براساس گزارش گمرک استان، از مجموع صادرات کالا از گمرکات استان کرمانشاه در سال گذشته، گمرک پرویزخان با صادرات ۹۹۵ میلیون و ۵۵۵ هزار دلار کالا به وزن ۲ میلیون و ۸۷۷ هزار تن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و گمرک خسروی با صادرات ۹۵۶ میلیون و ۴۵۴ هزار دلار کالا به وزن یک میلیون و ۹۹۸ هزار تن در جایگاه دوم و گمرک سومار با صادرات ۸۷۰ میلیون و ۹۳۲ هزار دلار کالا به وزن یک میلیون و ۸۴۵ هزار تن در جایگاه بعدی قرار دارد/در همین راستا کیوان کاشفی کارشناس اقتصادی به طلوع گفت:در مرزها هزینه هایی بابت تخلیه بار، بارگیری و اموال و غیره گرفته می شودکه عمدتا توسط دولتی ها اخذ می شو و آنها هستند که باید برای زیرساخت ها هزینه کنند وگرنه صادرکننده تنها هزینه و عوارض را پرداخت می کند/ در مرزهای استان کرمانشاه متاسفانه و باز هم متاسفانه راه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی هموار نمی شود و این در حالی است که در مرز اروند و شلمچه حداقل ۱۵ بخش خصوصی فعال هستند و امکاناتی نظیر انبار، سوله و حصارکشی، تخلیه بار و آسفالت جاده برای آنان صورت گرفته است و همخود سود میبرند و همبه منطقه سود می رسانند!
کرمانشاه قطب صادرات کشور است چراکه که در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر میشود/براساس گزارش گمرک استان، از مجموع صادرات کالا از گمرکات استان کرمانشاه در سال گذشته، گمرک پرویزخان با صادرات ۹۹۵ میلیون و ۵۵۵ هزار دلار کالا به وزن ۲ میلیون و ۸۷۷ هزار تن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و گمرک خسروی با صادرات ۹۵۶ میلیون و ۴۵۴ هزار دلار کالا به وزن یک میلیون و ۹۹۸ هزار تن در جایگاه دوم و گمرک سومار با صادرات ۸۷۰ میلیون و ۹۳۲ هزار دلار کالا به وزن یک میلیون و ۸۴۵ هزار تن در جایگاه بعدی قرار دارد.
عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانکها خصوصا بانکهای خصوصی و برخی بانکهای دولتی موضوع تازهای نیست، بهمن ماه سال گذشته بود که استاندار کرمانشاه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایهگذاری استان انتقاد بسیار جدی به بانکها داشت/منوچهر حبیبی در آن زمان به بانکها هشدار داد که اگر در زمینه تعیین تکلیف تسهیلات همکاری نکنند باید شبانه به جلسات بیایند تا زمانیکه پرداخت تسهیلات نهایی شود/تهدید جلسات شبانه ۱۲ شب تا پنج صبح عملیاتی نشد و همین امر باعث شد بانکها سرکشی بیشتری داشته باشند و ببینند که هیچکس یارای مقابله با آنها را ندارد/استاندار کرمانشاه همچنین شرط ماندن بانکها و مدیران آنها در استان را پرداخت تسهیلات اعلام کرد اما این بانکها بدون تغییر چه در مدیران و چه در رویه خود همچنان به فعالیت در کرمانشاه ادامه میدهند/این شیوه فعالیت عملا دهنکجی به مردم کرمانشاه است، مردم فقیری که بخش عمدهای از امور زندگی آنها وابسته به تسهیلات بانکی است و اکنون با سیاستهای انقباضی بانکها به شدت گرفتار هستند/حالا که استاندار کرمانشاه تهدیدهای خود را عملی نکرد و کاری به بانکها نداشته و قطعا با این اوصاف بانکها نیز دیگر از استاندار حساب نمیبرند، شاید لازم باشد دادستان به عنوان مدعیالعموم و یا حتی نمایندگان مجلس پای کار بیایند و با تحت فشار قرار دادن بانک مرکزی بتوان کاری برای مردم از پیش برد.
رضا شعبانی یکی از نیروهای شاغل در نانواییهای کرمانشاه است و جدیترین مشکل امروز نانوایان را قطع دو ساعته برق می داند و می گوید: وقتی که خمیر نان تهیه شد اگر برق قطع شود و امکان پخت نداشته باشیم باید تمام آن خمیر را دور بریزیم زیرا بعد از دو ساعت دیگر امکان پخت آن وجود ندارد/ عمده نانواییها به جز آنهایی که بر خیابان بوده و شلوغ هستند در طی روز سهمیه محدود معادل هفت تا 10 کیسه آرد به طور میانگین دارند،تصور کنید به دلیل قطع برق دو یا سه کیسه آردی که به خمیر تبدیل شده از بین برود. مگر یک نانوایی در طی روز چقدر سود میکند که بخواهد سه کیسه آرد که معادل نیم یا یک سوم سهمیهاش است را از دست بدهد/ گاهی تمام سود یک نانوایی در طی یک روز پخت همان یکی، دو کیسه آرد است و قطع برق باعث میشود حاصل زحمت کل روز به هیچ سودی منجر نشود.
