شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20835 تعداد نوشته های امروز : 6×

آخرین خبرها

تلاش برای جهش تولید در دیم زارهای کرمانشاه /طرح های راکد و بحران زده کشاورزی باید فعال شوند مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟ یک روانپزشک نسبت به مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور هشدار داد آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟ عملیات نجات خودروی گرفتارشده با ۶ نفر سرنشین آن از رودخانه زمکان در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست
07 فروردین 1403 - 17:28
شناسه : 292603
0
طلوع‌‌کرمانشاه : تئاتر استانها با تمام فراز و نشیب هایش، ارزش و اهمیت و جایگاهش ، و گستره وسیع جغرافیایی اش که جمع بی شماری از خانواده تئاتر ایران را تشکیل می دهد؛ هنوز هم قصه یِ پر غصه ایست، به ویژه در حوزه " حمایت در تولید آثار نمایشی در طول سال های رفته چنان بی رحمانه در زمینه حمایت، با آن برخورد کرده اند که بدل شده به مظلومی که داشته های غنی فرهنگی اش هرگز به چشم نمی آید؛ با اگر می آید ، گذرا و به سادگی از آن گذر کرده و می کنند.
پ
پ

 

همه مدیران و مسئولین فعلی حوزه فرهنگ و هنر باید مکث کوتاهی کنند و ببینند در دو سه سال اخیر برای تئاتر استان ها چه کرده اند؟ البته من به عنوان عضوی از جامعه تئاتر استانها می توانم به پاسخ این سوال کمک کنم: ” عملا هیچ کاری نکرده اند”.

نمی خواهم در این یاداشت کوتاه به تفاوت و تقابل تئاتر پایتخت و استانها بپردازم؛ چرا که به گمانم تئاتر پایتخت جزئی از یک کلیتی بنام تئاتر ایران است. اما متاسفانه مدیران و متولیان فرهنگ و هنر در تمام دهه های گذشته تا امروز به گونه ای رفتار کرده اند که این مرزبندی را پر رنگ کرده و عملا تفاوت عمیق قائل شدند تا جایی که بودجه تئاتر کشور رسما برای پایتخت هزینه می شود و این نکته عجیب و شگفت انگیزی است!!!

روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی بهانه ایست برای ارائه یک مطالبه جدی از مدیران فرهنگی کشور با یک عنوان ساده: “تئاتر استان ها را نجات دهید.”
مطلوب ترین راه در زمانه اکنون و بر اساس تجربه ها ، ایجاد ” سازمان تئاتر” است تا شاید مرحمی بر درمانِ این زخم عمیق باشد.

این کمترین حق جامعه تئاتری استانهاست که از بودجه تئاتر مملکت استفاده کنند. برای اینکه از این وضعیت بغرنج دور شویم تا شاید بودجه سازمان تئاتر ، تئاتر استانها را از منظر تولید و حمایت از تولید نجات دهد.
حالا که حرکت های جهادی در اولویت فعالیت های فرهنگیِ کشور است ، پس “جهادی” سازمان تئاتر را تاسیس کنید. شاید با تاسیس چنین سازمانی از شرایط وخیم امروز در حمایت از تولید بیرون آییم و حداقل منِ در غرب کشور برسم به این مطلب که ذره ای از این ثروتی که در آب و خاک کرمانشاه نهفته است، به فرهنگ و هنر و به ویژه به تئاتر می رسد.
همواره یادمان باشد که زیر بنای یک جامعه خوب از هر منظری، ” فرهنگ” است و تئاتر رکن اصلی یک جامعه فرهنگ مدار.

روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی بر همه هنرمندان این عرصه در سراسر کشور ، به ویژه خانواده تئاتر استان کرمانشاه خجسته باد.
محمدرضا درند
مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.