر نیز خواهیم بود که از حالا باید برایش برنامه بریزیم و آمادگی کسب کنیم.

پروین درحالیکه وضعیت برخی شهرهای استان را به نسبت دیگر مناطق محروم، مطلوب تر ارزیابی کرد گفت: ما در شهرهای بزرگ و برخوردارتر عدد مطلوبی داشتیم و هرچه منطقه محروم تر شد معدل بچه ها پایین آمد، هرچند این قضیه استثناء هم داشت، مثلا بچه های شهر حمیل عدد خیلی خوبی داشتند که ما را شگفت زده کرد.

او همچنین افزود: دانش آموزان استان به ترتیب بیشترین افت معدل را در رشته انسانی و ریاضی داشته اند و شرایط بچه های تجربی بهتر بوده است.

پروین در خصوص عوامل تاثیر گذار بر افت معدل بچه ها اظهار کرد: اگر سونامی کرونا را کنار بگذاریم که در جای خود بیشترین ضربه را به سیستم آموزشی کشور زد، باید بگویم چگونگی تدریس معلم، اعتیاد دانش آموزان به فضای مجازی، شرایط اقتصادی و فرهنگی خانواده ها و مهم تر از آن خود دانش آموز تاثیر غیرقابل انکاری بر حصول این نتیجه داشته است.

او درحالیکه به اقتصاد نامطلوب بسیاری از خانواده های کرمانشاهی اشاره کرد افزود: در چنین شرایطی نمی شود از دانش آموز انتظار داشت خوب درس بخواند، از طرفی این روزها بچه های ما بی انگیزه شده اند و خیل جمعیت تحصیل کرده بیکار در استان، پیش بینی آینده موفق را برای آنها غیر ممکن کرده است.

پروین درخاتمه ضمن آنکه اظهار امیدواری کرد با همراهی مدیران، معلمان و خانواده ها شرایط بهتری پیش روی دانش آموزان استان باشد گفت: ما برای ارتقاء، نیاز به آموزش کیفی تر داریم و این شرایط جز با همراهی معلم و دانش آموز مهیا نمی شود، ما نیز به عنوان مسئول باید تلاش کنیم تا سیستم آموزشی استان ارتقاء یافته و نتیجه مطلوب تری از نحوه آموزش ها بگیریم.

همه چیز به سیستم آموزشی غلط منتهی می شود

او در انتها به موضوع مهمی اشاره کرد، “ارتقاء سیستم آموزشی” این همان نکته ای است که “جهاندار مفتون” معلم برگزیده کشور و استان با ۳۳ سال سابقه تدریس به آن می پردازد.

مفتون به طلوع کرمانشاه گفت: فکر نمی کنم افت تحصیلی بچه های ما فقط حاصل چند ساله اخیر کرونا باشد، ما یک سری ضعف ها در حوزه آموزش داریم که طی سالهای سال نادیده گرفته شده است.

وی توضیح داد: آغاز این مشکلات عدم سختگیری و شایسته سالاری در انتخاب معلم است، کما اینکه کلاسهای تابستانی هم عملا برای بچه های ضعیف تر کارایی ندارد و نمره هایی که مبادله می شود واقعی نیست.

مفتون نتیجه این شرایط را بالا آمدن دانش آموزان با پایه های ضعیف دانست و افزود: وقتی کنترلی روی سطح آموزش نباشد و امتحان استاندارد در مدارس برگزار نشود نتیجه چیزی می شود که امسال شاهدش بودیم.

او البته به یک نکته مهم نیز اشاره کرد، “تلاش مدارس برای حفظ امتیاز در منطقه”، موضوع مهمی که باعث می شود تا مدیران معلم ها را ترغیب به سخت گیری کمتر در تصحیح امتحانات کنند!

این رفتار اما نتایج ناخوشایندی برای دانش آموز دارد و باعث می شود تا با سطح کمتری از اطلاعات و آموخته های درسی به کلاس بالاتر برود!

عدم اجرای برنامه های کیفی و تخصصی، دغدغه مند نبودن برخی مسئولان، استفاده نکردن از وسایل کمک آموزشی در مدارس و موج بی انگیزگی معلم ها، نکته هایی است که مفتون به اشاره کرد و افزود: تا زمانی که برنامه ریزی نکنیم و ارتقاء آموزش را از سطوح پایین تر شروع نکنیم شرایط تغییر نمی کند.

او توصیه کرد، آموزش و پرورش استان سرمایه گذاری را مختص سال آخری ها ندانسته و آنرا از دوره های پایین تر و متوسطه اول شروع کند تا همه چیز پایه ای، دقیق، درست و علمی پیش برود و نتایج بلند مدت و ماندگاری برای استان داشته باشد.

گزارش از لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.