علی محمد زورآوند ، با اشاره به گذر سامانه ناپایداری که طی روزهای اخیر بارش قابل توجهی برای استان به همراه داشت، اظهار کرد: با عبور این سامانه ناپایدار، از امروز (پنجشنبه، سوم اردیبهشت) تا اواسط روز شنبه هفته آینده جو استان پایدار خواهد بود/ سامانه بارشی جدیدی از بعدازظهر روز شنبه پنجم اردیبهشت به جو استان وارد می شودفعالیت این سامانه ناپایدار تا روز سهشنبه، هشتم اردیبهشت در استان ادامه خواهد داشت/ این سامانه باعث بارندگی، رگبار، رعد و برق و وزش باد در نقاط مختلف استان خواهد شد.
منوچهر حبیبی، در ادامه برنامههای چهارشنبههای اقتصادی و پیگیری تحقق شعار سال با حضور در سه واحد صنعتی استان، از نزدیک در جریان روند تولید، ظرفیتها و مشکلات این واحدها قرار گرفت و بر حمایت جدی از تولیدکنندگان و رفع موانع پیشروی صنعت استان تأکید کرد/ امروز شاهد فعالیت مجموعههایی هستیم که با تکیه بر دانش و توان جوانان تحصیلکرده و با بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا، بخشی از نیاز صنایع اصلی کشور را تأمین میکند/کار بزرگی در واحدهای صنعتی استان در حال انجام است، فعالیت این مجموعهها میتواند گرههای پیچیدهای از صنعت کشور را باز کند/ با وجود همه تحریمها، به برکت حضور نیروهای متخصص و جوان، امروز در بسیاری از حوزههای صنعتی به قلههای فناوری رسیدهایم و در برخی زمینهها نیز به مرحله بینیازی دست یافتهایم/ از جمله ظرفیتهای مهم پیشروی واحدهای صنعتی استان، امکان صادرات فناوری و محصولات به کشور عراق است که باید از این فرصت بهخوبی استفاده شود.
ناصر مرادی، ، در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه، با اشاره به جای خالی راهاندازی یک شهرک تخصصی حبوبات در کرمانشاه، گفت: کرمانشاه در زمینه تولید و سطح زیر کشت برخی از انواع حبوبات خصوصا محصولی مانند نخود از استانهای برتر کشور است. وی خاطرنشان کرد: برخی از استانهای دیگر چنین مراکزی دارند، اما کرمانشاه با وجود ظرفیت بالا در تولید حبوبات، هنوز شهرک تخصصی در شان استان برای حبوبات ندارد. به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه، این شهرک میتواند هم محلی برای استقرار واحدهای فعال در حوزه حبوبات باشد و هم در حوزه فرآوری، بستهبندی و ... فعالیت داشته باشد. مرادی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از فعالین حوزه حبوبات در محدوده دولت آباد مستقر هستند و زیرساختهای آنها بسیار قدیمی است، یادآور شد: در این منطقه امکان توسعه و نوسازی وجود ندارد و از همین رو نیازمند جابجایی این واحدها هستیم. این امر هم کمک میکند واحدهای فعال در حوزه حبوبات فضای بهتری در اختیار داشته باشند و هم از بار ترافیکی منطقه دولت آباد کاسته میشود.
بهرام درویشی بیان کرد: با وجود این حجم خوب میانگین آب سدهای استان؛ اما متاسفانه مقدار آب ۲ سد مهم تامین آب شرب یعنی گاوشان و سلیمانشاه سنقر کمتر از ۵۰ درصد آب دارند/ ۵۵ درصد حجم آب سد گاوشان که تامین کننده آب شرب شهر کرمانشاه است و ۵۱/۴۱ درصد آب سلیمانشاه که بخش مهمی از آب شهر سنقر را تامین می کند خالی است؛ بنابراین در این خصوص شهروندان حتما باید رعایت الگوی مصرف را در دستور کار قرار دهند/ امسال آب چهار سد داریان، تنگ حمام، شرفشاه و آزادی استان سرریز کرد الان حجم ۲ سد شرفشاه و داریان ۱۰۰ درصد و حجم آب سد آزادی ۹۷ درصد و تنگ حمام ۹۵ درصد پر است/حجم آب سد شیان اسلام آباد غرب را حدود ۳۲/۲۵ درصد و همچنین سد زمکان دالاهو را ۳۳ درصد اعلام کرد که کمترین درصد حجم آب از سدهای استان را دارند.
