دکتر فریبرز ایمانی، با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزا به صورت مستمر و هفتگی در استان رصد میشود، اظهار کرد: طبق آخرین بررسی که در هفته پایانی آذر صورت گرفت، وضعیت شیوع بیماری در کرمانشاه نسبت به هفتههای گذشته تا ۵۰ درصد کمتر شده است/وی با اشاره به گذر از پیک آنفلوآنزا در کرمانشاه، ادامه داد: اگرچه پیک این بیماری نسبت به اکثر نقاط کشور دیرتر در کرمانشاه آغاز شد، اما اکنون خوشبختانه این پیک را پشت سر گذاشتهایم/در حال حاضر همچنان ویروس آنفلوآنزا در صدر ویروسهای تنفسی در گردش در جامعه است، پس از آنفلوآنزا، سایر ویروسهای تنفسی از جمله سرماخوردگی و به میزان کمتری کووید در گردش است/گذر از پیک آنفلوآنزا به معنای بیتوجه شدن مردم نسبت به رعایت موازین بهداشتی نیست،با توجه به اینکه روزهای سرد سال را در پیش داریم، ویروس آنفلوآنزا همچنان در گردش بوده و حتی احتمال اینکه باز هم با پیک این بیماری در هفتهها و ماههای آتی مواجه شویم، وجود دارد/ بسیار ضروری است که افراد موازین بهداشتی خصوصاً پرهیز از حضور در اماکن شلوغ، استفاده از ماسک و رعایت فاصله با افراد بیمار، شست و شوی مکرر دستها و ... را همچنان مد نظر داشته باشند.
یکی از مهمترین بخشهای طرح احیا و تعادل بخشی دشتها، برخورد با چاههای غیرمجاز و انسداد آنها و همچنین کنترل اضافه برداشت از چاههای مجاز موجود از روشهای مختلف خصوصا از طریق نصب کنتور هوشمند است/اگرچه در حوزه احیا و تعادل بخشی دشتها تا سه، چهار ماه قبل اقدامات محدودی صورت گرفته بود اما ظرف ماههای اخیر روند کار به میزان قابل توجهی شتاب گرفته است/بنا به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه، امسال تا کنون ۱۳۶۰ حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان مسدود شده است/بهرام درویشی با اشاره به اینکه برش انسداد چاههای غیرمجاز در استان برای سال جاری ۱۰۲۰ حلقه بوده است، عنوان کرد: ۱۳۳ درصد از برنامه امسال تا کنون عملیاتی شده است/وی از تداوم برخورد با چاههای غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: تعداد چاههای غیرمجازی که تا پایان سال در کرمانشاه مسدود میشود قطعا بیش از این تعداد خواهد بود/ به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه، گاهی در یک روز کاری بالغ بر ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در یک محدوده از استان مسدود شده است.
محمدعلی زورآوند، مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، اظهار کرد: دمای هوای کرمانشاه طی ۲۴ ساعت گذشته بین حداقل منفی ۷ تا حداکثر ۱۰ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است/ طی این مدت سومار با ۲۰ درجه سانتیگراد گرمترین و شهرستان سنقر و بخش کیوهنان به منفی ۷ درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان گزارش شده است/ تا روز یکشنبه هوای استان صاف تا کمی ابری خواهد بود. از روز دوشنبه تا پایان هفته، عبور امواج کم رطوبت از جو سبب افزایش نسبی دما، وزش باد غالباً ملایم و ابرناکی متناوب خواهد شد/این شرایط ممکن است بارشهای پراکندهای در نواحی کوهستانی شرق استان به همراه داشته باشد. شهروندان به ویژه ساکنان مناطق کوهستانی و ارتفاعات در روزهای دوشنبه و چهارشنبه مراقبتهای لازم را لحاظ کنند و از قرار گرفتن طولانیمدت در هوای سرد اجتناب کنند.
فهیمه روشن ، با بیان اینکه تاکنون شش رویداد گردشگری کرمانشاه در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده، اظهار کرد: جشنواره کباب شاهو در روستای شبانکاره روانسر، جشنواره غذاهای بومی محلی روانسر، جشنواره توت فرنگی شاهو روانسر و تعزیه فش کنگاور از جمله رویدادهایی هستند که پیش از این در فهرست رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسیدهاند/طی روزهای اخیر نیز دو رویداد جشنواره انگور کندوله و هلیسه پزان روستای کنگرشاه صحنه در این فهرست قرار گرفتند/یکی از مهمترین این رویدادها صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز است که هر ساله در اردیبهشت به مناسبت سالروز عملیات بازی دراز با حضور حدود ۳۰ هزار نفر از راهیان نور سراسر کشور برگزار میشود/آئین قربانی روستای بانه وره و مراسم افطاری ماه رمضان در پاوه، جشنواره سیب سرتخت و سمنوپزان روستای کرتویج در صحنه، جشنواره لیموی قصرشیرین، جشنواره سوگند با بلوط در سرفیروزآباد کرمانشاه و یادواره ۷۲ شهید دهستان حیدریه گیلانغرب دیگر رویدادهایی هستند که پرونده آنها را برای ثبت در تقویم رویدادهای گردشگری کشور تدوین کردهایم.
