بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و امور مشتریان سازمان بیمه سلامت ایران، دکتر محمد مهدی ناصحی در پیامی به مناسبت هفته سلامت نوشت: «هفته سلامت، میثاقی دوباره میان خادمان نظام سلامت و مردم شریف ایران برای بازخوانی حقوق بنیادین شهروندی در حوزه بهداشت و درمان است. سلامت نه تنها زیربنای توسعه، بلکه والاترین تجلی عدالت اجتماعی است/ توسعه پوشش همگانی بیمه سلامت، حمایت از اقشار آسیبپذیر و حرکت به سوی پیشگیریمحوری. معتقدیم تحقق عدالت در سلامت زمانی معنا مییابد که دهکهای پایین درآمدی، روستاییان عزیز و ساکنان مناطق کمبرخوردار در دسترسی به باکیفیتترین خدمات درمانی، کمترین دغدغه مالی را داشته باشند/پوشش بیمه رایگان برای ۵ دهک اول جامعه و برقراری چتر حمایتی برای فاقدین پوشش بیمهای، گامی بلند در مسیر عدالت در سلامت بود. یکی از درخشانترین فرازهای عملکردی سازمان بیمه سلامت ایران، راهاندازی و تقویت «صندوق حمایت از بیماریهای خاص و صعبالعلاج» است.
طهماسب نجفی با همراهی فرماندار روانسر و مدیران کل راه و شهرسازی، راهداری و بنیاد مسکن از عملیات بازسازی دو پل تخریبشده در حملات دشمن آمریکایی-صهیونیستی شامل «پل تقاطع شاهینی گراوند» در محور کرمانشاه-سراب نیلوفر و «پل تخریبی شهر روانسر» بازدید کرد/ در پی اصابت مستقیم موشکها به تقاطع گراوند-شاهینی و مسدود شدن کامل هر دو باند این محور پرترافیک، بلافاصله کنارگذرهای موقت در دو طرف احداث و تردد برقرار شد. در مرحله بعد، با انتخاب پیمانکار، عملیات آواربرداری، خاکبرداری، پیکنی، بتنریزی فونداسیون و اجرای هر دو کوله پل انجام شده و هماکنون این پروژه با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
نشست مسوولان ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق با موضوعات مختلفی همراه بود از تاکید برافزایش روزانه کاپوتاژ و اعلام معافیتهای سوختی در مرز خسروی برای تسهیل در امر زیارت تا راه اندازی ترانزیت و ترسیم نقشه راه یکماهه برای جهش صادراتی که طی آن ظرفیت کامیون های تجاری به ۵۰۰ کامیون افزایش یابد/کاپوتاژ ماشین (Cabotage) یعنی گرفتن مجوز رسمی از گمرک جمهوری اسلامی ایران برای خروج موقت خودروی شخصی از کشور که این مجوز مانند گذرنامه برای خودرو عمل میکند و بدون آن، خروج ماشین از مرزهای زمینی یا ورود به مناطق آزاد غیرقانونی است/فرماندار قصرشیرین در این نشست با نگاهی به سابقه تاریخی این مرز و جانفشانیهای نیروهای مرزبانی و گمرک، پایانه و سایر دستگاه های مرتبط در ایام جنگ تحمیلی سوم و تدوام فعالیت مرز خسروی گفت که با توجه به محدودیت فعالیت برخی از مرزهای تجاری کشورمان با عراق، خسروی جایگزین انجام مبادلات تجاری برای آن مرزها بود و در ایام جنگ حتی برای یک روز هم تعطیل نبود/«محمد شفیعی» با تاکید بر اینکه زیرساختها برای توسعه مبادلات تجاری و تردد زائران در این مرز مهیا است، اعلام کرد: سعی ما براین است که تا درآینده ترانزیت از مرز خسروی آغاز شود و ما آمادگی داریم فعالیت مرز را برای رفاه زوار و تجار با توجه به محدودیتی که در ایام جنگ و بر اساس شرایط اعمال شده بود را ۲۴ ساعته کنیم؛ مشروط بر اینکه طرف عراقی نیز پای کار بیاید/ تمایل داریم حتی در شرایط خاص و جنگی هم مانند سابق دربهای اقتصادی همزمان با تردد زوار باز بماند و از فردا تا پایان اردیبهشتماه، برنامه عملیاتی ما پذیرش روزانه ۵۰۰ کامیون از هفت صبح تا غروب خواهد بود.
