جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

نفس‌های خسته اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرمانشاه در سایه کرونا/ حمایتی که در حد حرف است
03 دی 1399 - 9:49
شناسه : 263275
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

 شکیبا کولیوند: شیوع ویروس کرونا ۱۰ ماهه شد، وضعیتی که در آن صنعت گردشگری کرمانشاه به ‌عنوان گهواره تمدن در سکوت و البته کما فرو رفت. وضعیتی که دامن‌گیر بخش خصوصی پای‌کار آمده نیز شد و این روزها به ‌راستی، شاهد نفس‌های کم‌رمق اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرمانشاه در دوران کرونا هستیم./موضوعی که این روزها می‌توان به عینه گفت که وارد چالش شده است؛ از تعطیلی هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه مسافرها و هتل آپارتمان‌ها گرفته تا خاموش شدن چراغ موزه‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری؛ از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، تعطیلی‌ها و راکد ماندن‌ها و کسادی بازار عایدی فعالان حوزه گردشگری بوده و تا امروز که قریب به ۱۰ ماه از این ماجرا می‌گذرد، بازهم شاهد همین روند هستیم./امید قادری به وضعیت حوزه گردشگری استان پس از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: هرچند تأسیسات گردشگری استان هر ساله در اسفند و فروردین رکود فصل زمستان خود را جبران می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های گردشگری، نه‌تنها این امر محقق نشد، بلکه این تأسیسات گردشگری متحمل زیان‌هایی نیز شدند و باید هزینه‌هایی همچون حقوق کارکنان، بیمه، مالیات، اجاره‌بهای محل و… را نیز پرداخت می‌کردند، لذا فشار زیادی به آن‌ها وارد شد./مدیر اقامتگاه بوم‌گردی«آکام» با اشاره به اینکه با این وضعیت که حتی درآمدها در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به صفر رسیده است، باید چاره‌ای اندیشیده شود، افزود: تسهیلاتی بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت اقامتگاهم گرفته بودم اما به سبب آن‌که چندین ماه است اقامتگاهمان به سبب شیوع ویروس کرونا تعطیل است، نتوانسته‌ام اقساطم را پرداخت کنم./مدیر اقامتگاه بوم‌گردی «زرّان کندوله» با بیان اینکه ثبت‌نام اولیه در این زمینه انجام‌شده است، اما پس از گذشت چندین ماه خبری از اعطای آن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: تا جایی که اطلاع دارم، این تسهیلات به فعالین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان کرمانشاه اعطا نشده است درحالی‌که همان تسهیلات محدود هم می‌تواند، بخشی از مشکلات را تا حدی کاهش دهد.

پ
پ

ویروس کرونا، صنعت گردشگری را در تمام جهان با مشکلات جدی مواجه کرده است، اما در ایران و به خصوص در سایه عدم برنامه‌ریزی صحیح، این لطمه و صدمات گویی بیشتر است. مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کرمانشاه نسبت به عدم حمایت از سوی میراث فرهنگی، گله‌مند هستند.

 شکیبا کولیوند: شیوع ویروس کرونا ۱۰ ماهه شد، وضعیتی که در آن صنعت گردشگری کرمانشاه به ‌عنوان گهواره تمدن در سکوت و البته کما فرو رفت. وضعیتی که دامن‌گیر بخش خصوصی پای‌کار آمده نیز شد و این روزها به ‌راستی، شاهد نفس‌های کم‌رمق اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرمانشاه در دوران کرونا هستیم.

گردشگری صنعتی سفید است که در عین آن‌که می‌تواند مولد و اشتغال‌زا و البته درآمدزا باشد کمترین آسیب‌ها را به زمین وارد می‌سازد؛ اما این صنعت، بسیار متأثر شرایط آب و هوایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و این روزها بهداشتی قرار دارد.

موضوعی که این روزها می‌توان به عینه گفت که وارد چالش شده است؛ از تعطیلی هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه مسافرها و هتل آپارتمان‌ها گرفته تا خاموش شدن چراغ موزه‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری؛ از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، تعطیلی‌ها و راکد ماندن‌ها و کسادی بازار عایدی فعالان حوزه گردشگری بوده و تا امروز که قریب به ۱۰ ماه از این ماجرا می‌گذرد، بازهم شاهد همین روند هستیم.

چند هفته پیش بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه آخرین برآورد خسارت کرونا به گردشگری استان را ۲۵۲ میلیارد و ۷۷۳ میلیون تومان اعلام کرد.

امید قادری به وضعیت حوزه گردشگری استان پس از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: هرچند تأسیسات گردشگری استان هر ساله در اسفند و فروردین رکود فصل زمستان خود را جبران می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های گردشگری، نه‌تنها این امر محقق نشد، بلکه این تأسیسات گردشگری متحمل زیان‌هایی نیز شدند و باید هزینه‌هایی همچون حقوق کارکنان، بیمه، مالیات، اجاره‌بهای محل و… را نیز پرداخت می‌کردند، لذا فشار زیادی به آن‌ها وارد شد.

وی در خصوص اعطای تسهیلات حمایتی در این دوران نیز عنوان کرد: مجموع تسهیلات درخواستی این پرونده‌ها بیش از پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که تاکنون سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداختی داشته‌ایم.

اما به‌راستی تن نحیف گردشگری کرمانشاه که به گفته بسیاری این روزها در کما رفته است تا کی قرار است ساکن ماندن اقتصاد گردشگری را شاهد باشد؟ آیا قرار نیست قدمی برداریم و برنامه‌ریزی‌های گردشگری را منعطف‌تر پیش ببریم؟

در این راستا پای صحبت‌های دو تن از مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کرمانشاه نشستیم تا از وضعیت کاری آن‌ها در این روزها و البته در طول سال جاری و دنیای درگیر با کرونا آگاه شویم.

