شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

نوروزی خاطره انگیز با سفر به کهن ترین تمدن ایران زمین/  کنگاور شهری به وسعت تاریخ/ از خروش سراب ماران تا نیایشگاه الهه آرتمیس
21 اسفند 1396 - 9:11
شناسه : 6042
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

دیار ناهید به عنوان سرزمین تمدن های دیرین زاگرس و با قدمتی هشت هزار ساله موقعیت بسیار مناسبی برای گردش در تعطیلات نوروز است.

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه، کنگاور از قدیمی‌ترین حوزه‌های تمدنی ایران است که براساس یافته‌های باستان‌شناسان سابقه سکونت در آن به ۸ هزار سال می‌رسد. برای نخستین بار در متون آشوری شهر کنگاور با نام «کن کبیر» خوانده شده است و در دیگر منابع تاریخی با نام‌های مختلفی همچون کان گوهر، کنکوبار و کنکور از این شهر یاد‌شده است.

جاذبه‌های گردشگردی هر منطقه به واسطه داشته‌های آن منطقه تعریف می‌شود و با توجه به موقعیت و توانمندی‌های شهرستان کنگاور، زمینه گردشگری طبیعی و فرهنگی و زیرمجموعه‌های آنها وجود دارد.۱۱۶ اثر تاریخی ثبت شده ملی در شهرستان کنگاور از دوران مادها، هخامنشیان، ساسانیان، صفویه، اشکانیان و قاجاریه بازتابی از فرهنگ و تمدن ایرانیان را به نمایش گذاشته است.

 

معبد آناهیتا

ایزدور خاراکسی در سال ۳۷ میلادی از کنگاور عبور کرده و از این شهر با نام «کنکبار» یاد کرده است همچنین از معبدی در این شهر برای نیایش الهه آرتمیس یاد می‌کند. شاید شهرت کنگاور از آغاز تا امروز به دلیل سنگی است که پیش از اسلام بر فراز صفه‌ای در مرکز این شهر بنا شده است و به نام معبد آناهیتا شهرت یافته است. این معبد که یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ملی کشور محسوب می‌شود در داخل شهر کنگاور با مصالح سنگ لاشه، بلوک‌های سنگی تراش خورده و ملات گچ نیم کوب ایجاد شده است. مورخان آن را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته‌اند. آناهیتا ایزد بانوی آب‌های روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است. عده‌ای از محققان این بنا را کاخی ناتمام معرفی کرده‌اند که خسرو پرویز پادشاه ساسانی برای همسرش شیرین ساخته است. برخی نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و عده‌ای از مورخان این معبد را به دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می‌دهند.

 

پل تاریخی کوچه

پل «کوچه» در ۱۲ کیلومتری شهرستان کنگاور بر سر راه جاده کنگاور به تویسرکان ‌در‌ کنار روستای کوچه و روی رودخانه خرم رود ساخته شده است.‌تاریخ ساخت این پل به دوره صفویه و زمان شاه عباس بر می‌گردد، مصالح به کار رفته در این پل عموما آجر و گچ و قلوه سنگ است و ۵چشمه طاق از نوع جناغی دارد. روزگاری به دلیل حجم زیاد رودخانه پایه‌های زیرین پل، محافظ و در واقع مهار‌کننده جریان تند آب بود که اکنون به دلیل خشکی کامل رودخانه کاملا نمایان است.

 

گودین تپه

این تپه در ۱۲ کیلومتری جنوب‌شرقی کنگاور و یک کیلومتری شهر گودین قرار دارد، این تپه تاریخی را نخستین بار در سال ۱۹۶۵ میلادی برابر با ۱۳۴۴ هجری شمسی دکتر کایلریانگ کانادایی حفاری کرد. این تپه هفت‌لایه تاریخی دارد و آثار به‌دست آمده از آن حکایت از استقرار طولانی و تقریبا بی‌وقفه از اواسط هزاره ششم پیش از میلاد است. جدیدترین طبقه آن مربوط به دوران اسلامی و قدیمی‌ترین طبقه متعلق به اواخر دوره نوسنگی است. آثار به دست آمده در این تپه شامل کاسه‌های سفالی اتاق‌های متعلق به دوران ماد، ستون‌های چوبی با پایه‌های سنگی و الواح سنگی است که از داد و ستد این منطقه با منطقه شوش در آن زمان حکایت‌ دارد. از دیگر جاذبه‌های این شهرستان می‌توان به خانه ساری اصلانی، حمام بزرگ و حمام توکل اشاره کرد.