غلامرضا شهبازی رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهری شهرداری کرمانشاه، در خصوص چرایی روند کُند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمانشاه طی سالهای اخیر، اظهار کرد: از مجموع حدود هفت هزار تاکسی که در شهر کرمانشاه وجود دارد، حدود ۴۵۰۰ تاکسی عمر بالای ۱۲ سال دارند و فرسوده به شمار میروند/ طی سالهای گذشته طرحهای نوسازی ناوگان تاکسیرانی یا متوقف بوده و یا اینکه به علت نقدی بودن، رانندگان تاکسیهای فرسوده توان تعویض خودروهای خود را نداشتهاند، به همین دلیل از اوایل سال گذشته طرحی به استانها از جمله کرمانشاه ابلاغ شد تا رانندگان بتوانند راحتتر تاکسیهای فرسوده خود را تعویض کنند/ در این طرح به هر راننده تاکسی فرسوده حدود ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود هشت درصد پرداخت میشود. ۱۴۰ میلیون تومان نیز بابت گواهی اسقاط تاکسی فرسوده به رانندگان پرداخت و مجموعا حدود ۵۴۰ میلیون تومان میشود/خودرو جایگزین برای خودروهای فرسوده سمند سورن پلاس و ما به تفاوت آن در آن زمان (اوایل سال گذشته) در نهایت حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود و تعدادی از رانندگان تاکسیهای فرسوده در کرمانشاه از این طرح استقبال کرده و همان اوایل حدود ۲۵۰ راننده در این طرح ثبتنام کردند و پیشبینی میشد در ادامه رانندگان بیشتری نیز استقبال کنند/متاسفانه از اوایل سال گذشته تاکنون شرکت ایران خودور طی چند مرحله افزایش قیمت داشته و در حال حاضر قیمت سمند سورن پلاس به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است، یعنی یک راننده تاکسی برای اینکه بتواند خودرو فرسوده خود را تعویض کند باید حدود ۸۰۰ میلیون تومان ما به تفاوت پرداخت کند که پرداخت چنین هزینهای در توان رانندگان خودروهای فرسوده نیست.
رضا قبادیمهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالین اقتصادی که قانون شرایطی برای آنها در نظر گرفته میتوانند از طریق مناطق آزاد خودرو وارد کرده و در اختیار مردم قرار دهند، اظهار کرد: با پیگیری استاندار و نمایندگان استان و همکاری دستگاههای مختلف، زیرساختها برای واردات خودرو از طریق منطقه آزاد قصرشیرین فراهم شده و بزودی شاهد انجام این کار خواهیم بود/: تنها برخی کارها در خصوص مشخص کردن شعاع تردد خودروها مانده که آن هم بزودی در شورای تامین استان انجام خواهد شد/به گفته قبادی مهر در آینده نزدیک واردات خودرو از طریق منطقه آزاد قصرشیرین آغاز خواهد شد تا مردم از این ظرفیت استفاده کنند/ این طرح به بروزرسانی نیاز دارد و در حال حاضر مشاور روی آن کار میکند و امیدواریم ظرف یک ماه آینده آماده و جهت تصویب به شورای عالی مناطق آزاد برود/ امسال سهمیه ۲۰۰ میلیون دلاری جهت واردات کالاهای اساسی به منطقه آزاد قصرشیرین اختصاص یافته، گفت: دنبال این هستیم منفعت این کار به مردم بومی منطقه برسد/ در فعالیتهای اقتصادی منطقه آزاد قصرشیرین، اولویت اول با مردم قصرشیرین است، البته محدودیتی برای فعالیت سایر فعالین اقتصادی استان و کشور نداریم.