پس از آن کارهای مقدماتی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین آغاز شد، کارهایی از قبیل تعیین مدیر اجرایی، تعیین تکلیف اساسنامه و مهمتر از همه طرح جامع/پیگیری جدیتری کارها از سال ۱۴۰۱ بر روی روال افتاد و در تمام این حدود سه سال طرح جامع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تعیین تکلیف نشده است/این موضوع حتی انتقاد جدی منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه را نیز در جلسه چندی قبل شورای راهبردی منطقه آزاد قصرشیرین به دنبال داشت و او بر لزوم تعیین تکلیف طرح جامع تاکید کرد/این در حالی است که نهایی شدن طرح جامع مقدمات انجام هر کاری در این منطقه است و تا طرح جامع مشخص نشود امکان فراهم کردن زیرساختها و جذب حتی یک سرمایهگذار نیز وجود ندارد/حالا این منطقه با وسعت بین ۷۲۰۰ تا ۷۴۰۰ عملا هیچ چیز نیست و هیچ کار جدی نمیتوان در آن صورت داد/اما آنچه که عامل اصلی نهایی نشدن طرح جامع میباشد ماجرای تامین آب منطقه است، آنطور که کارشناسان ارزیابی کردند نیاز آبی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در افق بلندمدت نزدیک به ۲۹ میلیون مترمکعب است که باید از سامانه گرمسیری، سدهای مجاور یا رودخانه الوند تامین شود اما تا کنون تخصیص آب آن نهایی نشده است.
از روز گذشته دومین توده غلیظ گرد و غبار کرمانشاه را تحت تاثیر قرار داده و از عصر روز گذشته (۱۰ اردیبهشت) نه تنها شهرهای مرزی مانند قصرشیرین و سرپلذهاب بلکه شهر کرمانشاه نیز با افت جدی کیفیت هوا مواجه شده است/این در حالی بود که حتی هواشناسی استان نیز درباره احتمال نفوذ توده گرد و غبار به استان هیچ هشداری حتی در حد هشدار سطح زرد نیز صادر نکرد و از همین رو مردم نیز آمادگی و اطلاعی از وضعیت هوا نداشتند/عصر روز گذشته عدد شاخص کیفی هوا در قصرشیرین به ۵۰۰ و در سرپلذهاب به مرز ۴۰۰ رسید که هر دو شهر در وضعیت بحران قرار داد اما هیچ خبری از تعطیلی مدارس گروه بعدازظهر در این دو شهرستان نبود/این شرایط کمابیش تا صبح امروز نیز ادامه داشت و هوای بسیاری از شهرهای استان در محدوده هشدار تا بحران بود.
کارگران و خانواده آنها ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص میدهند، اگرچه این میزان در کرمانشاه کمتر است اما قشر کارگر یا بازنشستگان کارگری در کرمانشاه قابل توجه هستند/قشری که با حداقل حقوقی ۱۰،۱۱ میلیون تومانی روزگار میگذرانند، کرایه خانه و خرج چند بچه را میدهند/کارگرانی که ناچارند شیفت دوم در آژانس یا تاکسیهای اینترنتی کار کنند تا روزگارشان بگذرد/«شریف حاجیزاده» کارگر یکی از کارگاههای بلوکزنی کرمانشاه است و با بیان اینکه کارگران با مشکلات متعددی مواجهند، گفت: کرایه خانه در پایینترین محلات کرمانشاه سه تا پنج میلیون تومان است، در حالیکه کارگر ۱۰،۱۲ میلیون تومان میگیرد/ ۵۰ درصد دریافتیام خرج کرایه منزل میشود و خرج دو تا بچه دبستانی را هم باید بدهم، از همین رو برای گذران زندگی عصرها در تاکسی اینترنتی کار میکنم تا بتوانم خرج زندگی بدهم/این کارگر از اینکه درآمد کار کردن یک شیفت در تاکسی اینترنتی به اندازه کار در کارگاهها است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کارگران دیگر حاضر نیستند در کارگاهها کار کنند و فقط خرج خود را از مشاغلی مانند تاکسی اینترنتی در میآورند.