شهرستان مرزی قصرشین در غرب کرمانشاه با جمعیتی افزون بر ۲۷ هزار نفر، به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و وجود مرزهای خسروی، پرویزخان و بخش مرزی سومار، مسیرهای ترانزیتی، فعالیتهای تجاری و حضور پرشمار زائران، جمعیت شناور و وسیعی را در بر میگیرد که با این وجود این منطقه مرزی در مقایسه با شهرستانهای همجوار در زمینه اورژانس، دارای محرومیت و نیازمند توجه و استقرار پایگاه فوریت های پزشکی و اورژانس و آمبولانس در مرزهای پرویزخان و بخش سومار است/اکنون قصرشیرین دارای ۲ پایگاه اورژانس ۱۱۵ است که یک پایگاه در سطح شهر و دیگری در مرز خسروی، مستقر در ساختمان درمانی ثارالله است که آن هم با توجه به مراسم اربعین و تردد میلیونی زائران و به ضرورت در این نقطه احداث شده است و شهرستان تنها ۲ دستگاه آمبولانس فعال، پوشش تلفیقی شامل شهر قصرشیرین، مرزهای خسروی و پرویزخان، نفتشهر و جادههای مهمی مانند مسیرهای سرپل ذهاب، گیلان غرب و حتی سومار را بر عهده دارند/در مواقعی که آمبولانس مستقر در مرز خسروی برای ماموریت اعزام میشود، برای چند ساعت کل شهرستان با تنها یک آمبولانس سروکار دارد که باعث تأخیر در ارائه خدمات اورژانسی حیاتی میشود و این واقعیت کمبودها را بیشتر مشخص میکند.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر جایگاه ارزشمند پژوهش در ارتقای نظام سلامت کشور، کسب رتبه پنجم کشوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را افتخاری بزرگ برای استان دانست و گفت: توان علمی و پژوهشی استادان و پزشکان ایرانی، علیرغم محدودیتها و تحریمها، ایران را در سطح جهانی مطرح کرده است.
رضا درویش دبیر هیأت تنیس استان کرمانشاه، با اشاره به حضور سامان ایزدمهر رئیس کمیته استعدادیابی فدراسیون تنیس، در برنامههای استعدادیابی استان گفت: کرمانشاه در کنار استان مازندران، جزو استانهای پیشرو کشور در حوزه استعدادیابی تنیس محسوب میشود و این طرح بهصورت هدفمند و برنامهمحور، در طول سال و تحت نظارت مستقیم فدراسیون تنیس اجرا میشود
مظفر تیموری گفت: براساس جلسه ۲۷ آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجم مرداد به عنوان روز ملی کرمانشاه مصوب شده و از طرف این شورا برای درج در تقویم رسمی کشور به وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی کشور ابلاغ شده و انشاالله در تقویم جدید کشور در سال آتی درج خواهد شد/ پنجم مرداد همزمان با سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد به عنوان روز ملی کرمانشاه انتخاب شده، از هم اکنون برنامه ریزی فرهنگی هنری برای این روز تدارک خواهیم دید.
داوود عزیزی رئیس فدراسیون تنیس، در نخستین همایش رؤسای هیأتهای تنیس استانهای غرب کشور که صبح روز سهشنبه به میزبانی کرمانشاه و با حضور استانهای کردستان، ایلام، همدان، زنجان و کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ایده برگزاری این همایش از حدود یک سال پیش در ذهنم شکل گرفت و امروز خوشحالم که شاهد برگزاری این رویداد هستم. وی با اشاره به درخواست رئیس هیأت تنیس کرمانشاه مبنی بر برگزاری مسابقات منطقهای و نتایج برگزاری مسابقات منطقهای تصریح کرد: این مسابقات منجر به اضافه شدن بیش از ۸۰۰ آیپین جدید به فدراسیون شد.
سعید قاسمی ، با اشاره به روند کاهشی دمای شبانه در غالب نقاط استان، گفت: این روند کاهشی از اوایل روز پنجشنبه، ۲۷ آذر آغاز میشود و در اوایل روزهای شنبه و یکشنبه(۲۹ و ۳۰ آذر) بیشترین کاهش دما را خواهیم داشت، بگونهای که پایینترین حداقل دما در اوایل این دو روز رخ میدهد/حداقل دمای هوای شهر کرمانشاه در اوایل روز چهارشنبه، ۲۶ آذر را یک درجه سانتیگراد است؛ ممکن است حداقل دمای هوای کرمانشاه در اوایل روز یکشنبه آینده، به چهار درجه سانتیگراد زیر صفر برسد/ در نواحی سردسیر استان نیز حداقل دمای شش تا هفت درجه سانتیگراد زیر صفر برای بامداد روزهای شنبه و یکشنبه دور از انتظار نیست/ بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته، حداقل دمای هوا در روزهای شنبه و یکشنبه آتی نسبت به اوایل امروز(چهارشنبه، ۲۶ آذر) بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد، بسته به نقاط مختلف استان، کاهش خواهد داشت/این میزان از کاهش دما برای این ایام از سال طبیعی و قابل انتظار است.