مجتبی گدارینژاد، اظهار کرد: این عملیات پس از یک شبانهروز رصد دقیق و پایش مداوم متخلفان انجام شد/ محیطبانان این اداره با نظارت مستمر بر حوضچه سد آناهیتا، فعالیت این ۲ گروه را شناسایی و اقدام به دستگیری آنها نمودند/گدارینژاد در ادامه در خصوص ماهیت صیدهای کشف شده افزود: در بازرسی از محل، تعداد ۶ قطعه ماهی قزلآلا و ۱۵ قطعه ماهی زرد و رودخانهای که در تورهای بسته شده قرار داشتند، کشف و ضبط گردید/ توقیف صد متر تور دامی، تور چتری و یک حلقه قایق دستساز تیوپی، گواهی بر استفاده از ابزارهای ممنوعه و خطرناک برای صید غیرمجاز است/ استفاده از قایقهای تیوپی دستساز در حوضچه سد نه تنها جان صیادان را به خطر میاندازد، بلکه آسیب جدی به زیستگاه ماهیان وارد میکند. این تجهیزات به عنوان ادله جرم ضبط و به مراجع قضایی ارجاع خواهند شد/ برخورد قاطع با صیادان غیرمجاز، ضامن حفظ اکوسیستم سد آناهیتا برای نسلهای آینده است و هرگونه تخلفی در این منطقه با پیگیری قانونی مواجه خواهد شد.
سید محمدامین حسینی ، با اشاره به شرایط نامساعدی که سراب نیلوفر طی سال گذشته پشت سر گذاشت، اظهارکرد: متاسفانه از تابستان سال گذشته و بدنبال کاهش نزولات آسمانی، سراب نیلوفر دچار خشکسالی شد و این وضعیت تا زمستان سال گذشته هم ادامه داشت/ با وجود بارشهایی که زمستان سال گذشته داشتیم، سراب نیلوفر بازهم پُرآب نشد که این شرایط روی آمار گردشگران این مجموعه تاثیر گذاشته بود، اما بدنبال بارشهای خوب بهاری، این پهنه آبی کوچک دوباره پرآب شده است/ با توجه به بهبود شرایط سراب نیلوفر، خوشبختانه گردشگران دوباره به این مجموعه گردشگری روی آوردهاند و طی یک ماه گذشته استقبال خوبی از آن داشتهاند/سایت قایقرانی مجموعه نیز که به دلیل خشکسالی سراب تعطیل شده بود، دوباره فعال شده و گردشگران از آن استفاده میکنند/ وضعیت فضای سبز مجموعه نیز بهبود پیدا کرده،خدمات تفریحی در مجموعه همانند سابق ارائه میشود/ متاسفانه به دلیل اعتبارات اندکی که به مجموعه تخصیص پیدا کرده، امکان اینکه بتوانیم پروژههای عمرانی مهمی را در آن اجرا کنیم وجود ندارد، اما کماکان از حضور سرمایهگذاران استقبال میکنیم.
