جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

صدور “پروانه‌های شکار” بی‌رحمانه و خارج از ظرفیت زیستگاه‌ها است
12 دی 1397 - 9:54
شناسه : 14800
2
طلوع‌‌کرمانشاه :

مدیرعامل جمعیت محیط زیستی هیلو: متاسفانه فرهنگ شکار در ایران به شکل اشتباه و بدون رعایت قوانین مربوط به آن جا افتاده است. حیات وحش به هیچ عنوان ظرفیت تعداد بالای پروانه شکار صادر شده را ندارند و این میزان مجوز شکار برای شرایط کنونی محیط زیست بی‌رحمانه است. پروانه شکار یک جواز سوری است و فرد با در دست داشتن یک کاغذ هرکجا که بخواهد و هرگونه‌ای که دوست داشته باشد را شکار می‌کند. حالا که مسئولین توجه چندانی به موضوع ندارند، از خود مردم توقع داریم در زمان باروری، جفت‌گیری و شیردهی آسیبی به حیات وحش وارد نکنند.

پ
پ

سعید سلیمانی با انتقاد از مجوزهای شکار فراوانی که در سراسر کشور و از جمله در استان کرمانشاه صادر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ شکار در ایران به شکل اشتباه و بدون رعایت قوانین مربوط به آن جا افتاده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان انکار کرد که عده‌ای علاقمند به شکار هستند و باید شرایط و زیرساخت‌های مناسب برای آنها فراهم شود، افزود: در کشورهایی که به محیط زیست و حیات وحش توجه می‌شود قرقگاه‌های خصوصی ایجاد می‌شود که در آن با دخالت انسان تعدادی از گونه‌ها را پرورش می‌دهند و پس از اینکه تعداد گونه در آن زیستگاه بیش از حد نرمال شد، مجوز شکار آن هم تحت قوانین بسیار مشخص صادر می‌شود که نتیجه این امر حداقل آسیب به حیات وحش است.

مدیرعامل جمعیت محیط زیستی “هیلو” معتقد است، در ایران شرایط به این گونه نیست و بسیاری از قوانین مربوط به شکار مانند اینکه شکار در چه ساعتی از شبانه‌روز، برای چه گونه‌هایی، در کدام زیستگاه و حتی برای جنس نر یا ماده انجام شود، رعایت نمی‌شود.

سلیمانی پروانه شکار را یک جواز سوری دانست و یادآوری کرد: فرد با در دست داشتن یک کاغذ هرکجا که بخواهد و هرگونه‌ای که دوست داشته باشد را شکار می‌کند.

به گفته سلیمانی از سوی دیگر، بسیاری از زیستگاه‌های محیط زیستی از حیات وحش خالی شده‌اند و نباید با صدور مجوزهای بی‌رویه به باقی مانده حیات وحش نیز آسیب زد.

 

این فعال محیط زیست از اینکه مسئولان بخواهند با صدور پروانه‌های شکار شرایطی فراهم کنند که افراد با حضور در کوه و بیابان و شکار حیات وحش فشار روحی و هیجانات خود را تخلیه کنند، انتقاد کرد.

 مدیرعامل جمعیت محیط زیستی “هیلو” اشاره‌ای هم به صدور مجوزهای شکار در کرمانشاه و خطر انقراض حیات وحش داشت و گفت: در کرمانشاه در دهه ۴۰ در پناهگاه حیات وحش ورمنجه و منطقه حفاظت شده بیستون ۱۰ هزار راس کل و بز سرشماری شده بود که این تعداد در دهه اخیر به ۱۰ راس رسیده و این یعنی ما نسب کل و بز را تا لبه پرتگاه انقراض بردیم.

سلیمانی یادآوری کرد: حتی به گفته گذشتگان، در منطقه بیستون و پرآو در گذشته “گوزن زرد” وجود داشته که اکنون دیگر خبری از این پستاندار نیست.

وی با بیان اینکه پرندگان نیز وضعیت مشابهی دارند، یادآوری کرد: تالاب هشیلان که یکی از مراکز اصلی حضور پرندگان خصوصا پرندگان مهاجر بوده، اکنون آنقدر زیستگاه ناامنی شده که دیگر پرندگان بزرگ مهاجر را در آن نمی‌بینیم.

این فعال محیط زیست گفت: وقتی یک شکارچی در محدوده‌ای که پرندگان مهاجر حضور دارند شکار کند فقط چند پرنده را از بین نبرده، بلکه با صدای تیر باعث ایجاد ناامنی و پرواز سایر پرندگان نیز خواهد شد.

به گفته سلیمانی در چنین شرایطی پرندگان زودتر از موعدی که باید از این منطقه بلند می‌شوند و مهاجرت ناقصی خواهند داشت که به ضرر محیط زیست است.

وی با بیان اینکه این عوامل به تدریج باعث نابودی حیات وحش می‌شود، افزود: حالا که مسئولین توجه چندانی به موضوع ندارند، از خود مردم توقع داریم در زمان باروری، جفت‌گیری و شیردهی آسیبی به حیات وحش وارد نکنند.

سلیمانی گفت: همه زیستمندان هم مانند ما انسان‌ها خانواده و فرزندانی دارند که وقتی ما این حیوانات را شکار می‌کنیم، مدت‌ها چشم به راه آنها خواهند ماند./ایسنا

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.