سلیمان محبی، با اشاره به شروع ثبت سفارش کتابهای درسی، اظهار کرد: خانوادهها بهویژه آن دسته از والدینی که فرزندانشان ورودی پایههای اول ابتدایی، اول متوسطه اول و اول متوسطه دوم هستند، لازم است در اسرع وقت فرآیند ثبت سفارش کتب درسی را نهایی کنند تا امکان تهیه کتابهای درسی برای آنان فراهم شود/این فرآیند از طریق «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به نشانی sso.my.gov.ir، «پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش» به نشانی my.medu.ir و همچنین سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir قابل انجام است/ خانوادهها یا میتوانند شخصاً اقدام به ثبت سفارش کنند و یا این کار را از طریق مدارس محل تحصیل فرزندان خود بهصورت تجمیعی انجام دهند/ تأمین کتابهای درسی منوط به قطعی شدن ثبت سفارش کتاب درسی است، بنابراین انتظار میرود خانوادهها هرچه سریعتر نسبت به نهایی کردن ثبت سفارش اقدام کنند تا دانشآموزی در آغاز سال تحصیلی بدون کتاب نماند.
سعید دزفولینژاد افزود: استان کرمانشاه در زمینه مدیریت فاضلاب خانگی در کشور پیشرو است و هشت شهرستان از ۱۴ شهرستان استان دارای سیستم تصفیه فعال فاضلاب هستند؛ شهرستانهای روانسر، ثلاث باباجانی و بیستون نیز در مراحل پایانی ساخت یا مطالعه برای احداث تصفیهخانه قرار دارند/ همچنین شرکتهای خصوصی فعال با نظارت دقیق، زبالههای عفونی مراکز درمانی کوچکتر را نیز جمعآوری و بیخطر میکنند، این فرآیندها تحت نظارت کارشناسان محیط زیست و با همکاری آزمایشگاههای معتمد صورت میگیرد و این اقدام گامی مهم در جهت ارتقای سلامت عمومی و محیط زیست است/ خوشبختانه تمام بیمارستانهای استان مجهز به دستگاههای بیخطرساز زباله هستند و تفکیک زباله به خوبی در آنها انجام میشود/ هنوز شهرستانهایی وجود دارند که فاقد سیستم تصفیه فاضلاب کامل هستند و فاضلاب آنها یا به چاههای جذبی هدایت میشود و یا به طور مستقیم در بستر رودخانهها رهاسازی میشود که این موضوع ضمن آلودگی منابع آبی، تبعات زیستمحیطی دیگری را نیز به همراه دارد/رهاسازی فاضلاب در رودخانهها، حتی اگر انسانی باشد، اقدام درستی نیست و باید با تکمیل پروژههای تصفیهخانه و توسعه زیرساختها شاهد بهبود وضعیت در تمامی شهرستانها باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان کرمانشاه از آغاز عملیات اجرایی و علاجبخشی سامانه انتقال آب سد آزادی پس از یک دهه وقفه خبر داد و این طرح را یکی از حیاتیترین پروژههای آبی استان خواند. «بهرام درویشی» در جریان بازدید استاندار کرمانشاه از سد آزادی در شهرستان ثلاث باباجانی، در تشریح ابعاد فنی این طرح گفت: این پروژه بزرگ با تخصیص ۳۲ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد آزادی، با هدف تأمین آب بلندمدت در سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی طراحی شده است. خوشبختانه پس از ۱۰ سال بلاتکلیفی، پیمانکار پروژه انتخاب شده و عملیات علاجبخشی سامانه انتقال بهطور رسمی کلید خورده است. وی با تأکید بر افق بلندمدت این طرح تصریح کرد: با تکمیل این پروژه، مشکل کمبود آب شرب و صنعتی در شهرهای ثلاث باباجانی، کرند غرب، اسلامآباد غرب و تمامی روستاهای واقع در مسیر، تا افق سال ۱۴۳۰ بهطور کامل برطرف خواهد شد. درویشی افزود: علاوه بر تأمین آب شرب و صنعت، این سامانه انتقال، آب مورد نیاز قریب به یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت «حُر» را تأمین خواهد کرد که این تحول، منجر به ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی چشمگیری در منطقه میشود. مدیرعامل آب منطقهای کرمانشاه خاطرنشان کرد: در صورت تأمین بهموقع اعتبارات و با همدلی مجموعه مدیریت ارشد استان، برنامه ما این است که طی یک دوره سهساله این پروژه حیاتی را به نتیجه برسانیم.