شمسالله خدادادی ، اظهار کرد: با دستور استاندار و تشکیل ستاد مدیریت بحران، هفت جلسه مستمر برگزار و عملیات ارزیابی خسارتها به صورت شبانهروزی در دستور کار قرار گرفت. همچنین جلسات هفتگی به صورت حضوری و آنلاین با وزیر راه و شهرسازی و مسئولان بنیاد مسکن کشور برگزار میشد/در مجموع ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه دچار خسارت شدند که برای ارزیابی دقیق، ۱۵ پایگاه توسط بنیاد مسکن تشکیل، ۵۰ اکیپ فعال و ۱۸۰ نفر ارزیاب به صورت شبانهروزی برای ثبت و ضبط خسارتها فعالیت کردند. راهاندازی سامانه پیامکی و تلفن گویا نیز دسترسی سریع مردم را فراهم کرد؛ به گونهای که همکاران ما حداکثر تا ۳ یا ۴ ساعت پس از تماس در محل حاضر میشدند/ ۱۵ دستگاه شامل ۱۰ دستگاه لودر، ۲ دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه غلتک و ۲ دستگاه کمرشکن در سطح استان به کار گرفته شد. تعداد واحدهای نیازمند آواربرداری در سایر شهرستانها ۲۵ واحد بود که انجام شد و در کرمانشاه نیز از ۷۳ واحد، ۴۵ واحد با همکاری شهرداری آواربرداری گردید.
جعفر الفتینیا به همکاری و همیاری شرکت توزیع نیروی برق، نیروگاهها و شرکت منطقهای برق استان در حوزه انرژی در زمان جنگ تحمیلی سوم اشاره کرد و افزود: این همکاری به گونه ای بود با وجود اینکه حوزه برق در جنگ آسیب زیادی دید اما شهروندان تقریبا در حوزه انرژی مشکلی احساس نکردند/وی میانگین بازیابی شبکه در حوزه انتقال و فوق توزیع را حدود سه ساعت اعلام کرد و آن را یک عدد بسیار خوب در حین جنگ با وجود تمام تهدیدات مکرر حوزه زیرساختی و انرژی بویژه تهدید بمب های گرافیکی و فوق مغناطیستی از سوی دشمن دانست/الفتینیا همچنین میانگین بازگرداندن شبکه آسیب دیده شرکت توزیع را کمتر از ۳۰ دقیقه اعلام کرد/این شرکت و شرکتهای توزیع و نیروگاهها از قبل برنامهها و سناریوهای مختلفی برای انواع مخاطرات و آسیبهای جنگ برنامهریزی کرده بود و در حالت آماده باش قرار داشتیم و به همین خاطر به محض رخ دادن هر حادثهای از قبل برنامه لازم را برای بازگردندان سریع و جایگزین آن در دسترس بود.
دکتر سارا شاهآبادی ، با بیان اینکه تب مالت یک بیماری واگیر مهم مشترک بین انسان و دام است، اظهار کرد: این بیماری از راههای مختلف و از دام آلوده به انسان منتقل میشود/ مصرف شیر و فرآوردههای لبنی غیر پاستوریزه را یکی از مهمترین راههای انتقال تب مالت به انسان است؛ تماس با دام آلوده خصوصا در افرادی که به کار ذبح دام اشتغال داشته و یا دامدار هستند و به هر نحوی دام در منزل خود نگه میدارند نیز از دیگر راههای انتقال تب مالت به انسان است/ در برخی موارد که محل نگهداری از دام آلوده تهویه مناسبی نداشته باشد هم امکان انتقال بیماری به انسان از طریق استنشاق ذرات آلوده وجود دارد/ به دلیل طیف وسیع علائمی که تب مالت میتواند ایجاد کند، از آن به عنوان بیماری هزار چهره نیز یاد میشود، تب، درد مفاصل، تعریق خصوصا در شب از مهمترین علائم این بیماری است و در برخی موارد میتواند مغز، کلیه و قلب فرد را نیز درگیر کند که این امر شرایط درمان را دشوار، پیچیده و طولانی میکند/دوره نهفتگی این بیماری بین یک تا سه هفته است بعد از این دوره، شروع بیماری ممکن است به تدریج و یا در برخی موارد به صورت حاد رخ دهد/ دوره درمان این بیماری نیز بین شش تا هشت هفته است، در برخی موارد که بیماری باعث بروز عوارض قلبی و یا عصبی در فرد شود، ممکن است درمان آن چهار تا شش ماه هم زمان نیاز داشته باشد.