 

امامزاده سید جمال الدین(ع)

امامزاده سید جمال الدین(ع) در روستای هدف گردشگری فش در ۱۵ کیلومتری شمال غربی کنگاور واقع شده است. امامزاده سید جمال‌الدین(ع) از نوادگان امام صادق(ع) است، این امامزاده در کنار قبرستان قدیمی واقع شده، به‌طوری که تعدادی سنگ قبر متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری قمری نیز در آن محل یافت شده است. این آثار تنها گوشه‌ای از زیبایی‌ها و تاریخ باستان این شهرستان است که هر ساله تعداد زیادی از تاریخ دوستان را به سمت خود جذب می‌کند. روستاهای کنگاور هم آب و هوایی بسیار مطلوب دارند که وجود سراب‌های متعدد بیانگر این ادعاست.

 

روستای هدف گردشگری فش

روستای فش یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه، از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگاور است. با توجه به قدمت بنای زیارتگاه امامزاده سید جمال‌الدین بن جعفر صادق(ع) و نوشته‌هایی به خط کوفی بر روی سنگ قبرهای گورستان قدیمی روستا می‌توان پیشینه تاریخی روستای فش را به قرون گذشته مرتبط دانست. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستا، سراب زیبای فش است که در نزدیکی روستا قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند جنگلی، گل‌ها و گیاهان خودرو فرا گرفته است. این سراب در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان یک اثر گردشگری به ثبت رسیده است.

 

سراب های کنگاور

سراب «کبوتر لانه» در غرب کنگاور با تشکیل رودخانه کبوترلانه در پایاب خود واقع شده و یکی از نقاط تفریحی دام نه روستای کبوتر لانه به حساب می‌آید. «سراب ماران» در محل کوه مشرف بر سراب ماران و به فاصله ۳۰ متری از ضلع شمال شرقی سراب تپه‌ای

طبیعی قرار دارد این تپه در دامنه جنوبی ارتفاعات متمرکز است که در میان این بقایا علاوه بر سفال، تعدادی سنگ‌های ترشدار مکعبی شکل (مشخصه آجرهای ساسانی) در محل پراکنده و قابل مشاهده است.
از سوی دیگر این محل چشم‌انداز بسیار زیبایی مشرف بر دشت زیبای دهلر دارد که فضای سبز و آثار تاریخی زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر آن داده است. سوغات‌های این منطقه نیز شامل گلیم، صنایع چوبی معرق و منبت، سازهای سنتی همانند تنبور و سه تار است. زبان و گویش مردمان شهرستان کنگاور فارسی محلی، کردی، لری و ترکی ملایری است. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی سرزمین کهن کنگاور مثلثی غنی و گرانمایه را ترسیم و خلق کرده‌اند که می‌توان وزن محور گردشگری‌اش را به‌عنوان دروازه ورود گردشگری غرب کشور قلمداد کرد.

 

امامزاده ابراهیم(ع)

بقعه مبارکه امامزاده ابراهیم(ع) در مرکز شهرستان کنگاور و ضلع شمال غربی معبد آناهیتا واقع شده است. امامزاده ابراهیم(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) است، آستان مقدس این امامزاده در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی بر اثر زلزله‌ به‌طور کلی تخریب شد و تنها سردر‌ ورودی آن باقی‌ ‌ماند که بعدها مرمت و طبق نقشه‌های قبلی بازسازی شد.

 

امامزاده باقر بهاءالدین(ع)

بقعه مبارکه امامزاده باقر (بهاءالدین)(ع)، در ابتدای ورودی شهر گودین و در کنار تپه تاریخی گودین واقع شده و از نوادگان امام باقر(ع) است. هر ساله آستان مقدس امامزاده باقر(ع) پذیرای زائران زیادی از اطراف شهرستان و نیز استان‌های دیگر است و با توجه به اینکه در کنار تپه تاریخی گودین واقع شده، دارای دو جاذبه همزمان تاریخی و مذهبی است.

گزارش از مجید رحمتی

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.