سلیمان محبی روز گذشته در جلسه ساماندهی و نظارت بر لباس فرم دانشآموزان که در سرسرای جلسات ادارهکل آموزشوپرورش استان برگزار شد؛ بر لزوم ساماندهی و ضرورت رعایت حقوق دانشآموزان و خانوادهها در فرآیند تهیه لباس فرم تأکید کرد/وی همچنین بر شناسایی و معرفی تولیدیهای مجاز تأکید کرد و افزود: تنها تولیدیهایی که توان اجرایی لازم را دارند، برای ارائه خدمات در این حوزه باید انتخاب شوند تا خانوادهها با اطمینان بیشتری نسبت به تهیه پوشاک دانشآموزی اقدام کنند/ مدیران مدارس و عوامل اجرایی آموزشوپرورش حق هیچگونه دخالت در انتخاب تولیدیها یا فرآیند تهیه لباس فرم دانشآموزان را ندارند و این موضوع باید صرفاً در چارچوب ضوابط تعیینشده انجام شود.
ناصر مرادی، با بیان اینکه از خرداد سال گذشته صادرات نخود ممنوع شده، اظهار کرد: این تصمیم به دلیل شرایط خاص بازار و افزایش قیمت نخود و نیز شیوع برخی آفات در مزارع گرفته شد، اما با وجود تغییر شرایط، این ممنوعیت همچنان ادامه دارد/ انتظار میرود امسال با توجه به بارشهای مناسب، برداشت خوبی داشته باشیم، ضمن اینکه بخشی از نخود تولیدی سال گذشته نیز هنوز در انبارها باقی مانده، لذا لازم است صادرات نخود هر چه سریعتر آزاد شود/ قیمت نخود از اسفند سال گذشته با وجود افزایش قیمت بسیاری از کالاها کاهش یافته، سال گذشته نخود مرغوب کیلویی حدود ۲۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری میشد، اما اکنون قیمت آن به ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان رسیده است/ قیمت نهادههایی مانند سموم نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر شده و قیمت نخود باید با این افزایش هزینهها هماهنگ باشد تا کشاورزان از کشت این محصول منصرف نشوند/ لازم است دولت قبل از شروع فصل برداشت، درباره آزادسازی صادرات نخود تصمیمگیری کند تا کشاورزان دچار زیان نشوند. ما نیز در شورای نخود ایران این موضوع را پیگیری میکنیم.
دانش فیلی اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه حین گشتزنی در منطقه دیزلآباد، به مقطوعات چوب بلوط در یکی از کارگاههای چوببری مشکوک و پس از ورود به کارگاه و بازرسی دقیق، این محموله قاچاق را کشف کردند/ این عملیات با همکاری نیروهای پاسگاه ویژه منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه انجام شد، چوبهای کشفشده توقیف و پرونده قضایی برای صاحب کارگاه تشکیل و جهت رسیدگی و برخورد قانونی به اتحادیه صنف چوبفروشان ارجاع شد/ طرح ویژه گشت و نظارت با هدف حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از فعالیتهای سودجویانه، از روز گذشته در شهرستان کرمانشاه آغاز و در چارچوب این طرح کارشناسان یگان حفاظت منابع طبیعی استان با حضور در کارگاههای چوببری، محلهای دپوی چوب و واحدهای صنفی مرتبط ضمن بازدید و بررسی نسبت به ممنوعیت خرید و فروش و استفاده از چوبآلات جنگلی تذکرات لازم را به متصدیان این واحدها میدهند/ با هرگونه تخلف در زمینه برداشت، نگهداری یا فروش چوب جنگلی بهشدت برخورد قانونی صورت میگیرد و این نهاد بر ادامه این طرحها و برخورد قاطع با قاچاقچیان منابع طبیعی تاکید دارد.