استان کرمانشاه با داشتن پنج مرز مهم که تقریبا در اکثر آنها جابجایی بار و مسافر را داریم و خصوصا دو پایانه مهم خسروی و پرویزخان از جمله مهمترین استانهای در معرض خطر است/برای تصور حجم کامیونهایی که روزانه در مرزهای کرمانشاه تردد دارند کافی است گریزی به آمار گمرک بزنیم که بر اساس اعلام سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه سال گذشته حدود نیم میلیون کامیون در مرزهای پنجگانه کرمانشاه کالاهای صادراتی جابجا کردند/به گفته رضا نیکروش، بیشترین میزان تردد کامیونهای صادراتی نیز به ترتیب مربوط به گمرکات پرویزخان، خسروی، سومار، شیخصله و در نهایت شوشمی بوده است/وی نکته مهم دیگر آنجاست که بخش قابل توجهی از کالاهای صادراتی محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف بوده که بسیار قابل اشتعال است/از سوی دیگر تردد در مرزها فقط به کامیونهای صادراتی محدود نمیشود، بلکه هزاران دستگاه خودرو ترانزیتی که عمدتا هم سوخت جابجا میکنند در پایانههای مرزی کرمانشاه تردد دارند.
با توجه به اینکه هر سال میانگین بارش سال آبی در کرمانشاه کاهش مییابد در نتیجه میانگین بلندمدت یا نرمال که دوره ۲۰ تا ۳۰ ساله است نیز به تدریج کاهش مییابد و کرمانشاه کمکم به استانهای کمباران و خشک کشور میپیوندد. در سال زراعی جاری ( از ابتدای مهر ۱۴۰۳) میانگین بارش استان کرمانشاه تا آخرین بارش جدی که داشتیم تنها ۳۳۸ میلیمتر بوده است که نه تنها نسبت به بارش بلندمدت به میزان ۳۸۵ میلیمتر ۱۲ درصد کمتر شده بلکه حتی از سال گذشته که ۴۰۳ میلیمتر بارش داشتیم نیز ۱۶ درصد کمتر بوده است/این کمبارشی در شهرهای شرقی استان خصوصا سنقر، کنگاور و صحنه نمود بیشتری داشته است، برای مثال کاهش بارش در سنقر نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد بوده است و یا در کنگاور ۲۹ درصد کاهش بارش داشتیم/این امر باعث میشود با کمبارشی تجمعی طی چند سال مواجه باشیم که نتایج اسفناکی دارد، از کاهش مخازن آب زیرزمینی و فرونشست دشتها گرفته تا خشک شدن آبهای سطحی، رودخانهها، چشمهها و سرابها/از سوی دیگر بارش موثر برف که نقش بسزایی در تامین تدریجی آب چشمهها و سرابها دارد نیز در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و همین امر باعث شده در چند سال اخیر کمی پس از آغاز فصل گرما، تالاب هشیلان، سراب نیلوفر، سراب یاوری و …. خشک شوند.
خوشبختانه جلسات کارشناسی و چکشکاری طرحها و پروژههایی که قرار است در این سفر توسط دستگاهها پیشنهاد شود از چندی قبل آغاز شده و اکنون به صورت روزانه و مستمر در سطح ملی و استانداری رصد و پیگیری میشود/این سفر فرصت مغتنمی است که شاید در هر دولت یکبار برای استان رخ دهد و باید تا جاییکه امکان دارد از آن حداکثر بهره را ببریم/آنچه که در سنوات گذشته شاهد بودیم این است که گاهی دستگاهها هر پروژه باقی ماندهای از گذشته که توان اجرای آن را نداشتند را در سفر هیات دولت مطرح میکنند، پروژههایی که بعضا با اعتبار مختصر همان دستگاه و یا اعتبارات استانی قابل اجرا است اما فقط به پیگیری نیاز دارد/طرح پروژههای خُرد و متعدد در جریان سفرهای استانی باعث میشود از هدف اصلی که دریافت امتیازات ویژه و اجرای پروژههای زیرساختی است دور بمانیم/سفر هیات دولت را نباید به پروژههای کوچک، زمین ورزشی، تکمیل ساختمان نیمه کاره ادارات، طرحهای ۲۰،۳۰ میلیاردی و وظایف معمول دستگاهها محدود کرد بلکه این سفر فرصتی برای اجرای چند مگاپروژه است که زیرساختهای استان را متحول کند و از سوی دیگر تلاش شود برای کرمانشاه با این مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری، بالا بودن نرخ تورم و … خطوط اعتباری ویژه در نظر گرفته شود/کرمانشاه چند ابَرپروژه دارد که اگر در سفر رئیس جمهور تکلیف آنها روشن شود بیش از هر چیز دیگری به استان کمک خواهد شد، پروژههایی که نه تنها زیرساخت کرمانشاه را متحول میکند بلکه برای هزاران نفر اشتغالزایی خواهد داشت.