ادعاهای مدیرکل در ترازوی فعالین گردشگری/ حرف نه، با عمل از ما حمایت کنید

مختار زارعی، دهیار یکی از روستاهای هدف گردشگری کرمانشاه با نام روستای چقاخزان در بخش کوزران و مدیر اقامتگاه بوم‌گردی «آکام» است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون به سبب شیوع ویروس کرونا، اقامتگاه بوم‌گردی­‌اش تعطیل بوده است، افزود: در طول این ۱۰ ماه تنها چند روز اقامتگاهمان فعال بوده و نسبت به سال گذشته، درآمدمان بسیار کاهش داشته است.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی«آکام» با اشاره به اینکه با این وضعیت که حتی درآمدها در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به صفر رسیده است، باید چاره‌ای اندیشیده شود، افزود: تسهیلاتی بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت اقامتگاهم گرفته بودم اما به سبب آن‌که چندین ماه است اقامتگاهمان به سبب شیوع ویروس کرونا تعطیل است، نتوانسته‌ام اقساطم را پرداخت کنم.

زارعی ادامه داد: این اقساط پرداخت‌نشده هم‌اکنون به ۳۵ میلیون تومان رسیده و درخواست امهال آن را داده‌ام اما پس از نامه‌نگاری‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی«آکام» تصریح کرد: متأسفانه تسهیلات و حمایت‌ها در حد حرف است و این روزها در کنار دهیاری، در زمین‌های کشاورزی نیز مشغول به کار بوده‌ام تا بتوانم درآمد داشته باشم اما نیاز است تا با این وضعیت تعطیلی‌ها و محدودیت‌های سفر و تورهای گردشگری، از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان کرمانشاه حمایت شود.

خبری از تسهیلات حمایتی در دوران شیوع ویروس کرونا نیست

اقامتگاه بوم‌گردی «زرّان کندوله» در استان کرمانشاه، بخش دینور و روستای هدف گردشگری کندوله واقع‌شده است.

مدیر این اقامتگاه بیان کرد: هم‌اکنون ماه‌ها است که اقامتگاهمان تعطیل مانده و این تعطیلی‌ها در مسیر ۱۰ ماهه شدن قرار دارد.

یزدان امیری ادامه داد: در راستای احداث و راه‌اندازی این اقامتگاه، ما مهاجرت معکوس به روستا داشتیم اما هم‌اکنون با تعطیل شدن چندین ماهه اقامتگاهمان بازهم به شهر کرمانشاه بازگشته‌ایم.

وی خواستار حمایت و برنامه‌ریزی در جهت گردشگری‌هایی منعطف در روزهای شیوع ویروس کرونا و یا حمایت‌های مناسب از فعالین این عرصه در روزهای درگیری با شیوع ویروس کرونا شد و ادامه داد: متأسفانه خبری از تسهیلات حمایتی در دوران شیوع ویروس کرونا نیست.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی «زرّان کندوله» با بیان اینکه ثبت‌نام اولیه در این زمینه انجام‌شده است، اما پس از گذشت چندین ماه خبری از اعطای آن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: تا جایی که اطلاع دارم، این تسهیلات به فعالین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان کرمانشاه اعطا نشده است درحالی‌که همان تسهیلات محدود هم می‌تواند، بخشی از مشکلات را تا حدی کاهش دهد.

شیوع ویروس کرونا ۱۰ ماهه شد، وضعیتی که در آن صنعت گردشگری کرمانشاه به‌عنوان گهواره تمدن در سکوت و البته کما فرورفت.

وضعیتی که دامن‌گیر بخش خصوصی پای‌کار آمده نیز شد و این روزها به‌راستی، شاهد نفس‌های کم‌رمق اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرمانشاه در دوران کرونا هستیم.

اما آیا قرار است که بنشینیم و وضعیت فعلی را نظاره‌گر باشیم و مادام، آمارها و اطلاعات مربوط به خسارت‌های ناشی از کرونا را حساب‌وکتاب کنیم؟

به گفته مسئولین استان، پایه‌ریزی‌ها برای گردشگری ایمن و هوشمند تا حدی پیش رفته است؛ حال امید است تا در مشخص کردن استانداردهای مربوطه درزمینه اقامتگاه‌ها، تنها هتل‌ها مدنظر قرار نگیرند و شاهد استانداردسازی و کیفیت‌سنجی و البته ستاره‌دار شدن اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان تأسیسات مجاز گردشگری در روستاهای استان باشیم.

شیوع ویروس کرونا نشان داد که نیاز است تا برنامه‌ریزی‌های منعطفی در حوزه گردشگری داشته باشیم، اگرچه تن گردشگری بسیار شکننده است و با اتفاقات سیاسی، آب‌وهوا، شرایط بیماری و غیره مداوم آسیب می‌بیند اما درعین‌حال، بسیار پویا و منعطف است اما این مهم در سایه این است که مسئولین مربوطه عزم جدی برای احیای وضعیت گردشگری داشته باشند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روزها چشم‌انتظار برنامه‌ریزی‌های پویا و هوشمند در جهت راه‌اندازی تورهای گردشگری ایمن، سفرهای امن، استانداردسازی‌های بهداشتی اقامتگاه‌ها و البته توجه به تورهای گردشگری طبیعی، روستایی و کشاورزی هستند؛ مهمی که تا امروز در سایه فراموشی و بهتر بگوییم در دریای فراموشی فرورفته است./فارس

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.